Ján Kollár a Ján Hollý
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 12 956
Uložení: 512
2. Ján Kollár a Ján Holý
Ján Kollár a Ján Hollý sú predstaviteľmi klasicizmu v slovenskej literatúre. Klasicizmus vznikol vo Francúzsku v 17. stor. za vlády Ľudovíta XIV a centrom dvorského života sa stal zámok Versailles. Klasicizmus pretrvával aj v 18. stor. Termín klasicizmus pochádza z latinského slova classicius a znamená dokonalý, vzorový, príkladný. Ako umelecký smer sa riadil filozofiou racionalizmu, ktorej zakladateľom bol René Descartes, známy výrokom „Myslím teda som.“
Ideálom klasicistického umenia bola rozumová disciplína a harmónia pravdy, krásy a dobra. Klasicistické umenie sa riadilo pravidlami, ktoré sa museli dodržať, ak umelci chceli, aby ich dielo bolo považované za dokonalé. Napr. dielo muselo obsahovať jasnú myšlienku, dôraz sa kládol aj na dodržanie štýlu, žánru, presnosť vyjadrovania, tragédia si vyžadovala jednotu miesta, času a deja. Žánre sa delili na vysoké (tragédia, epos, óda) a nízke (komédia, bájka). Vzorom klasicistického umenia sa stalo umenie antické, ktoré sa považovalo za dokonalé.
Ján Kollár
-narodil sa v Mošovciach, študoval v Kremnici ,BB a v nemeckej Jene
-v Budapešti pôsobil ako evanjelický kňaz
-na sklonku života ho menovali profesorom slovanskej archeológie na viedenskej univerzite
-zomrel vo Viedni
-v Jene sa zaľúbil do Frederiky Wilhelmíny Schidtovej, dcéry evanjelického pastora
-matka jej bránila vo vydaji, lebo Uhorsko považovala za barbarské
-až po smrti rodičov, po 16 rokoch mohla za ním ísť do Pešti
Myšlienka všeslovanskej vzájomnosti
-zoznámil sa s filozofiou J. Hedera a myšlienkou slovanskej vzájomnosti
-neskôr sa stal stúpencom austroslavizmu = politický smer slovanských politikov, kt. sa usilovali o zblíženie slovanov v rámci Habsburskej monarchie
Jednotný čs jazyk
-žiadal, aby sa zvyšovala vzdelanosť slovanských národov, hl. výmenou literatúry písanej len v 4 slovanských nárečiach
-Slováci mali používať češtinu obohatenú o prvky slovenských nárečí
Diela
Básne Ján Kollára – zbierka sonetov
Slávy dcéra – básnická skladba
O literární vzájemnosti medzi kmeny a nářečími slávskými – literárna rozprava
Národnie spievanky – zbierka ľud. básní
Básne Jána Kollára
-zbierka sonetov
-obsahuje vlastenecké, lyrické i ľúbostné básne
-v popredí je osobnosť s hlbokým citovým prejavom
Národnie spievanky
-zozbierané ľud. Piesne
-poukázal na veľké bohatstvo jazykovej a estetickej kultúry ľudu
Slávy dcéra
Kompozícia
- Předspěv
- 5 spevov
Vo veršoch sa ozýva idea humanity, kt. má byť vo vzťahoch medzi národmi na prvom mieste.
1. Spev – Sála
-básnik spomína na krásne časy lásky k Míne v Jene. Priznáva sa, že rovnako miluje svoju vlasť a tu začne rásť a mocnieť jeho vlastenecká orientácia
-intímnu lyriku nahradil rétorickou naliehavosťou
-lúči sa s Mínou, krajom – svedkom svojej lásky
2. Spev – Labe, Rén, Vltana
3. Spev - Dunaj
-básnik putuje z Jeny údolím Labe do svojej vlasti, pod Tatry, k brehom Dunaja
-spomienky na Mínu sú poznačené žiaľom, bolesťou z rozchodu láska ho celkom zmenila
4. Spev – Léthe
-je pomenovaním slovanského neba, kam básnik nechá vchádzať vlastencov, spisovateľov, kt. sa zaslúžili o slovanské národy, jazyk a kultúru
-sprevádza ho Mína, stala sa nadprirodzenou bytosťou, symbolom idey slovanstva, spojením pravdy, krásy, citu a viery – dcérou bohyne Slávy
-hranice medzi ľúbostnou poéziou a nadosobným sa prekrývajú
5. Spev – Acheron
-je pomenovaním slovanského pekla, doň posiela neprajníkov, protivníkov Slovanov
Verš
-Předspěv je písaný časomerným veršom
-znelky sú napísané v prízvučných trochejských veršoch
Prvky klasicizmu
-prvky antickej mytológie – mená, motívy, prvky racionalizmu vo vlasteneckých úvahách
-rozdelenia srdca podľa Kollára – pol Míne a pol vlasti
Prvky romantizmu
-zobrazenie citu
-vrúcne priznanie k láske
-hist. Námety
-obrazy prírody
-rozpor medzi svetom a osobnosťou básnika
-hl. hrdina obetuje svoj život za vyššie ideály, mnohokrát zomiera
Ján Hollý
- narodil sa v Borskom Mikuláši- štúdiá: gymnaziálne (SI, BA)
teologické (TT)
- kaplan v Pobedime a v Hlohovci
- farárom v Maduniciach – dobré podmienka pre tvorbu, písaval v prírode (hájik „Mlíč“ – pod storočným dubom)
- jeho fara vyhorela, on utrpel popáleniny
- so zraneniami a slabozrakého ho prichýlil spolužiak na Dobrej Vode, kde ho navštívili aj Štúr, Hurban a Hodža, aby sa s ním poradili v súvislosti s pripravenou kodifikáciou novej slovenčiny
Stal sa najvýznamnejším slovenských básnikom, ktorý používal bernolákovčinu a snažil sa dokázať, že je to jazyk porovnateľný s gréčtinou a latinčinou. Aj preto sú jeho prvé pokusy prekladateľské. (Homér, Vergílius, Ovídius). V snahe spracovať všetky antické žánre začal tvorbou eposov.
Diela
1) Preklady
2) Eposy : Svätopluk, Cirillo-Metodiada, Sláv
3) Idylická poézia
4) Žalospevy a ódy
-prekladal už ako študent v TT
-prekladmi podporoval bernolákovskú slovenčinu
-využil časomerný prozodický systém (v súlade s klasicistickými požiadavkami)
-preklady antických klasikov: Homér, Ovídius, Vergílius, Horácius
-dominuje hist. tématika – obdobie VM
-dodržiava postupy antických autorov
-patria k vysokým žánrom
-v epose Sláv vystupujú aj slovanské mytologické bytosti
Kompozícia eposu
-propozícia – krátke naznačenie deja, vyjadrenie zámeru autora
-invokácia – vzývanie Múzy
-enumerácia – predstavovanie bojovníkov
-opis boha (hl. dejová línia)
-deux ex machina – zásah bohod do deja
-ovplyvnenie udalostí zázračnými prvkami
-opis vedľajších udalostí
-peronácia – záver, zakončenie príbehu
Svätopluk
-hrdinský epos – „víťazná báseň v dvanástich spevoch“
1. spev
Svätopluk je v nemeckom žalári, prosí Boha o vyslobodenie, ten posiela ku Karolomanovi posla, kt. sa
rozhodne Svätopluka pustiť, oženiť ho so svojou dcérou a pridať mi Rastislavovu krajinu.
2. – 4. spev
Opisujú zápasy a hry, v kt. bojujú hl. Slovania
5. spev
Slavomír zvoláva starešinov a vysvetľuje, že Karoloman dal Svätoplukovi vojsko, pomocou ktorého sa má zmocniť trónu.
6. – 11. spev
Svätopluk na hostine rozpráva Nemcom o pôvode a dejinách svojho ľudu. Odchádza vyjednávať na Devín, aby Slovania prijali Karolomanove podmienky a zvolili si ho za kráľa. Slovania ho prehovoria, aby sa k nim vrátil a prijal kráľovskú moc. Nemci začnú dobývať hrady, rozpúta sa boj.
12. spev
Krutý boj vyhráva raz jedna, raz druhá strana. Svätopluk vyzve na súboj Britwalda, vojaci zložia zbrane, obaja bojujú dlho a neúprosne, Svätopluk víťazí.
Zápletka – Svätoplukova zrada, dostal sa do franského väzenia proti vôli, panovník Karoloman, získanie VM ako prišiel s nemeckými vojskami pod Devín ako protivník vlastných súkmeňovcov.
Obrat v deji – pridáva sa na stranu slovanov
Záverečný súboj – Svätopluka a najlepšieho nemeckého bojovníka, franský vojvodca uznáva svoju porážku
Eposy
-Sláv – panovník Tatrancov, kt. musí bojovať s Čechmi
Idylická poézia
Žalospevy a ódy
-téma – utriedenosť slovenského národného života, smútok a žiaľ na zradou a nesvornosťou, nad odrodičstvom
-napr. Naříkaní Rastislava, Plač Matki Slávi
çódy – chválospevy, oslavné piesne
-oslava dobrodincov, priateľov, známych
-napr. zbierka Piesne
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Ján Kollár (1793 -1852) Klasicizmus | Ostatné | 614 slov | |
Kollár, Hollý, idea Všeslovanskej vzájomnosti | Ostatné | 1 038 slov | |
Kollár, Hollý, idea všeslovanskej vzájomnosti | Referát | 1 551 slov | |
Ján Kollár a Ján Hollý | Ostatné | 729 slov | |
Kollár, Hollý – sloboda a humanita | Referát | 1 340 slov | |
Sládkovič a Kollár – vlastenectvo a láska | Maturita | 1 051 slov | |
Slovenská klasicistická literatúra – Ján Kollár a Ján Hollý | Maturita | 40 slov | |
Ľúbostná lyrika, téma lásky k žene v slovenskej literatúre – Kollár, Sládkovič, Krasko, Válek | Ostatné | 3 153 slov | |
Znaky klasicizmu + Slovanská vzájomnosť - Kollár, Hollý, Chalupka | Ostatné | 4 779 slov | |
Fázy národného obrodenia v slovenskej literatúre - Kollár, Hollý | Referát | 629 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#kratke basnicky od znamych slovenskych spisovatelov #básne od súčasných autorov #jan kollar #ján holly #básne slovenských autorov #ján Kollár Národnie spievanky #jan holly basne #Ján Hollý a jeho tvorba #Kollár #jan kollar a romantizmus #basne znamich spisovatelov #Kollár hollý #jan kollar basne #Jan #holly #hollý epos #ján kollár tvorba #basne v nareci #epos jan kollar slavy dera #cirilo metodiadaMaturitné témy literatúra a gramatika
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Jazykové štýly znaky a rozdelenie | 267 slov | |
Staroslovienska literatúra charakteristika | 431 slov | |
Slovenčina od čias Bernoláka po súčasnú podobu | 248 slov | |
Ján Kollár a Ján Hollý | 1 056 slov | |
Kodifikácia spisovnej slovenčiny, historický význam | 258 slov | |
SLOVENSKÝ ROMANTIZMUS, štúrovci | 1 529 slov | |
Tvorba P.O. Hviezdoslava, sonet | 826 slov | |
Realizmus v slovenskej próze. Znaky, autori, tvorba. | 2 450 slov | |
Opisný slohový postup rozdelenie | 384 slov |