Epická poézia (epos) – jamb, časomiera
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 023
Uložení: 162
Epická poézia (epos) – jamb, časomiera
1 Stopová organizácia verša
Stopa – rytmická jednotka, najmenšia jednotka časomerného a sylabicko-tonického veršového systému. V sylabicko-tonickom je to striedanie prízvučných a neprízvučných slabík.
Druhy stôp: (p - prízvučná slabika, n – neprízvučná slabika)
-daktyl /pnn/
-trochej /pn/
-jamb /np/
-spondej /pp/
HRANICA SLOVA NIE JE HRANICA STOPY !!
2. Vyvodenie jambickej stopy. Anakrúza
Anakrúza – je predrážka, prvá slabika vo verši. Dodáva rytmu verša vzostupnú tendenciu. Je jedným z príznakov jambického verša a tak práve básne s jambickým rytmom majú často na začiatku verša jednoslabičné slová vo funkcii anakrúzy.
Anakrúza je teda predpokladom na vytvorenie slovenského jambu, preto ma trvalé miesto v tvorbe P.O. Hviezdoslava a jeho básnickej školy
3. Analýza jambických veršov s anakrúzou
- O. Hviezdoslav – Mať, moja dobrá..
Som Slovák, áno. Keďs’ ty mojou mati,
Mi nemožno mi naskrz iným byť,
Len skrze teba cítim i rod môj zlatý,
Bo nechtiac ten, i teba zhanobiť.
4. Rým
Rým -zvuková zhoda slabík na konci verša
-združený – a a b b
-striedavý – a b a b
-obkročný – a b b a
-prerývaný – a b c b
-postupný – a b c a b c
5. Pojem časomiera
Systém časomerný alebo časomiera – na tvorbe rytmu sa zúčastňuje dĺžka slabiky. Rytmus vzniká striedaním dlhých a krátkych slabík. Dĺžka slabík je merateľná časom – preto aj názov časomerná.
Jednotka na meranie dĺžky slabiky sa nazýva móra. Na vyslovenie dlhej slabiky potrebujeme čas dvoch mór, na vyslovenie krátkej jednu móru.
Slabika sama o sebe však nie je metrickou jednotkou – tú tvorí až po spojení s inými slabikami – vtedy sa volá stopa. Stopa je tvorená dvoma alebo troma slabikami. V časomiere sa používajú stopy trochej dk, jamb kd, daktyl dkk, spondej dd – jedine daktyl je trojslabičný. V časomernom verši sa často nahrádza spondejská stopa daktylskou, pretože súčet mór je rovnaký – pri spondeji dve dlhé dávajú súčet štyroch mór, rovnako ako pri daktyle dve krátke dávajú dve móry a dlhá tiež dve, teda do kopy štyri móry. Najznámejšie druhy časomerného verša sú hexameter (6- stopový daktylský alebo daktylsko – spondejský verš), pentameter (päťstopový daktylský verš). Spojenie hexametra a pentametra vytvára elegické distichon.
6. Analýza daktylsko-trochejských časomerných veršov
7. Pojem epika ako literárny druh
Epika je najrozšírenejší literárny druh. Epika je silne zakotvená v literatúre. Prevláda v nej rozprávanie ako makrokompozičný postup a má veršovanú alebo prozaickú podobu. Zakladá sa na deji, na rozprávaní príbehu, udalostí : charakteristickým znakom je časová následnosť a postupnosť.
Znaky epiky: dejovosť, rozprávanie, rozprávač, postavy, priestor a čas
8. Epos
Pred románom bol najväčším žánrom epiky. Východiskom boli mýty. Prvé eposy sa opierali o bájoslovie starovekých národov a boli to tzv. hrdinské alebo bohatierske eposy. Najznámejšie Ilias a Odysea.
Postavy v epose sú nadprirodzené bytosti. Prelínajú sa prvky reality a fantastiky. Eposy vznikali vo viazanej forme s komplikovanou štruktúrou pozostávajúcej z viacerých častí. V epose sa uplatňuje prísna básnická štruktúra, presne normovaný rytmus.
Kompozícia:
- propozícia (krátke naznačenie deja)
- invokácia (vzývanie bohov)
- enumerácia (predstavovanie bohov, bojovníkov)
- opis boja
5.Deus ex machina (zásah Bohov do boja)
- ovplyvnenie udalostí zázračnými prvkami
- peronácia (záver + ponaučenie)
9. Povinní autori
J. Kollár – Predspev zo Slávy dcéra
Iba predspev je písaný časomerným systémom.
Predspev
- sú v ňom vyložené základné motívy celej skladby; je to elégia nad zemou Lužických Srbov, ktorí boli ponemčení v minulom storočí, autor sa obáva podobného osudu u ostatnýh Slovanov, preto ich vyzýva k zjednoteniu, aktivite, svornosti – idea slovanskej vzájomnosti, slovanské národy sa majú zjednotiť pod vedením Ruska, autor odsudzuje násilie a hovorí, že Slovanov čaká slávna budúcnosť ak sa zjednotia
- je písaný časomernou prozódiou (elegickým distichom) – na tvorbu rytmu sa zúčastňuje dĺžka slabiky; rytmus vzniká striedaním dlhých a krátkych slabík; dĺžka slabiky je merateľná časom (časomiera); časomerný verš je stopovo organizovaný – trochej (- ں), jamb ( ں -), spondej (- - ), daktyl (- ں ں ); najznámejšie druhy časomier sú hexameter a pentameter, ich spojením vzniká elegický distichon
J. Hollý – Svätopluk
Literárny druh diela: epické dielo
Lit.žáner diela(útvar): epos, bohatiersky epos
Lit.obdobie: Klasicizmus, prvá fáza SNO(slov. národného obrodenia)
Téma: Boj slovenského národa za slobodu
Idea: Slobodný slovenský národ
Dôležité postavy:
Svätopluk- slovenský kráľ
Rastislav- strýko Svätopluka
Karolman- Nemecký kráľ
Černobog – pohanský boh, vykresľuje diabla
Britwald- najlepší nemecký rytier, neskôr nemecký veliteľ
Slavomír-panovník hradu Devín
Ľubomír-zved
Hl.hrdina: nie je udaný ako jedinec ale ako skupina ľudí, Slováci, na čele s vodcom Svätoplukom
Hodnotenie diela: Dielo má črty antiky. Autor začal tým, že uviedol svoj zámer a oboznámil nás s témou jeho diela to je tkz. prepozícia. V diele je prítomná vyššia moc vyvolávanie boha, múzy Umky, uctievanie kultu, Božie zásahy a pod. Zovšeobecnene invokácia. Zrazu sa dielo ocitne v strede myšlienky poddejstva (spevu) tkz. In medias res.Vďaka tomu má dielo veľmi rýchli priebeh a autor použil spomaľovače napr.6.spev kde S rozpráva, čim odbočuje od hl. deju.
Dej:
Pozostáva s 12 spevov ,kt. Nemajú svoj názov. Začiatok spevov obsahuje stručný obsah ,kt. uvádza dej daného spevu.
1. spev
S sa aj napriek tomu že vidal svojho strýka R nemcom dostáva do zajatia, kde prosí boha aby sa nejakým spôsobom dostal z väzenia. Boh sa na ním zmiluje a zjaví svojho posla K, nemeckému kráľovi. Ten ho prepustí po porade so snemom. Následne dostáva R krajinu a dcéru nemeckého kráľa za svoju manželku ,avšak s podmienkami spolupráce s Nemeckom. S ponuku prijíma.
2. spev
S zorganizuje K kvôli jeho zajatiu rituálne hry ,počas kt. S vykladá pôvod Slovanov. Stretáva sa s vynikajúcim rytierom B.
3. spev
Mystická postava Č (vykresľuje diabla) sa chce pomstiť S. Navádza ľud kt. ho poníži a vysmeje. Č vymyslí plán ako sa pomstiť.
4. spev
Č v R podobe zvestuje na hrade Devín Sl. pomocou sna ,že S sa spojil s nemcami aby sa dostal na trón. V sne vidí spustošenú krajinu nemcami. Sl. hneď po sne posiela zveda k nemeckým vojskám.
5. spev
Po zvedovej zvesti Sl. zvolá snem kt. sa pýta vojna alebo otroctvo. Každý odhlasuje vojnu a začnú burcovať národ aby bojoval.
6. spev
Hist. Báj o pôvode, príchode Slovanov.
7. spev
S vedie nemecké vojsko na Devín.
8. spev
Stretnú sa vojska Nemcov a slovákov kt. kruto bojujú. S s polovicou vojska obkľúči Slovákov zozadu. Slováci sa stiahnu do hradu.
9. spev
S prichádza za Sl. ,aby ho vyhlásil za kráľa. Slovenský národ odmieta. Radšej padnú v boji. V tom S vysvetľuje svoje postavenie v tomto boji a tak ho vyhlásia za kráľa a on sa vracia späť k Slovanom.
10. spev
Ján Hollý opisuje boje na devínskom hrade. Nemecké vojsko pomaly ubúda a tak sa stiahnu späť spolu s nahnevaným B .
11. spev
Konštantín prosí Boha, aby zastavil Č ako sa aj stane. S pošle svojich zvedov za nemeckými vojskami. Dozvedá sa ,že sú pripravený na boj .
12. spev
Hneď z rána sa bojuje S vojsko má prevahu a tak B urobí riskantný krok.
S presvedčením ,že je najlepší rytier sveta vyzýva S na boj muža vs. muž.
Po namáhavom boji S porazí B a neskôr zakladá VEĽKĚ KRÁĽOVSTVO SLOVÁKOV.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Čo je Epos? | Ostatné | 54 slov | |
Epos | Ostatné | 4 229 slov | |
Epos, Záväzná kompozícia eposu | Ostatné | 134 slov | |
Epická poézia – epos, Ján Hollý – Svatopluk, slovenský klasicizmus 1780 – 1830 | Ostatné | 535 slov | |
Epos, Časomerný veršový systém, Analýza Homérových a Hollého eposov | Ostatné | 949 slov | |
Epos | Maturita | 255 slov | |
Epos – druhy eposov | Referát | 279 slov | |
Eposy | Ostatné | 1 840 slov | |
Alegorický epos | Ostatné | 143 slov | |
Epos - znaky, Homér, Hollý, Hviezdoslav | Ostatné | 2 805 slov | |
Staroveká literatúra - typické motívy a žánre | Referát | 969 slov | |
Staroveká literatúra – epos, bájka, mýtus | Maturita | 756 slov | |
Epos, staroveké eposy (hrdina, kompozícia), epické žánre starovekej lit. (bájka, podobenstvo, mýtus) | Ostatné | 1 655 slov | |
Epos, staroveké eposy (hrdina, kompozícia), epické žánre starovekej literatúry (bájka, podobenstvo, mýtus) | Ostatné | 792 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#epická poézia-jamb #epicka a liricka poezia