Humanizmus a renesancia
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 247
Uložení: 172
Humanizmus a renesancia
1. Charakteristika obdobia
-začiatok v Taliansku
-zmena v spoločnosti: vznikali mestá, obchody, remeslá. Rozvoj vedy, techniky, objavy, vynálezy
-zámorské objavy
2. Humanizmus
-humanus – ľudský (latinské slovo)
-smer v myslení, rozvoj: školské a vedecké prostredie
-myšlienkový smer v centre je človek a jeho pozemský život
-racionalizmus: zdôrazňovanie rozumu, poznania
-individualizmus: život jednotlivca, jeho význam
-východisko: skúsenosť človeka (nie náb. pravdy)
-jazyk: latinčina, skúmali spisy antických filozofov, vďaka ich názorom vytvárali vlastné diela
3. Renesancia
-renaissance – obrodenie, znovuzrodenie(francúzske slovo)
-návrat (znovuzrodenie) antických ideálov)
-smer v skôr v umení, využívali iba národné jazyky (narozdiel od humanizmu kde používali aj latinský)
-novela, epická básnická skladba, sonet, tragédia, komédia, satira na stredovek, rytierske eposy
-nové: novela a sonet
Talianska literatúra
Francesco Petrarca
-Spevník (Sonety pre Lauru)
Giovanni Boccaccio
-zakladateľ renesančnej prózy
-Dekameron – súbor 100 noviel
Dante Alighieri
-ranná renesancia (13-14storočie) – Božská komédia
-motív putovania peklom, očistcom, nebom. Hrdinu peklom sprevádza antický básnik Vergílius (ľudský rozum v očistci), Beatrice (symbol lásky). V diele je symbolika, alegória, písane v Toskánskom nárečí (Florencia)
Francúzska literatúra
Francois Villon
-15storočie – zbierky Veľký a Malý testament
-bohémsky spôsob života – prvý básnik, ktorý bol bohém
-nekonvenčná a netradičná tvorba, nepríjemné témy, kontroverzné, hrubé slová, vulgarizmy, provokácia
-súdený za vraždu (v sebaobrane)
-predchodca moderny a avantgardy
Anglická literatúra
William Shakespeare
-najväčší dramatik všetkých čias
-najvýznamnejšie diela – Stroskotanie zlej ženy, Márna lásky snaha (komédie), Romeo a Júlia, Hamlet, Othello, Kráľ Lear, Macbeth (tragédie), Antónius a Kleopatra, Julius Ceasar (historické hry)
-Alžbetínske divadlo: je jeho predstaviteľom, hercom aj režisérom
Španielska literatúra
Miguel de Cervantes Saavedra
-dobrodružný Don Quijote de la Mancha – paródia na rytierske romány, prototyp komického hrdinu (heroikomický)
-zosmiešnené rytierske cnosti, Quijota vysmejú, nič sa mu nedarí, je neschopný, zbitý, rozhodol sa konať dobro a všetko sa obráti proti nemu. Spoločnosť vôbec nechce dobro, len kto sa o to pokúsi je smiešny rojko
-rytiera Quijota sprevádza Sancho Panza (praktický, vyzná sa, je jeho sluha, presný opak Quijota, prefíkaný, vie sa zo všetkého dostať)
-Don Quijot takmer zomrie a rozhodne sa už nebyť rytierom
-celý čas to bol len „boj s veternými mlynmi“
Slovenský humanizmus a renesancia
Podmienky
-1500-1650
-bitka pri Moháči, ohrozovanie tureckými vpádmi, povstania proti Habsburgovcom, ekonomický úpadok (hlad, chudoba)
-centrum – Akadémia Istropolitana v Bratislave (Matej Korvín, polovica 15storočia)
Členenie literatúry
-latinsky písaná humanistická literatúra – poézia, odborná próza
-renesancia – slovakizovaná čeština
Humanistická poézia
Martin Rákovský
-básnická skladba Knižka o spoločenských vrstvách v štáte a o príčinách prevratov v kráľovstvách a cisárstvach
-zobrazoval vrstvy v spoločnosti a aké je ich miesto v štáte formou poézie. Základom spoločnosti je stredná vrstva, ktorá skutočne pracuje. V druhej časti – prečo vznikajú soc. zmeny, prevraty, vzbury. Príčiny –majetková nerovnosť ale aj spoločenská nerovnosť medzi ľuďmi
-O svetskej vrchnosti – venuje sa vládnej moci, načrtol morálny prototyp, ideál panovníka
Jakob Jakobeus
-básnická skladba – Slzy, vzdychy a prosby slovenského národa
-ako jeden z 1.autorov využil národno-vlastenecký motív, epicko-reflexívna (má dej aj úvahy), personifikovaná postava – matka všetkých Slovákov ktorá je v kostole, modlí sa , plače, prosí, smúti nad osudom Slovákov
-formovanie slovenského národného povedomia
Humanistická odborná próza
Ján Jesenius
-autor lekárskych spisov, učil na Karlovke, vykonal prvú verejnú pitvu
-v čase povstania českých stavov bol popravený
Vavrinec Benedikt z Nedožier
-jazykovedec – česká gramatika
Renesančná poézia
Historické piesne
-turecké nebezpečenstvo, povstanie proti Habsburgovcom – motívy
-autori boli často anonymní, zachovali sa ústnou tradíciou, blízko ku folklóru, niektoré zľudoveli
-jazyk – slovakizovaná čeština
Ľúbostná poézia
-ľúbostné piesne, anonymní autori
-určené pre šľachtu, rytierov, zemanov
-neskôr boli spísané v kódexoch (zbierka anonymných ľudových piesní), poznáme mená zostavovateľov kódexov
Duchovná poézia
-náboženské piesne
-evanjelická náboženská poézia – čeština, katolícka náboženská poézia – latinský jazyk
-zachovali sa spevníky
Juraj Tranovský
-evanjelická zbierka - Citara svätých
-nakladateľstvo náb. p. (Tranoscius)
Benedikt Solosi
-katolícky autor – Piesne katolíkov
Renesančná dráma
-školské hry s biblickým námetom, súčasťou vyučovania, jazyk latinčina, vychádzajú z Biblie a legiend
-inscenovali sa v katolíckych jezuitských školách
-prostriedok na náboženské presvedčenie
-renesančné komédie – hrané v domácom jazyku (čeština s nárečím), určené Ľudovým vrstvám, využívali Biblické motívy ale ako morálku, ovplyvňovanie morálky ľudí (10 božích prikázaní)
Barok
1. Pomery
-náboženské konflikty (boje medzi katolíkmi a protestantmi), vojny
-obdobie keď vrcholila 30 ročná vojna
-doznievalo turecké nebezpečenstvo
-živelné pohromy, hlad, ekonomický úpadok
-vznikajú absolutistické centrálne monarchie (upevnenie moci štátu)
-pocit neistoty – hľadali záchranu v beznádeji – našli ju vo viere v Boha (náboženské motívy)
-od rozumu späť k viere
2. Charakteristika Baroka
-barocco – (portugalské slovo), perla nepravidelného tvaru
-súvis s výtvarným umením – kde je zobrazovanie v pohybe
-porušenie renesančnej priamky – prevláda krivka
-narúša sa renesančný ideál krásy
-kolíska baroku: Taliansko, Španielsko. Postupne sa pripájali Portugalsko, Francúzsko aj Európa
-najprv vo výtvarnom umení – deformácia priamych línií
-hl. znak je kontrast
-pompéznosť (veľkoleposť) barokového umenia v protiklade s pokorou, skromnosťou a oddanosťou vo viere – základný barokový protiklad
3. Znaky barokovej literatúry
-návrat k náboženstvu, ideológii náboženstva, biblické texty
-protikladnosť, rozpoltenosť barokového človeka
-pôsobí na city a zmysly človeka, takisto aj na emócie
-pompéznosť (veľkoleposť), dekoratívnosť (ozdobnosť), patetickosť (nadnesenosť – v snahe ohromiť zmysly človeka)
-hyperbola, protiklady, symboly, alegórie
-vyšší štýl (pre šlachtu. inteligenciu) a nižší štýl (ľud)
4. Žánre barokovej literatúry
-poézia
-duchovný/náboženský epos
-duchovná lyrika
-ľúbostná lyrika
-úvahová lyrika – didakticko-reflexívno (poučno-úvahová)
-próza
-cestovný denník – znaky dobrodružnej literatúry
-pikareskný román – ústredná postava – hrdina, kt. prežíva všetko vďaka rozumu
-vecná odborná próza
-filozofické spisy (synkretizmus – odborná a umelecká literatúra, spájanie)
Anglická literatúra
John Milton
-duchovné eoposy:
-Stratený raj –biblické motívy zo Starého zákona (pád Adama a Evy)
-Raj znovu nájdený – motívy z Nového zákona, pokračovanie strateného raja, pokúšanie Ježiša na púšti
Nemecká literatúra
Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen
-pikorestný román: Dobrodružný Simplicius Simplicissimus – ľudový hrdina úpočas 30 ročnej vojny. (hlavný zmysel – hľadanie pravého človeka, jeho existencie)
Česká literatúra
Ján Amos Komenský
-pedagogicko-literárna didaktika (teória učenia)
-filozofický spis – Labyrint sveta a ráj srdce – pohľad na svet ako na labyrint (svet=zmätok), jediná útecha je spojenie s Bohom
Slovenská baroková literatúra (stále počas tureckých vpádoch)
Žánre -duchovné, náboženské piesne
-zbojnícka, ľúbostná, jarmočná (informovala o tom čo sa deje na jarmoku) – tieto tri boli súčasťou rukopisných spisov, anonymných autorov, obsahovali ľudové prvky
-poučno – úvahová poézia (didakticko-reflexívna)
-Hugolín Gavlovič: Valašská škola mravúv stodola
-Peter Benický: Slovenské verše (priniesť poučenie, meniť názory, správne vychovávať)
-Dobrodružno-cestopisná próza
-memoáre – pamäte, spomienky
-súvis s 30 ročnou vojnou (objavujú sa fakty)
-stavovské povstanie, reformácie a protireformácie
-množstvo autorov boli evanjelici
-dobrodružstvo, cesty, exotika, prenasledovanie
-zachytávajú súdy, väzenie, nútené práce, útek, dobrodružné cesty domov (prvky cestopisu)
Moric August Beňovský
Osudy a cesty grófa Morica Augusta Beňovského – muzikál
Ján Simonides – väzenie, vyslobodenie a putovanie (román)
-Odborná próza a popularizačná próza
Matej Bel
-encyklopedické dielo – Historicko-zemepisná vedomosť o novom Uhorsku
-napísané v latinčine
-zvyknuté prekladať aj ako Notície
-prvý vedecký opis Slovenska – zachytáva históriu, vodstvo, jazyk, zvyky, opis 4 stolíc
-mal množstvo pomocníkov
Adam František Kollár
-poradca cisárovni
-napísal politologický spis – O pôvode a stálom používaní zákonodarnej moci
-otázky o štáte (politologické)
Ján Baltazár Magin
-polemický spis Ostne alebo druhý názov Obrana
-vysvetľuje pôvod Slovanov a Slovákov, opisuje ich príchod do Karpatsko-dunajskej oblasti
-celé je to ako polemika s maďarským historikom a jeho názormi. Michal Benczik – jeho spis kde vysvetľuje svoju teóriu o príchode Maďarov – namierená ostro proti Slovensku
-preto ten druhý názov Obrana lebo je to akási obrana Slovákov na maďarský spis
-formuje slovenské povedomie (uvedomiť si štátnu príslušnosť)
-Dráma
-hlavne školské hry (využívali to jezuiti ako protireformácia)
-cieľ posilniť náboženstvo (katolíkov), latinský jazyk
-aj evanjelická cirkev využívala školské hry, oni využívali nárečovú slovenčinu a češtinu, prostriedok upevnenia evanjelickej ideológie
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Humanizmus a renesancia v slovenskej literatúre | Referát | 422 slov | |
Humanizmus a renesancia (svetový) | Učebné poznámky | 530 slov | |
Humanizmus a renesancia (slovenský) | Učebné poznámky | 492 slov | |
Humanizmus a renesancia - prehľad | Referát | 1 220 slov | |
Humanizmus a renesancia prehľad | Maturita | 8 768 slov | |
Humanizmus a renesancia (14. - 17. Storočie) | Referát | 1 008 slov | |
Humanizmus a renesancia – William Shakespeare | Referát | 556 slov | |
Humanizmus a renesancia znaky | Referát | 775 slov | |
Humanizmus a renesancia (maturitná téma) | Referát | 406 slov | |
Humanizmus a renesancia predstavitelia | Ostatné | 4 509 slov | |
Humanizmus a renesancia | Ťahák | 1 627 slov | |
Humanizmus a renesancia diela | Ostatné | 699 slov | |
Humanizmus a renesancia v európskych literatúrach | Referát | 728 slov | |
Humanizmus a renesancia v európskej literatúre | Maturita | 980 slov | |
Humanizmus a renesancia | Učebné poznámky | 1 168 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#epicka krivka