Klasicizmus a osvietenstvo
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 324
Uložení: 222
Klasicizmus a osvietenstvo
-klasicizmus je umelecký smer
-osvietenstvo je spôsob myslenia
-koniec 17 storočia – 18 storočie
1. Znaky klasicizmu
-classicus – vynikajúci, vzorový, dokonalý (latinské slovo)
-snaha o dokonalé umenie, dôraz na harmóniu
-presný protiklad Baroku (jednoduchosť, symetrickosť, presnosť)
-inšpirácia v Antike (návrat k antickým ideálom krásy. Jednota krásy, pravdy a dobra)
-východiskom: racionalizmus (racionálne usporiadanie sveta)
-má presné pravidlá tvorby, ktoré zveršoval Nicolas Boileau – veršované dielo – Umenie básnické
-v diele je popísané ako má vyzerať báseň a vyšlo v poslednej tretine 17 storočia
2. Žánre klasicizmu
-rozlišujeme dva druhy žánrov:
-vyššie: vyšší štýl, poukazovali na morálne skutky, boli nadčasové, písané pre šľachtu, napr. tragédia, óda, elégia, epos
-nižšie: nižší štýl, jednoduchšie, riešili dobové témy, pre mešťanov, ľudové vrstvy, napr. komédia, báj, bájka, epigram
3. Osvietenstvo
-myšlienkové hnutie
-osveta – šíriť nové poznatky, šíriť osvetu, aby sa zmenil život
-dôraz na rozum, vzdelávanie, vedu (výskumy)
-šírenie významných poznatkov, aby ich aj nižšia vrstva pochopila
Francúzska literatúra
-Dráma
Pierre Corneille
-písal tragédie a historické hry
-Cid – tragédia avšak nekončí smrťou hl. hrdinu. Cid znamená titul, pán. Hl. hrdina Rodrigo a jeho láska Ximena. Je tam zobrazený zmysel pre česť a spravodlivosť. Vlastný šťastný život je v kontraste s hľadaním vraha pre rodinu. Rodrigo ho nájde a zabije. Zistí však, že vrahom bol Ximenim otec. Rodrigo má byť potrestaný smrťou ale odchádza do boja kde môže prežiť. Tu sa porúša klasická kompozícia tragédie, keďže Rodrigo nezomiera ale má nádej žiť ďalej.
-dielo má zápletku bez väčších epizód, je tam kontrast (šťastie - spoločenská povinnosť), dodržané jednoty času, miesta a deja. Objavuje sa tam rezonér – postava v hre, kt. vyjadruje názor, hodnotenie autora.
Jean Racin
-psychologická tragédia Faidra
-Faidra je meno hlavnej hrdinky
-sú tam zobrazené ľudové vášne ako láska, pomsta, žiarlivosť
-Faidra sa zaľúvi do svojho nevlastného syna (opäť konflikt, vlastné šťastie – spoločnosť a jej zásady)
-končí smrťou všetkých
-psychologická preto lebo Faidra a jej pocity sú vyjadrené monológmi, v centre je psychika
Jean-Baptiste Poquelin – Moliére
-komédia Lakomec
-nový prvok: typizácia (typické vlastnostni pre daného hrdinu)
-ďalšie diela: Tartuffe (pokrytec), Mizantrop (človek, kt. sa izoluje od druhých), Zdravý nemocný (hypochonder)
-Epika
Jean de la Fontaine
-francúzsky bájkar
-12 zväzkové dielo – Bájky
Denis Diderot (osvietenská literatúra)
-1. encyklopédia – Encyklopédia vied, umení a remesiel
-boli v nej zhrnuté poznatky aj technického smeru aj vedeckého
-35.zväzkov a vychádzala 14 rokov
-pracoval na nej autorský kolektív – Encyklopedisti
Voltaire (osvietenská literatúra)
-filozof, ironický štýl písania
-osvietenský, výchovný román – Candide alebo Optimizmus
-príbeh o chlapcovi (príbeh má estetické kvality)
-príručka ako vychovávať (výchovné zásady)
Rouseau
-filozofický spis – Spoločenská zmluva
-vysvetľoval svoje názory na spoločnosť
-odborné dielo
Anglická literatúra
Daniel Defoe
-Robinson Crusoe – dobrodružný román, sám na ostrove
-nový žáner – robinsonáda,
-šíril poznatky, vieru v ľudský život
Jonathan Swift
-Gulliverove cesty – dobrodružstvo, prvky cestopisu, putovanie po svetoch
-dielo bolo silno alegorické – všetko zlé je v anglických pomeroch (kritizoval anglické dobové pomery)
-dnes sa však táto kritika nespomína
Slovenská klasicistická literatúra
-2.polovica 18 storočia až 19 storočie
Podmienky
-formovanie národného hnutia – za rovnoprávnosť
- fáza – Bernolákovská – osvietenská fáza, nazýva sa aj buditeľská
-uvedomiť si príslušnosť, prebudiť národné povedomie
-šírili poznatky na zlepšenie úrovne, boli to katolíci
2.fáza – myšlienka slovanskej vzájomnosti (spolupráce) – v češtine
-evanjelici ale fungovali aj katolícki vzdelanci, došlo aj ku vzájomnej spolupráci. Zakladali spolu spolky ktoré vydávali knihy (v 2 jazykoch)
1.fáza
Jozef Ignác Bajza
-prvý slovenský román: René mládenca príhody a skúsenosti (preto taký názov lebo písal vo svojom vlastnom jazyku), je to dobrodružno-sentimentálny román
-má 2 časti:
-v prvej René putuje po svete, po Európe s cieľom nájsť svoju stratenú sestru. Zažíva dobrodruźstvá
-v druhej časti sa dostáva na Slovensko, diví sa aké tu sú pomery, z pohľadu cudzinca hodnotí zaostalé Slovensko (kritický charakter)
-Reného sprievodcom je jeho učiteľ Van Stiphout, postava osvietenského učenca, kt. všetko hodnotí moderne
-dielo bolo cenzúrou zakázané a vyšlo až o 150 rokov neskôr
Juraj Fándly
-ľudovo-výchovné diela odborného charakteru
-šíril najnovšie poznatky, osvetu, vzdelanie
-Pilní domajší a poľný hospodár – dielo, pre roľníkov a sedliakov
-písal v bernolákovčine
2.fáza
Pavol Jozef Šafárik
-zakladateľ slavistiky – veda o slovanoch (pôvod, história, slovanské jazyky)
-Slovanské starožitnosti – odborná próza
-poézia: bás. zbierka – Tatranská múza s lýrou slovanskou, písaná v češtine, klasicizmus. Využil motív tatier aj Jánošíkovský motív
-napísal aj zbierku ľudových piesní, zachovával folklór
Ján Kollár
-Slávy dcéra – b. skladba, čeština, časomiera
Ján Hollý
-Svätopluk – epos, bernolákovčina, 12 spevov
Ján Chalupka
-predstaviteľ klasicistickej drámy
-komédia: Kocúrkovo (iný názov: Len aby sme v hanbe nezostali)
-Kocúrkovo je typ slovenského malomesta a malomeštianstva. Malomešťania sa hrali na pánov aj keď na to nemali. Používali maďarčinu aj keď ju nevedeli. Ostrá kritika malomešťanov a odnárodňovania
Kocúrkovo
-typizácia postáv
-v diele je niekoľko spoločenských vrstiev:
-Ján Tesnošil – remeselník, fušer, považuje sa za pána lebo je v mestskej rade, používa nesprávne maďarské slová
-pani Tesnošilová – typ klebetnice, nekritická voči deťom ale voči ostatným áno, domový generál rozhoduje o všetkom
-dcérka Anička – typ peknej a hlúpej, rieši iba za koho sa vydá aby sa dobre vydala,
-Janko – syn, typ študenta, veselý študentský život, ľahkovážny
-pán z Chudobníc – schudobnený zeman, školský a cirkevný inšpektor, splietal latinčinu a maďarčinu
-učiteľ Svoboda – inteligencia, ideál
-študenti, zbojníci
- Zápletka: Voľba nového učiteľa (3 kandidáti). Martin Vojtech – sused Tesnošila (presadzujú ho) a učiteľ Svoboda (neznámy, presadzuje ho pán z Chudobníc). Svoboda a študenti kráčajú domov a prepadnú ich zbojníci, skamarátia sa (spievajú národné pesničky a recitujú čas Slávy dcéra). Svoboda sa predstaví pánovi z Chudobníc. Pomaďarčený hlupák vs. Inteligencia, tu vzniká jazyková komika (pán z Chudobníc nechápe ironické poznámky a výsmech Svobodu). Svoboda je nakoniec zvolený za učiteľa. Začne hon na ženícha, každá chce Svobodu ale on si vyberie Ľudmilu.
- využitá jazyková, charakterová komika. Takisto aj typizácia, prototyp vzdelanca
-písané v češtine, 3 dejstvá
-kritika odnárodňovania, hlúposti, túžby po spoločenskom postavení, využití zbojnícky motív
-hrala sa v Ochotníckom divadle. Nasledovala celá séria/cyklus komiksových komédií
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Klasicizmus a osvietenstvo v európskej literatúre | Ostatné | 1 374 slov | |
Klasicizmus a osvietenstvo v slovenskej literatúre | Maturita | 31 slov | |
Osvietenstvo a klasicizmus | Referát | 634 slov | |
Klasicizmus a osvietenstvo v európskych literatúrach | Maturita | 1 494 slov | |
Osvietenstvo a klasicizmus, jeho vplyv na slovenskú literatúru | Referát | 1 863 slov | |
Klasicizmus a osvietenstvo v slovenskej literatúre | Referát | 961 slov | |
Osvietenstvo a klasicizmus v slovenskej literatúre | Maturita | 2 116 slov | |
Osvietenstvo, klasicizmus v slovenskej literatúre | Maturita | 1 339 slov | |
Osvietenstvo v slovenskej literatúre | Ostatné | 1 638 slov | |
Osvietenstvo v slovenskej literatúre | Maturita | 2 308 slov | |
Osvietenstvo – Hollý, Kollár | Ostatné | 556 slov | |
Snaha slov. inteligencie v osvietenstve | Ťahák | 1 363 slov | |
Osvietenstvo (Fándly, Bajza, Bernolák) + znaky | Maturita | 568 slov | |
Osvietenstvo | Učebné poznámky | 480 slov | |
Osvietenstvo | Ostatné | 1 102 slov |