Preromantizmus

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: katyp (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 04.08.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 516 slov
Počet zobrazení: 8 964
Tlačení: 379
Uložení: 326

Preromantizmus

1. Pojem

-prae – pred

-obdobie na sklonku klasicizmu a romantizmu, záver 18 storočia

-sentimentalizmus, objavujú sa nové prvky, je to len prechodné obdobie nie literárny smer

2. Znaky

-rozpadajú s klasicistické princípy tvorby

-proti racionalizmu sa uplatňuje citovosť

-filozofické východisko: idealizmus (Hegel – jeho filozofia)

-proti pravidlám kládli slobodu (sloboda tvorby)

-proti autoritám kládli vlastný názor

-inšpirovali sa ľudovou slovesnosťou

-vznikajú hybridné žánre (nedodržiava sa klasická jednota štýlu)

-objavuje sa nový hrdina – bojovník za slobodu, vzbúrenec, silný jedinec, ktorý je často prenasledovaný

-boj proti stredovekému feudálnemu útlaku

-atmosféra plná emócií, vášni

3. Prvky preromantizmu sa objavujú

Ján Kollár

-Slávy dcéra – ľúbostný osobný zážitok (láska k Míne), národná tématika (precítený prístup), odklon od časomiery a využite sylabického veršového systému, synkretizmus – epické prvky v lyrickej skladbe

Johann Wolfgang Goethe

-román Utrpenie mladého Werthera

-dojímavé záznamy a listy (schéma písania románu), láska ktorej sú do cesty kladené prekážky, Werthera táto láska trápi, píše to do denníka a listy posiela kamarátovi. Nakoniec spácha samovraždu

-veršovaná tragédia – Faust

-niektorí ju označujú ako dramatickú báseň, je tam prozaický text ale aj texty piesní (experiment vo forme), porušuje všetky princípy tragédie, dielo má 2 časti:

-1.časť – Faust upíše svoju dušu diablovi Metistofelovi. Diabol mu ponúkne prístup k všetkému ale musí mu upísať dušu. Faust získava mladosť a lásku. Láska je Margharita (jednoduché dievča), Tragicky končí prvá časť lebo Margaritha zomiera

-2.časť – Diabol opätovne pokúša Fausta, ponúkne mu bohatstvo, úspechy a spokojný život. Faust ale zisťuje, že mať všetko neznamená byť šťastný. Faust nakoniec nájde zmysel života. Pokúša sa využiť to čo vie v prospech ostatných ľudí. Vykúpil si tým dušu.

-celé dielo začína stávkou diabla s Bohom

Rousseau

-zaraďujeme tu aj časť jeho tvorby

Romantizmus

1. Pojem romantizmus

-romantique . citovo pôsobiaci, tajomný

-vyhradený umelecký smer, smer obdobia revolúcií (myšlienka slobody)

2. Znaky

-city kladené na prvé miesto, myšlienka slobody, sentimentalizmus

-východisko je idealizmus

-nový typ hrdinu: individualizmus – silný, výnimočný jednotlivec. Titanizmus – ktorý boju proti každému za svoje ideálny, nevzdá sa

-subjektivizmus

-kontrast a konflikt – hrdina je v konflikte so spoločnosťou, má veľký cieľ, ktorý nie je možný zrealizovať v danej dobe. Protiklady (život – smrť, dobro – zlo, sen – realita, krása - ohyzdnosť) – harmónia kontrastov

-autoštylizácia – autor a postavy ako keby splývali do jedného celku

-synkretizmus tvorby a života

-druhový a žánrový synkretizmus (prelínanie , prekročenie hraníc)

-inšpirácia ľudovou slovesnosťou (aj vo forme aj v téme), napr. balada, pieseň ale využívali aj ľudový jazyk

-hlavným literárnym druhom bola poézia

-motívy : historické, tajomné príbehy, hororové príbehy, fantázia

-postavy ktoré sú nadprirodzené, pri historických postavách – idealizácia

3. Žánre

-ľúbostná, spoločenská lyrika

-sociálna balada - východiskom ľudová balada, napr. Žltá Ľalia – Ján Botto

-lyrická balada – viac lyrických prvkov, lyrický hrdina, úvahové pasáže

-básnická poviedka – veršovaný, lyricko-epický útvar, do poviedky sa vnášajú lyrické prvky, zvyká byť označovaná ako romantický epos

-veršovaný román – román písaný vo veršom, napr. Eugen Onegin

-historický román, historická novela, historické hry

-tragédie, spoločenská dráma

-poviedka – hororová, detektívna

-hororový (gotický) román – tajuplný román, strašidelný s hororovými prvkami

Anglická literatúra

George Gordon Byron

-jeho vlastný život má romantické prvky (tajuplný život, nespokojný, osamotený)

-Putovanie Childa Harolda

-Child – titul pre mladého šľachtica

-básnická poviedka (romantický epos), lyrický subjekt – autoštylizácia

-Harold sa túla po svete. Spoločenské pomery nie sú dobré. Veľa opisov ciest, úvahy hrdina o slobode, o politike, kultúre. Emócie hrdinu (nadšenie, strach). Hl. hrdina je často osamotený, nepochopený, záhadný (nevieme ako vyzerá), romantický svetabôľ (nespokojnosť, niečo chce spraviť ale nejde to)

-typický Byronovský hrdina – má všetko ale chce niečo zmeniť

-motív putovania – preto nazývaný aj ako lyrický cestopis

-tieto znaky v našej literatúre spracoval Janko Kráľ (v Česku - Hynek)

Česká literatúra

Karel Hynek Mácha

-Máj – lyricko-epická básnická skladba, kontrasty (život – smrť, ráno - poprava), úvahy hrdinu, opisné pasáže, autoštylizácia (dôkaz v posledných 3 slovách)

Ruská literatúra

Alexander Sergejevič Puškin

-Eugen Onegin – veršovaný román, typ zbytočného človeka, určité prvky realizmu

-Kapitánova dcéra – historická próza, povstanie Pugačovcov, idealizácia postavy, historické reálie, romantický príbeh

Francúzska literatúra

Victor Hugo

-zakladateľ romantizmu

-napísal prvú romantickú drámu – Hernani

-Chrám Matky Božej v Paríži

-15 storočie, historický aspekt, život v Paríži, sociálne rozvrstvenie

-Quasimodo a Esmeralda – vonkajšie aj vnútorné rozdiely, romantické postavy (obidvaja sú vydedencami) – výnimočné postavy, túžba po splnení sna, spoločnosť to však nedovolí, končí to tragicky

-postavy sú tajomné, harmónia kontrastov

Nemecká literatúra

Friedrich Schiller

-romantická dráma, hlavná téma: boj za slobodu. Tragédie, spoločenské drámy, historické drámy

-Zbojníci – spoločenská dráma. Karol Mor – vodca zbojníkov, bojovník proti neslobode (bojuje aj proti rodine), pričiní sa o smrť otca a brata, vydáv sa spravodlivosti čo predstavuje trest smrti

-Úklady a láska – láska s prekážkami, spoločenská dráma. Osobná sloboda, láska 2 ľudí s iným spoločenským postavením (syn ministra Ferdinand a dievča z ľudu Lujza) – ich lásku spoločnosť nedovoľuje a tak zomierajú

-William Tell – 14storočie – boj Švajčiarov proti Habsburgovcom – vložená zápletka. Tell bojuje na čele povstania proti Habsburgovcom, v závere nezomrel ostáva žiť, symbol nádeje. Skúška otcovskej lásky (prinútený strieľať na vlastného syna, zostreliť mu z hlavy jablko šípom z luku)

Slovenský romantizmus

1. Situácia

-3. fáza národného hnutia – Štúrovská generácia

-centrum – evanjelické lýceum BA, Kežmarok, Levoča

-jazyk – štúrova slovenčina

-Spolky: Spoločnosť Československá, neskôr spolok Tatrín

-v novom jazyku Slovenské národné noviny, almanach Nitra

-politické hnutie – národný a sociálny program (zrušenie poddanstva)

-1848 – 1849 – SNR, nezávislosť od Uhorskej vlády

-predstavitelia inteligencie, evanjelickí kňazi

2. Znaky romantizmu

-národný charakter, národná funkcia

-ľudovosť, revolučnosť, hlavný motív – boj za slobodu

-hlavný hrdina – jednotlivec (vlastenec) alebo kolektív

-v hrdinovi chýba titanizmus (až na Sládkoviča a Janka Kráľa)

-hrdina má ľudový pôvod

-motívy z národnej histórie

-idealizácia postáv (veľký hrdinovia bojujúci za spravodlivosť)

-kontrasty, harmónia kontrastov (dobro - zlo)

3.Literárne žánre a druhy

-najviac lyrika potom epika a nakoniec dráma

-lyrika

-napodobniť ľudové piesne à vzniká umelá pieseň (má refrén, ľudový motív, rým)

-úvahová, spoločenská lyrika

-lyrická básnická skladba (napr. Marína)

-hymnická pieseň – Janko Matuška – Nad tatrou sa blýska. Písal aj príležitostné básne (Kto za pravdu horí, Hej Slovania..)

-lyricko-epické žánre

-lyricko-epické básnické skladby – Detvan (Sládkovič), Smrť Jánošíková (Ján Botto), úvahové pasáže, ľudový charakter

-romantická balada – balada s lyrickými prvkami, inšpirácia v ľudovej balade. Znaky: vychádzali aj z ľudových povestí (postavy, rozprávač, lyrický subjekt/hrdina - nová postava), balada je subjektivizovaná, smrť hrdinu nespôsobuje osud ani nadprirodzené sily ale reálne dôvody (spoločnosť). Autori: Ján Botto, Janko Kráľ.

-epika

-veršovaná hrdinská báseň

-historické hrdinské piesne – inšpirované tureckými vpádmi, napr. Samo Chalupka

-próza

-krátka epická próza (historický motív)

-historická povesť / novela

-historický román (motív aby sa dal národne využiť, napr. stavovské povstanie, proti Habsburgovcom)

-dobové prózy (zobrazujú súčasnosť, prvky satiry) – satirická besednica, novely, poviedky, romány

-autori: J. M. Hurban, Janko Kalinčiak

Janko Kráľ

Zakliata panna vo Váhu a divný Janko

-nemá typickú baladickú schému (priestupok – trest – smrť, dej sa stupňuje trikrát), zrážka romantického hrdinu (silné indivídum, výnimočný) s reálnymi svetom. Obsahuje lyrické prvky ako úvahy lyrického hrdinu, jeho túžby, sny

-kompozícia:

1.časť – lyricko-úvahová – pocity, vnútorný svet hrdinu (Janko), úvahy, opisné pasáže prostredia v ktorom by chcel žiť, je to sen šťastného idylického života. Hrdina je nepochopený, autoštylizácia

2.časť – typická balada – inšpirácia z ľudovej slovesnosti o zakliatej panne, ktorá vábi do Váhu mladých mužov – oni zomierajú. Nastane nočná atmosféra, Janko skočí do Váhu a zomiera lebo si neprevrátil vrecká (motív z povesti)

3.časť – epilóg – dorozprávanie príbehu o Jankovi. Epický rozprávač pastierik, ktorý prináša do dediny zvesť, že Váh vyplavil Janko. Množstvo zdrobnenín. Pokojná časť, idylická, napriek smrti harmonická, protiklad napätiu

-Postava Janka je symbolická (smrť všetkých ideálov štúrovských ideálov), symbol štúrovskej generácie

Ján Kalinčiak

-historické povesti a historické novely

-motív – proti Habsburgovské povstania a turci (turecké vpády)

-romantický motív (láska s prekážkami, intrigy, klamstvá)

-tajomstvo (nevieme, kto spôsobuje problémy), motív smrti

-prvky výnimočnosti až titanizmu postáv

Púť lásky – láska v čase v tureckom nebezpečenstve

Bratova ruka – najkrvavejšia novela

-zo súčasnosti – Reštavrácia

-dobové pomenovanie pre voľby do zemianskej samosprávy

-dielo je kritikou zemianstva, zobrazuje úplatky, nemorálnosť, úpadok spoločenskej vrstvy. Zápletka: sledujeme voľby Bešeňovský a Potocký – 2 rodiny a ich volebný boj. Kupovanie hlasov, úpadok zemianstva, úplatky, príbeh lásky s prekážkami, všetko ale nakoniec dopadne dobre. Koniec je harmonický. Štefan Levický + Anuľka Bešeňovská – Levický dostane podmienku, že len vtedy dostane Anuľku keď sa presadí vo voľbách – dosiahne úrad a môže si ju zobrať.

-Prvky humoru, satiry, komiky, paródie, zosmiešňovania zemianstva

-jazyková stránka: veľa porekadiel, prísloví, frazeologizmy

-celé dielo je kritikou zemianskej vrstvy

Jozef Miloslav Hurban

-historické prózy: poviedky a novely (využíval obdobia aby ich použil na vlastenecký motív), využíva idealizáciu hrdinov.

-napísal historický román: Olejkár – je to o Matúšovi Čákovi Trenčianskom , predstavený ako uvedomelý Slovan. Zobrazuje sa tam motív tajomstva, príbeh lásky s prekážkami, zrada, smrť, intrigy. Národné motívy

-prózy zo súčasnosti – využíva iróniu a satiru, satirické besednice, cestopisné črty

-satirická novela – Od Silvestra do troch kráľov

-typické slovenské malomesto (Bruchoslavice) –dôležitý je u nich majetok, peniaze, úspech pričom sú to jednoduchí ľudia, závistliví, neprajní, nevzdelaní. Hlavná postava je starý mládenec Juraj (úžerník) – zmení si meno na Ďorď Šuplata – požičiava peniaze za vysoké úroky, ožení sa so starou nepeknou slúžkou len preto lebo slúžka má výherný žreb. Volá sa Ilona, ona sa však zbavila žrebu, podala ho advokátovi Brožkovi, ktorý to ďalej dáva Milenskému. Šuplata vyjde na posmech. Brožko a Milenský – pozitívne vlastnosti, národne uvedomelí (advokát a učiteľ)

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#čo je harmonia kontrastov #lyricko-epicke zanre #Prvky - Johann Wolfgang Goethe #preromantizmus #Motív  putovania

Vypracované maturitné otázky z literatúry



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.020 s.
Zavrieť reklamu