Prehľad vývinu slovenskej drámy
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 362
Uložení: 147
Prehľad vývinu slovenskej drámy
- dráma na Slovensku sa vyvinula z kresťanských náboženských obradov – vianočné a veľkonočné hry, pašiové i legendové hry, o sv. Kataríne, o sv. Dorote; hrávali sa po latinky a po nemecky, neskôr nadobúdali charakter ľudových hier;
- v ľudovej slovesnosti tiež nachádzame dramatické žánre, napr. chodenie s betlehemom, vynášanie Moreny, preskakovanie jánskych ohňov.
Renesancia
- dráma sa uplatnila v školských hrách, ktoré sa hrávali po latinsky v školách na konci roka, pri sviatkoch; autori čerpali námety z Biblie, z antiky a z dejín;
Pavel Kyrmezer – Komedie česká o bohatci a lazarovi; Komedie nová o vdovĕ
Jur Tesák Mošovský – Komedie ... Ruth.
Barok
- hrávali sa školské hry; v mestách pouličné hrané alebo bábkové
Klasicizmus
- zakladali sa ochotnícke scény, prvá bola v Liptovskom Mikuláši, založil ju v 1830 knihár a národovec Gašpar Fejérpataky-Belopotocký; prvou hrou na tejto scéne bola veselohra Kocúrkovo od Jána Chalupku.
Od romantizmu k realizmu /matičné roky/
Ján Palárik – veselohry Dobrodružstvo pri obžinkoch, Inkognito, Drotár
Jonáš Záborský – veselohra Najdúch.
Realizmus
Jozef Gregor-Tajovský – divadelná hra Statky-zmätky, veselohra Ženský zákon
Pavol Országh-Hviezdoslav – tragédia Herodes a Herodias
Božena Slančíková Timrava – divadelné hry Páva, Prekážky.
Medzivojnová literatúra
- profesionálne divadlá na Slovensku vznikli až po roku 1918 – Slovenské národné divadlo v Bratislave – prvá premiéra bola 1. 3. 1920 / B. Smetana – Libuše/; Východoslovenské národné divadlo v Košiciach /1924/ a Slovenské ľudové divadlo v Nitre /1939/;
- proces formovania slovenského profesionálneho divadelníctva bol pomalý a zložitý; problémy – málo slovenských hercov, režisérov, dramaturgov i slovenských divadelných hier, nedostatok financií;
- k prvým profesionálnym hercom patrili: Andrej Bagar, Ján Borodáč, Oľga Borodáčová, Jozef Kello, Hana Meličková;
- vznik divadiel podnietil väčšiu aktivitu spisovateľov a v medzivojnovom období dráma prežívala veľký rozkvet;
Ivan Stodola – tragédia Bačova žena, veselohra Jožko Púčik a jeho kariéra
Peter Zvon – divadelná hra Tanec nad plačom
Július Barč-Ivan – dráma Matka, divadelná hra Mastný hrniec.
Literatúra po roku 1945
- v a 70. rokoch (obdobie kultu osobnosti, roky normalizácie) vzniklo veľa diel poznačených schematizmom; najlepšie diela v dráme vznikli v 60. rokoch, v čase politického uvoľnenia, keď sa aj dramatici inšpirovali modernými európskymi smermi (existencializmus, absurdná dráma) a písali hry nové obsahom i formou;
Peter Karvaš – dráma Antigona a tí druhí, dráma Absolútny zákaz
Ivan Bukovčan – divadelná hra Kým kohút nezaspieva
Ján Solovič – divadelná hra Strieborný jaguár; televízny seriál – Straty a nálezy
- zakladanie autorských divadiel koncom rokov – divadlá malých javiskových foriem (kabaret, pásmo, scénka, skeč; využívajú satiru, paródiu, vlastné texty, improvizáciu);
Milan Lasica, Július Satinský – založili Divadlo na korze (Divadlo Lasicu a Satinského) – známe je predstavenie Soirée (premiéra 1968);
Stanislav Štepka – založil Radošinské naivné divadlo – známa je hra Jááánošííík (1970);
– rozvíja sa aj rozhlasová a televízna tvorba.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Vývoj drámy | Maturita | 1 946 slov | |
Vznik a vývoj slovenskej drámy | Referát | 1 631 slov | |
Vývin drámy v slovenskej literatúre | Ostatné | 1 022 slov | |
Vývin drámy – grécka dráma, grécke divadlo | Ostatné | 847 slov | |
Činohra, Členenie drámy | Ostatné | 139 slov | |
Vývin slovenskej drámy (Chalupka, Palárik, Hviezdoslav, Tajovský) | Referát | 791 slov |