Rozvoj profesionálneho divadla na Slovensku v medzivojnovom období (Stodola, Barč-Ivan)
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 043
Uložení: 168
Rozvoj profesionálneho divadla na Slovensku v medzivojnovom období (Stodola, Barč-Ivan)
V medzivojnovom období vznikli 3 profesionálne divadlá:
- SND v BA – premiéra opery Hubička – B. Smetana
- Východoslovenské ND v KE
- Slovenské ľudové divadlo v Nitre
- proces formovania slovenského profesionálneho divadelníctva bol pomalý a zložitý:
- málo hercov, režisérov a Svk divadelných hier
Prví profesionálni herci: Andrej Bagar Režisér: Ján Jamnický
Janko Bordáč
Oľga Bordáčová
Hana Meličková
- vznikom divadiel sa vytvorila príležitosť pre spisovateľov, ktorí začali písať dramatické texty:
- Ivan Stodola
- Július Barč Ivan
- Peter Zvon
Ivan Stodola
- študoval medicínu v Budapešti a Berlíne
- neoprávnene ho odsúdili po 2 rokoch ho prepustili na amnestiu
Písal 1. Komédie - Náš pán minister
- Čaj u pána senátora
- Jožko Púčik a jeho kariéra
- Tregédie- Bačova žena
- Historické drámy- Kráľ Svätopluk
- Básnik a smrť
- Čaj u pána senátora
- autor v tejto hre s posmechom vykresľuje honbu malomeštiakov za politickou mocou
- malomeštiaci hovoria len o tých istých naučených témach, používajú rovnaké frázy
- paródia na politiku - Politikom ide o individuálny prospech a nie o dobro pre všetkých
Dej:
Mäsiara Sekeru zbavia funkcie – ide si kúpiť truhlu do pohrebného ústavu k Slivkovi, lebo sa chce obesiť. Slivkova žena chce aby si vybudoval politickú kariéru. Opozičná strana zoberie Sekeru na kandidátku a na jednom zasadaní zbil ministra – zbavili ho funkcie. Sekera navrhne Slivkovi, že mu pomôže vybudovať politickú kariéru.
- Jožko Púčik a jeho kariéra
- dielo je satyrou na falošne chápaný humanizmus
- hlavné postavy: Jožko - poctivý úradník dobročinného spolku Humanitas, ktorý
neváha riskovať aby ostatným pomohol v núdzi
- verí v pravdu a spravodlivosť
- riadi sa prikázaním – miluj blížneho svojho ako seba samého
Šéf Rohatý - opačný charakter
-bezohľadný pokrytec, očakával že jeho manželka dostane veno, keď sa tak nestalo vyhodil ju aj s dvoma deťmi
- potrebuje peniaze na výživné, žiada Jožka aby mu ich dal z pokladnice Humanitas
Dej:
Rohatý potrebuje peniaze na výživné a poprosí Jožka, či by mu nedal z pokladnice Humanitas nejaké peniaze. Jožko chce pomôcť a tak mu ich požičia. Precedníčka spolku príde na kontrolu a zistí, že peniaze chýbajú. Jožka uväznia a Rohatý sa neprizná. Neskôr prípad vyhlásili ako omyl precedníčky spolku. Jožkovi bolo vo väzení dobre nechcel z tadiaľ ani odísť. Keď ho oslobodia nik ho nechce zamestnať. Jožko je tragikomická postava – nebráni sa obvineniam.
- Bačova žena
- hlavné postavy: Eva - žena Ondreja, neskôr Miša
Ondrej Múranica – prvý muž Evy ide do Ameriky a stratí pamäť
Mišo – stará sa o Evu, keď je sama; nenechá si ju vziať
Dej:
Ondrej je bača, je ženatý s Evou a majú syna. Ondrej sa rozhodne ísť do Ameriky. Evu mal veľmi rád, robil v bani, kde došlo k tragédii, podarilo sa mu šachtou dostať na povrch a stratil pamäť. Cestoval a dúfal, že ho niekto spozná. Pri zrážke vlakov sa udrie do hlavy a spomenie si na to, kto je. Eva medzitým dostala list, že Ondrej už nežije. Michal jej pomáhal s hospodárstvom a vydala sa za neho. Ondrej sa vrátil domov a zistil, že je vydatá. Išiel hneď na úrad kúpiť Svätojurské panstvo a prepísal ho na ňu, aby sa k nemu vrátila. Ondrej ponúka Mišovi 5000 dolárov aby išiel do Ameriky, no on povedal, že jedine s Evou. Ondrej vyháňa Miša zo svojho panstva. Rozhodnú sa, že si každý zoberie svoje dieťa a nechcú ich Eve vrátiť – je ochotná vzdať sa oboch mužov, ale nie svojich detí. Mišo a Ondrej sa pobijú a Eva sa bodne nožom so slovami „Teraz ma máte už obaja, len sa postarajte o moje deti.“
Július Barč Ivan
- významný slovenský dramatik
- Matka
- hlavné postavy: Bratia – Jano a Paľo + ich matka
Jano – agresívny, výbušný
Paľo – pokojný
Matka – má predtuchy a tuší o bratovražde
Dej:
Medzi Janom a Paľom odjakživa vládlo napätie. Obom sa páči Katka od Tomkov. Paľo si ju má zobrať. Matka však máva predtuchy, že dôjde k bratovražde, a preto vyháňa Paľa z domu. Paľo sa po čase vráti a odpúšťa matke. V jednej scéne sa Jano a Paľo pohádajú. Jano vytiahne nôž a chystá sa zabiť Paľa. Matka zhasne svetlo, priláka Jana na seba a nechá sa ním zabiť, aby uchránila svojho druhého syna.
- Mastný hrniec
- dej sa odohráva v malom meste Ťuťotíne (Kocúrkovo), v ktorom sa stáva ministrom financií Svetouár Babík- botanik. Všetci sa mu začínajú podlizovať, napokon však vyjde na javo, že to bol omyl a ministrom sa stáva jeho brat Baltazár Babík - matematik. Mastný hrniec symbol bohatstva a výhodného postavenia.
- Dvaja
- prvky absurdnej drámy
- dej sa odohráva v cirkusovom prostredí, kde vystupuje August, Mauro, Starik, Marianna a Johny
- autor vytvára model dvaja proti tretiemu, alebo dvaja a sám
- osudom hrdinov je nezmyselná spoločná púť, z ktorej niet úniku
- hlavné postavy: Mauro a August – ľúbia Mariannu ; August - predstaviteľ zla
Marianna - ľúbi Johnyho
Johny - žije s Mariannou – no núti ju predávať sa iným mužom
Dej:
Mauro žil s cirkusantmi a August ho mal vo svojej moci. Obaja tajne ľúbili Mariannu, ktorá žila s Johnym a ľúbila ho, aj keď ju nútil, aby sa predávala iným mužom. August a mauro sa dohodnú, že narežú lano, na ktorom cvičí Johny, a zabijú ho. Pred predstavením mu ešte dajú otrávené víno. Mariannu odsúdia za vraždu, ujde k Starikovi. Po čase sa tom náhodne stretne s Augustom a Maurom a uvažujú či ich spoznala. Pred Starikom Mariannu ohovárajú a znevažujú, začnú mať výčitky svedomia, hádajú sa a August sa prizná k činu. I teraz vinia Mariannu za smrť Johnyho, pretože nevystrela ruky, keď ho mohla zachytiť. August a Mauro si uvedomia, že Marianna žije vo svojom svete, v ktorom ľúbi Johnyho. Mauro si uvedomuje, že je slaboch a nevie sa vzoprieť Augustovi. Silu vzoprieť sa nachádza v sebe Starik, ale August ho v súboji zabije. August a Mauro zostanú navždy sami.
Peter Zvon
- Tanec nad plačom
- netradičná divadelná hra – striedajú sa prozaické a veršované časti
- kontrast medzi ľuďmi z novej doby a starej doby
- Nová doba – irónia, jednoduché a výstižné rozhovory, preafektovaní
- Stará doba – vznešené rozprávanie v rýmoch, slušní
- komika vznika zámenou mena Kráľ a hodnosti kráľ
- kritika spoločnosti – kultúry, politiky i spoločenského života
- Obdobie Slovenského štátu
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Rozvoj slovenskej drámy a divadla po roku 1918 | Ostatné | 1 886 slov | |
Počiatky divadla v slovenskej literatúre | Referát | 967 slov | |
Autorské divadlá | Učebné poznámky | 266 slov | |
Slovenské divadlo, vývin drámy | Referát | 1 599 slov | |
Epické divadlo, absurdné divadlo, americká dráma | Maturita | 1 909 slov | |
Divadlo o tom, čo je v živote smiešne | Učebné poznámky | 968 slov | |
Slovenské medzivojnové divadlo | Referát | 939 slov | |
Absurdná dráma a epické divadlo v 2/2 20. storočia | Referát | 1 104 slov | |
Osvobozené divadlo | Referát | 850 slov | |
Radošinské naivné divadlo | Referát | 128 slov |