Svetová a Slovenská literárna moderna
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 592
Uložení: 128
Svetová a Slovenská literárna moderna
SVETOVÁ LITERÁRNA MODERNA
(80. roky 19. storočia – 20. roky 20. storočia)
- koniec 19. storočia sa niesol v znamení veľkých zmien, ústiacich do katastrofických predstáv, chaosu a dezorientácie
- rýchle životné tempo, konkurenčný boj, rast sociálnych problémov = spoločenská situácia plná pesimizmu a beznádeje
- neistota, nepokoj, kríza myslenia a kultúry vôbec
- v literatúre rozmanitosť štýlov, smerov a žánrov – hľadanie nových ciest v umení prostredníctvom slobody jednotlivca
- zdôrazňovanie významu autorského subjektu
Umelecké smery:
Parnasizmus
- francúzsky umelecký smer (literárna škola) z konca 19. storočia, ktorý sa snažil o dokonalú krásu literárneho diela precíznou formou a rozmanitosťou žánrov bez spätosti básne so spolo-čenskou realitou
- umenie si musí postačiť samo o sebe, jeho poslaním nie je zobrazovať reálny svet a jeho problémy
- lyrika sa mohla písať neosobná
- za ideál krásy spisovatelia pokladali antickú literatúru
Impresionizmus (lat. impressio – dojem)
- umelecký smer, ktorý pôvodne označoval výtvarnú orientáciu voľnej skupiny mladých maliarov, ktorý sa spoločne predstavili v Paríži r. 1874
- chce zachytiť okamžitý dojem nezaťažený racionálnym ani empirickým poznaním
- charakterizuje ho bezprostrednosť a spontánnosť, zvýšená zmyslová vnímavosť každodenného sveta, citovosť a sugestívnosť
- jazyk básní je výrazne lyrický a bohatý na básnické prostriedky; využívanie eufónie a farebných asociácií; próza je lyrizovaná; v dráme sú prítomné náladové a lyrické prvky
Naturalizmus
- autor kladie dôraz na detaily (opisuje), dlho sa venuje jednému detailu, zveličuje určité fakty, situácie
Symbolizmus (gréc. symbolon – znak, náznak)
- umelecký smer, ktorý vznikol v opozícii voči „zmyslovo povrchnému“ impresionizmu a „popisnému“ naturalizmu
- vzniká vo Francúzsku na konci 19. storočia
- sústredil sa na vnímanie a estetický zážitok
- základným výrazovým prostriedkom, stavebným prvkom sa stalo nepriame pomenovanie – symbol, ktorý slúžil na vyjadrenie abstraktného pojmu (srdce – láska, holubica – mier, lev – sila, sova – múdrosť...)
- za zakladateľa sa považuje francúzsky literárny teoretik a básnik Paul Valéry
- symbolizmus bol iracionálny, mnohovýznamový, skeptický, individualistický.
- štylizovali sa do roly nepochopených a „prekliatych“.
- Pre báseň hľadali výnimočné zvukové efekty, ktoré mali evokovať vzťah medzi slovom a hudbou. Tým sa zámerne narúšala tradícia v prozódii a zrodil sa voľný verš.
Dekadencia (fr. décadence – úpadok)
Francúzska literatúra
- najvýznamnejšími predstaviteľmi nových smerov boli tzv. prekliati básnici
- kritizujú dobovú spoločnosť, kladú dôraz na vlastné a nezvyčajné skúsenosti
- patria sem: Paul Verlaine [pól verlén]
Jean Arthur Rimbaud [žán artur rembó],
Tristan Corbière [korbiér],
- podnet pre ich tvorbu dal francúzsky básnik Charles Baudelaire [šárl bodlér]
Charles BAUDELAIRE (1821 – 1867)
- básnik, prekladateľ, výtvarný a literárny kritik
- narodil sa a aj zomrel v Paríži
- nedokončil stredoškolské štúdiá
- počas revolúcie v roku 1848 bojoval na barikádach v Paríži
- dlhý čas prežil v Kalkate (India)
Napísal:
Kvety zla – básnická zbierka (skladá sa z 5 častí: Splaní a ideál Parížske obrazy, Víno, Kvety zla, Vzbura a smrť)
- zbierka bola odsúdená k pokute, autora dostal zákaz publikovania, vydávania- zobrazil v negatívne, zlé stránky života, upozorňuje na falošnosť, pokrytectvo, ľahostajnosť, pretvárku stredných vrstiev spoločnosti (mešťanov)
- sústredil sa v nej na vlastné vnútro, na nevšedné pocity, na protiklady viery a skepsy, nehy a vzdoru, radosti a zúfalstva; hľadá krásu v ošklivosti
- postavené na kontrastoch dobra a zla, pekného a škaredého...
SVETOVÉ UMELECKÉ AVANTGARDY
(1. polovica 20. storočia)
Potreby literárneho vývoja viedli ku vzniku mnohých smerov: Futurizmus, Kubizmus, Imaginizmus, Dadaizmus
Avantgarda (fran. l´avant-garde – predvoj)
- týmto termínom označujeme viaceré protitradičné umelecké smery 20. storočia
- s modernou ju spája antitradicionalizmus
- avantgarda odmieta sociálnu nespravodlivosť, charakteristická je politicky ľavicová orientácia a kolektivizmus, vymedzovanie záväzného programu, združovanie sa do skupín a spolkov, vôľa experimentovať – tvarové a obsahové hľadanie
Kubofuturizmus
- je spojením futuristického dynamizmu a kubistického pohľadu (zachytáva skutočnosť z mnohých uhlov)
Vladimír Vladimirovič MAJAKOVSKIJ: Oblak v nohaviciach, Flauta chrbtica, Vojna a svet
Surrealizmus
- literárny a umelecký smer založený na snahe spontánne a bez rozumovej kontroly vyjadrovať to, čo sa deje v ľudskom podvedomí
- predstavy a sny bezprostredne zaznamenáva v podobe tzv. automatického textu metódou automatického písania
- 1924 vyšiel prvý Manifest surrealizmu, v ktorom umelci odmietali náboženstvo, koloniálny útlak a fašizmus
- surrealisti odmietali rytmus, rým,
Poetizmus (gr. poiesis – básnictvo; poiein – vytvoriť)
- vznikol v Čechách v 20. rokoch 20. storočia
Guillaume APOLLINAIRE [gijóm apolinér] (1880 – 1918)
- vlastným menom Wilhelm Apollinairis de Kostrowicki
- francúzsky básnik, dramatik, prozaik, umelecký kritik
- študoval v Monaku, Cannes a Nice
- propagoval kubizmus
- stal sa zakladateľom nového smeru – kubofuturizmu a autorom názvu umeleckého smeru – surrealizmu
Napísal: Alkoholy – najslávnejšia básnická zbierka
Kaligramy – básnická zbierka
Slovenská LIterárna Moderna
(1905 – 1918)
Do slovenskej literatúry prenikajú nové myšlienkové prúdy a začína sa rozvíjať slovenská literárna moderna. Mladí básnici pochopili modernosť ako nový vzťah k tradícii národnej literatúry – prekonávali ju novými umeleckými prostriedkami, ale zároveň ju neodvrhovali.
Svoju tvorbu uverejňovali v časopisoch Prúdy, Dennica, Slovenské pohľady, Živena, Černokňažník a písali ju pod vplyvom slovenských romantikov i francúzskych prekliatych básnikov: Baudelaira, Verlaina, Rimbauda.
ZNAKY POÉZIE PÍSANEJ AUTORMI OBDOBIA LITERÁRNEJ MODERNY:
- sústreďujú sa na vykreslenie atmosféry básne, uprednostňujú impresionistické podfarbenie, na vyjadrenie smútku, žiaľu často využívajú obraz prírody,
- zobrazujú ponuré nálady, lebo smútia za starým svetom, zápasia medzi životom a smrťou; základným životným pocitom je nenaplnenie, citové zlyhanie a intelek-tuálna kríza, celý charakter poézie je smutný až pesimistický,
- v poézii vystupuje lyrické hrdina (lyrický subjekt),
- autori zdôrazňujú osobné myšlienky, pocity, názory a často ich prenášajú na ná-rodné a sociálne problémy,
- dominuje symbolizmus, subjektivizácia, iracionalizmus, disharmónia,
- verš: stopovo organizovaný sylabotonický verš, zárodky voľného verša
- často používali čistý daktyl (I. Krasko: Baníci) alebo daktylotrochejský verš, kde dominovali trojslabičné slová s prízvukom na prvej slabike (I. Krasko: Otcova ro-ľa),
- umelecký impresionizmus – hra s farbami): noc, tma, samota – sivá, čierna,
- zvukomaľba, zvukomalebný verš – zameriava sa na hlásky
Predstavitelia: Ivan Krasko, Janko Jesenský, Vladimír Roy, Ivan Gall.
Ivan KRASKO (1876 – 1958)
- vlastným menom Ing. Ján Botto
- jeden z najlepších slovenských básnikov (Sládkovič, Hviezdoslav, Krasko)
- stredoškolské štúdiá absolvoval na maďarskom gymnáziu a v Rumunsku (Brašov), kde získal aj maturitu
- vysokoškolské štúdium v Prahe – chemický inžinier; aktívne sa zapojil do činnosti študentské-ho spolku Detvan
- pracoval ako chemik v dedine Klobouky
- Jeho tvorba je výrazne pesimistická.
- Smúti za domovom – ďaleko z domu, od matky, smúti, že nemôže nájsť partnerku, ktorú by mohol mať rád.
- Krasko písal o tom, čo cítil a prežil, a preto je jeho poézia zrozumiteľná, čitateľná
Nox et solitudo (1909) – básnická zbierka (Noc a samota)
- nachádzame tu Kraskove základné postoje k svetu: smútok, samotu, opustenosť a pesimizmus
- v mnohých básňach vyjadruje svoje osobné a ľúbostné pocity – bôle a smútky (Už je pozde); všetky ľúbostné básne sú akoby výčitkou zmeškaného – spôsobila to váhavosť (neviní ženu)
Topole - uplatňuje prírodnú lyriku, cez ktorú zobrazuje stav svojej duše
- využíva cielene zvukomaľbu (o, u), nachádza sa tu voľný verš
Vesper dominicae (Nedeľný večer)
- spomienka autora na rodný kraj, dom a predovšetkým na matku
Verše – básnická zbierka
- autor prechádza z osobných smútkov k smútkom národným a sociálnym
- verše venoval svojej snúbenici
Život
- snaha autora „bojovať so všetkými problémami a smútkami“
Otcova roľa
-zobrazuje návrat do rodného kraja a uvedomuje si útlak slovenského národa,
- otcova roľa je symbolom útlaku, biedy, sĺz – nemožno ju obrábať
Otrok
- báseň založená na symbole otroka, ktorému od detstva zneli v ušiach piesne neslobodnej, zotročenej matky
- básnik burcuje k odporu a k pomste za všetky utrpenia
Baníci
V tejto básni vystupuje sociálny a národný utláčateľ v podobe démona, ktorý si chce získať na svoju stranu slovenského človeka za zlato, striebro a drahé kamene.
Jehovah
- naznačil, že slovenský národ sa dá kúpiť za peniaze, nie je schopný bojovať za svoju identitu
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Slovenská literárna moderna | Maturita | 509 slov | |
Slovenská a česká literárna moderna | Referát | 998 slov | |
Literárna moderna | Učebné poznámky | 2 000 slov | |
Literárna moderna | Referát | 542 slov | |
Slovenská literárna moderna | Maturita | 1 485 slov | |
Svetová literárna moderna prehľad | Maturita | 2 468 slov | |
Svetová literárna moderna | Referát | 1 081 slov | |
Svetová literárna moderna | Maturita | 4 191 slov | |
14. Literárna moderna | Maturita | 638 slov | |
Svetová a literárna moderna predstavitelia | Referát | 502 slov | |
Literárna moderna (1880 – 1920) | Ostatné | 1 342 slov | |
Literárna moderna (osemdesiate roky 19. storočia - dvadsiate roky 20. storočia) | Maturita | 1 668 slov | |
Slovenská literárna moderna | Ostatné | 2 221 slov | |
Literárna moderna | Ostatné | 671 slov | |
Literárna moderna | Maturita | 1 896 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#literárna moderna #Tristan Corbiere