Janko Jesenský – Koniec lásky, vnútorný monológ, krátka epická próza
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 6 181
Uložení: 287
Janko Jesenský – Koniec lásky, vnútorný monológ, krátka epická próza
Janko Jesenský – Koniec lásky
Autor v poviedke "Koniec lásky" vysvetľuje citové dozrievanie dvoch mladých ľudí - Miloša Krátkeho a Eleny. Láska, ktorou Miloš vzplanul k Elene bola krátka. Spočiatku sa Milošovi Elena veľmi páčila. Páčilo sa mu jej správanie. Elena bola tichá, plachá, nebola koketná ako ostatné dievčatá. Mala krásne veľké oči, ktoré nikdy priamo nepozerali na Miloša, ale vždy nežne sklopila zrak. Páčilo sa mu že si nebol celkom istý či k nemu niečo cíti (či ho má rada). Miloš sa musel z počiatku snažiť získať si Elenu.
Koniec lásky nastáva keď sa Elena do Miloša zaľúbi a aj ona mu začne city prejavovať. Elena sa začína správať k Milošovi príliš otvorene. Vyhľadáva jeho spoločnosť, príliš okolo vyjadruje svoje city k nemu Milošovi takého správanie začína vadiť. Vadí mu, že je príliš hlučná, že má vysoký piskľavý hlas, veľké zuby a nadbieha. Miloš sa s ňou chce rozísť. Žiada o radu domácu slečnu. Práve domáca slečna sa Milošovi veľmi páči, pri nej sa cíti byť prirodzený, úprimný. S ňou sa vie porozprávať. Domácej slečne sa zverí, že k Elene už nič necíti, chce sa s ňou rozísť, ale nechce jej ublížiť, chce ju ochrániť pred posmeškami iných.
V závere Miloš nemá dostatok odvahy aby otvorene povedal Elene, že je koniec ich lásky. Zmohol sa len na vetu " Neberte to vážne." a len v duchu si povedal, že teraz je už koniec všetkého
Vnútorný monológ – je myslený, nahlas nevyslovený prehovor postavy. Je najúčinnejším prostriedkom na bezprostredné zobrazovanie vnútorného sveta postáv, ich myšlienok a názorov. V texte sa obyčajne zjavuje vtedy, keď postava prežíva strach, stojí pred dôležitým rozhodnutím, uvažuje o ďalšom postupe.“Mal by som mu ukázať dvere, myslel si, ale kým mi nepovie, po čo prišiel, nemôžem to spraviť“
Krátka epická próza (neviazaná reč, rozprávač)
Všetky vecné (neumelecké) texty a mnohé umelecké literárne diela sa píšu v jazykovej forme, ktorá sa nazýva próza. Reč prózy sa niekedy nazýva aj rytmicky neviazanou rečou.
V dávnoveku umelitárnej vlasti, nejestvoval pojem autor. Ako pôvodca verejne prezentovaného diela sa vnímal jeho tlmočník – spevák, rozprávkar.
V antike a ešte neskôr v stredoveku sa začína meno autora pevne spájať s dielom. Čitateľ vníma autora ako toho, kto má rozprávať príbeh.
Častejšie sa stávalo, že autor zdanlivo poveril rozprávaním fiktívnu postavu, ktorú umiestnil do deja. Tá sa potom chápe ako rozprávač. V 20.storočí literárne veci vytvorili abstraktnú kategóriu rozprávača, ktorý najčastejšie vôbec nevystupuje ako postava v deji iba ako rozpráva. Tento anonymný rozprávač, autor vie o príbehu všetko – pozná sled udalosti, vie, čo im predchádzalo, ale aj to, čo sa ešte v ten deň má diať. Pozná pocity a myšlienky všetkých postáv a preto dostal pomenovanie vševediaci rozprávač.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Janko Jesenský | Učebné poznámky | 286 slov | |
Janko Jesenský | Referát | 471 slov | |
Janko Jesenský | Ostatné | 246 slov | |
Janko Jesenský (1874 – 1945) | Ostatné | 746 slov | |
Janko Jesenský (Slovo lásky) | Ostatné | 340 slov | |
Slovenská medzivojnová próza (Jesenský, Jégé, Urban, Hronský) | Ostatné | 2 764 slov | |
Slovenská medzivojnová próza (Jesenský, Jégé, C.-Hronský, Urban) | Referát | 3 681 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#janko jesenský-obsah diela koniec lásky #Krátka epická próza- vnútorný monológ #monolog z divadelnej hry #koniec lásky #poviedka s vnutornym monologom #vnútorný monológ