Vysvetlite podstatu slovenskej klasicistickej a osvietenskej literatúry

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 07.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 616 slov
Počet zobrazení: 1 392
Tlačení: 139
Uložení: 134

Vysvetlite podstatu slovenskej klasicistickej a osvietenskej literatúry

KLASICIZMUS A OSVIETENSTVO - obdobie 18. storočia, rozdeľujeme ho na 2 etapy:
  1. Osvietenstvo:
    • myšlienkový prúd opierajúci sa o empirizmus a racionalizmus, podporujúci vzdelanie, slobodu jednotlivca, nové spoločenské usporiadanie a má často protináboženský charakter
  1. Klasicizmus: v rámci ktorého vzniká prísne definované umenie:
    • klasicizmus = CLASSICUS (vzorový)
    • inšpirovaný antikou
    • uznáva prírodu ako príklad stálej nemennej hodnoty
    • súlad krásy, pravdy a dobra
    • racionalizmus = uprednostňuje racionálne riešenie problémov
    • postava je často v konflikte medzi rozumom (povinnosťou) a vášňou (citom); víťazí rozum
    • prísne členenie žánrov na vyššie a nižšie (tragédia - vyššie, komédia - nižšie)
    • diela písané v harmónii, vyrovnanosti
  1. SLOVENSKO - zasiahnuté bol oboma etapami:
  1. Obdobie osvietenstva:
    • je spojené so vznikom národného obrodenia; slovenskí osvietenci vykonávali rozmanité aktivity:

podpora spoločenských reforiem, rozširovanie osvety a vzdelanosti širokej verejnosti : Juraj Fándly pestovanie národného jazyka: prvý literárny, ale aj vedecký pokus o kodifikáciu jazyka (dejepis 2. ročník) pestovanie a rozvoj domácej literatúry, prvý slovenský román Jozef Ignác Bajza – René

zakladanie vedeckých, osvetových, vzdelávacích spolkov: Slovenské učené tovarišstvo

  1. Vrcholný klasicizmus:
    • priniesol záujem o národné dejiny a snahu uplatniť prísne kritéria na domácu literatúru: Ján Hollý – Svätopluk (v závere obdobia vznikla myšlienka všeslovanskej vzájomnosti) Ján Kollár – Slávy dcéra (analýza Kollára z pohľadu všeslovanskej vzájomnosti)
  1. analýza kľúčových diel:

Ján Hollý: Svätopluk

AUTOR – jediný významný poet píšuci bernolákovčinou

DIELO - Bernolákov jazyk

  • vrchol slovenského klasicizmu
  • v idei všeslovanskej vzájomnosti je uprednostnená slovenčina
  • jazyk je posunutý na európsku úroveň

Víťazná báseň ve dvanásti spevech - slovenský ekvivalent klasického pojmu Epos – hrdinská skladba dielo je napísané podľa Homéra v štandardoch klasického antického eposu literárna kritika dala dielu ďalšie prívlastky :

  • Národný – tematicky sa týka národných dejín, hrdinovia pochádzajú zo slovenského okruhu
  • Historický – čerpá námet z minulosti Veľkej Moravy
  • Hrdinský – ústrednou postavou je Svätopluk ako osobnosť našich dejín
  • Mytologický – odkaz antiky, zásahy bohov do príbehu ALE! je tu problém so slovanskou mytológiou

OBSAH : spracúva známy príbeh nástupu Svätopluka na veľkomoravský trón; je spomenutá zrada Rastislava, pobyt Svätopluka na franskom dvore; dej sa odohráva na troch miestach:

  1. Karolmanov dvor: tu sa odohráva známa scéna, keď sa Svätopluk dostane na čelo vojska a má ísť bojovať na Veľkú Moravu + na jednej z osláv sa Svätopluk dostane k slovu a hovorí o Slovanoch (národná charakteristika)
  2. Veľká Morava: je tu obraz vzbury / povstania proti Frankom; príchod Svätopluka; víťazná bitka proti Frankom

FORMA - báseň písaná časomierou – systém je postavený na striedaní dlhých a krátkych slabík

  • bernolákovská slovenčina (Bernolák kodifikuje a Hollý napíše reprezentatívne dielo); náročný jazyk
  • forma klasického eposu - propozícia (priblíženie diela alebo obsahu)
    • invokácia (vzývanie múzy aby ho inšpirovala)
    • vstup do deja (priame vstúpenie do deja bez úvodu)

Ján Kollár – Slávy dcéra

AUTOR - predstaviteľ slovenského národného obrodenia

DIELO - spájajú sa v ňom vlastenecké, národnobuditeľské a ľúbostné motívy

  • kompozičným základom je voľné putovanie básnika po krajinách obývaných Slovanmi - jeho putovanie je však len akýmsi pozadím pre myšlienky a reflexie lásky, krásy, idey o morálke a lepšej budúcnosti pre Slovanov
  • pôvodné vydanie Slávy dcéra obsahuje aj Predspev ( 150 symbolických zneliek) sú v nich pomenované slovanské kraje podľa riek, ktoré ich symbolizujú ( LABE – Česko, DUNAJ – Slovensko, ... )
  • stretávajú sa tu dve línie: ľúbostná , pretože Kollár prvú verziu skladby písal v žiali za milovanou Mínou

reflexívna, ktorá sa prejavuje najmä v úvahách lyrického subjektu o minulosti

  • druhá doplnená verzia má 645 sonetov - na rozdiel od pôvodnej skladby pôsobí ťažkopádnejšie a nevyvážene s komplikovanými alegóriami ( návrat k princípu klasicizmu )

FORMA - dielo je napísané v časomiere v schéme a nazýva sa elegické distichon – žalospevné dvojveršie

  • rytmus a stopové usporiadanie posilňuje skutočnú atmosféru (6/5 stopový ) -
  • písané v češtine s prvkami slovenčiny (zástanca jazykovej jednoty)
  • slovenské prvky ( biblická čeština s prvkami slovenčiny)
  • jazyk je vzdialený modernej češtine, náročnosť a nezrozumiteľnosť
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Literatúra Maturita

Diskusia: Vysvetlite podstatu slovenskej klasicistickej a osvietenskej literatúry

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.020 s.
Zavrieť reklamu