Vysvetlite podstatu slovenskej klasicistickej a osvietenskej literatúry
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 392
Uložení: 134
Vysvetlite podstatu slovenskej klasicistickej a osvietenskej literatúry
KLASICIZMUS A OSVIETENSTVO - obdobie 18. storočia, rozdeľujeme ho na 2 etapy:- Osvietenstvo:
- myšlienkový prúd opierajúci sa o empirizmus a racionalizmus, podporujúci vzdelanie, slobodu jednotlivca, nové spoločenské usporiadanie a má často protináboženský charakter
- Klasicizmus: v rámci ktorého vzniká prísne definované umenie:
- klasicizmus = CLASSICUS (vzorový)
- inšpirovaný antikou
- uznáva prírodu ako príklad stálej nemennej hodnoty
- súlad krásy, pravdy a dobra
- racionalizmus = uprednostňuje racionálne riešenie problémov
- postava je často v konflikte medzi rozumom (povinnosťou) a vášňou (citom); víťazí rozum
- prísne členenie žánrov na vyššie a nižšie (tragédia - vyššie, komédia - nižšie)
- diela písané v harmónii, vyrovnanosti
- SLOVENSKO - zasiahnuté bol oboma etapami:
- Obdobie osvietenstva:
- je spojené so vznikom národného obrodenia; slovenskí osvietenci vykonávali rozmanité aktivity:
podpora spoločenských reforiem, rozširovanie osvety a vzdelanosti širokej verejnosti : Juraj Fándly pestovanie národného jazyka: prvý literárny, ale aj vedecký pokus o kodifikáciu jazyka (dejepis 2. ročník) pestovanie a rozvoj domácej literatúry, prvý slovenský román Jozef Ignác Bajza – René
zakladanie vedeckých, osvetových, vzdelávacích spolkov: Slovenské učené tovarišstvo
- Vrcholný klasicizmus:
- priniesol záujem o národné dejiny a snahu uplatniť prísne kritéria na domácu literatúru: Ján Hollý – Svätopluk (v závere obdobia vznikla myšlienka všeslovanskej vzájomnosti) Ján Kollár – Slávy dcéra (analýza Kollára z pohľadu všeslovanskej vzájomnosti)
- analýza kľúčových diel:
Ján Hollý: Svätopluk
AUTOR – jediný významný poet píšuci bernolákovčinou
DIELO - Bernolákov jazyk
- vrchol slovenského klasicizmu
- v idei všeslovanskej vzájomnosti je uprednostnená slovenčina
- jazyk je posunutý na európsku úroveň
Víťazná báseň ve dvanásti spevech - slovenský ekvivalent klasického pojmu Epos – hrdinská skladba dielo je napísané podľa Homéra v štandardoch klasického antického eposu literárna kritika dala dielu ďalšie prívlastky :
- Národný – tematicky sa týka národných dejín, hrdinovia pochádzajú zo slovenského okruhu
- Historický – čerpá námet z minulosti Veľkej Moravy
- Hrdinský – ústrednou postavou je Svätopluk ako osobnosť našich dejín
- Mytologický – odkaz antiky, zásahy bohov do príbehu ALE! je tu problém so slovanskou mytológiou
OBSAH : spracúva známy príbeh nástupu Svätopluka na veľkomoravský trón; je spomenutá zrada Rastislava, pobyt Svätopluka na franskom dvore; dej sa odohráva na troch miestach:
- Karolmanov dvor: tu sa odohráva známa scéna, keď sa Svätopluk dostane na čelo vojska a má ísť bojovať na Veľkú Moravu + na jednej z osláv sa Svätopluk dostane k slovu a hovorí o Slovanoch (národná charakteristika)
- Veľká Morava: je tu obraz vzbury / povstania proti Frankom; príchod Svätopluka; víťazná bitka proti Frankom
FORMA - báseň písaná časomierou – systém je postavený na striedaní dlhých a krátkych slabík
- bernolákovská slovenčina (Bernolák kodifikuje a Hollý napíše reprezentatívne dielo); náročný jazyk
- forma klasického eposu - propozícia (priblíženie diela alebo obsahu)
- invokácia (vzývanie múzy aby ho inšpirovala)
- vstup do deja (priame vstúpenie do deja bez úvodu)
Ján Kollár – Slávy dcéra
AUTOR - predstaviteľ slovenského národného obrodenia
DIELO - spájajú sa v ňom vlastenecké, národnobuditeľské a ľúbostné motívy
- kompozičným základom je voľné putovanie básnika po krajinách obývaných Slovanmi - jeho putovanie je však len akýmsi pozadím pre myšlienky a reflexie lásky, krásy, idey o morálke a lepšej budúcnosti pre Slovanov
- pôvodné vydanie Slávy dcéra obsahuje aj Predspev ( 150 symbolických zneliek) sú v nich pomenované slovanské kraje podľa riek, ktoré ich symbolizujú ( LABE – Česko, DUNAJ – Slovensko, ... )
- stretávajú sa tu dve línie: ľúbostná , pretože Kollár prvú verziu skladby písal v žiali za milovanou Mínou
reflexívna, ktorá sa prejavuje najmä v úvahách lyrického subjektu o minulosti
- druhá doplnená verzia má 645 sonetov - na rozdiel od pôvodnej skladby pôsobí ťažkopádnejšie a nevyvážene s komplikovanými alegóriami ( návrat k princípu klasicizmu )
FORMA - dielo je napísané v časomiere v schéme a nazýva sa elegické distichon – žalospevné dvojveršie
- rytmus a stopové usporiadanie posilňuje skutočnú atmosféru (6/5 stopový ) -
- písané v češtine s prvkami slovenčiny (zástanca jazykovej jednoty)
- slovenské prvky ( biblická čeština s prvkami slovenčiny)
- jazyk je vzdialený modernej češtine, náročnosť a nezrozumiteľnosť