Vysvetlite podstatu symbolizmu a impresionizmu vo francúzskej literatúre
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 641
Uložení: 144
Vysvetlite podstatu symbolizmu a impresionizmu vo francúzskej literatúre
LITERÁRNA MODERNA - koniec storočia – začiatok 20. storočia (pomerne krátke obdobie)
- má dramatický koniec – pretože vypukla vojna
- končí éra veľkých umeleckých smerov
- nastupuje pluralita (mnohorakosť) – existujú mnohé smery, ale ani jeden nie je dominantný
- tieto smery sa zameriavajú na autorský subjekt; realita opisuje aké to naozaj je
- nové témy a formy
- literárna moderna vystupuje ako tvrdá opozícia tradičného umenia – ostrá výmena generácií
- hlavné znaky:
DEKADENCIA – tradičná kritika „nové umenie“ vníma ako „úpadok“
PARNASIZMUS – nad obsahom sa nadraďuje forma (diela sú formálne dokonalé, ale obsah je druhoradý)
IMPRESIONIZMUS - jeden z najdôležitejších smerov; (impresion – dojem)
- vznikol v druhej polovici 19. storočia vo Francúzsku; pochádza z výtvarného umenia
- jeho cieľom je zachytiť nedefinovateľný, často nevysvetliteľný dojem z okolitého sveta
- MALIARSTVO – umelci opúšťajú ateliéry, odchádzajú do prírody; nemajú ostrú kontúru, detail sa stráca a výsledok je viditeľný z väčšej vzdialenosti; prinášajú aj nové témy
- HUDBA – stráca sa nosná melódia, do popredia ide súhrn a harmónia
- LITERATÚRA – prejavuje sa zmyslovými obrazmi, ktoré vyvolávajú zmyslové orgány
SYMBOLIZMUS - vznikol v 19. storočí vo Francúzsku
- kladie dôraz na vyjadrovanie pomocou obrazných pomenovaní a symbolov
- symbolisti experimentujú aj s formou – uvoľňuje sa rým, verš, ...
- medzi základné znaky patrí - mnohovýznamovosť, subjektívnosť (v popredí je to, ako to vidím ja), asociatívnosť (voľné združovanie významov), pochmúrnosť až pesimizmus, originalita
PREKLIATI BÁSNICI – autori, ktorí svojimi dielami a spôsobom života boli v rozpore s dobrými etnickými a estetickými normami
- analýza kľúčových diel:
JEAN ARTHUR RIMBAUD
AUTOR
- najvýznamnejší predstaviteľ tzv. prekliatych básnikov
- mal nepokojnú povahu, viedol tulácky, dobrodružný život a bol priam chorobne citlivý, čo sa odrážalo aj v jeho poézii
- jeho poézia obsahuje realistické motívy aj symbolistické vízie – odráža sa v nej zložité a rozporuplné zmyslové vnímanie sveta i seba samého; je plná vzdoru proti útlaku, klamstvu, pretvárke, ale nechýba jej ani zvnútornené očarenie prírodou (zvuk, farba, predstava) + senzuálne obrazy
- k tlači on sám pripravil jedinú zbierku – POBYT V PERLE, všetky ostatné vyšli až po jeho smrti
V ZELENEJ KRČMIČKE
- vykresľuje ľúbostné predstavy, pocity a zmyslové vnímanie skutočnosti
- básnik putuje krajinou; na ôsmy deň príde do Zelenej krčmičky, kde mu dajú chlieb a studenú šunku, on však od hladu vidí (alebo si iba predstavuje) peknú, veselú krčmárku, ktorá mu prinesie pivo, hrudu masla a údené mäso
FORMA: využíva pre neho typické zmyslové vnímanie:
zrakom (farby) + sluchom (chichoce sa) + čuchom (mäso navoňané cesnakom)
CHARLES BAUDELAIRE
AUTOR:
- francúz; mal nešťastné detstvo
- odišiel cestovať po mori; žil bohémskym životom – protestoval proti spoločnosti tým, že bral drogy
- v závere života oslepol a ochrnul; napokon zomrel na ťažkú chorobu
- básnická zbierka KVETY ZLA prináša nové témy a najmä nový pohľad na témy, ktoré tradičná literatúra neakceptuje
ČLOVEK A MORE
- opisuje spojitosť človeka s morom – zhodu, ktorá je základným výstavbovým princípom básne
- sú to silné živle, ktoré bojujú o moc a ak nemajú možnosť rozletu, búria sa - more dáva najavo svoju silu rozbúrenými vlnami, záplavami, hukotom, podvodnými vírmi a ľudia dávajú najavo hlavne schopnosť rozmýšľať a konať, stavajú
hrádze, more zdolávajú na člnoch
- aj keď je medzi nimi rivalita, sú si podobní: autor tu prirovnáva dušu človeka k morskej hlbine - tak ako aj morská
hladina je len málokedy pokojná, tak i človek je tvor stále nespokojný, neustále sa za niečím ženie; taktiež ako nepoznáme úplnú hĺbku duše človeka, tak ani morského dna - autor tu vyjadruje nemožnosť úplného poznania človeka, jeho vnútra, najskrytejších myšlienok; rovnako aj more nie vždy je dokonale preskúmané, poznané
FORMA: podstatné a prídavné mená nám umožňujú lepšie pochopiť charakter mora a človeka, ich podobnosť; prídavné mená tiež dodávajú básní pochmúrnu, pesimistickú náladu
MRCINA
- rozklad človeka symbolizuje rozklad spoločnosti
- mrcinu raz videl pri prechádzke s milou: milej hovorí, že načo jej je krása, keď sa napokon stane mrcinou
- tvrdí, že krása nie je dôležitá, lebo je pominuteľná, ale duša ostane, je dôležité sa o ňu starať
- poukazuje na pominuteľnosť javov života, ALE básnikovi to nevadí, on si totiž už zobral zo ženy / človeka / spoločnosti to najlepšie a uvedomuje si, že napriek tomu, že sa mu spoločnosť nepáči, nemá inú možnosť, ako v nej žiť
FORMA: pri opise v básni používa množstvo expresívnych slov, ktoré vyjadrujú morbídnosť a nechutnosť; v závere naopak kontrastné prirovnania
ALBATROS
- tento vták zobrazuje voľnosť, slobodu - je priateľský voči ľudom, sprevádza lode, posádka ho však chytí, ubližujú mu – tu poukazuje nato, že človek si nevie vážiť slobodu tvorov, ktorí žijú v prírode; myslia si o sebe, že sú nadradení
- sám Albatros trpí, trápi sa, že bol kráľom, slepo im veril a oni ho sklamali
- autor túži slobodne písať rovnako ako Albatros lietať; bol však neustále spútaný spoločnosťou - aj jeho ponižovali a vysmievali
- on sa však bráni, nevzdáva sa, nebojí sa budúcnosti, nechce sa vzdať ideálov
FORMA: používa veľmi zvláštny slovosled
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Charakterizujte symbolizmus a impresionizmus ako umelecké smery slovenskej literárnej moderny | Ostatné | 636 slov | |
Svetová literárna moderna, symbolizmus, impresionizmus, Prekliati básnici, Kraskova škola (Verlaine, Rimbaud, Krasko) | Ostatné | 653 slov | |
Svetová lit. moderna, symbolizmus, impresionizmus, Prekliati básnici, Kraskova škola | Referát | 2 154 slov | |
Impresionizmus – literárny pojem | Učebné poznámky | 29 slov | |
Impresionizmus | Učebné poznámky | 50 slov | |
Symbolizmus | Učebné poznámky | 49 slov | |
Symbolizmus znaky | Maturita | 533 slov | |
Symbolizmus – literárny pojem | Učebné poznámky | 52 slov | |
Symbolizmus vo svetovej a slovenskej literatúre | Referát | 1 485 slov | |
Symbolizmus | Maturita | 2 949 slov | |
Symbolizmus a jeho hlavný predstaviteľ | Maturita | 360 slov | |
Slovenská moderna a symbolizmus | Referát | 434 slov | |
Literárna moderna (symbolizmus) | Referát | 939 slov | |
Symbolizmus, vitalizmus, nadrealizmus | Referát | 1 086 slov |