Charakterizujte umeleckú medzivojnovú avantgardu v európskej literatúre

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 08.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 938 slov
Počet zobrazení: 1 845
Tlačení: 137
Uložení: 127

Charakterizujte umeleckú medzivojnovú avantgardu v európskej literatúre 

a) UMELECKÁ MEDZIVOJNOVÁ AVANTGARDA V EURÓPSKEJ LITERATÚRE

obdobie = PRVÁ SVETOVÁ VOJNA = prvý globálny konflikt (v rámci tejto udalosti môžeme hovoriť o všeobecnom konflikte)

  • na jednej strane je to všeobecný úpadok hodnôt
  • na druhej strane je to veľmi zaujímavý pokrok
  • výsledné hodnotenie je také, že ju označujeme za CIVILIZAČNÝ ŠOK, na ktorý svet reaguje radikalizáciou a vyvíja tlak na zmenu tu a teraz, čoho výsledkom je revolúcia a vznik mnohých radikálnych politických zoskupení a aktivít, ale aj nové podoby umenia
  • samotná vojna sa stáva po jej ukončení kľúčovou témou umenia
  • spomínaná spoločenská radikalizácia spôsobila aj umeleckú radikalizáciu = AVANTGARDU

AVANTGARDA – pochádza z fr. AVANT GARD – čelo, prvá línia -> tí, ktorí sú v popredí

  • chápeme ju ako viacero umeleckých smerov (PLURALITA)
  • je to krátke časové obdobie, keď vrcholom sú Roky 20. Storočia
  • aby bola avantgarda avantgardou, musí spĺňať nasledujúce znaky:

ZNAKY:

Radikálnosť = všetky smery avantgardy hovoria o revolúcii v umení a majú nekompromisný postoj ku klasickému umeniu (opozícia, odmietanie); v umení používajú šok, kontrast a rozpor

Hnutie skupín = všetky avantgardy sa definujú ako uzavretá skupina, ich členovia sa identifikujú s hodnotami skupiny a súčasne sa vymedzujú voči iným

Manifesty = manifest – verejná deklarácia princípov a hodnôt; pomocou nich avantgardy verejne deklarujú svoj pohľad na svet a umenie, zverejňujú svoju poetiku a estetiku

Publicita = avantgardy sa snažia dostať umenie na verejnosť a to často mimo klasických inštitúcií; organizujú vlastné výstavy, vlastné časopisy, organizujú PERFORMANCE – prezentácia viac umeleckých žánrov, ktoré sa často prelínajú a sú vo vzájomnom vzťahu s divákmi

Revolučnosť = revolúciu v umení chápeme ako neoddeliteľnú od spoločenskej revolúcie; väčšina avantgardných umelcov bola spoločensky a politicky aktívna, mnohí boli členmi pravicových a ľavicových radikálnych zoskupení

b) GUILLAUME APOLLINAIRE

- najvplyvnejší umelec moderny (surrealizmus)

  • ako vzor ho uvádzajú aj neskoršie avantgardné smery, kvôli jeho originalite, slobode prejavu, formálnemu novátorstvu,...
  • najviac sa k nemu hlási surrealizmus a ako prvý použil tento pojem
  • jeho dielo Tiréziove prsníky je považované za prvú surrealistickú drámu

PÁSMO - v básnickej zbierke Alkoholy dominuje subjektívnosť a rozmanitosť, v nej priviedol na svet PÁSMO:

  • jedna z básní a súčasne aj nová lyrická forma, ktorá sa stala inšpiráciou pre modernú poéziu
  • typické je voľné radenie tém, motívov a obrazov bez zdanlivej logickej súvislosti, či príčinnosti
  • témy a motívy sú radené na základe asociatívnosti
  • jediná spojitosť je „ústredná téma“
  • pásmo pripomína film (klip)
  • výsledný efekt je dynamický, skratkovitý text s vypadúvajúcou diakritikou a spojenia slov sú často prekvapivé a veľký dôraz je kladený na predstavivosť

KALIGRAMI - báseň (text) v obraze

  • básnická zbierka a zároveň nová lyrická forma
  • na jednej strane je úplne rozbitá klasická forma a na strane druhej je jednota obsahu a formy
  • kaligram = básnická hračka
  • veta je úplne rozbitá v dôsledku zachovania formy

c) avantgardné smery

  • DADAIZMUS _____________________________
  • jedna z najstarších avantgárd
  • vzniká v roku 1915 vo Švajčiarsku a zakladateľom je TRISTAN TZARA (Rumun)

„Dada“ - „áno“ v Rumunsku

  • citoslovce reči detí a citoslovce výsmechu
  • náhodné slovo zo slovníka pre mnohých ľudí

(sami dadaisti definujú DADA veľmi obrazne a často negatívne)

= umelecká provokácia; šokuje, ironizuje, provokuje, ...

= krása je výsledkom náhody; chýba logika, cielený zámer, ...

= mnohovýznamovosť, živelnosť, spontánnosť

= formuje sa ako tvrdá opozícia voči klasickému umeniu – odmieta ho a chce ho zničiť

SURREALIZMUS

Zdroje : 1. Apollinaire 2. Dadaizmus – čerpá z neho krásu náhody 3. Sikmunt Freud – jeho psyhoanalýza

  • v snahe liečiť psychické poruchy (choroby) sa snaží dotknúť skutočného človeka, ktorý sa ukrýva v jeho podvedomí a ktorý je pod neustálou kontrolou mozgu (výchova, morálka, zvyky)
  • podvedomie sa prejavuje v snoch a tak Freud začal so systematickou analýzou
  • veľkú rolu pripisuje rodinným vzťahom a sexuálnym pudom
  • vzniká v 20. rokoch vo Francúzsku
  • pojem „SUR REALISME“ – niečo , čo je nad realitou (v zmysle Freuda je to skutočná realita)
  • veľmi rýchlo vznikla silná internacionálna skupina, v ktorej boli zastúpené všetky umelecké oblasti (literatúra, film, výtvarné umenie, fotografia a )
  • svoje predstavy o umení definovali viacerými menifestami. Definíciu svojho umenia ponúkli hneď v prvom

Znaky - umenie – psychický automatizmus; umenie všedného dňa; umenie pre všetky zmysly

  • sen prevažuje nad realitou
  • exotický verš – rozbitý, netradičný, s rôznou dĺžkou
  • absolútna sloboda v myslení, forme, estetike
  • kŕčovitá krása (náhoda, spojenie protikladov, nevšednosť, absurdita)
  • mnohovýznamovosť
  • texty v geometrických tvaroch
  • stierajú sa rozdiely medzi poéziou a prózou

FUTURIZMUS

  • vzniká v Taliansku
  • je spojený s budúcnosťou a to najmä s vedeckým a technickým pokrokom
  • vrchol dosiahol v medzivojnovom období a je spájaný aj s fašizmom
  • kľúčovou osobnosťou je FILIP MARINETTI

Znaky: energia, pohyb, dynamika, nebezpečenstvo

  • ideálom krásy je výdobytok techniky, hrdinom je človek ovládajúci techniku a ako jediný velebí vojnu
  • odmieta tradičné umenie, dokonca tu nájdeme aj výzvu na jeho zničenie
  • literárny futurizmus rozbíja tradičný tvar textu

EXPRESIONIZMUS

vznikol v Nemecku po prvej svetovej vojne – umeleckou reakciou na vojnu

  • „EXPRESUS“ – výrazný, ostrý, citovo vypätý

= vo výtvarnom umení : farba, snaha vyjadriť psychiku, deformácia tvaru

= divadlo : dôraz na mimojazykové prostriedky

= literatúra : častá téma vojny, vždy je to človek v hraničnej situácii (beznádej, zúfalstvo); nájdeme tu tragizmus, pesimizmus, citovú krízu a zdeformovaný jazyk (expresívny, vulgárny)

  • POETIZMUS
  • vznikol v Československu
  • je to jedna z mála pozitívne ladených avantgárd v duchu hesiel: Svet a život je krásny, odhaľte túto krásu!

Umenie – návod ako sa má stať život básňou.

  • je tu vplyv surrealizmu, najmä sen, snovosť, predstava (IMAGINÁCIA – hra s významom, hra so slovom)
  • pozitívny vzťah k životu, optimizmus
  • na jednej strane tu nájdeme krásu všednosti, na druhej exkluzivitu a exotiku

Osobnosti: JAROSLAV SEIFERT (nobelová cena z aliteratúru), VÍTĚZSLAV NEZVAL, KAREL TEIGE

  • hrdina je výnimočný (pôvodom, vzhľadom, situáciou)
  • tragizmus, pesimizmus, citová kríza
  • zdeformovaný jazyk (hovorový, drsný, expresívny, vulgárny)
  • otvorenosť opisov, ktoré sú drastické až brutálne
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Literatúra Maturita

Diskusia: Charakterizujte umeleckú medzivojnovú avantgardu v európskej literatúre

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu