Charakterizujte umeleckú medzivojnovú avantgardu v európskej literatúre
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 845
Uložení: 127
Charakterizujte umeleckú medzivojnovú avantgardu v európskej literatúre
a) UMELECKÁ MEDZIVOJNOVÁ AVANTGARDA V EURÓPSKEJ LITERATÚRE
obdobie = PRVÁ SVETOVÁ VOJNA = prvý globálny konflikt (v rámci tejto udalosti môžeme hovoriť o všeobecnom konflikte)
- na jednej strane je to všeobecný úpadok hodnôt
- na druhej strane je to veľmi zaujímavý pokrok
- výsledné hodnotenie je také, že ju označujeme za CIVILIZAČNÝ ŠOK, na ktorý svet reaguje radikalizáciou a vyvíja tlak na zmenu tu a teraz, čoho výsledkom je revolúcia a vznik mnohých radikálnych politických zoskupení a aktivít, ale aj nové podoby umenia
- samotná vojna sa stáva po jej ukončení kľúčovou témou umenia
- spomínaná spoločenská radikalizácia spôsobila aj umeleckú radikalizáciu = AVANTGARDU
AVANTGARDA – pochádza z fr. AVANT GARD – čelo, prvá línia -> tí, ktorí sú v popredí
- chápeme ju ako viacero umeleckých smerov (PLURALITA)
- je to krátke časové obdobie, keď vrcholom sú Roky 20. Storočia
- aby bola avantgarda avantgardou, musí spĺňať nasledujúce znaky:
ZNAKY:
Radikálnosť = všetky smery avantgardy hovoria o revolúcii v umení a majú nekompromisný postoj ku klasickému umeniu (opozícia, odmietanie); v umení používajú šok, kontrast a rozpor
Hnutie skupín = všetky avantgardy sa definujú ako uzavretá skupina, ich členovia sa identifikujú s hodnotami skupiny a súčasne sa vymedzujú voči iným
Manifesty = manifest – verejná deklarácia princípov a hodnôt; pomocou nich avantgardy verejne deklarujú svoj pohľad na svet a umenie, zverejňujú svoju poetiku a estetiku
Publicita = avantgardy sa snažia dostať umenie na verejnosť a to často mimo klasických inštitúcií; organizujú vlastné výstavy, vlastné časopisy, organizujú PERFORMANCE – prezentácia viac umeleckých žánrov, ktoré sa často prelínajú a sú vo vzájomnom vzťahu s divákmi
Revolučnosť = revolúciu v umení chápeme ako neoddeliteľnú od spoločenskej revolúcie; väčšina avantgardných umelcov bola spoločensky a politicky aktívna, mnohí boli členmi pravicových a ľavicových radikálnych zoskupení
b) GUILLAUME APOLLINAIRE
- najvplyvnejší umelec moderny (surrealizmus)
- ako vzor ho uvádzajú aj neskoršie avantgardné smery, kvôli jeho originalite, slobode prejavu, formálnemu novátorstvu,...
- najviac sa k nemu hlási surrealizmus a ako prvý použil tento pojem
- jeho dielo Tiréziove prsníky je považované za prvú surrealistickú drámu
PÁSMO - v básnickej zbierke Alkoholy dominuje subjektívnosť a rozmanitosť, v nej priviedol na svet PÁSMO:
- jedna z básní a súčasne aj nová lyrická forma, ktorá sa stala inšpiráciou pre modernú poéziu
- typické je voľné radenie tém, motívov a obrazov bez zdanlivej logickej súvislosti, či príčinnosti
- témy a motívy sú radené na základe asociatívnosti
- jediná spojitosť je „ústredná téma“
- pásmo pripomína film (klip)
- výsledný efekt je dynamický, skratkovitý text s vypadúvajúcou diakritikou a spojenia slov sú často prekvapivé a veľký dôraz je kladený na predstavivosť
KALIGRAMI - báseň (text) v obraze
- básnická zbierka a zároveň nová lyrická forma
- na jednej strane je úplne rozbitá klasická forma a na strane druhej je jednota obsahu a formy
- kaligram = básnická hračka
- veta je úplne rozbitá v dôsledku zachovania formy
c) avantgardné smery
- DADAIZMUS _____________________________
- jedna z najstarších avantgárd
- vzniká v roku 1915 vo Švajčiarsku a zakladateľom je TRISTAN TZARA (Rumun)
„Dada“ - „áno“ v Rumunsku
- citoslovce reči detí a citoslovce výsmechu
- náhodné slovo zo slovníka pre mnohých ľudí
(sami dadaisti definujú DADA veľmi obrazne a často negatívne)
= umelecká provokácia; šokuje, ironizuje, provokuje, ...
= krása je výsledkom náhody; chýba logika, cielený zámer, ...
= mnohovýznamovosť, živelnosť, spontánnosť
= formuje sa ako tvrdá opozícia voči klasickému umeniu – odmieta ho a chce ho zničiť
SURREALIZMUS
Zdroje : 1. Apollinaire 2. Dadaizmus – čerpá z neho krásu náhody 3. Sikmunt Freud – jeho psyhoanalýza
- v snahe liečiť psychické poruchy (choroby) sa snaží dotknúť skutočného človeka, ktorý sa ukrýva v jeho podvedomí a ktorý je pod neustálou kontrolou mozgu (výchova, morálka, zvyky)
- podvedomie sa prejavuje v snoch a tak Freud začal so systematickou analýzou
- veľkú rolu pripisuje rodinným vzťahom a sexuálnym pudom
- vzniká v 20. rokoch vo Francúzsku
- pojem „SUR REALISME“ – niečo , čo je nad realitou (v zmysle Freuda je to skutočná realita)
- veľmi rýchlo vznikla silná internacionálna skupina, v ktorej boli zastúpené všetky umelecké oblasti (literatúra, film, výtvarné umenie, fotografia a )
- svoje predstavy o umení definovali viacerými menifestami. Definíciu svojho umenia ponúkli hneď v prvom
Znaky - umenie – psychický automatizmus; umenie všedného dňa; umenie pre všetky zmysly
- sen prevažuje nad realitou
- exotický verš – rozbitý, netradičný, s rôznou dĺžkou
- absolútna sloboda v myslení, forme, estetike
- kŕčovitá krása (náhoda, spojenie protikladov, nevšednosť, absurdita)
- mnohovýznamovosť
- texty v geometrických tvaroch
- stierajú sa rozdiely medzi poéziou a prózou
FUTURIZMUS
- vzniká v Taliansku
- je spojený s budúcnosťou a to najmä s vedeckým a technickým pokrokom
- vrchol dosiahol v medzivojnovom období a je spájaný aj s fašizmom
- kľúčovou osobnosťou je FILIP MARINETTI
Znaky: energia, pohyb, dynamika, nebezpečenstvo
- ideálom krásy je výdobytok techniky, hrdinom je človek ovládajúci techniku a ako jediný velebí vojnu
- odmieta tradičné umenie, dokonca tu nájdeme aj výzvu na jeho zničenie
- literárny futurizmus rozbíja tradičný tvar textu
EXPRESIONIZMUS
vznikol v Nemecku po prvej svetovej vojne – umeleckou reakciou na vojnu
- „EXPRESUS“ – výrazný, ostrý, citovo vypätý
= vo výtvarnom umení : farba, snaha vyjadriť psychiku, deformácia tvaru
= divadlo : dôraz na mimojazykové prostriedky
= literatúra : častá téma vojny, vždy je to človek v hraničnej situácii (beznádej, zúfalstvo); nájdeme tu tragizmus, pesimizmus, citovú krízu a zdeformovaný jazyk (expresívny, vulgárny)
- POETIZMUS
- vznikol v Československu
- je to jedna z mála pozitívne ladených avantgárd v duchu hesiel: Svet a život je krásny, odhaľte túto krásu!
Umenie – návod ako sa má stať život básňou.
- je tu vplyv surrealizmu, najmä sen, snovosť, predstava (IMAGINÁCIA – hra s významom, hra so slovom)
- pozitívny vzťah k životu, optimizmus
- na jednej strane tu nájdeme krásu všednosti, na druhej exkluzivitu a exotiku
Osobnosti: JAROSLAV SEIFERT (nobelová cena z aliteratúru), VÍTĚZSLAV NEZVAL, KAREL TEIGE
- hrdina je výnimočný (pôvodom, vzhľadom, situáciou)
- tragizmus, pesimizmus, citová kríza
- zdeformovaný jazyk (hovorový, drsný, expresívny, vulgárny)
- otvorenosť opisov, ktoré sú drastické až brutálne
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Avantgarda, smery a tendencie v medzivojnovej poézii | Referát | 390 slov | |
Avantgarda 20. storočia | Ostatné | 1 442 slov | |
Avantgardná dráma | Referát | 1 280 slov | |
Literárna moderna, Avantgarda | Ostatné | 1 131 slov | |
Avantgardy | Ostatné | 1 469 slov | |
Literárna moderna a avantgarda | Referát | 463 slov | |
Umelecká avantgarda - Apollinaire, Fabry | Ostatné | 2 819 slov | |
Literárna moderna a avantgardy (maturitná téma) | Referát | 669 slov | |
Poézia v období moderny a avantgardy | Ostatné | 541 slov |