Ukážte vplyv modernistických tendencií na slovenskú medzivojnovú poéziu

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 08.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 952 slov
Počet zobrazení: 908
Tlačení: 111
Uložení: 124

Ukážte vplyv modernistických tendencií na slovenskú medzivojnovú poéziu

  • tento myšlienkový prúd, ktorý presadzoval radostné a optimistické nazeranie na svet, bol bezprostrednou reakciou na osobné skúsenosti ľudí počas prvej svetovej vojny, na očakávaný mier a obnovu zničených hodnôt
  • názov získal z latinského slova vita – život
  • súvisí najmä s myšlienkou že základom života je životná energia a sila, ktorá preniká životom a a zabezpečuje jeho neustály vzostupný vývoj
  • básnický život vitalistov je „každodenný“, často aj s nárečovými slovami/dialektizmami
  • vitalisti pokračujú v tendencií symbolistov uvoľňovať sylabotonickú veršovú štruktúru v prospech ohlasujúceho sa voľného verša (nemajú pravidelný rým, nedodržiavajú istý počet slabík,...)

Ján Smrek : Cválajúce dni

AUTOR

  • predstaviteľ VITALIZMU – umelecký smer, ktorý je oslavou života (optimizmus, radosť, ...)
  • dostal prezývku „POETA NATUS“ – BÁSNIK RODENÝ, kvôli ľahkosti a prirodzenosti jeho tvorby
  • čokoľvek bolo inšpiráciou, kdekoľvek bolo miesto na tvorbu, výsledkom bola hravá, čitateľná a zrozumiteľná poézia
  • vitalizmus sa vo veľkej miere prejavoval v téme ženy a lásky – žena je vždy inšpiráciou, výzvou, dobrodružstvom, predmetom túžob a erotických predstáv, ...
  • ALE! extrovertná (spoločenská) tvorba obsahuje smutné tóny, ktoré sú reakciou na predvečer vojny, spoločenskú krízu, ... báseň Moloch

CVÁLAJÚCE DNI

Bujní žrebci, neosedlaní

— nezasiahne ich blesk — ženú sa vpred,

ženú sa vpred,

kopyty rozbíjajú lebky a nechávajú za sebou

dokaličené ľudské mŕtvoly.

Stepilí cowboyi

nad konské hrivy sklonení sedia na pariacich sa chrbtoch a stískajú ich koleny

kŕčovite. Hurrá, hurrá! Z cesty nám!!

Pádime!

Nevidíte?

Krasojazdcov sú stá, divákov milióny.

Tie stá však jazdia ponad dómy, ponad parížsku Notre Dame

a preskakujú Oceán,

ženú sa krkolomným cvalom, že nestihne ich ani Parom, chcú prelietať

zo stálic na stálice,

presedlať na Lucifera šiju, vôbec: vtopiť sa v dáky fenomén, možno: vo večnú energiu.

My mladí, jarí šarvanci,

ktorí sme život — svoju milú — objali prvom pri tanci,

sme celým dúškom živí — my sme tí jazdci diví!

Sedíme na paripách: uháňajúcich dňoch,

a pevne držíme sa hrivy — nič nevadí, že niektorý

pri skoku ponad piliere oceľového mosta

drží sa už len chvosta.

Nemôžme znať, či nespadneme a nezlomíme väz —

lež nechceme sa predsa vtopiť v to driemajúce ľudské plemä, v zakliaty živý les.

 
  • básnická zbierka a báseň: Cválajúce dni
  • úvodná metafora → život = dostihy – umelecký obraz dostihov je postavený na slovesách

(ženú sa, rozbíjajú, nechávajú, ...) a expresívnych slovách (bujní žrebci, dokaličené ľudské mŕtvoly,...)

  • vzťah ľudí k dostihom/k životu:

KRASOJAZDCI - stá, obdiv a exkluzivita, (jazdia ponad dómy, preskakujú Oceán, ženú sa krkolomným cvalom, nestihne ich ani Parom presedlať na Lucifera šiju)

DIVÁCI – milióny, vôbec im nevenuje pozornosť, (nezáujem)

  • autor sa identifikuje s jazdcami
  • nasleduje opis života a životnej voľby
  • v závere je vyznanie – napriek neistote a nebezpečenstvu (Nemôžme znať, či nespadneme a nezlomíme väz) neznámemu odmieta (nechceme sa predsa vtopiť) pasívny život ( to driemajúce ľudské plemä)

FORMA: - nepravidelná strofa

  • interpunkcia zachovaná
  • nedodržaný sylabizmus (rôzna dĺžka verša)
  • rým je nepravidelný, prípadne chýba
  • netradičná forma, sa blíži k modernej poézií
  • najneobvyklejšia časť je koniec 2. strofy (stupňovanie, dynamika obsahu je zvýraznená formou textu)

LEXIKA

  • významná pozícia slovies (nezasiahne ich blesk, nad konské hrivy sklonení, stískajú ich koleny)
  • expresívne slová, viac negatívne, ale aj napriek tomu je celkové znenie textu optimistické a vyznieva ako oslava života, (napr.: bujný žrebci, rozbíjajú lebky, dokaličené ľudské mŕtvoly, Lucifera šiju,...)
  • poetizmy (stálic na stálice, jarí šarvanci,...)
  • exluzívne, módne a cudzie slová

Básnické jazykové prostriedky

  • epiteton (jarí šarvanci, bujní žrebci, ľudské mŕtvoly, konské hrivy, večnú energiu, zakliaty živý les,...)
  • symboly (lebky, Notre Dame, Lucifera šiju)
  • anafora
  • epizeuxa (Hurrá, hurrá)
  • metafora (Sedíme na paripách:uháňajúcich dňoch, Cválajúce dni,..)

NOVOSYMBOLIZMUS

  • v 20-tych a 30-tych rokoch storočia sa ohlásila druhá vlna symbolizmu (nový symbolizmus, neosymbolizmus)
  • zachoval si typické témy (smútok, samota jednotlivca), ale po prežitej vojne sa vystupňoval pesimizmus, básnikov

„tragický pocit života“ a skepsa/pochybovačnosť

  • autori hľadajú cestu skôr vo viere než v rozume
  • v tvorbe niektorých básnikov sa to prejavuje prvkami dolorizmu ( z lat. dolor – bolesť, bolestivosť)
  • napríklad smútok a dezilúzia v diele Emila Boleslava Lukáča pramenil aj v rozpore medzi kresťanskými ideálmi a povojnovou realitou, ale aj v jeho osobnej situácií

Emil Boleslav Lukáč : Paradoxon

AUTOR - slovenskou kritikou je považovaný za protiklad Jána Smreka – ANTIPÓD (protinožec)

  • dáva mu tiež prívlastok „POETA DOCTUS“ – BÁSNIK URČENÝ, pretože mal veľkú znalosť klasikov,

 mnohých prekladal a tým zdokonaľoval jeho štýl, jeho tvorba sa stala formálne dokonalou

- patrí do mladšej generácie básnikov slovenskej literatúry

  • predstaviteľ NOVOSYMBOLIZMU – funkčné obohatenie tradičného symbolizmu

Taedium urbis (Hnus mesta)

Bohatstvá veľkomesta, zlatisté strechy dómov, ich rozkoš, mam a jed, ich sláva, sprzna, slasť, všetko to cudzie mi, je inde moja vlasť,

tam medzi bralami môj čarokrásny domov.

Tu každá myšlienka je zakrnelou, chromou, doma je milejšou i najskromnejšia chrasť. Tu všetko ubité a nemôže nič rásť,

len hukot odporný čuť veľkých hypodromov. Ó, hory zelené, ó, dobrý, rodný údol,

na malých chatrčiach ten milý modrý kúdol, tie mäkké sonáty, ktorými vietor húdol.

Ó, ľudia ako vosk, nie nepriatelia – vlci,

v ich krotkých pohľadoch slavianska láska blčí. Ó, ty môj krásny kraj. Tak milujem ho. Mlčí.

 
  • charakter jeho tvorby je smutný až depresívny
  • rozporuplnosť – časté využitie kontrastu dilemy, váhania v poézii a súčasne sa jej bojí – je to vždy problém – lásku nachádza

v protikladoch, keď ju získa, máli sa mu, ...

  • DOLORIZMUS – autor alebo básnik neustále „trpí“ (sebatrýzeň)

DIELO - zbierka: Dunaj a Seina – symbolický názov - rieky = krajiny: Slovensko a Franczúsko

– domov a cudzina – ústredná téma básnickej zbierky, báseň: Taedium Urbis

KOMPARÁCIA – porovnávanie .... DEDINA - domov, vlasť; kladné opisy

MESTO - skazené veľkomesto; záporné opisy

  • v závere je vyznanie lásky k domovu
  • obsahový protiklad je zvýraznený jazykovými prostriedkami – zvukomaľba, keď pri opise mesta používa znepokojivé a nepríjemné spoluhlásky

FORMA – klasický sonet s netradičným usporiadaním srôf

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Literatúra Maturita

Diskusia: Ukážte vplyv modernistických tendencií na slovenskú medzivojnovú poéziu

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.020 s.
Zavrieť reklamu