Opíšte spracovanie témy 2. svetovej vojny vo svetovej literatúre

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 08.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 376 slov
Počet zobrazení: 1 615
Tlačení: 132
Uložení: 140

Opíšte spracovanie témy 2. svetovej vojny vo svetovej literatúre 

a) TÉMA 2. SVETOVEJ VOJNY VO SVETOVEJ LITERATÚRE

  • téma je kľúčová, nosná a stále prítomná
  • platí tu rozdielne spracovanie témy, ktoré vychádza z rôznych historických skúseností, a rozdielna ideológia

VÝCHODNÁ LITERATÚRA a najmä „RUSKÁ“ LITERATÚRA

  • Rusko má skúsenosť s totálnou vojnou, ktorej ide o holé prežitie
  • v popredí je hrdina, ktorý vie, prečo bojuje a je ochotný obetovať všetko
  • nájdeme tu prvky idealizácie, glorifikácie (oslava) hrdinstva, ...

ZÁPADNÁ LITERATÚRA a najmä „AMERICKÁ“ LITERATÚRA

  • vojna je zobrazovaná v zlom
  • mravný úpadok, dehonestácia života
  • hrdinom je človek, ktorý dokáže zostať človekom
  • často poukazuje na nezmyselnosť, ...

PORAZENÉ KRAJINY a najmä „NEMECKÁ“ a „TALIANSKA“ LITERATÚRA

  • tieto krajiny sa umelecky vyrovnávajú s vojnou s označením „výnimka vojny“
  1. autori a diela:

ČESKÁ LITERATÚRA

BOHUMIL HRABAL: Ostro sledované vlaky

AUTOR - predstaviteľ českej literatúry a má veľmi zvláštnu pozíciu, pretože počas celého života bol na hranici oficiálnej a neoficiálnej literatúry ... PREČO?

  1. PÔVOD – človek bez vyššieho vzdelania, ktorý vystriedal množstvo robotníckych profesií ...

– nie je príkladom sociálneho človeka

  1. LITERATÚRA – jeho literatúra prináša svojskú politiku
    • sú to životy malých obyčajných ľudí, často zo spoločenských vrstiev, ktoré by v spoločnosti ani nemali byť
    • testy sú napísané obyčajnou hovorovou češtinou
    • v dielach nájdeme viac menej skrytú kritiku režimu - z toho dôvodu väčšina jeho diel vyšla v 60-tych rokoch v čase uvoľnenia, neskôr vychádzajú najmä v samizdate a exile
    • mnohé z jeho textov boli základom filmových scenárov a filmovým odborníkom na jeho texty sa stal JIŘÍ MENZEL

DIELO

  • novela (krátky epický útvar s malým počtom postáv) rozprávaná z pozície hlavnej postavy
  • postavou je MILOŠ HRMA – je zamestnancom malej železničnej stanice, kde začína svoju kariéru
  • vníma vojnu okolo seba (je začiatok 1945) ALE! omnoho viac ho trápia jeho problémy s dospievaním – je zamilovaný, ale v momente, keď má dokázať svoju mužnosť, tak zlyhá
  • svoju depresiu/zlyhanie lieči pokusom o samovraždu ... pokus našťastie nevyjde a mladý Miloš sa vracia do služby na stanicu ... jeho mužským vzorom sa stáva výpravca HUBIČKA – má úspech u žien, zdá sa byť silnou rozhodnou osobnosťou
  • Hubička má práve problém, pretože mal krátku aférku s telegrafistkou, pri ktorej rozhegal diván (válendu) prednostovi stanice, zneužil pri tom úradné pečiatky, ktorými označil jej zadok .. jej matka ho chce žalovať a o všetkom sa dozvedela aj kňažná KIŇSKÁ, ktorá je morálnou autoritou
  • táto situácia sa vyrieši vyhlásením telegrafistky, že všetko bolo dobrovoľné a Hubičkovi hrozí trest iba za zneužitie úradných pečiatok
  • stanicou neustále prechádzajú vojenské transporty, majú status ostro sledovaných vlakov – sú dôležité pre vojnu
  • Miloš okrem techniky vidí ľudí, stále mladších, ktorí odchádzajú na front a z frontu chodí stále viac lazaretných (lazaret-nemocnica) vlakov; uvedomuje si ich ľudskosť – už to nie sú len nepriatelia, ale aj ľudia
  • v závere sa Milošov osud uzavrie – na jednej strane sa z neho skutočne stane muž (vďaka náhodnému stretnutiu s jednou cestujúcou na stanici) a skutočným hrdinom – Hubička sa prejaví ako člen odboja a zainteresuje Miloša do jednej z akcií – cieľom je ďalší z ostro sledovaných vlakov – Miloš naň hodí výbušninu ALE! nemecký strážnik/vojak ho zbadá a zastrelí

FORMA - novela s jednoduchou kompozíciou

  • chronologické rozprávanie
  • obyčajná „obecná“ čeština
  • pre autora typický nekonečný prúd reči
  • nájdeme tu čierny humor, ale aj erotiku

 

AMERICKÁ LITERATÚRA

 

JOSEPH HELLER: HLAVA XXII

AUTOR

  • predstaviteľ americkej literatúry
  • má vlastnú vojnovú skúsenosť – tzn. že v jeho diele môžeme nájsť niečo ako

„autobiografické črty“

  • slúžil v americkom letectve

DIELO - román; vo svojom čase sa stal „ikonou“ / „kultom“

  • odohráva sa počas 2. svetovej vojny v prostredí Stredomoria na ostrove Pianosa – na tomto ostrove je letecká základňa bombardovacej letky amerického letectva
  • odohráva sa v čase, keď Američania obsadili Rím (je akýmsi druhým prostredím románu)
  • postavou je kapitán YOSSARIAN - v letke je považovaný za blázna; neustále tvrdí, že všetci ho chcú zabiť a to nielen nepriateľskí vojaci, ale najmä vlastná armáda, ktorá ho neustále posiela na nové a nové nálety, ... prejavuje sa ako paranoik
  • snaží sa všetkými silami vykrútiť z ďalších náletov
  • bráni mu v tom HLAVA XXII, čo je paragraf vojenského poriadku, ktorý hovorí, že psychicky narušený človek nemôže/nesmie lietať ALE! žiadosť o preradenie je znakom zdravého rozumu
  • logika HLAVY XXII symbolizuje celú vojnovú mašinériu, ktorej obyčajný človek nemôže uniknúť
  • Yossarian sa podľa ostatných naozaj správa ako blázon – je paranoický, všetkého sa bojí, nepriateľov vidí všade okolo seba, pri náletoch sa snaží čo najrýchlejšie zmiznúť z oblasti, ... jeden nálet doslova pokazí, pri ďalšom nálete vyhodí bomby mimo cieľ, len aby sa čo najskôr vrátil – paradoxne za tento nálet je vyznamenaný, ale vyznamenanie si príde prevziať nahý ... on sám robí všetko preto, aby nemusel lietať, podobne ako ostatní má dávno odlietaný povinný počet náletov, ale nadriadený počet neustále zvyšuje, Yossarian preto: simuluje zdvojené videnie, zápal pečene, spôsobí hnačku v celom tábore, upraví mapy tak, aby sa zdalo, že cieľ náletu už bol dobitý, . . .
  • s vojenskou mašinériou sa mu však bojovať nedarí a tak v závere z armády uteká/dezertuje
  • román je naplnený množstvom absurdných postavičiek postáv:
    • major MAJOR MAJOR – funkciu získal iba omylom; nevie vychádzať s ľuďmi, bojí sa ich, maskuje sa pred nimi; nakoniec to rieši tak, že do jeho kancelárie môžu vstúpiť podriadený iba vtedy, keď tam nie je
    • MILO MINDERBINDER – zásobovací dôstojník, ktorý si z vojny urobí súkromný biznis – založí syndikát (jeho členmi sú všetci vojaci) a kšeftuje so všetkým, čo sa dá (je schopný predať všetky padáky, ...), ...
    • Doktor DANEEKA – neustále spomína na svoju súkromnú prax; aby mohol mať príplatky, musí mať odlietané hodiny, ale bojí sa lietať, tak ho vždy niekto iba pripíše na zoznam; jedno lietadlo s jeho menom ale havaruje a od tej doby prestáva pre armádu existovať

FORMA - román nemá súvislý dej, je to mozaika príbehov zo života letcov, dominuje absurdita, čierny humor, slovné hračky, irónia

  • jednotlivé línie sa prekrývajú, križujú – text je čitateľsky náročný

NORMAN MAILER: Nahí a mŕtvi

DIELO - je tovojenský román, v ktorom nájdeme prvky osobnej skúsenosti

  • prostredie: Tichomorie, ostrov ANOPOPEI
  • súčasťou románu je aj mapa
  • dostáva sa do UK námornej pechoty
  • dej je veľmi jednoznačný a priamočiary – americká armáda sa vylodí na ostrov, dobije pobrežie a postupne sa snaží vyčistiť vnútrozemie od nepriateľa
  • do pozornosti sa dostáva malý oddiel seržanta CROFTA; pre vylodenie má značné straty, preto sa momentálne spamätáva a dopĺňa
  • oddiel sa dostane pod vedenie mladého neskúseného poručíka HEARNA – doteraz slúžil len ako štátny dôstojník, nemá žiadne bojové skúsenosti, je to teoretik, nevie komunikovať s ľuďmi, nevie si získať autoritu, veliteľom sa stal len preto, lebo bol generálom nesympatický a chceli sa ho zbaviť
  • oddiel odchádza na prieskum ostrova, zmení sa na katastrofu – veliteľ má iba formálnu autoritu, všetky praktické bojové veci rieši seržant Croft, medzi nimi vzniká otvorené nepriateľstvo a vojaci nevedia komu majú dať prednosť
  • navyše prechádzajú nepriateľským územím, neustále odrážajú útoky, majú problém s počasím a terénom
  • prieskum končí tým, že oddiel stratí niekoľko mužov ... za zvláštnych okolností zomiera aj poručík
  • keď sa jednotka vráti, ostrov majú Američania už pod kontrolou, takže prieskum sa zdá byť zbytočný
  • samotný príbeh je rozdelený na dve línie:
  1. STROJ ČASU - kapitoly tejto línie nám postupne ukazujú všetkých vojakov jednotky

- jednotka je Amerika v malom (všetci si do armády priniesli svoje osobné ale aj sociálne návyky, stereotypy, zlozvyky, fóbie, ... u všetkých vojna posilňuje ich negatívne stránky

  1. CHÓR - antická tragédia v zmysle – divadelný dramatický žáner
    • priama reč postáv, bez autorských vstupov v podobe dramatického textu
    • sú to rôzne situácie zo života vojakov, ktorých čitateľ takto priamo sleduje
    • tieto línie preruší dej a čitateľovi spôsobí problémy, ALE! vynikajúco dokresľuje celkovú atmosféru
  • román je pomerne tvrdý, vyznieva ako kritika vojenskej mašinérie – človek pre ňu nič neznamená, nezmyselne ním manipuluje a rozvíja len negatívne stránky

 

FRANCÚZSKA LITERATÚRA

 

ALBERT CAMUS: Mor

AUTOR

  • predstaviteľ francúzskej literatúry, ALE! jeho život je spojený s Afrikou (Alžírsko)
  • nositeľ nobelovej ceny za literatúru
  • známy sa stal najmä dvoma románmi:
    • CUDZINEC (dielo môžeme chápať ako existenčnú sondu jednotlivca)
    • MOR

DIELO - román chápaný ako alegória fašizmu

- odohráva sa v severoafrickom meste Oran, do ktorého sa pomaly cez náznaky (mŕtve potkany) pomaly vkráda mor, aby vypukol do epidémie, kvôli ktorej sa celé mesto ocitne v karanténe - táto situácia je existenciálna pre celé mesto a vytvára priestor pre analýzu správania ľudí: apatia ľudí, poddanie sa

osudu (fatalizmus), upnutie sa k nereálnym východiskám, ale aj zneužívanie situácie, taktiež ale aj aktivitu a snahu pomôcť

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#bohumil hrabal ostro sledované vlaky

Literatúra Maturita

Diskusia: Opíšte spracovanie témy 2. svetovej vojny vo svetovej literatúre

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.023 s.
Zavrieť reklamu