Ukážte špecifiká zobrazenia 2. svetovej vojny v slovenskej literatúre

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 08.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 782 slov
Počet zobrazení: 1 113
Tlačení: 115
Uložení: 132

Ukážte špecifiká zobrazenia 2. svetovej vojny v slovenskej literatúre 

a) charakteristika témy

  • podobne ako vo svetovej literatúre je to jedna z nosných tém (platí až do dnes)
  • slovenská literatúra ponúka obraz vo viacerých rovinách: vojna vo všeobecnosti, udalosti vojnovej slovenskej republiky, boje na východnom fronte, SNP, tragédia slovenských židov
  • tesne po vojne vznikajú diela, ktoré umeleckým spôsobom zachytávajú skutočné udalosti => takéto diela nazývame kroniky ; cieľom týchto diel bolo zvečniť hrdinstvo obyčajných ľudí
  • neskôr vzniknuté diela sa pokúšajú o psychologizáciu postáv: úvahy, motívy, dôsledky konaní, postoje
  • po roku 1948 nastáva deformácia historického výkladu udalostí, ktoré sa premieta do literatúry
  • na druhej strane slovenskí spisovatelia v emigrácii ponúkajú iné negatívne hodnotenie povstania
  • výsledkom je, že objektívny pohľad a hodnotenie týchto udalostí je veľmi problematické (dodnes)

b) autori a diela:

LADISLAV MŇAČKO: Smrť sa volá Engelchen

AUTOR - účastník odboja, prežil zajatecký tábor, člen strany

- ako novinár a spisovateľ aktívny účastník politických zápasov

- na konci 50 rokov sa dostáva na stranu kritikou režimu

  • aktívne vstupuje na pôde zväzu spisovateľov
  • podarilo sa mu vydať významné kritické texty a po roku 1968 bol nútený emigrovať

- aktívny bol aj v emigrácii a jeho texty sa domov dostávali nelegálnym spôsobom

DIELO - román, ktorý získal aj filmovú podobu

- má niekoľko zvláštností a prvenstiev:

  • vo veľkej miere autobiografický –sám autor sa zúčastnil partizánskeho odboja, dokonca prežil zajatie a koncentračný tábor
  • román je z prostredia partizánskeho odboja, ale netypického prostredia – Morava
  • zaujímavo využíva princíp vojny a odplaty
  • využíva rozprávací princíp retrospektívy, návraty do minulosti
  • hlavnou postavou je mladý partizán VOLOĎA
  • stretávame ho po prechode frontu, po oslobodení v nemocnici, kde sa zotavuje z vojnových zranení
  • je v ťažkom psychickom stave, lekárom sa zdá, že ani nemá chuť prežiť, ...
  • iba postupne sa začína otvárať a rozprávať svoj vojnový príbeh
  • bol členom partizánskej jednotky
  • podrobne opisuje život v partizánskej skupine: do hôr ich priviedli rôzne motívy
  • prežívajú silné emócie
  • niektorí rozmýšľajú o veciach, ktoré robia, iní nepochybujú o ničom a slepo plnia príkazy
  • ich činy sú vo vojne logické, ale niekedy čitateľ rozmýšľa, či brutalita činov je oprávnená/zmysluplná
  • partizánsky oddiel žije v obci Ploština a zaujímavým spôsobom je vykreslený vzťah partizánov a občanov
  • niektorí ich podporujú dobrovoľne, ale väčšina je k spolupráci prinútená
  • navyše Voloďa prežíva ľúbostný vzťah, jeho úlohou je z času a čas chodiť do mesta a prinášať informácie od partizánskej spojky
  • spojkou je mladé dievča, cenné informácie získava necudným spôsobom
  • Voloďa sa s ňou bližšie spozná, pochopí jej správanie, motívy
  • vznikne medzi nimi láska, dokonca si plánujú budúcnosť
  • vzťah je trochu nerovnovážny
  • kľúčovým momentom je príchod nemeckej jednotky, ktorej cieľom je vyčistiť oblasť od partizánov a ktorá smeruje na Ploštiny
  • partizáni nie sú schopní odolávať presila a tak sa z dediny stiahnu bez ohľadu na to, čo sa stane s jej obyvateľmi; dedina je vyvraždená, vypálená
  • všetko čo sa ďalej stane Voloďa chápe v rovine vina = trest
  • jeho láska tak isto končí, dievča vojnu prežije, ale nedokáže žiť v oslobodenom meste
  • odchádza s postupujúcou armádou

FORMA: Mňačko je v prvom rade novinár, preto v jeho diele dominuje publicistický štýl: jednoduchý, priamy, bez zbytočných odbočení, realistický, naliehavý

RUDOLF JAŠÍK: Námestie svätej Alžbety

DIELO :

  • je to román (pomerne rozsiahly), vojnový
  • veľmi často býva porovnávaný s románom Peter a Lucia – ústrednou témou je láska v čase vojny
  • príbeh sa odohráva po roku 1941 na Slovensku v „Meste pod Viničným vrchom“ (identifikuje sa ako Nitra)
    • ústredným motívom je láska dvoch ľudí v čase vojny
    • medzi Igorom a Evou stoja židovské zákony
    • ich príbeh sa začína v čase, keď bol prijatý židovský kódex a začínajú deporty
    • v diele nájdeme viacero línií:
  1. LÁSKA
  • láska je nesmrteľná, večná, vznikla v čase vojny; pár: IGOR EVA
  • Igor – 18 ročný, bývalý gymnazista, predčasne ukončil štúdium – zo sociálnych a rodinných dôvodov je polosirota
  • matka je chorá a v priebehu príbehu zomiera
  • musel odísť zo školy, musel prevziať zodpovednosť za rodinu
  • napriek včasnému dospievaniu je citlivý, vníma svet okolo seba, prudko reaguje na nespravodlivosť
  • zaľúbi sa do Evy a je to cit veľmi intenzívny
  • Eva – pochádza zo židovskej rodiny a z nižšej spoločenskej vrstvy, má citlivú dušu
  • bojí sa budúcnosti, bojí sa o seba a o rodinu, snaží sa prispôsobiť, nevyčnievať
  • svoj osud vníma s istým FATALIZMOM
  • Igor sa snaží vyriešiť jej problém, chcel by jej zariadiť čierny krst – hľadá kňaza, ktorý by Evu pokrstil
  • natrafí na kňaza, ktorý takto pomáha len za peniaze
  • problémom je zohnať peniaze – vykradne klenotníctvo, ukradne iba falzifikáty
  • Evin príbeh končí tragicky, napriek tomu, že sa ju snaží ukryť, odhalia ju, zomiera ešte doma na stanici, pri ochrane malého dieťaťa
  1. ŽIDOVSTVO
  • autor ukazuje židovskú komunitu vo všetkých sociálnych vrstvách, aj v bohatých aj v chudobných, ukazuje, že zákony dopadli na všetkých rovnako
  • deportácie sú opísané emotívne, ľudia sa menia na dobytok
  1. MOTÍV KOLABORÁCIE A ZRADY
  • hlavné postavy majú rôzne motívy, niektorí tomu veria, niektorí to robia pre peniaze alebo dokonca osobné prečiny (závisť, nenávisť, ...)
  1. MOTÍV VZBURY
  • vo všeobecnosti sú to vzbury individuálne
  • Igor sa snaží zachrániť Evu
  • jeho pokus je neúspešný, ale jeho samotného to privedie až do radov odboja
  • v židovskej komunite sa vzbura prejavuje rôznymi drobnými činmi
  • Maxi nosí židovskú hviezdu na chrbte
  • Samko (Evin otec) v neochote z budúcnosti otrávi seba aj celú rodinu

FORMA: - základnou témou je socialistický realizmus, ktorý sa prejavuje najmä vo vykreslení samotných postáv, opise situácií a naznačených riešeniach + - lyrizácia prózy využívajúca trendy známe spred vojny

  • text je vo veľkej miere metaforický, obrazný
  • biblické námety
  • rozprávač, ktorý sa dostáva do podoby aktívneho, zaujatého

ALFONZ BEDNÁR

SKLENÝ VRCH

  • román predvojnový/protivojnový, jeho príbeh má časový presah do súčasnosti (románovou súčasnosťou sú roky)
  • román psychologický, v centre pozornosti je jednotlivec x vojna
  • román retrospektívny, je písaný denníkovou formou
  • hlavnou postavou je EMA KLASOVÁ – spoznávame ju v prostredí veľkej stavby rokov, je na zodpovednom mieste (vypĺňa jej skoro celý život) – doma začínajú vznikať problémy
  • jej manželstvo je bezdetné, ale začína sa kaziť vzťah s manželom
  • Ema hľadá riešenie, plánuje dovolenku v Tichej doline, na mieste, kde sa s mužom zoznámili
  • skôr ako sa dovolenka uskutoční, Ema zomiera
  • po jej smrti manžel nájde jej denníky a z nich sa dozvedá celú pravdu o svojej žene
  • cez denníky sa retrospektívou dostávame do jej minulosti
  • Emin život prešiel viacerými etapami, v ktorých kľúčovú úlohu zohrali muži a jedno konkrétne miesto – Tichá dolina (V.Tatry)
  1. ETAPA
  • Ema pochádza z mesta
  • na začiatku vojny sa jej otec prihlásil k Nemcom a zastáva radikálne názory
  • kvôli svojmu novému presvedčeniu neváha ohroziť rodinu
  • jeho žena zomiera (Emina matka) a Ema musí ujsť
  • dostane sa do prostredia Tichej doliny na horskú chatu a z jej pohľadu je to úplne iný svet (prečo?): iné životné hodnoty, nadhľad, nikto nerieši minulosť človeka, hodnotia sa iba jeho činy – tu a teraz
  • nájde si tu aj lásku – MILAN KALIŠ – tento vzťah je veľmi dôležitý – naučí ju veriť ľuďom, veriť sebe samej, veriť v isté hodnoty a ideály
  • práve od neho Ema po prvý krát počuje rozprávku o Sklenom vrchu, ktorá sa dostáva aj do názvu celého diela: je to metafora hľadania šťastia v živote, ktoré je vzdialené, nedostupné a cesta za ním je náročná, ale! zvládnuteľná
  • Milanove ideály ho zavedú do odboja
  • ich príbeh končí tragicky a Ema má výčitky svedomia – Milan zomiera, ale v podstate náhodou cestou na stretnutie s ňou
  1. ETAPA
  • po vojne Ema opúšťa Tichú dolinu, vracia sa domov a pokúša sa začať odznova
  • dostihne ju minulosť jej rodiny – odrazu je len dcérou kolaboranta a vojnového zločinca
  • dostáva sa dokonca do internačného tábora
  • z tábora ju dostane ZOLTÁN BALA (ZOLO) – v tábore zháňa personál a vyberie si aj Emu
  • Zolo je úspešný mladý muž; „zachytil“ vlnu tesne po vojne; jeho minulosť je čistá ale! dokáže sa pohybovať v nových pomeroch: obchod, kontakty, šmelina (čierny a sivý obchod), ...
  • ich vzťah sa vyvinie v partnerstvo, dokonca sa chystá svadba
  • pred svadbou chystajú výlet do Tichej doliny a vtedy sa v Eme niečo zlomí: uvedomí si, že Zolo nepatrí medzi ľudí Tichej doliny a v podstate ani do jej života
  1. ETAPA
  • je to po roku 1947 – sme opäť v Tichej doline a Ema si tu znovu usporadúva svoj život
  • stretáva sa tu s JOŽOM SOLANOM
  • vznikne medzi nimi úprimný vzťah a končí manželstvom
  • spoločný život postupne začína narúšať minulosť
  • Ema o minulosti veľa nehovorí, ale je v nej niečo, čo spôsobuje problémy v spolužití
  • Ema cíti vinu za to, že ich manželstvo je bezdetné
  • napätie v manželstve sa stupňuje

ZÁVER: cez netradičnú postavu a netradičným spôsobom autor ukazuje ako vojna vstupuje do života obyčajných ľudí a to, že v živote ľudí, ktorí vojnu prežili, vojna nikdy nekončí

FORMA: 1. zvláštnosť – rozprávka o Sklenom vrchu – variácia na ľudové rozprávky, ktorá sa stáva metaforou celého príbehu, dokonca sa dostáva aj do názvu

  1. zvláštnosť – Tichá dolina – miestom a funkciou pripomína postupy lyrizovanej prózy (prečo?):

miesto čistých ľudských vzťahov; miesto, kde sa upokoja ľudské osudy; miesto, ktoré lieči

KOLÍSKA

  • novela, ktorá ako súčasť zbierky vyšla v roku 1956 – v čase, kedy začínajú veľké spoločenské zmeny
  • téma: povstanie + 50. roky
  • opäť sa vo veľkej miere využíva retrospektíva
  • príbeh začína v súčasnosti (1952) ZITA ČERNEKOVÁ – v rozhlase počúva prenos zo súdu s JOZEFOM MAJERSKÝM
  • je to dej známy, dobre ho pozná
  • pred súdom stojí ešte za vojnové zločiny
  • kľúčovým svedkom v procese je Zitin manžel
  • Zitu jeho výpoveď prekvapí
  • V spomienkach sa vracia k udalostiam, ktoré sú na súde spomínané

Zima 1944/45

  • jej muž je v horách veliteľom partizánskeho oddielu (ona je doma s dieťaťom)
  • dedina je obsadená Nemcami – hľadajú partizánov, kontaktné osoby, vypaľujú, vraždia
  • v noci sa u nej objaví Majerský – je tiež medzi partizánmi, ale teraz je v dedine a žiada Zitu o úkryt
  • Zita ho pozná z minulosti, pracovala u neho na veľkostatku - prejavil o ňu záujem a výsledkom je, že s ním čaká dieťa
  • Majerský je ženatý, nechce si komplikovať život a tak ju „dá“ jednému z robotníkov na statku
  • z veľkostatku je nakoniec aj tak vyhnaná, dokonca je obvinená z krádeže
  • ČERNEK je jej druhý muž pri ktorom našla trochu šťastia
  • k partizánom sa Majerský dal z vypočítavosti, v lesoch ale ochorel a preto hľadá v dedine úkryt
  • Zita ho skutočne ukryje
  • zvuk kolísky upúta pozornosť hladujúcim Nemcov – vstúpia do domu a začnú sa tam správať ako doma
  • Majerský všetko vníma v druhej izbe
  • vojaci sa začínajú zaujímať o Zitu
  • atmosféra v chalupe hustne a Zita aj s dieťaťom nakoniec pred vojakmi uteká do susednej izby dúfajúc, že Majerský jej pomôže

– on ale zatiaľ uteká oknom a Nemci ho začínajú prenasledovať

  • výsledkom je prestrelka s partizánmi, v ktorej sú mŕtvi aj partizáni aj Nemci
  • 1952 – Majerský je odsúdený na 12 rokov, je mu skonfiškovaný majetok a žena a deti sa musia vysťahovať z okresu
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#spracovanie témy 2. svetovej vojny v slovenskej literatúre

Literatúra Maturita

Diskusia: Ukážte špecifiká zobrazenia 2. svetovej vojny v slovenskej literatúre

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.024 s.
Zavrieť reklamu