Umelecké avantgardy 20. Storočia

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 12.04.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 652 slov
Počet zobrazení: 2 206
Tlačení: 136
Uložení: 157

Umelecké avantgardy 20. Storočia 

Svetová poézia: Ľudia si vo víre katastrofálnych vojenských konfliktov uvedomovali večné predstavy o ľudskej slobode, sociálnej spravodlivosti, spoločenskej rovnosti a demokracii. Na začiatku storočia sa menili politické systémy, zanikali celé ríše, iné štáty zas vznikali. Šíril sa útočný nacionalizmus. Bezvýsledné pokusy mierového riešenia sarajevskej krízy vyústili do 1. Svetovej vojny. Pre literatúru 1. Polovice 20. Storočia sú charakteristické tieto filozofie: Pragmatizmus- je myšlienkový smer. Ktorý zdôrazňuje užitočnosť, aktivitu, odmieta abstrakciu. Zákony a pojmy sú pravdivé len vtedy, ak sú prospešné pre prax. Marxizmus- je filozofický smer zameraný sociálne a politicky, vypracovaný nemeckým filozofom Karolom Marxom. Secesia- je umelecký smer, ktorý na prelome19. a 20. Storočia reaguje na rozvoj vedy a techniky presadzovaním návratu k prírode. Cieľom umelcov je kultivovať moderné prostredie ako celok.

Umelecké avantgardy 20. Storočia: Potreby literárneho vývoja viedli ku vzniku mnohých smerov. Základný umelecký prúd- realizmus- sa prispôsobil podmienkam novej doby, dekadencia a parnasizmus slabli, symbolizmus a impresionizmus našli zázemie v umeniach mimo literatúry. Objavili sa významné smery- avantgardy- s odlišnými koncepciami a to znamenalo revolúciu v umení, lebo veľa z nich vychádzalo z výtvarného umenia. Futurizmus- je umelecký smer prejavujúci sa v literatúre, predstavuje spolu s fauvizmom začiatok avantgardy. Obdivoval techniku a mestskú civilizáciu, chcel vytvoriť umenie, ktoré by zodpovedalo ruchu a tempu nadchádzajúceho priemyselného veku. Kubizmus- je umelecký smer úzko súvisiaci s futurizmom, znamená prenikavú zmenu v prístupe ku skutočnosti.

Vonkajšia realita bola rozkladaná až na svoje najjednoduchšie geometrické tvary a prostredníctvom umelcovej inteligencie a fantázie skladaná ako mozaika do novej podoby- výtvarnej. Kubofuturizmus- umelecký smer, ktorý sa snažil o autonómnosť umeleckej reality. Imaginizmus- vyznačuje sa novátorstvom v oblasti básnickej formy. Básnici využívali hovorovú reč, zdôrazňovali prirodzený výraz, ostrý obraz s detailmi. Dadaizmus- umelecký smer. Dadaisti hlásali úplnú anarchiu v živote a kultúre, absolútnu slobodu, umenie malo pochádzať z naivity. Nelogickosť mala vyjadrovať komickosť. Chceli šokovať, burcovať, provokovať. Surrealizmus- lit. a umelecký smer založený na snahe spontánne a bez rozumovej kontroly vyjadrovať to, čo sa deje v ľudskom podvedomí. Umelci odmietali náboženstvo, koloniálny útlak, fašizmus. Surrealizmus odmietal v umení logiku, chcel oslobodzovať ľudskú fantáziu. Uznávaní boli aj prekliati básnici. V tvorbe dominoval iracionalizmus a subjektivizmus. Poetizmus- Zdôrazňoval aktívny vzťah k životu, jeho zachytenie prostredníctvom citov. Inšpirovaný bol hravosťou dadaizmu a uprednostňoval imagináciu, sen, poznávanie exotických krajín. Základom je hra, rozumom nekontrolovateľné voľné asociácie. Poézia prinášala čitateľom radosť a krásu.

Najvýznamnejší autori a ich diela:

  • Filippo Tommaso Marinetti (tal): Oslobodené slová, Futurizmus a fašizmus, Manifest futurizmu
  • Guillaume Apollinaire (fra): Alkoholy, Pásmo, Kaligramy, Tiréziové prsníky, Zavraždený básnik
  • Vladimir Vladimirovič Majakovskij (rus): Oblak v nohaviciach, Flauta chrbtica, Vojna a svet, Ploštica, Kúpeľ, 150 000 000, Vladimír Iľjič lenin
  • Velemir Chlebnikov (rus): Diela, Slovo ako také
  • Sergej Alexandrovič Jesenin (rus): Spoveď chuligána, Perzské motívy, Krémová Moskva, Anna Sneginová, Výber z poézie S. Jesenina
  • Tristan Tzara (rum): Manifest dadaizmu, Prvé nebeské dobrodružstvá pána Antipyrina, Približný človek
  • André Breton (fra): Magnetické polia, Spojené nádoby, Šialená láska, Nadja, Muž a žena čisto bieli, Manifest surrealizmu, Manifest za revolučné nezávislé umenie
  • Louis aragon (fra): Parížsky sedliak, Večný pohyb
  • František Xaver Šalda (čes): Boje o zítřek, Moderní literatura česká, Duše a dílo
  • Otakar Březina (čes): Stavitelé chrámu, Ruce
  • Petr bezruč (čes): Slezské písně, Stužkonoska modrá
  • Fráňa Šrámek (čes): Života bído, přec te mám rád, Modrý a rudý
  • Jiří Wolker (čes): Host do domu, Svatý kopeček, Težká hodina
  • Vitězslav Nezval (čes): Most, Podivuhodný kouzelník, Pantomima, Abeceda, Básně noci, Žena v množném čísle, Praha s prsty deště, manon Lescaut
  • Jaroslav Seifert (čes): Na vlnách TSF, Poštovní holub, Ruce Venušiny, Maminka

►► Poznámky:

  • Secesia je považovaná za posledný univerzálny umelecký sloh, ktorý sa presadil vo všetkých základných oblastiach ľudskej kultúry, od architektúry až po obliekanie
  • Avantgarda odmietala sociálnu nespravodlivosť, charakteristická je politicky ľavicová orientácia a kolektivizmus
  • Fauvizmus- využívali ohnivé, čisté farby bez tienovania
  • Futurizmus hlásal oslobodenie človeka z existujúcich väzieb, odmietal psychologizmus a tradičného lyrického hrdinu
  • Kubizmus zdôrazňoval obraz alebo slovo, ktoré vyvolávalo nečakané asociácie
  • Akméizmus- literárny smer v Rusku. Zmysel poézie videl v zobrazovaní reálneho sveta veci, ktoré autori nazývali pravými menami a odmietali symboly
  • Kubofuturizmus zahrňuje vzájomné prelínanie sa plastických tvarov a pohybových zložiek- polytematickosť
  • Imaginizmus vychádzal z metafory, preto dominoval obraz nad významovou stránkou slova
  • Proti rozumu, ktorý doviedol svet k vojne, postavili dadaisti nerozum, nezmysel a náhodu
  • Surrealizmus sa inšpiruje psychoanalýzou Sigmunda Freuda, ktorý tvrdil, že zdrojom ľudskej aktivity je podvedomie
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované maturitné témy zo slovenského jazyka a literatúry



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu