Porovnanie slovenskej literatúry renesancie a baroka, žánre; (Rakovský, Jakobeus, Benický, Gavlovič)
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 341
Uložení: 120
Porovnanie slovenskej literatúry renesancie a baroka, žánre; (Rakovský, Jakobeus, Benický, Gavlovič).
Slovenská hum. a renesančná literatúra
V tomto období prebieha na Slovensku reformácia, ktorá sa snaží odstrániť rozpory v cirkvi. Súvisí s rozvojom humanizmu a je založená na husitskom revolučnom hnutí. Ku koncu humanizmu a renesancie (v 17. storočí) sa už začína rozvíjať protireformačné hnutie a vznikajú rozpory medzi katolíkmi a evanjelikmi.
Po upálení Jána Husa v roku 1415 sa rozvíjalo husitské hnutie a na Slovensko sa dostávala čeština. Jej šíriteľmi boli študenti Karlovej univerzity. Slovenčina existovala len v nárečí, spisovný jazyk sme nemali. Čeština sa tu udržala až do roku 1787, kedy Anton Bernolák založil spisovný jazyk. Ten však používali iba katolíci, evanjelici mali stále biblickú češtinu. V roku 1843 založil slovenský spisovný jazyk Ľudovít Štúr.
Ladislav Nadáši Jégé - román Adam Šangala, ktorý hovorí o pomeroch medzi katolíkmi a evanjelikmi
Humanistická poézia
Martin Rakovský - napísal diela O spoločenských vrstvách v štáte a O svätej vrchnosti
Jakub Jakobelus - Slzy, vzdychy a prosby slovenského národa
Slzy, vzdychy a prosby slovenského národa
Hlavnou postavou je Matka Slovákov. Celé dielo vyznieva ako žalospev. Matka Slovákov žiari nad tým, ako sa cez Slovensko prehnali hordy Tatárov. Žaluje sa aj na trpký osud národa a jej detí, hľadá dôvod, prečo vznikajú vojny a nepriateľstvá. Autor na to odpovedá, že je to zo zištných dôvodov, čiže pre získanie bohatstva a cudzej zeme. Matka Slovákov bojuje za mier a dúfa, že ľud už bude môcť pokojne žiť
Historické piesne
Historické piesne sú umelé (niektorých autorov aj poznáme), zachovali sa v písomnej podobe. Ich básnické prostriedky - opakovacie ozdoby, sa však podobajú ľudovému štýlu. Vyzdvihujú hrdinstvo Slovákov v boji proti Turkom.
Pozn.: opakovacie ozdoby: anafora (opakovanie na začiatku 2 a viac veršov), epifora (opakovanie na konci aspoň 2 veršov), epanastrofa (opakovanie na začiatku a konci 2. verša), epizeux/-is (opakovanie vo verši za sebou).
Píseň o Sigetském zámku (Sihoť) - opisuje boj proti Turkom
Píseň o Modrom Kameni, Divíne a Zvolene - hovorí o postupe Turkov ku Zvolenu, hlavnými hrdinami sú jednoduchí ľudia
Martin Bošňák - Píseň o zámku Muránském
Štefan Komodický - O Jágri
Ľúbostné piesne
Píseň o dvúch uherských pánech a tureckého cisára dcére:
Hlavní predstavitelia sú dvaja uhorskí zajatci Siládi a Hadmaši. Zo zajatia ich vyslobodila cisárova dcéra, neskôr sa do nej obaja zaľúbili. Aj keď Siládi už bol ženatý, na všetky svoje záväzky zabudol. Medzi priateľmi sa odohral súboj a Hadmaši odťal ruku Siládovi. Napriek tomu sa zmierili a spolu sa vrátili domov.
Duchovné piesne
Majú dokumentárnu hodnotu - ukazujú dobu, v ktorej vznikli. Sú to hlavne evanjelické piesne, ktoré sa v duchu reformácie rozšírili aj do kostolov.
Ján Silván - Marnost na všem znám a vidím - Pieseň je dôkazom vnútorne rozháraného človeka renesančnej doby. Autor tu hovorí o ľudskej pominuteľnosti. Hovorí tiež, že život treba minúť na prácu.
Duchovná poézia
Ján Silván (Písně nové na sedm žalmú kajících), Daniel Pribiš, Eliáš Láni
Dramatická tvorba
Hrávali sa hlavne mystériá a školské hry. Mystériá sú náboženské hry - inscenované výjavy z Biblie, ktoré sa hrávali pri výročných sviatkoch (Vianoce). Hercami boli kňazi a mnísi, ženy hrať nesmeli. Školské hry mali výchovné námety, väčšinou súviseli so skúškami (tzv. exámenmi).
Pavel Kyrmezer - Komédia česká o bohatci a lazarovi (Príbeh o boháčovi, ktorý požičal peniaze lazarovi, čiže chudákovi, ale pýtal od neho vysoké úroky. Celá hra kritizuje bohatých.), Komédia nová o vdově (Príbeh chudobnej vdovy Ráchel, ktorá je dlžná bohatému kupcovi. Prorok jej pomôže rozdeliť olej, ten potom predá a získané peniaze pomôžu Ráchel splatiť dlh. Hra má sociálny charakter, autor v nej útočí proti sociálnej nerovnosti.)
Juraj Tešák Mošovský - Ruth
Ústna ľudová slovesnosť
Historické povesti - ich jadro je založené na pravde, ale všetko ostatné je vymyslené a má podobu rozprávky - Kráľ Matiáš a bača.
Rozprávky - všetko je v nich vymyslené, hlavné znaky: vystupovanie nadprirodzených bytostí, využívanie magických čísel, víťazstvo dobra nad zlom, atď. Rozprávky sa delia do niekoľkých kategórii: zvieracie rozprávky, legendové rozprávky (O pozemskom putovaní Krista s Petrom), čarovné rozprávky (Popolvár, Valibuk).
Historické piesne - Zvalo sa mesto Rakovci
Veršovaná epika - Belehrad, Belehrad, turecké pomezí; Rabovali Turci až po biele hory
Balady - Ten turecký mýtnik sedí vo väzení
Regrútske a vojenské piesne - Hory, hory, čierne hory
Slovenská baroková literatúra - svetská literatúra
Svetská baroková literatúra zahŕňa ľudovú a poloľudovú literatúru, latinskú svetskú poéziu, drámu, didakticko-reflexívnu poéziu, memoáre, cestopisy, autobiografie a náučnú spisbu.
Latinská svetská poézia
Daniel Synapius Horčička st. - nekonvenčné lyrické veršovanie a priemerné príležitostné básne
Ján Sekáč - Laskavé karhání smíšnopochabných světských mravú
Dionýz Kubík - Cantiones Slavonicae (Slovenské piesne)
Štefan Ferdinand Selecký - Obraz panej krásnej perem malovaný
Zborníky a spevníky s umelou poéziou: Zborník Jána Lányho I. - II., Mikulášsky zborník, Zborník Jána Buoca, Pisne všelijake, Spevník Johany Lačnej; jarmočná poézia
Dráma
Eliáš Ladiver - písal latinské hry
Slovenské anonymné hry - Katerina, kráľovná Gurziánska, Tragoedia, neb hra smutná prežalostná
Didakticko-reflexívna poézia
Peter Benický - Slovenské verše (autor vystupuje proti zlým vlastnostiam, využíva výchovné motívy)
Hugolín Gavlovič - pochádzal z Čarneho Dunajca (Poľsko), ale vychovávaný bol na Slovensku. Povolaním bol kňaz. V 33 rokoch ochorel na tuberkulózu. Liečil sa pod Vršatcom, kde spoznal život pastierov, ktorý neskôr opísal vo svojej knihe Valaská škola mravúv stodola.
Valaská škola mravúv stodola
Celé dielo obsahuje 16 000 veršov rozdelených do 21 spevov a 1200 básní. Zaoberá sa vzťahmi medzi ľuďmi, problémami vlastenectva, kritizuje lakomosť, ľudskú nenávisť a odsudzuje alkoholizmus. Autor pozná sociálne protiklady, stojí na strane jednoduchého človeka. Problémy rieši v duchu kresťanského humanizmu.
„Bohatý má mnoho penez a chudobný detí.“ - autor tým vysvetľuje, že ak majú veľa detí chudobní, ktorí pracujú, rozširuje sa vrstva pracujúcich. Keby mali veľa detí bohatí, rozširovala by sa vrstva zaháľačov.
„Velmi je hlúpý, kdo vlast svú tupí.“ - človek by mal tiahnuť k svojej vlasti („kto zneucťuje svoju vlasť, zneucťuje svoju matku“)
„Hle, človek opilý - žádnému nemilý.“ - odsudzuje tu alkoholizmus, opitého človeka prirovnáva k zvieraťu a používa hrubé výrazy
Memoáre (spomienky)
Memoáre sa týkali hlavne problémov doby. Jedným z predstaviteľov je Štefan Pilárik. Jeho osud je spojený s tureckými vpádmi, podľa čoho napísal dielo Sors Pilarikiana (Osudy Pilárika Štepána).
Sors Pilarikiana
Štefan Pilárik bol kňaž, ktorý sa vybral na zámok Branc. Tam ho prepadli Turci a následne ho predali Bulkulovi, neskôr ho ukradol rumunský veľmož Konštantín, ktorý poslal posla, aby ho vyslobodil. Nakoniec sa šťastne dostali za Dunaj.
Autobiografická próza cestopisného charakteru
Ján Simonides - Väznenie, vyslobodenie a putovanie (17. storočie). Je to spomienka na spory medzi katolíkmi a protestantmi v období rekatolizácie. Simonides zobrazuje, ako sa dostal do zajatia, ale aj von z neho. Autor realisticky zobrazuje zážitky a udalosti, pretože ich sám prežil - objavuje sa nový prvok - živosť opisovania.
Daniel Krman ml. - Bol protestantom, ktorý bol vyslaný k švédskemu kráľovi Karolovi XII. Toho nenašiel doma, pretože práve bojoval s Petrom Veľkým v Bielorusku. Krman sa teda vybral za ním a na svojej púti prešiel pobaltské štáty a nakoniec sa dostal do ruského zajatia. Svoju cestu opísal v diele Cestovný denník (Itinerarium), ktoré je písané spomienkovou formou.
Autobiografická memoárová próza
Ján Rezik - latinská rukopisná próza Prešovské popravisko postavené roku 1687 čiže prešovská jatka (v diele je opisované mučenie)
Samuel Hruškovič - Život Samuela Hruškoviča (z 18. storočia, autor si tu spomína na zážitky zo študentských rokov a snaží sa ukázať vtedajšie postavenie študentov)
Náučná spisba
Matej Bel z Očovej - polyhistor, „veľká ozdoba Uhorska“; dielo: Historicko-zemepisná vedomosť o novom Uhorsku
Ján Solovič - Zvon bez veže - dielo o živote Mateja Bela a o jeho vzťahu k Danielovi Krmanovi. Bel bol známy novátorskými prístupmi, mal veľa spolupracovníkov, napísal dielo na základe pozorovania jeho spolupracovníkov v stoliciach. Bol prijatý za člena vo viacerých vedeckých spoločnostiach.
Pavol Doležal - Základy slovenskej gramatiky (Gramatika slovensko-česká). Bojoval za presadenie slovenčiny ako spisovného jazyka a vyhlasoval, že je rovnocenná s ostatnými jazykmi.
Daniel Synapius Horčička st. - Nový trh latinsko-slovenský (obsahuje 500 prísloví)
Adam František Kollár - Bol významným školským reformátorom, požadoval zdanenie cirkvi a jej odlúčenie od školstva. Niektoré jeho reformy boli vydané v knihe Ratio educationis. Napísal tiež dielo O pôvode a stálom používaní zákonodarnej moci.
Ján Baltazár Magin - Ostne... alebo obrana („ostne“ znamenajú ostré námietky). Autor v diele odpovedá na znevažujúce rozprávanie Maďarov, ktorí tvrdili, že majú nárok na našu pôdu. Obdobie Veľkej Moravy však dokazuje opak (Slovania vtedy prijali písmo a mali vlastný jazyk).
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Porovnanie slovenskej literatúry renesancie a baroka, žánre (Rakovský, Jakobeus, Benický, Gavlovič) | Ostatné | 522 slov | |
Hugolín Gavlovič | Referát | 413 slov | |
Hugolín Gavlovič – Valašská škola, verš, strofa, epická poézia | Ostatné | 311 slov | |
Hugolín Gavlovič (1712-1787) Barok | Ostatné | 299 slov | |
Didakticko-reflexívna poézia, Hugolín Gavlovič | Referát | 432 slov | |
H. Gavlovič, rytmus, sylabický veršový systém | Referát | 720 slov |