Automatický text

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 23.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 594 slov
Počet zobrazení: 2 463
Tlačení: 123
Uložení: 120

Automatický text

  • v 1. polovici 20. storočia – nástup avantgardných smerov (zavrhli tradičné umelecké postupy- experimentovali v poézii)
  • básnici vytvárali automatické texty (pod vplyvom dadaizmu a surrealizmu)
  • básne vytvárali náhodným výberom slov a zapisovali myšlienky, ktoré im diktovalo podvedomie

Základné znaky automatického textu

  1. náhodné alebo podvedomé obrazy, myšlienky
  2. ignorovanie bežného jazyka a logických súvislostí
  3. jednoznačná orientácia na voľný verš
  4. experimentovanie s grafickou úpravou básne (kaligram – básne vo forme obrazca)

Rudolf Dilong

  • františkánsky mních, vedúca osobnosť katolíckej moderny
  • tvorba je rozsiahla, písal poéziu(viac ako 100 zbierok), prózu, drámu, diela:
    zbierky Budúci ľudia, Slávne na holiach, Dýchajte, lazy – sála z nich radosť, optimizmus, vitalizmus. Stvárnil v nich tému dediny a sedliackeho spôsobu života)
    zbierky Hviezdy a smútok, Helena nosí ľaliu, Mladý svadobník – ovplyvnené sú poetizmom a surrealizmom
    zbierka Ja svätý František – vyznačuje sa hlbokou náboženskou inšpiráciou
  • v rokoch Slovenskej republiky sa jeho tvorivá aktivita rozvinula.
  • Napísal zbierku Gardisti, na stráž!, v ktorej oslávil nový režim.
  • V iných bás. zbierkach sa objavili motívy smrti, krvi, vojnových lazaretov, spomienkové motívy, myšlienky na rodná Oravu a detstvo.

katolícka moderna 

  • vznik 30. roky 20. storočia, tvorila ju skupina katolíckych kňazov, ktorých básne odrážajú vplyv symbolizmu a avantgardných smerov (najmä poetizmu a surrealizmu)
  • vedúce osobnosti - Rudolf Dilong, Pavol Gašparovič Hlbina, Karol Strmeň
  • prevládali 3 témy: náboženstvo, národ a rodný kraj.

Panne Márii v Lourdes

  • Ide o automatický text (autor náhodne spája jednotlivé motívy v básni)
  • Typ poézieduchovná (náboženská) – vidíme to už v názve
  • Ide opolytematickú báseň (duchovný život tu strieda s bohémskym štýlom života – „za trochu bohémy“, „závod o krásu“, „chutnať víno staré“)
  • Úvodné verše sú oslavou Matky Božej
  • „žiara od Východu“- symbol 3 kráľov (Gašpar, Melichar, Baltazár)
  • Každý verš začína veľkým písmenom – to naznačuje, že ide o automatický text a polytematickú báseň
  • Do Lourdes chodievajú pútnici s prosbami o prinavrátenie zdravia
  • Obraz uzdravenia vidíme vo verši „Na rieke Gavé prosím tvoje slzy“
  • Autor využíva zvukomalebnosť veršov- „Panenko, panika je panujúcou planétou“
  • Verše sú bez interpunkcií, ma nepravidelné strofy
  • V závere básne autor hodnotí svoju poéziu- „Táto poézia je rozháraná“
  • Apollinaire- inšpiroval svojou tvorbou R. Dilonga

Guillaume Apollinaire (1880 – 1918)

  • francúzsky básnik, prozaik, dramatik, umelecký kritik
  • propagoval kubizmus, zakladateľ kubofuturizmu, autor názvu umeleckého smeru surrealizmu
  • najvýznamnejšie básnické zbierky:)
  • Alkoholy
    • obsahuje báseň Pásmo – lyrický cestopis, v ktorom básnik voľne spája zážitky z rozličných miest, niet medzi nimi priameho vzťahu.
    • Každá strofa je samostatným myšlienkovým celkom - motívom, takéto voľné spájanie obrazov nazývame asociatívnou metódou.
    • Stavia vedľa seba protikladné javy: sen a skutočnosť, radosť i smútok, reálne i nereálne, racionálne i iracionálne.
    • Chcel dokázať, že medzi týmito vecami nie sú presné hranice, preto vo svojich dielach odstránil interpunkciu. Chcel dokázať, že aj v literatúre sa dá komponovať tak isto ako v kubistickom maliarstve.

Rudolf Fabry (1915-1982)

  • najvýznamnejší predstaviteľ nadrealizmu
  • tvorba - bás. zbierky Vodné hodiny hodiny piesočné, Ja je niekto iný, Uťaté ruky
    Uťaté ruky
    • nekonvenčná, provokačná zbierka, ktorá znamenala nástup nadrealizmu
    • Pokúsil sa v nej o automatické texty, pásmové skladby, neveršovaný surrealistický text, syntaktické skladby.
    • Úvodná časť zbierky – prológ dokonca prečiarkol, aby dal najavo odpor a zavrhnutie klasiky.
    • Fabry v zbierke ponúkol negativistické, provokatívne netradičné obrazy a asociácie.
      -príklad automatizácie:

Ja je niekto iný - - zbierka 2 pásiem:

1. pásmo – Prvé stretnutie s Féneom – dominuje minulosť(najmä súvislosti s 2. svetovou vojnou), tragické zážitky ľudstva, zlo, utrpenie, apokalyptické obrazy. Básnik je tu pasívny a víťazí zlo.

2. pásmo – Druhé stretnutie s Féneom – zamerané je na prítomnosť a budúcnosť, tragickosť tu nahradil harmóniou, neobmedzenou dôverou v budúcnosť. Básnik tuší v lepší život, koniec vojny, je aktívny a víťazí tu dobro (féneo sa musí utiahnuť na hrad)
- Féneo je vybájnená postava. Raz je to diabol inokedy básnikov dvojník.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#rudolf dilong panne marii z lourdes #automaticky text rudolf dilong


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu