Automatický text
Autor: filomena (18)
Typ práce: Ostatné
Typ práce: Ostatné
Dátum: 23.09.2021
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 594 slov
Počet zobrazení: 2 463
Počet zobrazení: 2 463
Tlačení: 123
Uložení: 120
Uložení: 120
Automatický text
- v 1. polovici 20. storočia – nástup avantgardných smerov (zavrhli tradičné umelecké postupy- experimentovali v poézii)
- básnici vytvárali automatické texty (pod vplyvom dadaizmu a surrealizmu)
- básne vytvárali náhodným výberom slov a zapisovali myšlienky, ktoré im diktovalo podvedomie
Základné znaky automatického textu
- náhodné alebo podvedomé obrazy, myšlienky
- ignorovanie bežného jazyka a logických súvislostí
- jednoznačná orientácia na voľný verš
- experimentovanie s grafickou úpravou básne (kaligram – básne vo forme obrazca)
Rudolf Dilong
- františkánsky mních, vedúca osobnosť katolíckej moderny
- tvorba je rozsiahla, písal poéziu(viac ako 100 zbierok), prózu, drámu, diela:
zbierky Budúci ľudia, Slávne na holiach, Dýchajte, lazy – sála z nich radosť, optimizmus, vitalizmus. Stvárnil v nich tému dediny a sedliackeho spôsobu života)
zbierky Hviezdy a smútok, Helena nosí ľaliu, Mladý svadobník – ovplyvnené sú poetizmom a surrealizmom
zbierka Ja svätý František – vyznačuje sa hlbokou náboženskou inšpiráciou - v rokoch Slovenskej republiky sa jeho tvorivá aktivita rozvinula.
- Napísal zbierku Gardisti, na stráž!, v ktorej oslávil nový režim.
- V iných bás. zbierkach sa objavili motívy smrti, krvi, vojnových lazaretov, spomienkové motívy, myšlienky na rodná Oravu a detstvo.
katolícka moderna
- vznik 30. roky 20. storočia, tvorila ju skupina katolíckych kňazov, ktorých básne odrážajú vplyv symbolizmu a avantgardných smerov (najmä poetizmu a surrealizmu)
- vedúce osobnosti - Rudolf Dilong, Pavol Gašparovič Hlbina, Karol Strmeň
- prevládali 3 témy: náboženstvo, národ a rodný kraj.
Panne Márii v Lourdes
- Ide o automatický text (autor náhodne spája jednotlivé motívy v básni)
- Typ poézie – duchovná (náboženská) – vidíme to už v názve
- Ide opolytematickú báseň (duchovný život tu strieda s bohémskym štýlom života – „za trochu bohémy“, „závod o krásu“, „chutnať víno staré“)
- Úvodné verše sú oslavou Matky Božej
- „žiara od Východu“- symbol 3 kráľov (Gašpar, Melichar, Baltazár)
- Každý verš začína veľkým písmenom – to naznačuje, že ide o automatický text a polytematickú báseň
- Do Lourdes chodievajú pútnici s prosbami o prinavrátenie zdravia
- Obraz uzdravenia vidíme vo verši „Na rieke Gavé prosím tvoje slzy“
- Autor využíva zvukomalebnosť veršov- „Panenko, panika je panujúcou planétou“
- Verše sú bez interpunkcií, ma nepravidelné strofy
- V závere básne autor hodnotí svoju poéziu- „Táto poézia je rozháraná“
- Apollinaire- inšpiroval svojou tvorbou R. Dilonga
Guillaume Apollinaire (1880 – 1918)
- francúzsky básnik, prozaik, dramatik, umelecký kritik
- propagoval kubizmus, zakladateľ kubofuturizmu, autor názvu umeleckého smeru surrealizmu
- najvýznamnejšie básnické zbierky:)
- Alkoholy
- obsahuje báseň Pásmo – lyrický cestopis, v ktorom básnik voľne spája zážitky z rozličných miest, niet medzi nimi priameho vzťahu.
- Každá strofa je samostatným myšlienkovým celkom - motívom, takéto voľné spájanie obrazov nazývame asociatívnou metódou.
- Stavia vedľa seba protikladné javy: sen a skutočnosť, radosť i smútok, reálne i nereálne, racionálne i iracionálne.
- Chcel dokázať, že medzi týmito vecami nie sú presné hranice, preto vo svojich dielach odstránil interpunkciu. Chcel dokázať, že aj v literatúre sa dá komponovať tak isto ako v kubistickom maliarstve.
Rudolf Fabry (1915-1982)
- najvýznamnejší predstaviteľ nadrealizmu
- tvorba - bás. zbierky Vodné hodiny hodiny piesočné, Ja je niekto iný, Uťaté ruky
Uťaté ruky- nekonvenčná, provokačná zbierka, ktorá znamenala nástup nadrealizmu
- Pokúsil sa v nej o automatické texty, pásmové skladby, neveršovaný surrealistický text, syntaktické skladby.
- Úvodná časť zbierky – prológ dokonca prečiarkol, aby dal najavo odpor a zavrhnutie klasiky.
- Fabry v zbierke ponúkol negativistické, provokatívne netradičné obrazy a asociácie.
-príklad automatizácie:
Ja je niekto iný - - zbierka 2 pásiem:
1. pásmo – Prvé stretnutie s Féneom – dominuje minulosť(najmä súvislosti s 2. svetovou vojnou), tragické zážitky ľudstva, zlo, utrpenie, apokalyptické obrazy. Básnik je tu pasívny a víťazí zlo.
2. pásmo – Druhé stretnutie s Féneom – zamerané je na prítomnosť a budúcnosť, tragickosť tu nahradil harmóniou, neobmedzenou dôverou v budúcnosť. Básnik tuší v lepší život, koniec vojny, je aktívny a víťazí tu dobro (féneo sa musí utiahnuť na hrad)
- Féneo je vybájnená postava. Raz je to diabol inokedy básnikov dvojník.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Lyrická poézia, automatický text | Ostatné | 1 811 slov | |
Lyrická poézia – čistá lyrika, automatický text | Ostatné | 1 380 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#rudolf dilong panne marii z lourdes #automaticky text rudolf dilongDiskusia: Automatický text
Pridať nový komentárVygenerované za 0.015 s.