Staroslovienska literatúra – stredoveká (5. storočie n.l. – 15. storočie n.l.)

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 935 slov
Počet zobrazení: 1 401
Tlačení: 93
Uložení: 91

Staroslovienska literatúra – stredoveká (5. storočie n.l. – 15. storočie n.l.)

Spoločenské pomery

- došlo k rozpadu otrokárskej spoločnosti a k vzniku feudálnej spoločnosti

- boli tu tri hlavné skupiny v spoločnosti:

  1. poddaní
  2. feudáli
  3. cirkev (duchovní) – osobitná skupina; bola na takej úrovni, že ovplyvňovala aj feudálov, aj

panovníkov; išlo im v dielach o to, aby ľudia verili v Boha, a tým pádom aby sa nebúrili,

pracovali, boli pokorní za odmenu v posmrtnom živote

Literárne žánre

- písali sa najmä legendy – príbehy o živote svätých, náboženské piesne, kázne,

- mystéria – náboženské divadelné hry,

- exemplá – krátke rozprávania zo života, o vlastnostiach ľudí - vsúvali sa do kázni

- náboženské kroniky, breviáre – náboženské knihy pre kňazov s piesňami 

Heslo stredovekej literatúry :

- Modli sa a pracuj – Ora et labora

Znaky Tvorby:

  • imitácia – napodobňovanie svätých kníh
  • topika – časté opakovanie zapoužívaných zvratov
  • transcendentálnosť – nadprirodzené ponímanie sveta
  • mystika – sila hlbokého citového zážitku, citový vzťah k Bohu
  • alegória – skrytý zmysel
  • symbolika – čísla náboženského charakteru
  • idealizácia postáv – ľudia, ktorí konali zázraky – svetci
  • rétorika – náboženské texty pre rečnícky štýl
  • ornamentálnosť – ozdobnosť
  • synkretizmus – prelínanie druhov a štýlov

Staroslovienska literatúra

 - je zárodkom dnešnej literatúry, je to slovenská stredoveká literatúra al.literatúra Veľkomoravského obdobia

- obdobie: 800-1000 n.l., obdobie panovníkov Mojmíra, Pribinu a Svätopluka

Spoločenské pomery na Veľkej Morave

- kniežatá Mojmír a Rastislav bojovali proti vplyvu Franskej ríši, ktorú upevňovali franskí kňazi predpísanou náboženskou liturgiou – latinčina bola hlavným výchovno-vzdelávacím jazykom

- preto Rastislav požiadal Byzantského cisára Michala III. o vierozvestcov - zvestovateľov viery

- Rastislav požiadal Konštantína a Metoda → bratov zo Solúna (v Grécku), tam sa hovorilo staroslovienčinou

- bratia prišli na územie Veľkej Moravy v roku 863

- boli to učenci a vzdelanci → prišli so symbolom kresťanstva → dvojramenný kríž → jedno rameno označovalo vzdelanie a druhé, väčšie rameno, symbolizovalo kresťanstvo

- vzdelávali jazykom, ktorému ľudia rozumeli, 5.júla – sviatok Cyrila a Metoda

Význam Konštantína a Metoda

- šírili kresťanstvo (preklad Biblie), boli katolíci

- Konštantín zostavil prvé slovanské písmo → slovanskú abecedu → hlaholika - mala asi 34 znakov, tvorili ju veľké písmená gréckej abecedy a Konštantín ju pripravoval 3 mesiace ešte pred príchodom na Veľkú Moravu

- položili základ staroslovienskej literatúry → písali vlastnú, ale aj prekladovú tvorbu → tým pádom založili starosloviensky jazyk, ktorému ľudia rozumeli, zakladali nižšie a vyššie školy pre všetky spoločenské vrstvy

- organizovali cirkev → dali jej štruktúru

- na území Veľkej Moravy pôsobili 3,5 roka, kedy opäť odchádzajú do Byzancie za Michalom III., aby ich vysvätil a uznal slovanský jazyk

- franskí kňazi sa obávali o svoje pozície a dehonestovali preto slovanský jazyk tvrdiac, že v jazyku,

ktorý nie je oficiálne uznaný, nesmú byť odohraté služby Božie

- franskí kňazi (tojjazyčníci) sa snažili o posilnenie troch jazykov: latinský, grécky, hebrejský

- cestou sa bratia zastavili v Ríme na pozvanie pápeža Hadriána II., kde v kláštore po 51 dňoch Konštantín (Cyril) zomiera

- Hadrián potvrdil jazyk a vymenoval Metoda za arcibiskupa

- po Metodovom návrate na V.Moravu sa k moci dostal Svätopluk (zradil Rastislava a paktoval s Franskou ríšou)

- Metod kritizoval Svätopluka a Svätopluk sa zapredal franskej ríši, práve tým jazykom → akoby vymenil to staroslovienske za získanie územie pre seba

- Metoda uväznil v Bavorsku a po dvoch rokoch na žiadosť pápeža bol prepustený

- opäť v Ríme obhajoval svoje učenie a potvrdil starosloviensky jazyk

- po Metodovej smrti pápež Štefan V. zakázal slovanskú bohoslužbu a Metodovi žiaci boli vyhnaní z územia Veľkej Moravy, uchýlili sa do Bulharska a Macedónie

- títo žiaci založili cyriliku, ktorá položila základ dnešnej azbuky → tvorili ju malé písmená gréckej abecedy 

Tvorba Konštantínova

Proglas 1.SLOVANSKÁ BÁSEŇ

- Predslov k svätému evanjeliu (Nový zákon),

- hovorí o potrebe národných jazykov, ktorým budeme rozumieť, o dôležitosti Božieho slova, pojednáva tiež o vzdelaní a o šírení kresťanstva v národnom jazyku

,,Chcem radšej iba pätoro slov povedať, rozumom prostým chcem tých päť slov vyrieknuť, aby aj bratia všetko porozumeli, než nezrozumiteľných slov riecť tisíce. “

 - oslavuje slovanský preklad písma a vyzdvihuje domáci jazyk ako základ vzdelanosti

Preklad modlitieb - Pražské zlomky

- Kyjevské listy

Tvorba Metodova

- Preklad Starého zákona

- Spovedný poriadok

Spoločná tvorba

– Preklad Nového zákona

Tvorba Metodových žiakov

Kliment – Moravsko-panónske legendy (o živote Konštantína a Metoda)

  • život Konštantína je filozofickejší
  • od narodenia až po smrť, opisuje detstvo, štúdium, múdrosť,...
  • popisuje jeho predmoravskú činnosť a obhajobu jazyka
  • venuje sa účinkovaniu Konštantína na Veľkej Morave, bojoval proti trojjazyčníkom, keď skôr filozofický národ nemal svoj jazyk, dal sa ľahko podmaniť a nie je potom národom
  • → hlavná myšlienka textu: „Či neprichádza dážď od Boha na všetkých rovnako? Či slnce tak isto nesvieti na všetkých? A tak vy, nehanbíte sa tri jazyky len uznávajúc a prikazujúc, aby všetky ostatné národy boli slepé a hluché?“ → bojuje za slovanský jazyk, kt. by ľudia rozumeli;
  • život Metoda – faktografický, historický, epickejší, príbehovejší; zaoberá sa jeho činnosťou na Veľkej Morave a jeho prenasledovaniu, a vymenuvanie za arcibiskupa

mních Chrabr – O písmenách

- Život Naumov

Členenie jazykov

Zadanie: Zaraďte slovanské jazyky do skupiny indoeurópskych jazykov a vysvetlite ako sa členia slovanské jazyky. Uveďte slovotvorný základ podčiarknutých slov a spôsoby ich tvorenia.

Jazyk

- Je systém znakov, ktorý sa využíva ako nástroj myslenia a dorozumievania (komunikáciu).

- Pre jednotlivé skupiny príbuzných jazykov jestvoval predpokladaný pôvodný jazyk – prajazyk (praslovančina)

- Pre slovenčinu bol prajazykom indoeurópsky prajazyk – praindoeurópčina.

Indoeurópsky jazyky

Indoiránske, baltské, slovanské, germánske, italské, keltské

Členenie slovanských jazykov

  1. Západoslovanské – slovenčina

- čeština

- dolná lužičtina

- horná lužičtina

- poľština

  1. Východoslovanské – bieloruština

- ruština

- ukrajinčina

  1. Južnoslovanské – bulharčina

- macedónčina

- srbčina

- chorvátčina

- slovinčina

Tvorenie slov

  1. odvodzovaním – predponami (u-piecť, pred-písať)

- príponami (vod-ný, zem-ský)

- bezpríponovo ( bežať-beh, dýchať-dych)

  1. skladaním - napr. zeme-guľa
  2. skracovaním – str., atd., USA
  3. spájaním – základná škola

Uvedené slová v ukážke:

Rozum

Porozumieť

Nezrozumiteľný 

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL

Diskusia: Staroslovienska literatúra – stredoveká (5. storočie n.l. – 15. storočie n.l.)

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.028 s.
Zavrieť reklamu