Európsky realizmus

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 865 slov
Počet zobrazení: 2 229
Tlačení: 110
Uložení: 110

Európsky realizmus

Realizmus – pravdivé zobrazenie skutočnosti všedného života

Spoločenská situácia:

- Koncom 18. a začiatkom 19. st. dochádza v Európe k hospodárskym, spoločenským i politickým zmenám

- kríza feudálnych vzťahov, nástup kapitalistického systému, vzťahov, ktoré boli založené na moci peňazí

- sformované spoločenské triedy – buržoázia (kapitalisti), robotníci, inteligencia (mestá), roľníci (dedina)

- silné vykorisťovanie, vyostrovanie sociálnych problémov

- rozvoj vedy a techniky, realizmus ovplyvňujú rôzne filozofie a rozumové poznanie

Rozvoj filozofického myslenia:

  1. August Comte – pozitivizmus
    - tvrdí, že len to je skutočné, čo sa dá dokázať, všetko musí byť overené v praxi
    - pozitivizmus = idealistický filozofický smer, ktorý vychádza z poznateľnosti sveta na základe skúseností
  2. Determinizmus (podmienenosť)
    - človek je výsledkom vplyvov výchovy, sociálneho prostredia a najmä dedičných predpokladov, je výplodom samotnej doby, je negatívne naladený
    - súvisí s psychológiou
  3. Darvinizmus
    - evolučná teória, materialistické chápanie človeka a prírody
    Boh nemá svoje miesto

Znaky realizmu:

  • racionálne poznanie – rozumové
  • objektívne vnímanie – predmetom vnímania je objekt (autor je nezúčastnený)
  • postavy – bežné typy ľudí, malomeštiaci, nižšie spoločenské vrstvy
    - autor odhaľuje ich nedostatky (alkohol, prostitúcia, vraždy)
    - človek je vo vývoji, má šancu na zmenu, uvedomuje si svoje nedostatky
  • téma – skutočný vtedajší život (realita)
  • konflikt – medzi jednoduchým človekom a spoločnosťou, konflikt dvoch svetov
  • próza – romány, poviedková tvorba

Porovnanie romantizmu a realizmu:

Romantizmus

Realizmus

1. Rozpor medzi snom sa skutočnosťou (ospevovali veľkolepú minulosť alebo nejasnú budúcnosť)

1. Zobrazenie prítomnosti

2. Neskutočný svet

2. Skutočný svet

3. Cit, fantázia

3. Rozum

4. Idealizmus (Hegel)

4. Pozitivizmus (August Comte)

5. Hrdina – zvláštny hrdina – výnimočný kult silného jedinca, osamotený, búri sa proti spoločnosti, jeho boj je neúspešný a končí tragicky

5. Typický hrdina – má kladné i záporné vlastnosti a charakterizuje určitú skupinu ľudí v typickom prostredí

6. Hrdina izolovaný od spoločnosti

6. Hrdina vyrastá v spoločnosti

7. Subjektivizmus, emocionálnosť

7. Objektivizmus, racionalizmus

Hlavné žánrové útvary:

Román – zložitý epický útvar založený na rozprávaní. Vystupuje tu veľa postáv, ktoré sa v priebehu deja vyvíjajú, delia sa na hlavné a vedľajšie a preto sa okolo nich rozvíja hlavná a vedľajšia dejová línia. Typy románov:

  1. Podľa tematického hľadiska: sociálny, ľúbostný, generačný, historický, cestopisný, dobrodružný, psychologický
  2. Podľa zväzkov: dilógia, trilógia, tetralógia, 5, 6 zväzkový román

Novela – stredne epická forma, ktorá zobrazuje určitý súbor udalostí založených na neobyčajnosti príbehu, pričom dej má rýchly spád. Postavy neprechádzajú vnútorným vývojom, sú sformované už na začiatku deja.

Poviedka – krátky epický útvar, v ktorom vystupuje veľmi málo postáv a zobrazuje len 1 udalosť alebo určitý výsek zo života postavy

Francúzska realistická literatúra

Stendhal - Román Červený a čierny

  • romanticko (láska) – realistický (kritika) román o láske, vášni a zrade
  • postava Julien Sorel, ctižiadostivý mladý muž, túži po spoločenskom postavení, chce sa stať dôstojníkom
  • Bol kňazom, vychovávateľom
  • Je nepochopený, omylom zabíja svoju milenku, odsúdia ho a popravia
  • Kňazi nemohli mať milenky, mal sa zrieknuť takého života, vybral si radšej smrť
  • Čierna – symbol smútku, smrti, despotizmu
  • Červená – symbol rebélie, vášne, túžby
  • Kritizuje spoločnosť, cirkev

Gustave Flaubert – Pani Bovariová

  • román, kde hl. hrdinka, žena vidieckeho lekára, pani Bovariová, túži po láske, ale od svojho manžela ju nedostáva
  • začne si kupovať lásku (realizmus), keď nemá peniaze, milenci ju opúšťajú
  • spácha samovraždu, pretože sa cíti byť zneužitá
  • jej manžel si uvedomí svoje chyby, dostáva šancu na zmenu, ale už je neskoro, zomiera pre výčitky svedomia

Citová výchova – nenaplnená láska študenta k vydatej žene

Guy de Maupassant (romány)

Miláčik – zobrazuje mladého karieristu, ktorému ženy pomôžu vyzdvihnúť sa z biedneho prostredia do vládnucich kruhov.

Guľôčka – Je to príbeh mladej prostitútky, tučnej, nie peknej, ale zato s dobrým srdcom, bola na pokraji spoločnosti pre svoj spôsob života

Emile Zola

  • jeho filozofia vyplýva z drsného realistického podtónu, k holej pravde ešte pridáva drsnosť a necitlivosť
  • nič neprikrášľuje, nechutnosť, morbídnosť, oplzlosť
  • človek je podmienený determinizmom => človek a jeho charakter sú výsledkom pôsobenia sociálneho prostredia a dedičných predpokladov
  • v ďalších generáciách sa kumuluje všetko zlé od svojich predkov => postavy sú zdegenerované
  • jeho tvorbu ovplyvnili drsné finančné problémy, bol odsúdený spoločnosťou, bol nepochopený

Znaky tvorby:

  • vytvoril na seba nadväzujúci románový cyklus rodiny Rougonoucov a Macquartovcov
  • členovia týchto rodín vystupujú v troch generáciách => úplne sa degradujú (kriminálnici, alkoholici, prostitútky) využíva naturalizmus, vulgarizmy, oplzlosti
  • veľa postáv, detailne vykreslené negatívne postavy, to najhoršie čo sa človeku môže stať

1.okruh románov:

Šťastie Rougonovcov (manželia)

  • Rougonovci predstavujú biologický základ, muž bol záhradník, žena hysterka, ktorá trpela záchvatmi a jej milenec Macquart bol alkoholik, pašerák, zločinec => základ ďalšej generácie

2.okruh románov:

Peniaze

Brucho Paríža

Zabijak

  • postava Gervaise, dcéra Rougonovcov, mala so svojím manželom (alkoholikom) dcéru Nanu
  • mala ťažký život, nerozumeli si, túžila po práčovni, chcela sama zarábať, no podľahla vplyvu alkoholického manžela a skončila na ulici ako pouličná prostitútka =>spoločnosť jej neumožnila splniť jej sen, upadá
  • neskôr sa stala alkoholičkou (zabijak=alkohol)
  • dcéra Nana uteká z domu, ale aj tak sa v nej degradujú všetky zlé vlastnosti od rodičov

3.okruh románov:

Ľudská beštia

Germinál

  • úplná degradácia podľa genetického základu
  • autor poukazuje na chudobu, vykorisťovanie, ťažkú prácu v baniach, poukazuje na zneužívanie detí na prácu
  • malý odvážny nebojácny chlapec, ktorého systém zneužíva, chlapec bez detstva, má zdegenerované črty, predstavuje vrcholný výplod degenerácie chudoby
  • inžinier v bani sa zaujíma len o škody na spoločnosti, o finančné straty, nie o straty na životoch (baňa sa zrútila)

Nana

  • dcéra Gervaise, ktorá odchádza z domu, využíva svoju krásu a stáva sa kurtizánou (vyhľadávaná a dôležitá)
  • zahrávala sa s mužmi, zámerne ničila vzťahy, pretože sama nenašla svoje šťastie (nedostáva šancu)
  • zdegenerovaním bola potrestaná => ochorela na kiahne, ktoré jej zničili tvár (jedinú krásu, ktorú mala)
  • zomiera osamelá, chorá, opustená a zohavená

Honoré de Balzac

  • zakladateľ francúzskeho realizmu a kriticko-realistického románu
  • narodil sa v rodine vidieckeho obchodníka => dobré spoločenské pomery
  • túžil byť nezávislý a bohatý => aj vo svojich dielach
  • tvoril kvôli peniazom, písal na objednávku, pracoval v tlačiarenskom priemysle
  • zamiloval sa do Eveline Hánskej z Ukrajiny, ktorá mu písala anonymne, ich vzťah trval 17 rokov cez listy
  • keď ovdovela, stretli sa, ale boli spolu len 3 mesiace, pretože Balzac zomiera

Znaky tvorby:

  • obsiahla prozaická tvorba, konflikty spoločenských tried, námet z vtedajšej doby, ostrá kritika spoločnosti
  • detailne opísané postavy, všetky typy, odhaľuje ich nedostatky (faloš, pretvárka, intrigy)
  • Detailný opis prostredia cez kontrasty

Literárna tvorba:

Cyklus Ľudská komédia – cyklus 97 románov a poviedok, zároveň celoživotné dielo, ktoré má 3 časti:

  1. štúdie mravov
  2. filozofické štúdie
  3. analytické štúdie

1. Otec Goriot

- Dej sa odohrával v Paríži v 19. st. v penzióne pani Vauquerovej (v jednej z najchudobnejších štvrtí, ľudia v ňom bývali

podľa vrstiev, najbohatší v apartmánoch naspodku, najchudobnejší na treťom poschodí)

- Idea: Neopakovaná otcovská láska k jeho dcéram Anastázii a Delphine.

- Bol cestovinársky robotník, sporivý a dosť podnikavý, trpezlivý, vytrvalý, činný, energický,

- Mal 2 dcéry: Anastasiu a Delphine, ktoré má nadovšetko rád, dával im všetko, kvôli nim o všetko prišiel

- Vydali sa len kvôli peniazom, Anastasie sa vydala za grófa de Restaud, Delphine za bankára de Nucingen

- v penzióne bol ubytovaný aj galejník Vautrin, ktorý cítil odpor voči spoločnosti, prezývali ho Oklamsrsť (hľadaný 

zločinec), odhalila ho obyvateľka penziónu, dal sa zatknúť dobrovoľne

- Eugen de Rastignac bol mladý študent, ktorý sa chcel dostať do vyššej spoločnosti, na plese sa zoznámil s Anastasiou, ale

keď prezradil, že pozná otca Goriota, zavrela mu dvere (falošná), zoznámil sa aj s Delphine, s ktorou sa skamarátil, otcovi

Goriotovi nosil o nej správy

- dcéry prídu za otcom len keď potrebujú peniaze, on sa cíti zle, Rastignas predal všetko, pomáha mu, dcéry sa o neho vôbec

nezaujímajú => pochopil to až na smrteľnej posteli, aké sú jeho dcéry (chcel ich vidieť, ale oni kvôli plesu neprišli ani na

jeho pohreb)

2. Šágrenová koža

- vyjadruje túžbu po moci, ktorá má zničujúci následok, analyzuje filozofiu života a strach zo smrti

- mladý človek si neuvedomuje cenu života, neváži si ho, chce skoncovať so životom, preto mu starožitník podaroval Šagrénovú kožu, kt. symbolizuje život, môže mu splniť všetky želania, ale zakaždým sa skráti a tým sa skráti aj jeho život

- Stane sa bohatým a slávnym, získa lásku žien, ale koža sa zmenšuje a zmenšuje => uvedomí si zmysle života, ale neskoro

- Strach zo smrti ho prenasleduje a nakoniec naň aj zomiera

- našiel svoju lásku, našiel šťastie, ale už bolo neskoro, Paulína umiera s ním

3.Rozmarné poviedky

- v každej poviedke sa vyjadruje túžba bohatých mužov po kurtizánach, ktoré si nemohli vziať, len s nimi chodili do spoločnosti => obraz vtedajšieho Paríža

Anglická literatúra

Charlotte Bronteová – román Jana Eyrová

Emily Bronteová – román Búrlivé výšiny

Charles Dickens

  • Syn neúspešného úradníka, ktorý bol pre dlhy väznený, mal veľmi ťažké detstvo, ako 12 ročný sa stal otcom rodiny
  • Ťažko pracoval v továrni, bol samouk, stal sa pisárom, zapisovateľom a reportérom
  • Písal poviedkovú a románovú tvorbu na pokračovanie v časopisoch
  • Prevláda humor, vtip, súcit, satira, irónia, poukazoval hlavne na utrpenie malých detí, sirôt, kde zlyháva celý školský systém => kritika
  • Autobiografické črty, ostrá kritika vlády

Kronika Pickwickovho klubu

  • Prvý humoristicky ladený román, zobrazuje spoločenskú pretvárku, poukazuje na rozdiely spoločenských tried
  • Pán Pickwick putuje so svojim sluhom do Anglicka, zažívajú rôzne dobrodružstvá, boli pozvaní na raňajky, museli sa prevarovať a správať podľa pravidiel (komika), iba sa na niečo hrali
  • Sluha predstavuje rozum, autor odhaľuje všetky nedostatky
  • Pickwick sa dostal aj do väzenia (autobiografia podľa otca), mal tam iné podmienky => nespravodlivý systém

Oliver Twist

  • Autor kritizuje postavenie detí v buržoáznom Anglicku a poukazuje na zlý systém anglického zákonodarstva
  • postava je sirota, ktorá má ťažký život, zachováva si však svoj detský charakter, radšej by umrel, ako by mal kradnúť
  • Rád prijíma lásku, pomáhal iným, aj keď na to nemal prostriedky, žil v sirotinci, kde vládlo vykorisťovanie
  • Deťom nebolo poskytnuté všetko, čo potrebovali, každý deň ho bili za to, že vyjadroval svoj názor
  • Uteká do Londýna, dostal do podsvetia, dostane sa k Faginovi, ktorý zneužíva deti na kradnutie (kritika súdneho systému)
  • Oliver bol neprávom obvinený z krádeže, mal byť odsúdený, ale okradnutý pán sa zľutoval a zobral si ho k sebe
  • Fagina nakoniec obesili, autor bol majstrom rozprávania, písal jednoduchou štylizáciou, aby gradoval dej

David Copperfield

  • David sa dostáva do internátnej školy (internáty chladné, despotické s prísnym režimom, dôraz na disciplínu, poslušnosť, šikana, telesné tresty), stáva sa sirotou, dostane sa do rodiny, ktorá ho dostane do väzenia a opäť je sirota (autobiografia)
  • Opäť hľadá nádej v Londýne, túži po láske, nechce byť sám, našiel si Agnešku, ktorá ho ľúbila a chápala, vzali sa a mali spolu deti, stáva sa slávny spisovateľ (autobiografický prvok)

Ruská literatúra

Nikolaj Vasilievič Gogoľ

  • Patrí k 1. predstaviteľom realizmu v próze a dráme, narodil sa v rodine ukrajinského statkára, pôsobil ako učiteľ, úradník
  • Trpel depresiami, veľa svojej tvorby zničil, nanásledky choroby zomiera

Historické povesti:

Taras Buľba – typ ukrajinského hrdinu, ktorý bojuje proti nadvláde, cárizmu, šľachte za nezávislosť

  • obetuje aj život svojich najbližších, zabije svojho syna, pretože kvôli priateľke prešiel na stranu nepriateľa
  • keď zomiera stráca aj druhého syna, ale neľutuje to, verí v nesmrteľnosť národa

Romány:

Revízor – autor vyvolal nevôľu, pretože odhalil byrokratický systém v Petrohrade => morálny rozklad

  • postava Chlestakov (bičovať, šľahať, prototyp podvodníka, ktorý príde podvodom k majetku) prichádza v čase, keď očakávali príchod revízora
  • všetci si mysleli, že Chlestakov je revízor (využíva to na svoje podvody, využíval všetko, čo sa mu ponúklo až do chvíle, kým neprišiel skutočný revízor)

Mŕtve duše – hlavný hrdina je Čičikov (špekulant, podvodník, autor v ňom vidí novú buržoáziu, svojim dôvtipom zbohatne na hlúposti statkárov, pretože využíje medzeru v zákonoch)

-od statkárov skupuje „mŕtve duše“ (nevoľníci, ktorí zomreli, ale u statkárov sú zaevidovaní, pretože sa spisovali len raz za 2 roky => svojou šikovnosťou ich okradol a zbohatol (jeden človek dokázal prekabátiť celý systém)

Anton Pavlovič Čechov

- Najväčší ruský dramatik, pomáhal ľuďom v núdzi, liečil ich, zomiera na tuberkulózu

- Písal poviedky, krátke divadelné hry, prevláda humor, satira, irónia, mená postáv prezrádzajú ich charakter

- Na malom priestore zachytil dôležitý závažný spoločenský problém, kritika strednej spoločenskej vrstvy

Poviedky:

Chameleón – hl. postava Oťapilov (inšpektor) a Krochkin (postihnutý, primitívny pijan)

- Oťapil mení tváre podľa toho, ako to potrebuje, reaguje podľa okolností, autor satirickým spôsobom odhaľuje chyby

Smrť úradníka – hl. postava je Červiakov, úradník, ktorý oprskal plešinu vysokopostaveného generála

- Stále ho prosil o odpustenie (strach, poníženie nižšie postavených vrstiev), z pocitu, že mu neodpustí zomiera

Zatmenie mesiaca – zákaz chodiť von počas zatmenia mesiaca, poukazuje na nezmyselnosť zákazov, hlúposť, absurdnosť

Dráma

Jednoaktovky – Pytačky, Medveď, Svadba, O škodlivosti fajčenia

Dlhé – Čajka, Tri sestry, Višňový sad

Lev Nikolajevič Tolstoj

  • pochádzal zo šľachtického rodu, narodil sa v Jasnej Poľane
  • rodičia mu zomreli, vychovávala ho sestra jeho otca, nedoštudoval, odchádza bojovať na Kaukaz ako dobrovoľník, veľa cestoval, zoznámil sa s filozofmi, spisovateľmi,
  • v Jasnej Poľane založil školu, sám v nej učil, aj financoval, deti tam chodili dobrovoľne, polícia to však zničila
  • bol filozof, veľmi pohostinný, nikdy nikoho nevyhodil, kamarátil sa s Jozefom Škarvanom z LH a Dušanom Makovickým z RK (lekár a priateľ, ktorý ho sprevádzal aj na poslednej ceste)

Tvorba:

  • Písal romány na pokračovanie, rozsiahle epické diela, postavy zo všetkých spoločenských vrstiev, sympatizuje
  • s chudobnými
  • Detailné psychologické opisy postáv, demonujú ženské postavy,
  • Filozofia TOLSTAIZMU => nepodporovať zlo násilím (umiernenosť)

Kratšia próza: Detstvo – Chlapčenstvo – Mladosť, Sevastopoľské poviedky

Romány: Anna Kareninová, Vzkriesenie, Vojna a mier

Vojna a mier

  • vojnová epopeja (4-zväzkový román) v pozadí historických udalostí (vojny Napoleona roku 1812, bitka pri Slavkove a Borodine, požiar v Moskve, ústup francúzskej armády)
  • autor vykresľuje obraz vtedajšej ruskej spoločnosti, hovorí, e dejiny nevytvárajú jednotlivci, ale tisíce drobných ľudí
  • kontrasty VOJNA-MIER, ŽIVOT-SMRŤ, LÁSKA-NENÁVISŤ
  • postavy zachytáva v čase bojov aj mieru, vzťahy vo vojne sú jednoduchšie ako v mieri, v mieri sú náročné
  • postavy často hľadajú únik vo vojne, chcú smrť, hl. idea – autor odsudzuje vojnu
  • postavy knieža Andrej Bolkonskij má nezhody s manželkou, preto vstúpi do vojny ,dke ho čaká sláva, pretože vyhrá bitku pri Slavkove a víťazí nad Napoleonom (ťažko sa zranil, uvedomil si nezmyseľnosť bojov, aj keď bol hrdina)
  • keď sa vrátil domov, manželka mu porodila syna, ale zomrela (mier, ktorý prináša problémy)
  • život obetuje synovi, neskôr sa spoznáva s Natašou Rostovovou, ona mu je neverná a keďže nevie riešiť vzťahy, odchádza bojovať, neskôr zomiera v náručí Nataši
  • postava Nikolaj Rostov – nenachádza šťastie v rodine, odchádza bojovať do vojny, kde je všetko jasné a konečné

Anna Karenina

  • psychologicko-spoločenský román, dej sa v Moskve podľa skutočnej príhody sa Anna hodina pod vlak v Jasnej Poľane
  • v diele sa analyzujú tri manželstvá, ktoré sa postupne rozpadajú, vykresľuje pretvárku, egoizmus
  • postava Anna sa po svojej svadbe zaľúbila do dôstojníka (bola vydatá bez lásky, vzťah pre spoločenské podujatia, neprejavovali si city, lebo to spoločnosť nedovolila, vykali si)
  • Anna túžila po láske, bola nepochopená, ale nemohla sa rozviesť, pretože by ju spoločnosť odsúdila a prišla by o syna
  • Obetovala sa pre lásku, o všetko prišla, otehotnela s dôstojníkom Vronským, odišla od manžela
  • Vronský bol živelný, miloval spoločnosť, potom, čo ich spoločnosť odsúdila, nevidel zmysel vzťahu a začal unikať
  • Anna vedela, že nie je cesty späť, spáchala samovraždu pod kolesami vlaku
  • Dielo je obžalobou spoločnosti, aj ďalšie dve rodiny mali problémy, manželstvá nemali šancu (vlastná skúsenosť)

Vzkriesenie

  • postava je Kaťuša Maslovová, sirota, ktorú vychovávali sestry
  • na prázdniny k ním chodieval knieža DImitrij Ivanovič Nechľudov, s Kaťušou sa skamarátili (ona chudobná, on knieža)
  • otehotnela s ním, dal jej peniaze a odišiel, sestry ju vyhodili, dieťa však zomrelo => padla v spoločnosti, ale bola silná
  • stala sa prostitútkou, pomocou alkoholu zabúdala na Nechľudova
  • neprávom ju obvinili z vraždy svojho zákazníka, dostala sa na súd
  • Nechľudov bol na súde, spoznal ju, mal rozhodnúť o jej vine, bola odsúdená na 7 rokov na Sibír
  • Autor vykresľuje byrokraciu a nezodpovednosť (porota rozhodla len na základe výpovedí – všetci boli proti nej)
  • Nechľudov si uvedomil, že to bola jeho chyba, že on zničil život Kaťuši, mal výčitky svedomia, chcel sa očistiť
  • Navštívil ju, chcel jej pomôcť, no ona ho odmietla, necítila lásku, zobrala si od neho len peniaze => využila ho
  • Ona dala prednosť väzňovi, s ktorým nemala budúcnosť, ale väzeň ju skutočne ľúbil, Nechľudov jej chcel pomôcť len kvôli tomu, aby sa očistil (sebecký)

Fiodor Michajlovič Dostojevskij

- zakladateľ psychologického románu

Tvorba

- Psychologické a filozofické diela

- Ponížení a urazení, Idiot, Bratia Karamazovovci, Zločin a trest, Zápisky z mŕtveho domu

Zločin a trest

  • Hlavný hrdina je študent Raskoľníkov, ktorý nemal peniaze, prerušil štúdium
  • Hovorí, že spoločnosť ho donútila piť, vidí nespravodlivosť, nenávidí bohatých, chce zabiť spoločenské zlo
  • Chcel zabiť úžerníčku, neuvedomoval si zločin => chcel zabiť princíp, nie ženu, myslel že spravil dobre pre všetkých
  • Zabil aj jej sestru, bol dvojnásobný vrah, začal si uvedomovať, čo spravil, trpel depresiami, autor vykresľuje jeho psychiku
  • Sofia Marmeladova sa stala prostitútkou, aby mu pomohla, autor s ňou sympatizoval, pod jej vplyvom sa mení, priznal sa jej, chcela aby sa priznal aj polícii (potreboval trest aj od spoločnosti, priviedla ho k tomu Sofia
  • Víťazí spravodlivosť, všetko si priznáva, odsúdia ho na Sibír, Sofia ide s ním (podobné ako Kaťuša Maslovova)

VETY

- veta je základná syntaktická jednotka s uceleným významom, gramaticky usporiadaná a intonačne uzavretá

  1. Podľa modálnosti
    1. Oznamovacia
    2. Opytovacia
    3. Rozkazovacia
  2. podľa členitosti
    1. jednočlenné
  1. podmetová slovesná (nedá sa určiť podmet)
  2. prísudková menná (nie je prísudok)
  1.  
    1. dvojčlenné
  1. úplná (vyjadrený podmet)
  2. neúplná (nevyjadrený podmet)
  1. podľa zloženia
    1. jednoduchá veta
  1. holá
  2. rozvitá
  • viacnásobný vetný člen
  1.  
    1. súvetie
  1. jednoduché
    • priraďovacie (zlučovacie, stupňovacie, odporovacie, vylučovacie)
    • podraďovacie (podmetová, predmetová, prísudková, prívlastková, prísl. určenia)
  2. zložené

Pri jednoduchých vetách určujeme:

  1. holá, rozvitá, viacnásobný vetný člen
  2. koľko má vetných členov (jednočlenná, dvojčlenná)
  3. menná, slovesná, slovesno-menná
  4. podľa intonácie hlasu – oznamovacia, opytovacia, rozkazovacia, želacia = modálna stránka vety

Súvetie

Priraďovacie súvetie

Typ súvetia

Spájacie prostriedky

1. zlučovacie

a, i, ani, aj, a najmä, i – i, aj – aj, najprv – potom, jednak – jednak, vše – vše

2. stupňovacie

ba, ba aj, nielen – ale i (ale aj), nielen – ba aj, ba dokonca

3. odporovacie

ale, no, lež, a, avšak, ale predsa, jednako, lenže

4. vylučovacie

alebo, buď, či, buď – buď, buď – alebo, či – či, alebo – alebo

Podraďovacie súvetie

Typ vedľajšej vety

Spájacie prostriedky

1. predmetová veta

že, aby, kto, čo, aký

2. prívlastková veta

aký, ktorý, čo kde, ako, že, aby, či, keď

3. príslovková veta

a) miesto

b) čas

c) spôsob

d) príčina

kde, kam, kade, odkiaľ, kade – tade, pokiaľ

keď, pokým, zatiaľ, len keď, sotva, vždy – keď

ako, akoby, ako keby, ako čo, ako že, čím – kým

lebo, keď, pretože, preto, preto – lebo, zato – že

4. prísudková veta

aký, ako, že, aby

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#európsky realizmus

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.035 s.
Zavrieť reklamu