Prehľad literatúry

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 3 595 slov
Počet zobrazení: 3 915
Tlačení: 134
Uložení: 116

Prehľad literatúry

Staroveká literatúra (3000 p.n.l. - 5.st.n.l):

Orientálna sumérska (Epos o Gilgamešovi) 

hebrejská (Biblia – Starý, Nový zákon)

indická (Mahabharata a Ramajána)

Antická grécka lyrika (Sapfo – Óda na Afroditu)

veršovaná epika (Homér – Ilias a Odysea)

neveršovaná eopika (Ezop – Ezopové bájky)

dráma (Sofokles – Antigona, Aischiles – Pripútaný Prometeus)

rímska dráma (Plautus – Komédia o hrnci)

lyrika (Ovídius – Umenie milovať, Metamorfózy, Vergilius – Krása roľníckeho života, Horácius – Kým si

mladý, Ovidius Naso – Orfeus a euridika)

Stredoveká literatúra (5. – 15. st.)

Spol. pomery:

- vznik feudálneho spoločenského zriadenia – poddaní (roľníci), feudáli (šľachta),cirkev

Znaky:

 - náboženská literatúra, jednotný štýl – latinčina

 - imitácia – napodobovanie svätých kníh (Biblia, Korán)

 - trancendentálnosť (nadprirodzené poňatie sveta)

 - alegória (skrytý zmysel), symbolika, topika (časté opakovanie zaužívaných zvratov)

 - idealizované postavy – svätec (ustálené vlastnosti)

 - rétorika – ornamentálnosť (ozdobnosť)

 - mystika, synkretizmus (kríženie lit. druhov – lyrika s epikou)

 - žánre (legendy, náboženské piesne, mystériá, exemplá)

Staroslovienska literatúra

 - Konštantín – PROGLAS (1. staroslovienska báseň)

- Metod – preklad Starého zákona

 - Tvorba Konštantína a Metoda – preklad Nového zákona

- Tvorba Metodových žiakov – Moravsko-panónske legendy (život sv. Konštantína, život sv. Metoda)

 - Literatúra písaná latinsky a česky – Legenda o sv. Svoradovi a Benediktovi

Humanizmus a renesancia (14. – 17. st.)

Spol. Pomery:

- Koperník, Galileo Galilei, G. Bruno, objavenie kompasu, zostavovanie máp, kníhtlač

- rozvoj astronómie, heliocentrický princíp

- Slnko je stred vesmíru, Zem je guľatá a otáča sa okolo Slnka

- Vznik nových spoločenských tried

Znaky:

 - humanizmus - „ľudský“ – obroda človeka v duchu antických ideálov

 - renesancia – znovuzrodenie antických hodnôt

- racionalizmus – rozumové poznanie

- senzualizmus – zmyslové vnímanie

- návrat do antiky

- individualizmus – silný, individuálny typ hrdinu, osamotený vo svojom poslaní

- výnimočný hrdina – obetuje aj život, nik mu nepomáha

- prostredie kráľovských dvorov – intrigy

- vyššie žánre (humanizmus) – lyrika, elégie, eposy, sonety, tragédie, jazyk latinský

- nižšie žánre (renesancia) – novely, komédie, poviedky, jazyk národný

Španielska - Miguel De Cervantes Saavedra (Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha)

Talianska - Giovanni Bocaccio (Dekameron – prvá novela)

- Dante Alighieri (Božská komédia - epická báseň)

- Francesco Petrarca (Sonety pre Lauru)

Anglická - Wiliam Shakespeare (Kráľ Lear, Rómeo a Júlia, Othello, Macbeth, Hamlet)

Slovenský humanizmus - Jakub Jakobeus (Slzy, vzdych a prozby slovenského národa)

  • Martin Rakovský (O spoločenských vrstvách v štáte)

Baroková literatúra (16. – 17. st.)

Spol. Pomery:

- sociálny útlak, morové epidémie, živelné pohromy, rozpory v cirkvi, 30ročná vojna

Znaky:

- baroko – perla nepravidelných tvarov, deformácia, negácia dovtedy uznávaných hodnôt

- pesimizmus, senzualizmus, patetickosť (nadnesenosť)

- pompéznosť (nádhera), dekoratívnosť (ozdobnosť)

- princíp: márnosť nad márnosť → márnosť pozemských hodnôt

Anglická - John Milton (Stratený raj a Raj znovu nájdený)

Talianska – Torquaso Tasso (Oslobodený Jeruzalem)

Svetská - Ján Amos Komenský (Didaktika veľká (pedag. sústava), Informatórium školy materskej, Brána jazykov otvorená)

Slovenská baroková literatúra

Náboženská - J. Tranovský (Citara svätých)

- P. Szollosi (Piesne katolícke)

Vedecká a popularizačná - Matej Bel (Historicko-zemepisná vedomosť o novom Uhorsku) 

Memoárová a cestopisná - Ján Simonides (Väzenie, vyslobodenie, putovanie)

- Daniel Krman (Cestovný denník)

Didakticko – reflexívna - Hugolín Gavlovič (Valaská škola, mravúv stodola) 

Klasicizmus (17. – 18. st.)

Spol. Pomery:

- vzniká vo Francúzsku na kráľovských dvoroch Ľudovíta XIV. Ktorého prezývali Kráľ Slnka

- presadzoval dokonalosť, feudalizmus sa ocitá v kríze

- po nástupe Márie Terézie sa snažili feudalizmus upevniť

- osvietenské nálady medzi ľuďmi

Znaky:

- klasicizmus - vynikajúci, vzorový, dokonalý

- návrat do antiky 

- racionalizmus (René Descartes – Myslím teda som!)

- objektivizmus – objektívne poznanie

- súlad krásy, pravdy, dobra, návrat k prírode a jej krásam, jasnosť, presnosť

- postavy – všeobecné typy, jedna postava má znaky celej skupiny ľudí

- vyššie štýly – ódy, elégie, eposy, tragédie (pre šľachtu)

- nižšie štýly – bájky, komédie, satiry (pre nižšiu spol. vrstvu)

Francúzska - Piere Corneille – Cid (dráma – tragédia)

- Jean Racine – Fajdra (dráma – tragédia)

- N. Boileau – O sonete (poézia – lyrika)

- Jean Baptiste Moliere – Lakomec, Mizantrop, Tartuffe, Zdravý nemocný (komédie)

Slovenská – Ján Kollár – Slávy dcéra

- Ján Hollý – Cyrilo-Metodiáda, Sláv, Svatopluk

Osvietenstvo (18.storočie)

Spol. Pomery:

- osobitý myšlienkový prúd, ktorý sa vyvíja v Anglicku a vo Francúzsku v duchu myšlienok národného obrodenia =

osvietenie rozumu

- boj za národné povedomie, vzdelanie, osvetu, jazyk, zostavovanie gramatík, príručiek

- presadzovanie myšlienky rovnosti medzi ľuďmi – demokracia

- spisovatelia a filozofi odmietajú kráľovstvá, súkromné vlastníctvo, feudalizmus je v kríze

- najdôležitejší je rozum, vzniká nová buržoázia

Jean Jacques Roussea – Spoločenská zmluva, Emil, čiže o výchove

Charles Loius De Montesquieu – Vladár

Denis Diderot – Encyklopédia

Anton Bernolák – Slovenská gramatika, Etymológia slovenských slov, Jazykovednokritická rozprava o slovenských písmenách,

Päťzväzkový slovník Slovár

Juraj Fándly – Piľní domajší a poľní hospodár, Dúverná zmluvba medyi mníchom a diablom

Jozef Ignác Bajza – Rene mladenca, príhodi a skúsenosti (prvý ROMÁN)

Svetový romantizmus (18. – 19. st.)

Spol. Pomery:

- kríza feudalizmu a postupný rozpad s nástupom nových vzťahov založených na moci, peniazoch, spol. Postavení

- vedú sa buržoázno-demokratické revolúcie v duchu Rovnosť, Bratstvo, Sloboda

- nastáva vykorisťovanie človeka človekom, jednotlivec stráca šancu byť rovní, slobodní,

- túžia ,veria, snívajú, sú utláčaní

Znaky:

- Romantizmus – rozpor medzi snom a skutočnosťou

- Idealizmus – prvotnosť myšlienky ducha pred realitou, ľudia verili v Boha, tvrdia, že Boh všetko vymyslel

- Iracionalizmus – uprednostňuje sa viera a inštinkt pred rozumom

- Sentimentalizmus – opiera sa o city a citové zážitky, vyzdvihuje prostého človeka s jeho radosťami a starosťami

- Subjektivizmus – autor vyjadruje svoje vlastné názory, nálady,...

- Pesimizmus – postava po niečom túži, čo nemôže byť naplnené

- Individualizmus – hlavná postava je silný jedinec – individualista, typ nového hrdinu

- Autoštylizovaný lyrický hrdina – sklamaný, osamotený, túžiaci po voľnosti, slobode, jeho túžby sú nenaplnené,

- Konflikty – sna a skutočnosti, realita je iná

- Sinkretizmus – harmónia kontrastov, protiklady, prelínanie sa žánrov (napr. epika sa silne lyrizuje)

- Literárne žánre – lyrika, poézia, balady, príklon k ľudovej slovesnosti – tradície, folklór, prvky hovorovej reči

Ruská - A. S. Puškin (Kapitánova dcéra, Eugen Onegin)

Francúzska - V. Hugo (Chrám Matky Božej v Paríži, Hernani, Bedári)

Anglická - George Byron (Childe Haroldova púť, Chillonský väzeň)

Nemecká – J,V.Goethe (Utrpenie mladého Werthera, Faust)

- Fridrich Schiller (Zbojníci, Úklady a láska)

Česká – Karel Hynek Mácha (Máj)

Slovenská romantická a preromantická literatúra:

Znaky:

- láska k vlasti

- slovanský humanizmus

- ľudová slovesnosť (ľudové piesne, balady)

- historizmus (postavy ako Jánošík, obdobie Veľká Morava)

- lyrický hrdina, autoštylizácia

- žánre (lyrika, veršovaná epika, próza)

Autori - S. Chalupka (Mor ho! Likavský väzeň, Turčín Poničan )

- J. Kráľ (Zakliata panna vo Váhu a divný Janko, Duma bratislavská, Dráma sveta, Výlomky z Jánošíka)

- A. Sládkovič (Marína, Detvan)

- J. Botto (Smrť Jánošíkova, Žltá ľalia)

- J. M. Hurban (Olejkár, Od Silvestra do Troch kráľov)

- J. Kalinčiak (Mládenec slovenský, Púť lásky, Milkov Hrob, Reštavrácia)

Prechod od romantizmu k realizmu:

Znaky:

- Prevláda próza (kárkte žánre, poviedky, besednice)

- Dominantná dráma (veselohry, prevláda humor, vtip)

- Zamieňanie postáv, cieľom bolo dostať sa k ľudu

- Prelínanie romantických a realistických znakov

- Nenaplnená láska – sociálny problém, intrigy – otvorená pravda, výnimočný hrdina – dedinský človek

Autori – Ľ. Kubáni (Valgatha, Mendík)

- J. Záborský (Dva dni v Chujave (epika), Žehry (lyrika – klasicizmus), Najdúch (dráma)

- G. K. Laskomerský (Zozbierané žarty a rozmary, Prvý tanec (humoreska-dráma), Lipovnianska Maša (novela))

- J. Palárik (Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch (dráma-veselohry) , Inkognito, Drotár)

Realizmus (druhá pol. 19. st.)

Spoločenská situácia:

- Koncom 18. a začiatkom 19. st. dochádza v Európe k hospodárskym, spoločenským i politickým zmenám

- kríza feudálnych vzťahov, nástup kapitalistického systému, vzťahov, ktoré boli založené na moci peňazí

- sformované spoločenské triedy – buržoázia (kapitalisti), robotníci, inteligencia (mestá), roľníci (dedina)

- silné vykorisťovanie, vyostrovanie sociálnych problémov

- rozvoj vedy a techniky, realizmus ovplyvňujú rôzne filozofie a rozumové poznanie

Rozvoj filozofického myslenia:

- August Comte – pozitivizmus
- Determinizmus (podmienenosť)
- Darvinizmus

Znaky

- racionálne poznanie – rozumové

- objektívne vnímanie – predmetom vnímania je objekt (autor je nezúčastnený)

- postavy – bežné typy ľudí, malomeštiaci, nižšie spoločenské vrstvy
- autor odhaľuje ich nedostatky (alkohol, prostitúcia, vraždy)
- človek je vo vývoji, má šancu na zmenu, uvedomuje si svoje nedostatky

- téma – skutočný vtedajší život (realita)

- konflikt – medzi jednoduchým človekom a spoločnosťou, konflikt dvoch svetov

- próza – romány, poviedková tvorba

Anglická - Ch. Dickens (Pamäti klubu Pickwickovcov , Oliver Tvist, David Coprfield)

- E. Bronteová (Búrlivé výšiny)

- Ch. Bronteová (Jana Eyrová )

Ruská - Tolstoj (Anna Kareninová, Vojna a Mier, Vzkriesenie)

- Gogoľ (Revízor, Mŕtve duše)

- Čechov (Chameleón)

- Dostojevskij (Zločin a trest)

Francúzska – H. Balzac (cyklus Ľudská komédia – Otec Goriot, Šagrénova koža, Rozmarné poviedky)

- G. Flaubert (Pani Bovariová)

- Emile Zola (Šťastie Rougonovcou, Zabijak, Germinál, Nana)

  1. vlna slovenského realizmu:

- Svetozár Hurban Vajanský, Pavol Orsagh Hviezdoslav, Martin Kukučín, Emily Maróthy Šoltésová, Terézia Vansová

Spol. pomery:

  • Martin – kultúrno národné centrum
  • Sídli tu muzeálny slovenský spolok, Martinské vydavateľské centrum, Centrum ochotníckeho divadla
  • Spolok Živena – ženský spolok, kt. mal vzdelávať, vychovávať, ako sa správať v domácnosti, v spoločnosti, práva žien
  • Časopisecká činnosť (Národné noviny, Slovenské pohľady – Vajanský, Škultéty)

Znaky tvorby:

  • rieši postavenie zemianstva – či sú zemania schopní stáť na čele hnutia; autor im dáva šancu, sympatizuje s nimi, ale aj nemusí; buď sa zmenia, alebo zaniknú
  • => slov. inteligencia (dominantná), => ľud (Vajanský zamieta, ostatní dávajú šancu), => zemianstvo
  • racionalizmus – rozumové poznanie
  • objektivizmus – pravdivé poznanie
  • konflikt dvoch objektívnych skutočností (konflikt sveta chalúp a kaštieľov – chudoby a bohatých)
  • typické charaktery v typických okolnostiach, pravdivá analýza, snaha zmeniť sa
  • najhlavnejšou postavou je dedinský človek, ktorý sa snaží zmeniť
  • prevláda próza (krátke útvary venované ľudu, práva o nich; poviedky, novely, črty, prvé slovenské romány)
  • jazyk bol hovorový, ľudový, témou bol väčšinou dedinský život, pomery, sociálne problémy
  • písala sa aj poézia (vysoký básnický štýl, sylabotonický verš – Hviezdoslav)

Autori – S.H.Vajanský – Tatry a more, Letiace tiene (novela), Suchá ratolesť (román)

- E.M.Šoltésová – Proti prúdu (dvojzväzkový román)

- T. Vansová – Kliatba (román)

- Hviezdoslav: lyrika: Sonety, Letorosty, Prechádzky jarom, Prechádzky letom, Krvavé sonety, Hájniková žena

epika: Ežo Vlkolínsky, Gábor Vlkolínsky

  • Martin Kukučín: Dom v stráni (román), Rysavá jalovica, Mišo, Neprebudení, Keď Báčik z Chocholova umrie, Dni

hnevu, Mať volá

2.vlna slovenského realizmu:

Spol. pomery:

- Obdobie prvej svetovej vojny

- Nové rozvrstvenie spol. tried (buržoázia, robotníci, roľníci)

- Novodobé vykorisťovanie, literárno-politické spolky hľadajú riešenie postavenia vrstiev

- Základ vidia v ľude => chcú ich pozdvihnúť, očistiť (od alkoholu, negramotnosti)

Témy:

- sociálne problémy ľudu => ľud a jeho postavenie

- samotný človek a jeho psychika => problémy ľudí, vzťahov, lásky, človek vo vývoji

- téma 1. sv. vojny => zobrazuje sa nepriamy obraz vojny, len pozostatky, dojmy dedinčanov

- vysťahovalecká tematika

- žánre (próza, poviedky, novely, divadelné hry)

Autori - B.S.Timrava (Za koho ísť?, Bez hrdosti, Pomocník, Na jednom dvore, Márnosť všetko, Ťapákovci, Skon Paľa Ročku,

Hrdinovia, Tá zem vábna)

  • G.Tajovský (Statky-zmätky, Ženský zákon, Maco Mlieč, Mamka Pôstková)

Literárna moderna (od 1850)

Spol. pomery:

- Rozpory medzi spol. vrstvami (vykorisťovanie)

- Kríza kapitalizmu, časté robotnícke hnutia, protesty, hlásali myšlienky slobody, demokracie

- Vzniká vo Francúzskuu, cez Anglicko, Nemecko

Znaky:

- Moderna – súhrn umeleckých smerov, ktoré prinášajú nové videnie a riešenie spol. problémov

- Symbolizmus - skutočnosť zobrazuje nie priamo, ale pomocou symbolov – využitie podvedomia ľudí

- Impresionizmus – dojem, vnem, zmyslové vnímanie, okamžitá nálada autora, automatické texty

- Dekadencia – krása sa hľadá v škaredosti a oplzlosti, umenie proti umeniu

- Kubizmus – kubus=kocka, geometrické stvárnenie formy básne=Kaligram, odhaľuje krásu všedných a bežných vecí

- Futurizmus (Marinetti) – oslavuje techniku, civilizáciu, tempo rozvývajúceho sa priemyslu, básne vyjadrujú pohyb

- Kubofuturizmus – prechod medzi futurizmom a kubizmom

- Dadaizmus – hračka, skladačka, jediná logická súvislosť je, že všetko je nelogické

Autori - Paul Verlaine (Božská láska, Vôňa tvojho tela) => Symbolizmus

- Ch. Baudelaire (Kvety zla, Mrcina, Albatros) => symbolizmus

- J. A.Rimbaud (V zelenej krčmičke (báseň), (zbierky) Pri hudbe, Pobyt v pekle) => Impresionizmus

- G.Appolinaire (Kaligramy, Kravata, Hodinky, Alkoholy, Dymy) => Kubizmus

Slov. lit. moderna - Ivan Krasko (Nox et solitudo – básne Topole, Vesper dominicae, Už je pozde, Verše (básn. zb.)

- Janko Jesenský (Verše (básn. zb.), Demokrati, Malomestské rozprávky (próza))

Svetová medzivojnová literatúra (1918 – 1945)

Spol. pomery:

Ukončenie 1.sv.vojny a začiatok 2.sv.vojny

Obdobie politických a sociálnych zmien

Geograficko-politické rozdelenie Európy, vzniká socializmus a kapitalizmus

Rozvoj avangardných smerov, rozvoj vedy a techniky

Západná (realistická, pravdivá, tragická), východná (skreslená, zidealizovaná, hl. postava hľadá zmysel života)

Poetizmus – naivné, ideálne, hľadajú optimizmus, radosť, harmóniu, poézia => V. Nezval, J. Seifert

Vitalizmus – podobé ako poetizmus =>J. Wolker

Surrealizmus – opovrhovanie, nadreálne videnie spoločnosti, všetko čo sa zrodí v ľudskej hlave musí ísť von, automatické

texty, => W. Faulkner, A. Breton, J. Jouce

Konštruktivizmus – zloženie, schéma, dáva dôraz na formu, úsporné vyjadrovanie s min. vyjadrením slova => Majakovskij

Dadaizmus – rozstrihaný text, jednoduchosť, primitívnosť, zakladateľ T. Tzara

Expresionizmus – ostrý, výrazný, rieši existenčné problémy, odmieta vojnu a fašizmus, tragizmus, pesimizmus, desilúzia

Socialistický realizmus – ruská literatúra

- M.Gorkij (Matka, Podnik artamanovcov)

- M.Šolochov (Tichý don, Rozoraná celina, Osud človeka)

Kritický realizmus – Anglická literatúra

- G.B.Show (Pygmalion, Človek a nadčlovek, Caesar a Kleopatra, Svätá Jana)

- J.Joyce (ulysses)

Stratená generácia – Americká literatúra

- E.Hemingway (zbohom zbraniam, Komu zvonia do hrobu, Starec a more)

- W.Faulkner (Bľabot a bes, Keď som umierala)

- J.D.Passos (Manhattanské križovatky, USA)

- T.Dreiser (Ameriská tragédia)

Francúzska literatúra – H.Barbusse (Oheň)

- R.Rolaind (Peter a Lucia, Očarená duša, Dobrý človek ešte žije)

Nemecká literatúra – Thomas Mann (Buddenbroakovci)

- E.M.Remarque (Na západe nič nové, Cesta späť, Traja kamaráti, Čas žitia,čas umierania, Nebo nepozná

vyvolených, Tiene v raji) 

- Franc Kafka (Premena, Dedinský lekár, Zámok, Proces)

Česká literatúra - K. Čapek (R.U.R, Bíla nemoc, Válka z mloky, Krakatit, Matka)

- J. Hašek (Osudy dobrého vojaka Švejka)

Slovenská medzivojnová poézia:

Spol. pomery:

- 28.10.1918 vznik 1. ČSR

- 1921 – založenie KSČ (politický vplyv)

- 1929-1933 – hospodárska kríza

- 30.roky – nástup fašizmu (nacionálne snahy)

- 1939-1945 – 2.sv.vojna

- Slovenčina sa stáva národným jazykom, spolu s čestinou sú štátnymi jazykmi

- 1919 – obnova Matice Slovenskej

- 1920 – založené Národné divadlo v BA, Univerzita Komenského v BA

- Časopisy – Slovenské pohľady, Elán

Staršia generácia – doznievanie Hviezdoslava a Kraska, nadviazanie ich tradícií

Prechodná generácia – Štefan Krčméry (Keď sa sloboda rodila, Herbarium, Piesne a balady-na Fraštáckom poli, Ty a ja, Verš

o hrdej panne, ktorá je večne ďaleká, Pozdrav odmlčaného básnika)

- Martin Rázus (Z tichých a búrnych chvíľ-Prométeus, To je vojna-Návšteva, Hoj Zem drahá, Kameň na

medzi, Šípy duše –Rozsievač nôti,Zvon na rázsoche, Cestou-Invalid)

Nová generácia - Neosymbolizmus:

- E. B. Lukáč (Spoveď, Dunaj a Seina, O láske neláskavej-Paradoxon,Večná parabola, Križovatky, Elixír-

Básnik a čas, Moloch, Bábel)

- V. Beniak (Tiahnime ďalej oblaky-Oblaky, Poštový holub, Žofia, Plačúci amor)

- Vitalizmus:

- Ján Smrek (Cválajúce dni-Mne dedinčanka stepilá,Dievča v rozkvete,Balada čerešňových kvetov, Božské

uzly, Iba oči, Básnik a žena, Zrno, Hostina-Len poézia, Praha, Obraz sveta-všetko biele, Nerušte 

moje kruhy-stromy)

- Poetizmus :

- M.Haľamová (Dar, Červený mak, Milému, Smrť tvoju žijem-Vyznanie, Snívali sa mi tvoje ruky)

- Proletárska poézia:

- L. Novomestský (Nedeľa, Romboid-Slnce na vodách, Otvorené okná-Smrť na stanici, Svätý za dedinou-

Nohami hore, Aký si, Kondotier, Slovo, Pašovanou ceruzkou, Do mesta 30 minút)

- Poézia biča:

- A. Žanrov (Stráž na Morave, Brázda cez úhory, Hlad v krvi, Mŕtvy, Presievač piesku)

- Nadrealizmus:

- R. Fabry (Uťaté ruky-Pokazený písací stroj, Vodné hodiny hodiny piesočné, Ja je niekto iný)

- Š.Žáry (Zvieratník-Slnečný šialenec)

- V.Reisel (Neskutočné mesto)

- P.Bunčák (Neusínaj zažni slnko)

- Katolícka moderna:

- J. Silan (Rebrík do neba-Svetojánske mušky, Piesne z Javoriny, Piesne zo Žiaru, Piesne z Važca)

- R. Dilong (Mladý svadobník-Hviezdam,Hviezdy a smútok, Mesto s ružou, Švih, Kde holub doletí)

  1. vlna slovenského realizmu:

Spol. pomery:

- Priaznivý kultúrno-spoločenský rozmach Slovenska

- Rozvoj školstva, vznik vedeckých a osvetových inštitúcií

- Vzrast počtu kultúrnych a literárnych časopisov

- Vedomie národnej slobody a demokratické politické ovzdušie

Kriticko-historický realizmus – L.N.Jége (historické- Svätopluk, Adam Šangala, súčasné-Cesta životom)

Sociálno-psychologický realizmus – J.C.Hronský (Jozef Mak, Tomčíkovci, Sedem sŕdc)

- M. Urban (Tiene, Výkriky bez ozveny, Za vyšným mlynom, Živý bič, Zhasnuté svetlá)

Socialistický realizmus - P. Jilemnický (Víťazný pád, Kompas v nás)

- F.Kráľ (Čenkovie deti, Cesta zarúbaná)

Lyrizovaná próza - Ornamentálna próza (pesimistická, tragická, nešťastné,nenaplnené hl. psotavy, využíva tzv.snový postup):

- J.Hrušovský (Pompiliova Madona, Muž s protézou)

- G. Vámoš (Atómy boha, Odlomená haluz)

- I.Horváth (Laco a Bratislava, Život s Laurou, Človek na ulici)

- T.J.Gašpar (Červený koráb)

- Lyrický tvarovaná próza(sociálne motívy,motívy sna,predstáv,sen je v rozpore s realitou,harmonické konce):

- J.Bodenek (Ivkova biela mať)

- J.Horák (Hory mlčia)

- Próza naturizmu:

- M.Figuli (3 gaštanové kone, Babylon, Mladosť, Víchor v nás)

- D.Chrobák (Kamarát Jašek, Návraj Ondreja Baláža, Drak sa vracia)

- Ľudo Ondrejov (Africký zápisník, Zbojícka mladosť, Jerguš Lapin, Na zemi sú tvoje hviezdy)

- F.Švantner (Málka, Nevesta hôľ)

Slovenská medzivojnová dráma - J.B. Ivan (Matka, Mastný hrniec)

- Ivan Stodola (Bačova žena, Čaj u pána senátora, Jožko Púčik a jeho kariéra)

Dráma po roku 1945

Spol.Pomery:

  1. roky – obdobie socialistického realizmu – prevláda schematizmus
    - komédie, veselohry – mnohé bezkonfliktové, bez umeleckej hodnoty, schematické
  2. roky – snaha o uvoľnenie a experiment (Lasica, Satinský)
    - vznikajú individuálne prístupy niektorých autorov, ktoré metaforicky pristupovali proti systému
  3. roky – návrat k schematizmu a socialistickému realizmu

- Lasica, Satinský boli umlčani, ak sa objavuje experiment, nie je užitočný
- vzniká naivný sarkazmus

  1. roky – divadelná scéna začala hrávať aj zakázaných autorov

- vznik divadiel a malých javiskových foriem – Modré divadlo, Divadlo u Rolanda, GunaGu,
Radošínske naivné divadlo, Študentské divadielko,...

Súčasnosť – veľmi pestrá divadelná scéna (SND, Astorka, L+S, Nová scéna, Radošínske naivné divadlo,
Divadlo A. Bagara v NR, Martinské národné divadlo, Košické štátne divadlo, Divadlo J. G.
Tajovského v ZV

Autori - Štefan Králik (Margaret zo zámku, Posledná prekážka)

- Peter Karvaš (Polnočná omša, Veľká parochňa, Absolútny zákaz)

- Ivan Bukovčan (Kým kohút nezaspieva, Pštrosí večierok, Zažeň vlka)

- J.Satinský, M.Lasica

Slovenská poézia po roku 1945:

1.etapa (1945-1948):

- Vývinový zvrat, nové umelecké smery, prúdy

- Nadrealisti (R.Fábry, Š.Žáry, V.Reisel), Davisti (L. Novomeský, J.Poničan), generácia 1944 (skupina mladých autorov, ktorí citlivo reagovali na vojnové udalosti, témy s pesimistickými náladami-symbolizmus, K.Bendová, J.Brocko, M.Krno)

2.etapa (50.roky)

- Spočiatku prevláda symbolizmus, ich snahy boli neskôr umlčané, téma je v súlade s vtedajšou ideológiou komunistov

- Agitačná poézia - téma mieru, budovania priateľstiev, družba k Sovietskemu zväzu

- Poézia s osobnou výpoveďou – autori, ktorí sa nedali zmanipulovať dobou, téma domova, lásky, protivojnová (M. Rúfus, J.Kostra, P.Horov, A.Plávka, M.Válek, V.Mihálik)

3.etapa (60.roky)

- Nastupuje politické uvoľnenie, nové smery

- Trnavská skupina – mladí autori – konkretisti (Ľ.Feldek, J.Stacho, J.Ondruš, J.ŠImonovič)

- Osamelí bežci – boli nepochopení, osamotení, odmietajú vtedajšie hodnoty, zakázaní (J.Laučík, J.Štrbka, P.Repka)

- Katolicka moderna – boli zbavení svojich miest v cirkvi, museli emigrovať (S.Veigl, J.Silan, G.Zvonický)

4.etapa (70.-80.roky)

- Zanikajú avangardné smery, poézia, ktorá uplatňuje ideologický základ (D.Hevier, E.Kováčová, A.Ondrejková)

5.etapa (90.roky)

- V znamení prerodu, jazyk zdrsnel-provokácia, vracajú sa „osamelí bežci“ a ostatní z minulosti

- Vracia sa ženská poézia (Z.Haugová, Z.Solivajsová,A.Ondrejková), najmladšia generácia (E.Groch, V.Prokášová)

Básnici domova - Pavol Horov – Zradné vody spodné, Nioba matka naša, Návraty , Defilé

- Ján Kostra – Hniezda, Moja rodná, Ave Eva, Každý deň

- Andrej Plávka – Tri prúty Liptova, Liptovská píšťala, Ohne na horách

Básnici človeka - Vojtech Mihálik – Plebejská košeľa, Tŕpky, Appossionata, Prebúdzanie

- Milan Rúfus – Chlapec maľuje dúhu, Zvony – báseň Zvony detstva,Abeceda, Až dozrieme

- Miroslav Válek – Šyri knihy nepokoja – Zápalky, Dotyky, Príťažlivosť, Nepokoj, Milovanie v husej koži)

Konkrétisti - J. Stacho – Svadobná cesta

- Ľ. Feldek – Jediný slaný domov, Kriedový kruh, Hra pre tvoje modré oči, Plakať je krásne, Slovák na mesiaci

Osamelí bežci – I. Laučík – Na prahu počuteľnosti, Pohyblivý v pohyblivom, Vzdušnou čiarou, Havránok

- P.Repka – Že-lez-ni-ce

- I.Štrbka – Tristan tára

Pop poézia – Boris Filan, Kamil Peteraj, Ján Štráser, Jozef Urban

Slovenská próza po roku 1945:

50.roky:

- Budovateľská, agitačná próza, spoločenský dogmatizmus a pátos, témy 2.sv.vojny, fašizmu, vyvíja sa román (dedinský-V.Hečko,V.Mináč, Spoločenský-R.Jašík,A.Bednár,V.Mináč, Historicko-politický-M.Urban, Samizdatový-D.Tatarka,L.Mňačko,L.Ťažký, výrobný-F.Kráľ)

- Formuje sa generácia 1956 – mladí autori, kt. presadzovali kratšie literárne útvary, poviedky (J.Johanides,J.Blažková)

- Formuje sa skupina, ktorá uprednostňovala fejtón, reportáže (L.Mňačko)

60.roky:

- Individuálne prúdy – autori apelovali cez experiment na mravné hodnoty človeka (P.Jaroš-magický realizmus,fantastično, L.Ballek-naturizmus,lyrizovaná próza, R.Sloboda-existencializmus)

70.roky:

- Prinášajú búrlivé obdobie, nadvláda len jednej politickej strany, 48 autorov vylúčených zo zväzu spisovateľov

1.literatúra vydávaná a oficiálne uznávaná

2.literatúra druhého obehu – mohla sa len kolovať a prepisovať, až kópie boli vydávané a pašované za hranice

3.emigrantská literatúra – autori ktorí emigrovali, knihy sa k nám dostali až po 1989

4.polooficiálna literatúra – nezasahovala do politických tém

80.roky:

- Exotické a exkluzívne témy, tzv. Postmoderna

- Píšu sa detektívky (D.Mitana, P.Bilikovský) scifi (J.Lenčo), témy okupácií, slov.štátu (L.Ťažký)

90.roky:

- Nastupuje úplné uvoľnenie v literatúre, často to vrcholí až do gýča, vydáva sa všetko, literatúra založená na komerčné účely – bestseller

Autori – V.Mináč – Smrť chodí po horách (protifašistický román), Generácia

- R.Jašík – Námestie sv. Alžbety (protifašistický román)

- A.Bednár – Kolíska, Sklený vrch (spoločenský román)

- František Hečko – Červené víno (román – neorealizmus)

Samizdatoví – D.Tatarka – Farská republika, Prútené kreslá, Démon súhlasu

- Ladislav Ťažký – Dunajské hroby, Amenmária–Samí dobrí vojaci (autobiog.román)

- Ladislav Mňačko – Smrť sa volá Engelchen (autobiograf.), Ako chutí moc (román), Nočný rozhovor

 Magický realizmus – P.Jaroš – Tisícročná včela (spoločenský román)

- L.Ballek - Pomocník, Agáty

Existencionalizmus – D.Mitana –Hľadanie strateného autora, Nočné správy

- R. Sloboda – Narcis, Druhý človek, Stratená raj

Scifi – J.Lenčo - Rozpamätávanie

Svetová literatúra po 1945

Americká lit.:

proza – Steinback – Na východ od raja, O myšiach a ľuďoch (romány), Ovocie hnevu

. – Salinger – Kto chytá v žite

- Heller – Hlava XXII

Poezia - Beat Generation - Ferlinghetti, Ginsberg - Kadiš, Vytie

Drama – Arthur Muller – Smrť obchodného cestujúceho

- Tennesse Williams – Električka zvaná túžba, Mačka na horúcej plechovej streche

Anglická lit. -  Rozhnevaní mladí muži - G. Orwell – Zvieracia farma

- Osborn, Wain, Brain 

 Ruska - samizdatová - Pasternak – Doktor Živago

- Solženicyn – Súostrovie Gulag

Nemecká lit.- epicke divadlo - Bertolt Brecht – Matka guráž a jej deti (dráma)

Francúzska lit: - humanistický existencializmus - Exupéry – Malý princ

- existencializmus - Camuse – Cudzinec

 - Sartre – Múr, Hnus

- antidráma - Becquet – Čakanie na Godota (absurdná dráma)

- pozitivizmus – A.R.Grillet - Gumy

Talianska lit.- neorealizmus - Alberto Moravia – Rimanka, Vrchárka

Česká lit. – V.Havel, Švandrlík, B.Hrabal

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.025 s.
Zavrieť reklamu