Prehľad literatúry
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 915
Uložení: 116
Prehľad literatúry
Staroveká literatúra (3000 p.n.l. - 5.st.n.l):
Orientálna sumérska (Epos o Gilgamešovi)
hebrejská (Biblia – Starý, Nový zákon)
indická (Mahabharata a Ramajána)
Antická grécka lyrika (Sapfo – Óda na Afroditu)
veršovaná epika (Homér – Ilias a Odysea)
neveršovaná eopika (Ezop – Ezopové bájky)
dráma (Sofokles – Antigona, Aischiles – Pripútaný Prometeus)
rímska dráma (Plautus – Komédia o hrnci)
lyrika (Ovídius – Umenie milovať, Metamorfózy, Vergilius – Krása roľníckeho života, Horácius – Kým si
mladý, Ovidius Naso – Orfeus a euridika)
Stredoveká literatúra (5. – 15. st.)
Spol. pomery:
- vznik feudálneho spoločenského zriadenia – poddaní (roľníci), feudáli (šľachta),cirkev
Znaky:
- náboženská literatúra, jednotný štýl – latinčina
- imitácia – napodobovanie svätých kníh (Biblia, Korán)
- trancendentálnosť (nadprirodzené poňatie sveta)
- alegória (skrytý zmysel), symbolika, topika (časté opakovanie zaužívaných zvratov)
- idealizované postavy – svätec (ustálené vlastnosti)
- rétorika – ornamentálnosť (ozdobnosť)
- mystika, synkretizmus (kríženie lit. druhov – lyrika s epikou)
- žánre (legendy, náboženské piesne, mystériá, exemplá)
Staroslovienska literatúra
- Konštantín – PROGLAS (1. staroslovienska báseň)
- Metod – preklad Starého zákona
- Tvorba Konštantína a Metoda – preklad Nového zákona
- Tvorba Metodových žiakov – Moravsko-panónske legendy (život sv. Konštantína, život sv. Metoda)
- Literatúra písaná latinsky a česky – Legenda o sv. Svoradovi a Benediktovi
Humanizmus a renesancia (14. – 17. st.)
Spol. Pomery:
- Koperník, Galileo Galilei, G. Bruno, objavenie kompasu, zostavovanie máp, kníhtlač
- rozvoj astronómie, heliocentrický princíp
- Slnko je stred vesmíru, Zem je guľatá a otáča sa okolo Slnka
- Vznik nových spoločenských tried
Znaky:
- humanizmus - „ľudský“ – obroda človeka v duchu antických ideálov
- renesancia – znovuzrodenie antických hodnôt
- racionalizmus – rozumové poznanie
- senzualizmus – zmyslové vnímanie
- návrat do antiky
- individualizmus – silný, individuálny typ hrdinu, osamotený vo svojom poslaní
- výnimočný hrdina – obetuje aj život, nik mu nepomáha
- prostredie kráľovských dvorov – intrigy
- vyššie žánre (humanizmus) – lyrika, elégie, eposy, sonety, tragédie, jazyk latinský
- nižšie žánre (renesancia) – novely, komédie, poviedky, jazyk národný
Španielska - Miguel De Cervantes Saavedra (Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha)
Talianska - Giovanni Bocaccio (Dekameron – prvá novela)
- Dante Alighieri (Božská komédia - epická báseň)
- Francesco Petrarca (Sonety pre Lauru)
Anglická - Wiliam Shakespeare (Kráľ Lear, Rómeo a Júlia, Othello, Macbeth, Hamlet)
Slovenský humanizmus - Jakub Jakobeus (Slzy, vzdych a prozby slovenského národa)
- Martin Rakovský (O spoločenských vrstvách v štáte)
Baroková literatúra (16. – 17. st.)
Spol. Pomery:
- sociálny útlak, morové epidémie, živelné pohromy, rozpory v cirkvi, 30ročná vojna
Znaky:
- baroko – perla nepravidelných tvarov, deformácia, negácia dovtedy uznávaných hodnôt
- pesimizmus, senzualizmus, patetickosť (nadnesenosť)
- pompéznosť (nádhera), dekoratívnosť (ozdobnosť)
- princíp: márnosť nad márnosť → márnosť pozemských hodnôt
Anglická - John Milton (Stratený raj a Raj znovu nájdený)
Talianska – Torquaso Tasso (Oslobodený Jeruzalem)
Svetská - Ján Amos Komenský (Didaktika veľká (pedag. sústava), Informatórium školy materskej, Brána jazykov otvorená)
Slovenská baroková literatúra
Náboženská - J. Tranovský (Citara svätých)
- P. Szollosi (Piesne katolícke)
Vedecká a popularizačná - Matej Bel (Historicko-zemepisná vedomosť o novom Uhorsku)
Memoárová a cestopisná - Ján Simonides (Väzenie, vyslobodenie, putovanie)
- Daniel Krman (Cestovný denník)
Didakticko – reflexívna - Hugolín Gavlovič (Valaská škola, mravúv stodola)
Klasicizmus (17. – 18. st.)
Spol. Pomery:
- vzniká vo Francúzsku na kráľovských dvoroch Ľudovíta XIV. Ktorého prezývali Kráľ Slnka
- presadzoval dokonalosť, feudalizmus sa ocitá v kríze
- po nástupe Márie Terézie sa snažili feudalizmus upevniť
- osvietenské nálady medzi ľuďmi
Znaky:
- klasicizmus - vynikajúci, vzorový, dokonalý
- návrat do antiky
- racionalizmus (René Descartes – Myslím teda som!)
- objektivizmus – objektívne poznanie
- súlad krásy, pravdy, dobra, návrat k prírode a jej krásam, jasnosť, presnosť
- postavy – všeobecné typy, jedna postava má znaky celej skupiny ľudí
- vyššie štýly – ódy, elégie, eposy, tragédie (pre šľachtu)
- nižšie štýly – bájky, komédie, satiry (pre nižšiu spol. vrstvu)
Francúzska - Piere Corneille – Cid (dráma – tragédia)
- Jean Racine – Fajdra (dráma – tragédia)
- N. Boileau – O sonete (poézia – lyrika)
- Jean Baptiste Moliere – Lakomec, Mizantrop, Tartuffe, Zdravý nemocný (komédie)
Slovenská – Ján Kollár – Slávy dcéra
- Ján Hollý – Cyrilo-Metodiáda, Sláv, Svatopluk
Osvietenstvo (18.storočie)
Spol. Pomery:
- osobitý myšlienkový prúd, ktorý sa vyvíja v Anglicku a vo Francúzsku v duchu myšlienok národného obrodenia =
osvietenie rozumu
- boj za národné povedomie, vzdelanie, osvetu, jazyk, zostavovanie gramatík, príručiek
- presadzovanie myšlienky rovnosti medzi ľuďmi – demokracia
- spisovatelia a filozofi odmietajú kráľovstvá, súkromné vlastníctvo, feudalizmus je v kríze
- najdôležitejší je rozum, vzniká nová buržoázia
Jean Jacques Roussea – Spoločenská zmluva, Emil, čiže o výchove
Charles Loius De Montesquieu – Vladár
Denis Diderot – Encyklopédia
Anton Bernolák – Slovenská gramatika, Etymológia slovenských slov, Jazykovednokritická rozprava o slovenských písmenách,
Päťzväzkový slovník Slovár
Juraj Fándly – Piľní domajší a poľní hospodár, Dúverná zmluvba medyi mníchom a diablom
Jozef Ignác Bajza – Rene mladenca, príhodi a skúsenosti (prvý ROMÁN)
Svetový romantizmus (18. – 19. st.)
Spol. Pomery:
- kríza feudalizmu a postupný rozpad s nástupom nových vzťahov založených na moci, peniazoch, spol. Postavení
- vedú sa buržoázno-demokratické revolúcie v duchu Rovnosť, Bratstvo, Sloboda
- nastáva vykorisťovanie človeka človekom, jednotlivec stráca šancu byť rovní, slobodní,
- túžia ,veria, snívajú, sú utláčaní
Znaky:
- Romantizmus – rozpor medzi snom a skutočnosťou
- Idealizmus – prvotnosť myšlienky ducha pred realitou, ľudia verili v Boha, tvrdia, že Boh všetko vymyslel
- Iracionalizmus – uprednostňuje sa viera a inštinkt pred rozumom
- Sentimentalizmus – opiera sa o city a citové zážitky, vyzdvihuje prostého človeka s jeho radosťami a starosťami
- Subjektivizmus – autor vyjadruje svoje vlastné názory, nálady,...
- Pesimizmus – postava po niečom túži, čo nemôže byť naplnené
- Individualizmus – hlavná postava je silný jedinec – individualista, typ nového hrdinu
- Autoštylizovaný lyrický hrdina – sklamaný, osamotený, túžiaci po voľnosti, slobode, jeho túžby sú nenaplnené,
- Konflikty – sna a skutočnosti, realita je iná
- Sinkretizmus – harmónia kontrastov, protiklady, prelínanie sa žánrov (napr. epika sa silne lyrizuje)
- Literárne žánre – lyrika, poézia, balady, príklon k ľudovej slovesnosti – tradície, folklór, prvky hovorovej reči
Ruská - A. S. Puškin (Kapitánova dcéra, Eugen Onegin)
Francúzska - V. Hugo (Chrám Matky Božej v Paríži, Hernani, Bedári)
Anglická - George Byron (Childe Haroldova púť, Chillonský väzeň)
Nemecká – J,V.Goethe (Utrpenie mladého Werthera, Faust)
- Fridrich Schiller (Zbojníci, Úklady a láska)
Česká – Karel Hynek Mácha (Máj)
Slovenská romantická a preromantická literatúra:
Znaky:
- láska k vlasti
- slovanský humanizmus
- ľudová slovesnosť (ľudové piesne, balady)
- historizmus (postavy ako Jánošík, obdobie Veľká Morava)
- lyrický hrdina, autoštylizácia
- žánre (lyrika, veršovaná epika, próza)
Autori - S. Chalupka (Mor ho! Likavský väzeň, Turčín Poničan )
- J. Kráľ (Zakliata panna vo Váhu a divný Janko, Duma bratislavská, Dráma sveta, Výlomky z Jánošíka)
- A. Sládkovič (Marína, Detvan)
- J. Botto (Smrť Jánošíkova, Žltá ľalia)
- J. M. Hurban (Olejkár, Od Silvestra do Troch kráľov)
- J. Kalinčiak (Mládenec slovenský, Púť lásky, Milkov Hrob, Reštavrácia)
Prechod od romantizmu k realizmu:
Znaky:
- Prevláda próza (kárkte žánre, poviedky, besednice)
- Dominantná dráma (veselohry, prevláda humor, vtip)
- Zamieňanie postáv, cieľom bolo dostať sa k ľudu
- Prelínanie romantických a realistických znakov
- Nenaplnená láska – sociálny problém, intrigy – otvorená pravda, výnimočný hrdina – dedinský človek
Autori – Ľ. Kubáni (Valgatha, Mendík)
- J. Záborský (Dva dni v Chujave (epika), Žehry (lyrika – klasicizmus), Najdúch (dráma)
- G. K. Laskomerský (Zozbierané žarty a rozmary, Prvý tanec (humoreska-dráma), Lipovnianska Maša (novela))
- J. Palárik (Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch (dráma-veselohry) , Inkognito, Drotár)
Realizmus (druhá pol. 19. st.)
Spoločenská situácia:
- Koncom 18. a začiatkom 19. st. dochádza v Európe k hospodárskym, spoločenským i politickým zmenám
- kríza feudálnych vzťahov, nástup kapitalistického systému, vzťahov, ktoré boli založené na moci peňazí
- sformované spoločenské triedy – buržoázia (kapitalisti), robotníci, inteligencia (mestá), roľníci (dedina)
- silné vykorisťovanie, vyostrovanie sociálnych problémov
- rozvoj vedy a techniky, realizmus ovplyvňujú rôzne filozofie a rozumové poznanie
Rozvoj filozofického myslenia:
- August Comte – pozitivizmus
- Determinizmus (podmienenosť)
- Darvinizmus
Znaky
- racionálne poznanie – rozumové
- objektívne vnímanie – predmetom vnímania je objekt (autor je nezúčastnený)
- postavy – bežné typy ľudí, malomeštiaci, nižšie spoločenské vrstvy
- autor odhaľuje ich nedostatky (alkohol, prostitúcia, vraždy)
- človek je vo vývoji, má šancu na zmenu, uvedomuje si svoje nedostatky
- téma – skutočný vtedajší život (realita)
- konflikt – medzi jednoduchým človekom a spoločnosťou, konflikt dvoch svetov
- próza – romány, poviedková tvorba
Anglická - Ch. Dickens (Pamäti klubu Pickwickovcov , Oliver Tvist, David Coprfield)
- E. Bronteová (Búrlivé výšiny)
- Ch. Bronteová (Jana Eyrová )
Ruská - Tolstoj (Anna Kareninová, Vojna a Mier, Vzkriesenie)
- Gogoľ (Revízor, Mŕtve duše)
- Čechov (Chameleón)
- Dostojevskij (Zločin a trest)
Francúzska – H. Balzac (cyklus Ľudská komédia – Otec Goriot, Šagrénova koža, Rozmarné poviedky)
- G. Flaubert (Pani Bovariová)
- Emile Zola (Šťastie Rougonovcou, Zabijak, Germinál, Nana)
- vlna slovenského realizmu:
- Svetozár Hurban Vajanský, Pavol Orsagh Hviezdoslav, Martin Kukučín, Emily Maróthy Šoltésová, Terézia Vansová
Spol. pomery:
- Martin – kultúrno národné centrum
- Sídli tu muzeálny slovenský spolok, Martinské vydavateľské centrum, Centrum ochotníckeho divadla
- Spolok Živena – ženský spolok, kt. mal vzdelávať, vychovávať, ako sa správať v domácnosti, v spoločnosti, práva žien
- Časopisecká činnosť (Národné noviny, Slovenské pohľady – Vajanský, Škultéty)
Znaky tvorby:
- rieši postavenie zemianstva – či sú zemania schopní stáť na čele hnutia; autor im dáva šancu, sympatizuje s nimi, ale aj nemusí; buď sa zmenia, alebo zaniknú
- => slov. inteligencia (dominantná), => ľud (Vajanský zamieta, ostatní dávajú šancu), => zemianstvo
- racionalizmus – rozumové poznanie
- objektivizmus – pravdivé poznanie
- konflikt dvoch objektívnych skutočností (konflikt sveta chalúp a kaštieľov – chudoby a bohatých)
- typické charaktery v typických okolnostiach, pravdivá analýza, snaha zmeniť sa
- najhlavnejšou postavou je dedinský človek, ktorý sa snaží zmeniť
- prevláda próza (krátke útvary venované ľudu, práva o nich; poviedky, novely, črty, prvé slovenské romány)
- jazyk bol hovorový, ľudový, témou bol väčšinou dedinský život, pomery, sociálne problémy
- písala sa aj poézia (vysoký básnický štýl, sylabotonický verš – Hviezdoslav)
Autori – S.H.Vajanský – Tatry a more, Letiace tiene (novela), Suchá ratolesť (román)
- E.M.Šoltésová – Proti prúdu (dvojzväzkový román)
- T. Vansová – Kliatba (román)
- Hviezdoslav: lyrika: Sonety, Letorosty, Prechádzky jarom, Prechádzky letom, Krvavé sonety, Hájniková žena
epika: Ežo Vlkolínsky, Gábor Vlkolínsky
- Martin Kukučín: Dom v stráni (román), Rysavá jalovica, Mišo, Neprebudení, Keď Báčik z Chocholova umrie, Dni
hnevu, Mať volá
2.vlna slovenského realizmu:
Spol. pomery:
- Obdobie prvej svetovej vojny
- Nové rozvrstvenie spol. tried (buržoázia, robotníci, roľníci)
- Novodobé vykorisťovanie, literárno-politické spolky hľadajú riešenie postavenia vrstiev
- Základ vidia v ľude => chcú ich pozdvihnúť, očistiť (od alkoholu, negramotnosti)
Témy:
- sociálne problémy ľudu => ľud a jeho postavenie
- samotný človek a jeho psychika => problémy ľudí, vzťahov, lásky, človek vo vývoji
- téma 1. sv. vojny => zobrazuje sa nepriamy obraz vojny, len pozostatky, dojmy dedinčanov
- vysťahovalecká tematika
- žánre (próza, poviedky, novely, divadelné hry)
Autori - B.S.Timrava (Za koho ísť?, Bez hrdosti, Pomocník, Na jednom dvore, Márnosť všetko, Ťapákovci, Skon Paľa Ročku,
Hrdinovia, Tá zem vábna)
- G.Tajovský (Statky-zmätky, Ženský zákon, Maco Mlieč, Mamka Pôstková)
Literárna moderna (od 1850)
Spol. pomery:
- Rozpory medzi spol. vrstvami (vykorisťovanie)
- Kríza kapitalizmu, časté robotnícke hnutia, protesty, hlásali myšlienky slobody, demokracie
- Vzniká vo Francúzskuu, cez Anglicko, Nemecko
Znaky:
- Moderna – súhrn umeleckých smerov, ktoré prinášajú nové videnie a riešenie spol. problémov
- Symbolizmus - skutočnosť zobrazuje nie priamo, ale pomocou symbolov – využitie podvedomia ľudí
- Impresionizmus – dojem, vnem, zmyslové vnímanie, okamžitá nálada autora, automatické texty
- Dekadencia – krása sa hľadá v škaredosti a oplzlosti, umenie proti umeniu
- Kubizmus – kubus=kocka, geometrické stvárnenie formy básne=Kaligram, odhaľuje krásu všedných a bežných vecí
- Futurizmus (Marinetti) – oslavuje techniku, civilizáciu, tempo rozvývajúceho sa priemyslu, básne vyjadrujú pohyb
- Kubofuturizmus – prechod medzi futurizmom a kubizmom
- Dadaizmus – hračka, skladačka, jediná logická súvislosť je, že všetko je nelogické
Autori - Paul Verlaine (Božská láska, Vôňa tvojho tela) => Symbolizmus
- Ch. Baudelaire (Kvety zla, Mrcina, Albatros) => symbolizmus
- J. A.Rimbaud (V zelenej krčmičke (báseň), (zbierky) Pri hudbe, Pobyt v pekle) => Impresionizmus
- G.Appolinaire (Kaligramy, Kravata, Hodinky, Alkoholy, Dymy) => Kubizmus
Slov. lit. moderna - Ivan Krasko (Nox et solitudo – básne Topole, Vesper dominicae, Už je pozde, Verše (básn. zb.)
- Janko Jesenský (Verše (básn. zb.), Demokrati, Malomestské rozprávky (próza))
Svetová medzivojnová literatúra (1918 – 1945)
Spol. pomery:
Ukončenie 1.sv.vojny a začiatok 2.sv.vojny
Obdobie politických a sociálnych zmien
Geograficko-politické rozdelenie Európy, vzniká socializmus a kapitalizmus
Rozvoj avangardných smerov, rozvoj vedy a techniky
Západná (realistická, pravdivá, tragická), východná (skreslená, zidealizovaná, hl. postava hľadá zmysel života)
Poetizmus – naivné, ideálne, hľadajú optimizmus, radosť, harmóniu, poézia => V. Nezval, J. Seifert
Vitalizmus – podobé ako poetizmus =>J. Wolker
Surrealizmus – opovrhovanie, nadreálne videnie spoločnosti, všetko čo sa zrodí v ľudskej hlave musí ísť von, automatické
texty, => W. Faulkner, A. Breton, J. Jouce
Konštruktivizmus – zloženie, schéma, dáva dôraz na formu, úsporné vyjadrovanie s min. vyjadrením slova => Majakovskij
Dadaizmus – rozstrihaný text, jednoduchosť, primitívnosť, zakladateľ T. Tzara
Expresionizmus – ostrý, výrazný, rieši existenčné problémy, odmieta vojnu a fašizmus, tragizmus, pesimizmus, desilúzia
Socialistický realizmus – ruská literatúra
- M.Gorkij (Matka, Podnik artamanovcov)
- M.Šolochov (Tichý don, Rozoraná celina, Osud človeka)
Kritický realizmus – Anglická literatúra
- G.B.Show (Pygmalion, Človek a nadčlovek, Caesar a Kleopatra, Svätá Jana)
- J.Joyce (ulysses)
Stratená generácia – Americká literatúra
- E.Hemingway (zbohom zbraniam, Komu zvonia do hrobu, Starec a more)
- W.Faulkner (Bľabot a bes, Keď som umierala)
- J.D.Passos (Manhattanské križovatky, USA)
- T.Dreiser (Ameriská tragédia)
Francúzska literatúra – H.Barbusse (Oheň)
- R.Rolaind (Peter a Lucia, Očarená duša, Dobrý človek ešte žije)
Nemecká literatúra – Thomas Mann (Buddenbroakovci)
- E.M.Remarque (Na západe nič nové, Cesta späť, Traja kamaráti, Čas žitia,čas umierania, Nebo nepozná
vyvolených, Tiene v raji)
- Franc Kafka (Premena, Dedinský lekár, Zámok, Proces)
Česká literatúra - K. Čapek (R.U.R, Bíla nemoc, Válka z mloky, Krakatit, Matka)
- J. Hašek (Osudy dobrého vojaka Švejka)
Slovenská medzivojnová poézia:
Spol. pomery:
- 28.10.1918 vznik 1. ČSR
- 1921 – založenie KSČ (politický vplyv)
- 1929-1933 – hospodárska kríza
- 30.roky – nástup fašizmu (nacionálne snahy)
- 1939-1945 – 2.sv.vojna
- Slovenčina sa stáva národným jazykom, spolu s čestinou sú štátnymi jazykmi
- 1919 – obnova Matice Slovenskej
- 1920 – založené Národné divadlo v BA, Univerzita Komenského v BA
- Časopisy – Slovenské pohľady, Elán
Staršia generácia – doznievanie Hviezdoslava a Kraska, nadviazanie ich tradícií
Prechodná generácia – Štefan Krčméry (Keď sa sloboda rodila, Herbarium, Piesne a balady-na Fraštáckom poli, Ty a ja, Verš
o hrdej panne, ktorá je večne ďaleká, Pozdrav odmlčaného básnika)
- Martin Rázus (Z tichých a búrnych chvíľ-Prométeus, To je vojna-Návšteva, Hoj Zem drahá, Kameň na
medzi, Šípy duše –Rozsievač nôti,Zvon na rázsoche, Cestou-Invalid)
Nová generácia - Neosymbolizmus:
- E. B. Lukáč (Spoveď, Dunaj a Seina, O láske neláskavej-Paradoxon,Večná parabola, Križovatky, Elixír-
Básnik a čas, Moloch, Bábel)
- V. Beniak (Tiahnime ďalej oblaky-Oblaky, Poštový holub, Žofia, Plačúci amor)
- Vitalizmus:
- Ján Smrek (Cválajúce dni-Mne dedinčanka stepilá,Dievča v rozkvete,Balada čerešňových kvetov, Božské
uzly, Iba oči, Básnik a žena, Zrno, Hostina-Len poézia, Praha, Obraz sveta-všetko biele, Nerušte
moje kruhy-stromy)
- Poetizmus :
- M.Haľamová (Dar, Červený mak, Milému, Smrť tvoju žijem-Vyznanie, Snívali sa mi tvoje ruky)
- Proletárska poézia:
- L. Novomestský (Nedeľa, Romboid-Slnce na vodách, Otvorené okná-Smrť na stanici, Svätý za dedinou-
Nohami hore, Aký si, Kondotier, Slovo, Pašovanou ceruzkou, Do mesta 30 minút)
- Poézia biča:
- A. Žanrov (Stráž na Morave, Brázda cez úhory, Hlad v krvi, Mŕtvy, Presievač piesku)
- Nadrealizmus:
- R. Fabry (Uťaté ruky-Pokazený písací stroj, Vodné hodiny hodiny piesočné, Ja je niekto iný)
- Š.Žáry (Zvieratník-Slnečný šialenec)
- V.Reisel (Neskutočné mesto)
- P.Bunčák (Neusínaj zažni slnko)
- Katolícka moderna:
- J. Silan (Rebrík do neba-Svetojánske mušky, Piesne z Javoriny, Piesne zo Žiaru, Piesne z Važca)
- R. Dilong (Mladý svadobník-Hviezdam,Hviezdy a smútok, Mesto s ružou, Švih, Kde holub doletí)
- vlna slovenského realizmu:
Spol. pomery:
- Priaznivý kultúrno-spoločenský rozmach Slovenska
- Rozvoj školstva, vznik vedeckých a osvetových inštitúcií
- Vzrast počtu kultúrnych a literárnych časopisov
- Vedomie národnej slobody a demokratické politické ovzdušie
Kriticko-historický realizmus – L.N.Jége (historické- Svätopluk, Adam Šangala, súčasné-Cesta životom)
Sociálno-psychologický realizmus – J.C.Hronský (Jozef Mak, Tomčíkovci, Sedem sŕdc)
- M. Urban (Tiene, Výkriky bez ozveny, Za vyšným mlynom, Živý bič, Zhasnuté svetlá)
Socialistický realizmus - P. Jilemnický (Víťazný pád, Kompas v nás)
- F.Kráľ (Čenkovie deti, Cesta zarúbaná)
Lyrizovaná próza - Ornamentálna próza (pesimistická, tragická, nešťastné,nenaplnené hl. psotavy, využíva tzv.snový postup):
- J.Hrušovský (Pompiliova Madona, Muž s protézou)
- G. Vámoš (Atómy boha, Odlomená haluz)
- I.Horváth (Laco a Bratislava, Život s Laurou, Človek na ulici)
- T.J.Gašpar (Červený koráb)
- Lyrický tvarovaná próza(sociálne motívy,motívy sna,predstáv,sen je v rozpore s realitou,harmonické konce):
- J.Bodenek (Ivkova biela mať)
- J.Horák (Hory mlčia)
- Próza naturizmu:
- M.Figuli (3 gaštanové kone, Babylon, Mladosť, Víchor v nás)
- D.Chrobák (Kamarát Jašek, Návraj Ondreja Baláža, Drak sa vracia)
- Ľudo Ondrejov (Africký zápisník, Zbojícka mladosť, Jerguš Lapin, Na zemi sú tvoje hviezdy)
- F.Švantner (Málka, Nevesta hôľ)
Slovenská medzivojnová dráma - J.B. Ivan (Matka, Mastný hrniec)
- Ivan Stodola (Bačova žena, Čaj u pána senátora, Jožko Púčik a jeho kariéra)
Dráma po roku 1945
Spol.Pomery:
- roky – obdobie socialistického realizmu – prevláda schematizmus
- komédie, veselohry – mnohé bezkonfliktové, bez umeleckej hodnoty, schematické - roky – snaha o uvoľnenie a experiment (Lasica, Satinský)
- vznikajú individuálne prístupy niektorých autorov, ktoré metaforicky pristupovali proti systému - roky – návrat k schematizmu a socialistickému realizmu
- Lasica, Satinský boli umlčani, ak sa objavuje experiment, nie je užitočný
- vzniká naivný sarkazmus
- roky – divadelná scéna začala hrávať aj zakázaných autorov
- vznik divadiel a malých javiskových foriem – Modré divadlo, Divadlo u Rolanda, GunaGu,
Radošínske naivné divadlo, Študentské divadielko,...
Súčasnosť – veľmi pestrá divadelná scéna (SND, Astorka, L+S, Nová scéna, Radošínske naivné divadlo,
Divadlo A. Bagara v NR, Martinské národné divadlo, Košické štátne divadlo, Divadlo J. G.
Tajovského v ZV
Autori - Štefan Králik (Margaret zo zámku, Posledná prekážka)
- Peter Karvaš (Polnočná omša, Veľká parochňa, Absolútny zákaz)
- Ivan Bukovčan (Kým kohút nezaspieva, Pštrosí večierok, Zažeň vlka)
- J.Satinský, M.Lasica
Slovenská poézia po roku 1945:
1.etapa (1945-1948):
- Vývinový zvrat, nové umelecké smery, prúdy
- Nadrealisti (R.Fábry, Š.Žáry, V.Reisel), Davisti (L. Novomeský, J.Poničan), generácia 1944 (skupina mladých autorov, ktorí citlivo reagovali na vojnové udalosti, témy s pesimistickými náladami-symbolizmus, K.Bendová, J.Brocko, M.Krno)
2.etapa (50.roky)
- Spočiatku prevláda symbolizmus, ich snahy boli neskôr umlčané, téma je v súlade s vtedajšou ideológiou komunistov
- Agitačná poézia - téma mieru, budovania priateľstiev, družba k Sovietskemu zväzu
- Poézia s osobnou výpoveďou – autori, ktorí sa nedali zmanipulovať dobou, téma domova, lásky, protivojnová (M. Rúfus, J.Kostra, P.Horov, A.Plávka, M.Válek, V.Mihálik)
3.etapa (60.roky)
- Nastupuje politické uvoľnenie, nové smery
- Trnavská skupina – mladí autori – konkretisti (Ľ.Feldek, J.Stacho, J.Ondruš, J.ŠImonovič)
- Osamelí bežci – boli nepochopení, osamotení, odmietajú vtedajšie hodnoty, zakázaní (J.Laučík, J.Štrbka, P.Repka)
- Katolicka moderna – boli zbavení svojich miest v cirkvi, museli emigrovať (S.Veigl, J.Silan, G.Zvonický)
4.etapa (70.-80.roky)
- Zanikajú avangardné smery, poézia, ktorá uplatňuje ideologický základ (D.Hevier, E.Kováčová, A.Ondrejková)
5.etapa (90.roky)
- V znamení prerodu, jazyk zdrsnel-provokácia, vracajú sa „osamelí bežci“ a ostatní z minulosti
- Vracia sa ženská poézia (Z.Haugová, Z.Solivajsová,A.Ondrejková), najmladšia generácia (E.Groch, V.Prokášová)
Básnici domova - Pavol Horov – Zradné vody spodné, Nioba matka naša, Návraty , Defilé
- Ján Kostra – Hniezda, Moja rodná, Ave Eva, Každý deň
- Andrej Plávka – Tri prúty Liptova, Liptovská píšťala, Ohne na horách
Básnici človeka - Vojtech Mihálik – Plebejská košeľa, Tŕpky, Appossionata, Prebúdzanie
- Milan Rúfus – Chlapec maľuje dúhu, Zvony – báseň Zvony detstva,Abeceda, Až dozrieme
- Miroslav Válek – Šyri knihy nepokoja – Zápalky, Dotyky, Príťažlivosť, Nepokoj, Milovanie v husej koži)
Konkrétisti - J. Stacho – Svadobná cesta
- Ľ. Feldek – Jediný slaný domov, Kriedový kruh, Hra pre tvoje modré oči, Plakať je krásne, Slovák na mesiaci
Osamelí bežci – I. Laučík – Na prahu počuteľnosti, Pohyblivý v pohyblivom, Vzdušnou čiarou, Havránok
- P.Repka – Že-lez-ni-ce
- I.Štrbka – Tristan tára
Pop poézia – Boris Filan, Kamil Peteraj, Ján Štráser, Jozef Urban
Slovenská próza po roku 1945:
50.roky:
- Budovateľská, agitačná próza, spoločenský dogmatizmus a pátos, témy 2.sv.vojny, fašizmu, vyvíja sa román (dedinský-V.Hečko,V.Mináč, Spoločenský-R.Jašík,A.Bednár,V.Mináč, Historicko-politický-M.Urban, Samizdatový-D.Tatarka,L.Mňačko,L.Ťažký, výrobný-F.Kráľ)
- Formuje sa generácia 1956 – mladí autori, kt. presadzovali kratšie literárne útvary, poviedky (J.Johanides,J.Blažková)
- Formuje sa skupina, ktorá uprednostňovala fejtón, reportáže (L.Mňačko)
60.roky:
- Individuálne prúdy – autori apelovali cez experiment na mravné hodnoty človeka (P.Jaroš-magický realizmus,fantastično, L.Ballek-naturizmus,lyrizovaná próza, R.Sloboda-existencializmus)
70.roky:
- Prinášajú búrlivé obdobie, nadvláda len jednej politickej strany, 48 autorov vylúčených zo zväzu spisovateľov
1.literatúra vydávaná a oficiálne uznávaná
2.literatúra druhého obehu – mohla sa len kolovať a prepisovať, až kópie boli vydávané a pašované za hranice
3.emigrantská literatúra – autori ktorí emigrovali, knihy sa k nám dostali až po 1989
4.polooficiálna literatúra – nezasahovala do politických tém
80.roky:
- Exotické a exkluzívne témy, tzv. Postmoderna
- Píšu sa detektívky (D.Mitana, P.Bilikovský) scifi (J.Lenčo), témy okupácií, slov.štátu (L.Ťažký)
90.roky:
- Nastupuje úplné uvoľnenie v literatúre, často to vrcholí až do gýča, vydáva sa všetko, literatúra založená na komerčné účely – bestseller
Autori – V.Mináč – Smrť chodí po horách (protifašistický román), Generácia
- R.Jašík – Námestie sv. Alžbety (protifašistický román)
- A.Bednár – Kolíska, Sklený vrch (spoločenský román)
- František Hečko – Červené víno (román – neorealizmus)
Samizdatoví – D.Tatarka – Farská republika, Prútené kreslá, Démon súhlasu
- Ladislav Ťažký – Dunajské hroby, Amenmária–Samí dobrí vojaci (autobiog.román)
- Ladislav Mňačko – Smrť sa volá Engelchen (autobiograf.), Ako chutí moc (román), Nočný rozhovor
Magický realizmus – P.Jaroš – Tisícročná včela (spoločenský román)
- L.Ballek - Pomocník, Agáty
Existencionalizmus – D.Mitana –Hľadanie strateného autora, Nočné správy
- R. Sloboda – Narcis, Druhý človek, Stratená raj
Scifi – J.Lenčo - Rozpamätávanie
Svetová literatúra po 1945
Americká lit.:
proza – Steinback – Na východ od raja, O myšiach a ľuďoch (romány), Ovocie hnevu
. – Salinger – Kto chytá v žite
- Heller – Hlava XXII
Poezia - Beat Generation - Ferlinghetti, Ginsberg - Kadiš, Vytie
Drama – Arthur Muller – Smrť obchodného cestujúceho
- Tennesse Williams – Električka zvaná túžba, Mačka na horúcej plechovej streche
Anglická lit. - Rozhnevaní mladí muži - G. Orwell – Zvieracia farma
- Osborn, Wain, Brain
Ruska - samizdatová - Pasternak – Doktor Živago
- Solženicyn – Súostrovie Gulag
Nemecká lit.- epicke divadlo - Bertolt Brecht – Matka guráž a jej deti (dráma)
Francúzska lit: - humanistický existencializmus - Exupéry – Malý princ
- existencializmus - Camuse – Cudzinec
- Sartre – Múr, Hnus
- antidráma - Becquet – Čakanie na Godota (absurdná dráma)
- pozitivizmus – A.R.Grillet - Gumy
Talianska lit.- neorealizmus - Alberto Moravia – Rimanka, Vrchárka
Česká lit. – V.Havel, Švandrlík, B.Hrabal
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Prehľad literatúry 9. ročníka | Referát | 595 slov | |
Prehľad literatúry 8. ročníka | Referát | 565 slov | |
Prehľad literatúry 7. ročníka | Referát | 590 slov | |
Prehľad literatúry 6. ročníka | Referát | 774 slov | |
Prehľad literatúry 5. ročníka | Referát | 814 slov | |
Periodizácia literatúry – Chronologický prehľad literárnych období | Referát | 6 slov | |
Chronologický prehľad literárnych období | Referát | 2 727 slov | |
Prehľad umeleckých smerov a typických žánrov | Referát | 152 slov | |
INFOGRAFIKA: Časová os literatúry | Maturita | 4 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#František Bábela – Nočné básne = Carmina nocturna, #horatius kym si mlady #František Bábela - Nočné básne