Slovenská medzivojnová poézia (1918-1945)
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 320
Uložení: 74
Slovenská medzivojnová poézia (1918-1945)
Kultúrno-spoločenské pomery
28.10.1918 – vznik 1. ČSR
1921- založenie KSČ
1929-1933 – celosvetová hospodárska kríza
- roky – nástup fašizmu (nacionálne snahy)
1939 – 1945 – II. sv. vojna
- Slovenčina sa stáva národným jazykom a spolu s češtinou s sa stáva štátnym jazykom.
1919 – obnovenie Matice Slovenskej
1920 – založené Národné divadlo v BA a Univerzita Komenského v BA
1922 – 1923 – vznikajú časopisy: Slovenské pohľady, Elán
Staršia generácia: Doznievanie Hviezdoslava, Kraska, nadviazanie ich tradícií
Prechodné obdobie: Štefan Krčméry, Martin Rázus
Nová generácia: Slovenská poézia sa chce otvoriť Európe: tzv. „otvorenie okien Európy“, nadväzuje na
modernú európsku poéziu.
a.) Proletárska poézia - literárna skupina davisti (časopis Dav), poézia zjednodušená
- pod vplyvom marxisticko-leninovských ideálov
- J.R.Poničan, D.Okály, L.Novomeský, V.Klementis, F.Kráľ, P.Jilemnický
- každý mal svoje ideály, boli predstavitelia strán, skupina na to doplácala
b.) Katolícka moderna - duchovní, kňazi, ktorí písali náboženskú poéziu
- presadzovali tradičné kresťanské hodnoty
- R.Dilong, J.Karanta, S.Vaigel, J.Silan, G.Zvonický, K.Strmeň
- po vojne boli na nich vydané zatykače, a tak museli emigrovať
c.) Nadrealizmus - Nadčasová, moderná poézia, experimentovali, písali automatické texty
- Moderné európske avantgardy – priblíženie k Európe
- Novátorská, originálna, búričská poézia
- R.Fabry, P.Bunčák, V.Reisel, Š.Žáry, J.Brezina
d.) Novo symbolizmus - Kresťanský humanizmus: E.B.Lukáč, V.Beniak
- Marksistický svetonázor: J.Poničan, L.Novomeský
e.) Individuálne prúdy - Poézia biča: A.Žarnov
- Poetizmus: M.Haľamová
- Vitalizmus: J.Smrek
EMIL BOLESLAV LUKÁČ
- narodil sa v Hodruši (Hámre), jeho dedina trpí sociálnou biedou – obec vdov a sirôt, muži umierajú..
- pôsobil ako kňaz, učiteľ, bol poslancom Národného zhromaždenia v Prahe
- po 2.sv.vojne sa na 20 rokov odmlčal – opustil cirkev, kritizoval ju
Charakteristika poézie:
- smútok, sklamanie zo života, beznádej, pesimizmus, vnútorné utrpenie à sebatrýzeň, sebautrpenie – dolorizmus, obviňuje sám seba, poézia je meditatívna – úvahová, na zamyslenie
- využíva antitézy, protiklady, kontrasty, protirečenia, paradoxy, témy poézie: láska, domov, vojna (fašizmus)
SPOVEĎ (osobná téma)
- nesie sa v znamení túžob a prehier
- Dravý pocit – osobná spoveď, sebareflexia plná smútku, nostalgie, dolorizmus (dolor - smútok), využíva antitézu
DUNAJ A SEINA (téma domova)
- Taedium Urbis – celá báseň je vystavaná na kontrastoch domoviny (Dunaj) a cudziny (Seina)
- na jednej strane ho Paríž (symbol cudziny a chaosu) lákal, na druhej strane to bolo pre neho niečo negatívne – symbol negatívnych ľudských vlastností
- antitézy v básni: Paríž ho láka, ale aj ho odsudzuje, navonok pôsobí veľmi krásne a honosne, no v skutočnosti je to vnútro špinavé a prehnité; domov chápe ako stelesnenie bezpečia a pokoja a aj keď nie je plný slávy lesku a bohatstva ako Paríž, vždy je lepší ako hlučné veľkomesto; hovorí o slovenskom ľude, ktorý je tvárny, poddajný, mäkký ako vosk a o ľude veľkomesta, ktorí sú draví ako vlci
- naznačuje aj sociálny problém chudoby vo vlasti
O LÁSKE NELÁSKAVEJ
- Paradoxon – téma lásky založenej na paradoxoch, vníma ju ako plnú rozporov
- paradoxy: „Nesmiem byť šťastný, lebo šťastím uplynie šťastie“ – obáva sa, že šťastie tým samotným šťastím nakoniec vyprchá a pominie
- „Nemám rád, že ma miluješ...buď ku mne ľahostajná, lebo takto je láska prisúladná“ – nechce, aby láska rýchlo vyprchala, chce ísť na to pomaly
- „Zakazuj lásku ...“ – obáva sa, že keď prejaví svoj cit, tak láska skončí a on stratí svoj vzťah
- „Len z pôdy pochybností nám láska rastie“ – len keď sa obávame, že môžeme o lásku prísť, je to skutočná láska
- Večná parabola – symbol znamená, že láska vzťah, je niečo neustále sa opakujúce, nemá začiatok, ani koniec
- túži po láske hlbokej, nie len po telesnej, túži si získať srdce ženy
- „Vtedy, keď sme si najbližší, sme si vlastne cudzí“ – láska môže aj zovšednieť, prestanú si byť vzácni
KRIŽOVATKY
- napísal ju v roku 1929, v období, keď vystúpil z cirkvi, keď pôsobil ako poslanec a má pocit prázdnoty, cíti volanie domova a cirkvi, nech sa vráti späť
- Kroky – symboly: - čierna prizma – bezvýchodiskovosť, pesimizmus, beznádej(v rámci tej poslaneckej činnosti v ČS parlamente, odchod z cirkvi)
- bábka na cestách – nemá cieľ, je len bábkou, blúdi, nevie, čo ho čaká
- bez kľúčikov, bez nití – blúdi a vníma svet ako čierny labyrint, z kt. niet úniku, ocitá sa na križovatke bezradnosti
SPEV VLKOV (1929)
ELIXÍR (1934)
- téma 2. svetovej vojny a fašizmu, symbolom je úpadok mravných hodnôt
- Básnik a čas – predvídal príchod vojny na základe znamení na nebesiach, neorientuje sa už tak veľmi na seba;
- básnik má pocit, že čas akoby sa zastavil; objavuje sa tu symbol Héliovho syna Faetóna – nerozvážneho syna boha slnka, ktorý na otcovom slnečnom voze takmer spálil a zničil zem – upozorňuje na nebezpečenstvo prichádzajúcej vojny a zničenia sveta jej krutosťou; vracia sa do rodného kraja, kde čas akoby stál – také ticho pred búrkou;
- symbol orla znamená Nemecko a symbolizuje príchod vojny, hrozby fašizmu; „vlčica kŕmila mláďatá baranom roztrhaným“ – vojna postihne tých úbohých ľudí, ten národ, ktorý už zmanipulovali L
MOLOCH (1938)
- nástup fašizmu, hovorí o tom, že už aj posledná nádej zlyhala, vojna ničí všetko, aj nádej, ľudstvo speje do záhuby
- krutosť umocňuje aj naturalizmami (chechtá sa modla mdlá, kosti mrciny, alej skrvavená)
- Moloch symbolizuje fašizmus, krutosť, ktorý pohlcuje Európu – „Tlieskajte žreci...“ – symbolizuje, že tí diktátori už zmanipulovali masy (žreci) a ako tlieskali všetkému, čo sa dialo (sfanatizovanosť)
- Goja – Goja bol španielsky maliar v klasicizme, maľoval pravdivo, bez prikrášlení, maľoval preludy – krvavé zohyzdené telá – autor reaguje na nástup fašizmu v Španielsku, Hitler si berie všetko, zabíja ľudí – je to paralela s Gojovými výjavmi, využíva zvrátené naturalistické výrazy
BÁBEL (1944)
- Bábel – symbol chaosu
- báseň Ars Poetica – kritizuje spoločnosť, že sa tvári, že je všetko OK, usmerňuje básnikov, ktorých úlohou má byť usmerňovať ľud, aby sa nepodvolil, vyzdvihuje Hviezdoslavove Krvavé sonety
STĹP HANBY (1965), ÓDA NA POSLEDNÚ A PRVÚ
JÁN SMREK
- vlastným menom Ján Čietek
- predstaviteľ vitalizmu (vital – sila, dravosť, nekompromisnosť, elán, radosť, životný optimizmus)
- chcel ľudí vyzvať, aby vyťažili z minima maximum, niekedy však aj za cenu, že niekomu ublížime
- nepoznal rodičovskú lásku, vyrastal v sirotinci, bol účastníkom 1.sv.vojny
- pracoval ako redaktor novín, novinár, publicista, založil edíciu mladých slovenských autorov a týždenník Elán
- v 50. rokoch bol zakázaný, politicky sa neangažoval
ODSÚDENÝ K VEČITEJ ŽÍZNI
- báseň Dnes milujem svoj deň – naznačený nový smer vitalizmu, je radostná J
CVÁLAJÚCE DNI
- Cválajúce dni – vyjadruje pulzujúci život, pohyb, rýchlosť mladosti, divokosť, dravosť, nespútanosť, neobmedzenosť, vychutnanie toho, čo život ponúka;
- filozofia vitalizmu, hovorí o tom, aby sme život naozaj žili a nežili zaseknutí v tom, že sa môže niečo stať, lebo aj tak to neovplyvníme; nenechať život uniknúť pomedzi prsty, nebáť sa riskovať, aj keď už máme namále
- Mne dedinčanka stepilá – erotizujúci podtext
- Dievča v rozkvete – vitalistická, egoistická, sebecká, ženu vníma len ako vec, s kt. sa chce pobaviť a len ju využiť
BOŽSKÉ UZLY
- intímna, ľúbostná poézia
- témou je vzťah k žene, cez ktorú miluje, obdivuje a objíma celý svet
- Balada čerešňových kvetov – ide o dravosť, žiadostivosť vo vzťahu, využíva zrakové predstavy
IBA OČI
- písaná formou poetizmu – neha, jemnosť, ľubozvučnosť
- mení pohľad na ženu a lásku, už nie je tá žena zraniteľná, ale práve muž (už dozrel), vie, že láska vie veľmi zraniť, ak nie je opätovaná
- Oči, Krásna prostota, Pieseň
BÁSNIK A ŽENA (poetizmus)
- zbierku tvoril 10 rokov a je štylizovaná formou dialógu medzi básnikom a ženou
- inšpiráciou pre túto zbierku bola nočná prechádzka pod Michalskou bránou v BA v parku, kde zazrel siluetu krásnej ženy, no neodvážil sa ju osloviť (žena symbolizuje pre neho oporu, inšpiráciu, istotu, odvahu, silu vernosť), zobrazuje ju vo všetkých jej podobách (matka, manželka, milenka)
- má 5 častí: V zasneženom parku
- Pokračovanie jarné
- Letná noc na vode (túžba po láske, pôvabe, nehe, ženu túži ochraňovať, už nie je len sexuálny
objekt, žena je pre neho inšpiráciou, váži si ju)
- Padajú listy
- Po desiatich rokoch
ZRNO (téma domova)
- vznikla z potreby vrátiť sa k istotám domova, k slovenskej prírode, ktorá je pre neho zdrojom novej sily
- Doma – cíti sa sám, potrebuje mať istotu, že sa má kde vrátiť, písal keď bol v Prahe
- Pieseň márnotratného syna – štylizuje sa do márnotratného syna, chýba mu domov
HOSTINA (1944) - proti fašizmu
- Len poézia – zaoberá sa postavením básnika v čase vojny, od neho očakáva,že povie svetu pravdu,že zachráni svet
- naznačený problém fašizmu – národ ide proti národu a úbohí sú obidvaja, len na to doplatia
- všetci si dávajú ruky preč od vojny a pritom boli za ňu zodpovední (kritizuje aj kresťanstvo)
- vyjadruje sa cez symboly, alegóriu
- „Čert mieša karty“ – Hitler, „filozof jak pilát si umýva ruky“ – akože sa níč nestalo
STUDŇA
- téma vojny
- Bacardi – Bacardi bol názov koňaku, najprv zaznieva ako oslava alkoholu a dobrej značky, ale s hlbokým posolstvom proti vojne – radšej nech sa plnia fľaše alkoholom ako delá pušným prachom
OBRAZ SVETA
- Všetko biele- na sklonku života, smrť nevníma pesimisticky, neberie ju ako koniec, chce umrieť v máji, keď všetko rozkvitá
NERUŠTE MOJE KRUHY
- Stromy – symbol večnosti, istoty, utieka sa k prírode, svoj život prirovnáva k stromu, akoby k večnosti
Slovná zásoba
Slovná zásoba – súbor všetkých slovných spojení, ktoré sa v jazyku používajú a existujú
Lexikológia – náuka o slove a slovnej zásobe
Aktívna slovná zásoba – bežne používaná
Pasívna slovná zásoba – rozumieme jej, ale nepoužívame ju
- podľa vecného významu
- podľa slovných druhov (10)
- jednovýznamové => črepník, nástenka
viacvýznamové (vnútorná, vonkajšia podobnosť) => pero, rýchlik, koruna
- homonymá (rovnozvučné, rôznoznačné, nesúvisia navzájom) => plot-plod
- synonymá (rôznozvučné, rovnoznačné, synonymický rad slov) => topánky, botasky
- antonymá (protiklady) => biely-čierny
- paronymá (hláskoslovné a významovo sa ovplyvňujúce) => prút-prúd, plot-plod
- neodvodené
odvodené
zložené - súradné (významovo nadradené) => hlava-orgán
nesúradné (významovo podradené) => hlava-kapusta - podľa dobového výskytu
- nové (vznik nových pojmov, neologizmy) => DVD, CD, MP3
- internacionalizmy (medzinárodné, prebraté) => DVD, CD, empatia, AIDS
- zdomácnené (prevzaté) => hokej, džús, džem, víkend
- kalky (doslovný preklad) => geografia-zemepis, biológia
- zastarané (používajú starší ľudia) => kvôlňa, cmiter
- historizmy (zanikli so zánikom veci) => dereš, krpce
- archaizmy (nahradili sa iným významom) => halena, dukát
- podľa expresivity
- neutrálne (bez citového zafarbenia, nepríznakové) => mama, zošit, chlapec
- citovo zafarbené zjemňujúce
zdrobneniny (deminutíva) => mamička
lichotivé (laudatíva) => maminka, mamulienka
zjemňujúce (eufemizmy) => mamka - citovo zafarbené zhoršujúce
pejoratíva => laba, galgan
hyperboly => labisko, chlapčisko - podľa príslušnosti k štýlovej vrstve
- neutrálne (bezpríznakové, spisovné) => mama, dom
- štylisticky príznakové spisovné
odborné (náučné, termíny) => informatika, syntax
básnické (poetizmy, knižné) => šuhaj, deva, hľa
hovorové => škôlka-materská škola - štylisticky príznakové nespisovné
slangové => profák
žargónové => háro, fáro
argotové => fízel
nárečové => švábka, hámrik, šnuptichel
vulgarizmy => do pekla, hlupák
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Americká medzivojnová literatúra | Maturita | 1 553 slov | |
Slovenská medzivojnová literatúra (1918 – 1945) | Referát | 816 slov | |
Medzivojnová literatúra – 1918-1945 | Referát | 3 018 slov | |
Svetová medzivojnová literatúra prehľad | Maturita | 3 408 slov | |
Slovenská medzivojnová próza (Jozef Cíger Hronský, Urban) | Referát | 885 slov | |
Slovenská medzivojnová próza smery | Maturita | 5 728 slov | |
Slovenská medzivojnová próza (maturitná téma) | Referát | 1 119 slov | |
Slovenská medzivojnová próza | Ostatné | 1 308 slov | |
Slovenská medzivojnová poézia | Ostatné | 2 844 slov | |
Slovenská medzivojnová poézia | Učebné poznámky | 407 slov | |
Slovenská medzivojnová literatúra | Maturita | 1 692 slov | |
Medzivojnová poézia | Ostatné | 1 728 slov | |
Slovenská medzivojnová literatúra | Učebné poznámky | 1 177 slov | |
Slovenská medzivojnová próza - F. Kráľ, P. Jilemnický | Referát | 891 slov | |
Svetová medzivojnová literatúra | Referát | 1 070 slov |