Nespoľahlivý rozprávač + príklad

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: erikaaa (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 14.07.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 238 slov
Počet zobrazení: 1 877
Tlačení: 129
Uložení: 127

Nespoľahlivý rozprávač + príklad

Rozprávač – najšpecifickejšia kategória epickej literatúry

  • autor, ktorý pútavo a nepriamo podáva nejaký príbeh, alebo osoba, ktorá príbeh rozpráva a zaujímavo či vzrušujúco rozpovedá. Rozprávač v svojom rozprávaní využíva rečové zvraty a väzby tak, aby jeho vyrozprávanie deja bolo príťažlivé.

Dvojaká forma vyrozprávania:

  1. a) Er - forma – (On- rozprávanie), najčastejšia forma rozprávania, v 3. osobe
  2. b) Ich - forma - priame rozprávanie (Ja- rozprávanie), opisuje dej z pohľadu jednej postavy v 1. os. sg.

V horizontálnom členení textu rozlišujeme pásmo rozprávača na autorského, nespoľahlivého a priameho rozprávača.

Podľa vzťahu rozprávača k postavám sa vydeľuje 4 typy rozprávačov.

1.autorský, vševediaci – je pozorovateľom života má pozíciu nezainteresovaného pozorovateľa, zobrazuje skutočnosť, pohľad poza .Nestotožňuje sa s nikým, charakterizuje činy postáv, hodnotí príbeh. Dej rozpráva v 3.os sg minulého času (on rozprávanie). Pozná vnútorný svet postáv, vidí ich zvonka, vie o nich všetko, pozná ich najtajnejšie pohnútky a myšlienky. Má obsiahle vedomosti o deji, o jednotlivých postavách. Dostane sa kamkoľvek chce, vie o tajných prianiach všetkých postáv. Vie úplne všetko. Je len na ňom koľko prezradí. ,,Bolelo ho to. Bolelo ho to psychicky. Koniec, povedal si: Nebude sa predsa viac snažiť. Nemá to cenu.´´

2.personálny,subjektívny - sústreďuje sa na jednu osobu, ktorá sa vyvíja v priebehu deja, do detailu ovláda iba jednu postavu, vnútro a vonkajšie znaky, ostatné postavy opisuje len zvonka. (takmer vševediaci) – pohľad jedného páru očí. rozprávač rozpráva príbeh v tretej osobe, ale z pohľadu jednej z postáv – drží postavu za ruku, vidí jej očami, pozná túto postavu dokonale, možno dokonalejšie ako ona sama, ale nepozná dokonale ostatné postavy, postava obyčajne pozerá cez kľúčovú dierku, náhodne sa dopočuje o dôležitých udalostiach a pod.Drak sa vracia- Dobroslav Chrobák

3.priamy, individuálny - cez ja rozpráva celý príbeh. Ich- forma, opisuje v prvej osobe. Charakterizuje svoje vnútorné stavy, pocity, nálady, ostatné postavy len vonkajšie znaky. Sústreďuje sa na seba. Nezhoduje sa s autorom, charakterizuje svoje vnútorné pocity. ,, Z ničoho nič sa predo mnou objavila obrovská šelma. ´´

4.oko kamery - zameriava sa na vonkajšie znaky postáv, nezobrazuje vnútorný svet. Opisuje správanie, dialógy, gestá. Objektívny rozprávač sa stratí v akomsi druhu pohybujúcej sa zvukovej kamery. Kamera môže ísť kamkoľvek, ale zaznamenáva iba videné a počuté. Nemôže sa dostať k myšlienkam jednotlivých postáv. Často sa stretneme aj s pojmom dramatický uhol pohľadu. Najčistejšia forma tohto prístupu je dialóg. Ak autor pridá nejaké vety, vstupuje do deja svojím vlastným prístupom zjavným z výberu slov. Je zameraný len na vonkajšie znaky, črty a činy postáv. Nezobrazuje vnútro, psychiku svojich postáv, len sprostredkovane poukazuje naň cez konanie, reakcie a dialógy

5.nespoľahlivý - Je to rozprávač v literatúre, divadle či filme ktorého dôveryhodnosť a uhol pohľadu bol vážne narušený. Je to falošný rozprávač. Autor môže mať veľa dôvodov na to aby vytvoril tohto rozprávača, zvyčajne na oklamanie a podvedenie čitateľov alebo publika. Nespoľahlivý rozprávači sa väčšinou vyskytujú v prvej osobe(ja- rozprávaní)ale niekedy môžu byť aj v er- rozprávaní. Vo všetkých prípadoch rozprávača prvej osoby rozprávač slúži ako filter udalostí. Čo rozprávač nevie alebo nepozoruje nemôže byť vysvetlené čitateľovi. Nerozpráva v duchu diela, ale je s ním v rozpore. Niekedy však čitateľ verí že rozprávač je dosť informovaný a pravdovravný aby čitateľom presne predostrel príbeh. V prípade nespoľahlivého rozprávača má čitateľ dôvod prečo neveriť tomu čo rozprávač tvrdí. Jeho popis udalosti sa zdá byť chybný, neobjektívny, skreslený alebo sa onak odchyľuje od správneho pochopenia zdieľaných udalostí medzi čitateľom a skrytým autorom. Rozpor medzi pohľadom na udalosti nespoľahlivého rozprávača a čitateľa vytvára pocit irónie. Tento termín bol vytvorený v roku 1961 WAYNE C. BOOTHOM .Termín nemusí hneď znamenať , že rozprávač je vlastne nedôveryhodný alebo chorobný klamár (aj keď to môže byť pravda v niektorých prípadoch) od kedy táto kategória zahŕňa aj nevinných, naivných alebo zle informovaných rozprávačov. Typický príklad je postava Hucka v Dobrodružstvách Huckeberryho Finna od Marka Twaina. Tento 14 ročný rozprávač nerozumie plnej váhe udalostí týkajúcich sa ho.

Rozprávač môže byť nespoľahlivý z mnohých dôvodov. Some of the typical scenarios are: Niektoré typické scenáre sú:

  • Rozprávač môže byť dramaticky odlišný veku než ľudia v príbehu. Napríklad ako dieťa, sa snaží vysvetliť konanie dospelých
  • Rozprávač môže mať predsudky o rase, triede či pohlavií
  • Rozprávač môže mať nízku inteligenciu
  • Rozprávač môže trpieť halucináciami, alebo demenciou
  • Rozprávač môže mať vadu osobnosti, ako sú chorobné klamstvo alebo narcismus

Len spisovateľ – majster dokáže vyrozprávať príbeh v opačnom duchu ako on sám cíti. Nespoľahlivý rozprávač je skúškou dospelosti čitateľa, ktorý má pochopiť, že sa s ním zahráva a je nedôveryhodný napr. Tajovský - Apoliena. Kto chytá v žite – J.D.Salinger

Kto chytá v žite – J.D. Salinger


Povýšili ma. Už neumývam riad v kuchyni. Zistili, že na „prišelku“ z východnej Európy hovorím dobre po anglicky a mám vo zvyku sa usmievať. A tak sa rozhodli, že najlepšie bude, ak budem robiť za barom, ktorý bol zároveň aj recepciou. Ja a barmanka, dovoľte mi pousmiať sa. V bare som bola dovtedy dvakrát v živote, cigaretu som nemala v ústach ani zo žartu, alkohol mi nielen zo zásady, ale vyslovene nechutí. Ja a barmanka. Vystrašene som ťukala do pokladne, vystrašene počítala drobné a vystrašene čapovala pivo. Snažila som sa splynúť s cigaretovým dymom, rozplynúť sa naň. Tak toto tým mysleli, keď hovorila o tom, že treba vyjsť z komfortnej zóny. Dosť absolutistické a drastické, ale to som ja.
Bolo práve sobotňajšie popoludnie a v bare bolo mŕtvo. Nemarketingovo som sa tešila na pokojný večer, keď v tom zazvonil telefón. Volal Craig, aby na poslednú chvíľu objednal celý bar pre futbalistov z Lode. Dovidenia, pokojný večer...
Keď sem prvýkrát prišli, nemohla som ich vystáť. Nielen vyzírali, ale pravdepodobne aj boli namyslení frajeri. Nie, mala by som byť fér. Aké iné atribúty použiť - vyobliekaní, navoňaní, vyšportovaní, bohatí s fotkami Barbín v peňaženkách. Čo už by som si len ja s nimi vedela a mohla povedať?? Ale je zvláštne, že oni ma mali radi od začiatku. Aspoň Richy mi to tvrdí. Aj Craig. Boli zo mňa zmätení, absolútne si ma nevedeli zaradiť. Flirtovať sa so mnou nedalo, ani viesť špinavé reči, ani predo mnou nadávať, ani si ma získať kupovaním drinkov. Boli zo mňa nervózni a mne to ani trošku nevadilo. Začali sem chodiť aj napriek tomu každý deň a ja som si v sebaobrane uvedomila, že sa ich musím naučiť mať aspoň trochu rada. Lebo to je kresťanská zásada, lebo inak sa zbláznim keďže sú tu každý deň.
A potom sa niečo stalo a mne niekto veľmi ublížil. Bol to zlý človek a nešlo mu o nič iné len ma svojimi špinavými rečami tiež zašpiniť a ponížiť. Aj v ten večer tu boli moji futbalisti. Poslali toho chlapa dokelu a Richy ma zavolal k sebe. Usadil ma na stoličku a držal ma za ruky kým sa mi neprestali triasť. Craig povedal, že zostanú do záverečnej keby sa ten človek náhodou vrátil. Poznali ho a mali s ním veľmi veľmi zlé skúsenosti. Báli sa o mňa, nebolo im to jedno, záležalo im. Cítila som sa taká maličká... že práve chlapci o ktorých som si vôbec nemyslela veľa sa stali mojimi anjelmi v ten večer. Tak predsa ešte jeden atribut viem pridať.
Do baru sa vovalilo dvadsať obrovských anglických futbalistov pod vedením dvojmetrového Richyho, ktorý všetky ponožky, ktoré má ukradol Craigovi, vlastní dva svetre, ktoré strieda v párnych a nepárnych týždňoch. Oba mu darovali mamy jeho bývalých priateliek.
Objednávajú si jeden cez druhého, smejú sa, nadávajú, pýtajú sa ma, aký som mala zatiaľ deň a či mi je ešte stále smutno. Richy sa predierie pomedzi prítomných k baru.
„Maruškaaa…“
„Párny?“ zasmejem sa
„Nie, zelený…nepárny…“
Berie si pohár piva, ja sa usmejem a neposudzujem formy v akých sa o mňa Ten Najvyšší stará. 

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu