Absurdná dráma = antidráma
Autor: celestina (18)
Typ práce: Ostatné
Typ práce: Ostatné
Dátum: 01.12.2022
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 575 slov
Počet zobrazení: 1 149
Počet zobrazení: 1 149
Tlačení: 62
Uložení: 71
Uložení: 71
Absurdná dráma = antidráma
50-te roky 20.storočia, Francúzsko
Znaky:
- porušuje klasické požiadavky divadelnej hry = aby vyjadrila pocit nezmyselnosti ľudskej existencie
- vychádza z existencionalizmu
- dej hry nenapreduje, točí sa a vracia, nie je súvislý, logický
- chýba zápletka, rozuzlenie, ale i charakteristika a motivácia konania postáv
- nezmyselné dialógy !!!, resp. žiadna komunikácia medzi postavami
- opakovanie slov, viet, chaotické novotvary = vyjadrujú neschopnosť dorozumieť sa
- je na divákovi, aby sa rozhodol, ako dráma skončí, donúti ho zamyslieť sa nad vlastnou existenciou
chaos a zmätok na scéne = úzkosť človeka v reálnom svete
Samuel Beckett
- írsky dramatik, ktorý ale väčšinu života prežil vo Francúzsku
- okrem drámy písal i prózu, v ktorej využíva prvky nového románu, t.j. antirománu (Malone umiera)
ČAKANIE NA GODOTA
„Keby som vedel, kto je Godot, napísal by som to ...“
- tragikomédia, komické prvky (opakujúci sa motív tlačiacich topánok, výmena klobúkov, pády) sa striedajú s tragickými (vzťah tyranského Pozza k otrokovi Luckymu, bitky, hlad, outsiderstvo hlavných predstaviteľov)
- 2 dejstvá
- prvky varieté, cirkusu a nemého filmu
- Estragón a Vladimír sa stretávajú na opustenej ceste a čakajú na tajomného pána Godota, ktorý je pre nich poslednou šancou ako dať svojim životom zmysel, ako ho zmeniť
- v závere hry sa chcú obesiť, zavesia povraz na strom, ten sa ale roztrhne, posledná veta: „Zostaneme?“
- každá postava je inej národnosti: Vladimír – Slovan, Estragón – Francúz, Lucky – Angličan, Pozzo - Talian
- Godot je „postava za scénou“ (ako boli v antike bohovia), pre niektorých predstavuje Boha, že
zmena, na ktorú postavy čakajú je smrť
- paradoxne je dráma hrou o nádeji
Eugene Ionesco
- francúzsky dramatik rumunského pôvodu
- okrem absurdnej drámy písal i tragifrašky
PLEŠATÁ SPEVÁČKA
- k napísaniu hry ho inšpirovala konverzačná príručka angličtiny
- manželia Smithovci čakajú vo svojom londýnskom dome na manželov Martinovcov, aby sa nenudili, hovoria
nezmyselné slová = ako „pokazené automaty“
- do rozhovoru vpadne veliteľ hasičov, aby uhasil údajný oheň, po ubezpečení manželov, že nikde nehorí, pokračuje teraz už trojica postáv v nezmyselnej komunikácii (pridá sa i slúžka Mary, ktorá sa vydáva za Sherlocka Holmesa)
- po príchode Martinovcov prebieha hra rovnakým štýlom – slovné nezmysly, gestá, repliky
- téma hry: neschopnosť komunikácie, prázdnota, nuda, ktorá je nahradená tvorbou nezmyselných slov
STOLIČKY
- starí manželia sa rozhodnú, že chcú spáchať samovraždu
- pozvú do svojho domu hostí a rečníka, ktorý má predniesť poslednú vôľu
- hostia neprídu, rečník sa postaví pred prázdne stoličky a vydáva nezmyselné zvuky = človek nemá čo povedať iným
- v závere skočia z okna
Protikladom Ionesca je Beckett. Ionescove hry sú doslova presýtené konverzáciou, zatiaľ čo Beckettove drámy často končia mlčaním a tichom.
Friedrich Dürrenmatt
- švajčiarsky predstaviteľ absurdnej drámy
FYZICI
- komédia v 2 dejstvách s detektívnou zápletkou
- v luxusnej psychiatrickej liečebni doktorky Mathildy sa „liečia“ traja „šialení“ fyzici (predstavujú sa ako Newton, Einstein a Möbius), prví dvaja sú agenti snažiaci sa získať Möbiove záznamy o výskumoch, pomocou ktorých by ovládli svet, zavraždia svoje ošetrovateľky, aby ich považovali za bláznov, Möbius presvedčí agentov, aby doživotne zostali na psychiatrii – záznamy nakoniec získa doktorka, ktorá je ako jediná z postáv skutočne šialená
- téma: vzťah medzi mocou a morálkou, t.j. morálna zodpovednosť vedcov pred zneužitím výdobytkov vedy a techniky
Václav Havel
- český predstaviteľ absurdnej drámy, bývalý prezident ČR
ZAHRADNÍ SLAVNOST
- hlavnou postavou je Hugo, prestaviteľ strednej vrstvy
- hra je o budovaní kariéry, o rôznych spôsoboch, ktorými sa človek dostáva bližšie k cieľu, o tom, ako
prispôsobovanie sa iným môže viesť k rozpadu našej osobnosti
- hlavná postava získa vytúžený post vďaka ovládaniu prázdnych fráz, stráca vlastnú identitu, nespoznávajú ho ani vlastní rodičia
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
24. Antiromán, antidráma | Maturita | 591 slov | |
Absurdná dráma vo svetovej a slovenskej literatúre | Referát | 1 435 slov | |
Absurdná dráma | Ostatné | 731 slov | |
Absurdná dráma | Referát | 2 357 slov | |
Dramatická literatúra – absurdná dráma | Ostatné | 651 slov | |
Absurdná dráma diela | Ostatné | 1 458 slov | |
Absurdná dráma znaky | Maturita | 742 slov | |
Absurdná dráma znaky | Referát | 803 slov | |
Absurdná dráma znaky | Referát | 303 slov | |
Absurdná dráma, Znaky absurdity: | Maturita | 683 slov | |
Absurdná dráma znaky | Maturita | 367 slov | |
Absurdná dráma | Maturita | 384 slov |
Diskusia: Absurdná dráma = antidráma
Pridať nový komentárVygenerované za 0.014 s.