Absurdná dráma, Znaky absurdity:
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 077
Uložení: 64
Absurdná dráma
Prvé náznaky sa objavujú už na konci prvej polovice 20.stor. vo Francúzskej a Americkej literatúre.
Autori vyjadrujú pocit absurdity = nezmyselnosti sveta (človek sa pohybuje uprostred nezmyselných vzťahov s inými ľuďmi, nedokáže komunikovať.
Znaky absurdity:
- Chýba dej a rozuzlenie (čím sa narúšajú dovtedajšie teórie)
- Postava nie je charakterizovaná, prichádza odniekiaľ a nikam nesmeruje, ocitá sa v chaotickom svete.
- Jazyk postáv je chaotický. Repliky nenadväzujú na seba
- Typické sú dlhé monológy, ktoré naznačujú neschopnosť komunikovať s iným človekom.
- Dialóg je živý, postavy si skáču do rečí a nedáva to zmysel.
- Výpovede sa často krát opakujú a aj situácie čím sa u divákov zvyšuje pocit beznádeje.
- Scény sú bez kulís. Symbolizujú monotónnosť života.
Predstavitelia: Samuel Becket – predstavidel Francúzskej literatúry a napísal ČAKANIE NA GODOTA. ( Godot súvisí s bohom od slova Got)
Často je na scéne situácia, že sa na niekoho čaká, postavy čakajú pretože je zvykom čakať.
Dve postavy tulákov ESTARAGON a VLADIMÍR čakajú na GODOTA. No na konci každého dejstva akýsi chlapec oznámi, že GODOT nepríde.
Jazyk postáv je chaotický, opakujú sa vety. Scéna je s jedným stromom bez kulís.
Eugen Lonesco– PLEŠATÁ SPEVÁČKA
Scéna z Londýnskeho domu, aj veci sa stávajú postavami. Napr. hodinky, ktoré v tejto absurdnej spoločnosti odmietajú poslušnosť a ukazujú o 6 hodín menej.
Jeden manželský pár prichádza na návštevu k inému manželskému páru (veliteľ hasičov, slúžka ktorá sa vydáva za Sherlocka Homsa). Každý si od rozpráva svoje reči, veľa slov je o ničom. Hra sa končí tak ako začala, len výmenou manželského páru. Na začiatku sedia a nudia sa. Manželia Smithovcovci sedia a čakajú aj manželia Martinovci. Kolobeh absurdného života pokračuje
K tomuto tipu absurdnej hry sa približuje aj Václav Havel (česká literatúra) a napísal VERVISÁŽ a STOLIČKY
Stoličky- Starý manželia rozložia staré stoličky a komunikujú s pomyselnými ľuďmi. No nikto z hostí nepríde. Rečník, ktorý sa má za starkých rozlúčiť s pozvanými nehovorí, len vyráža z hrdla neartikulované zvuky.
Švajčiarska literatúra
Fridrich Durema – S absurdnou hrou ho spája pocit hroziacej katastrofy a názor že svet si nezaslúži nijaké iné len parodické a paradoxné zobrazenie. A je autorom komédie FYZICI.
Dej sa odohráva na psychiatrickej klinike, ktorú vedie stará slečna, väčší blázon ako jej pacienti. Agenti v úlohe pacientov sa pokúšajú obrať o vynález fyzika. Stará slečna sa vynálezu zmocní a chce ovládnuť svet.
Rozum v modernom svete rekapituluje pred chorým mozgom.
Vplyvy absurdnej drámy preberá aj Americká dráma
Predstaviteľ Fensee Williams – električka zvaná túžba.
Stanley je človek, ktorý bojuje o svoje presadenie v práci, svoju nadradenosť dáva pociťovať svojej žene Stelle, ktorá ho miluje. Stellina sestra je stratenou existenciou (má nedostatok peňazí, alkohol....)
Keď je Stella v pôrodnici, jej sestra Blanche sa stáva milenkou vlastného švagra. Nakoniec skončí na psychiatrií.
V 60. rokoch sa na Slovensku prejavý vplyv SVETOVEJ LITERATURY.
Postavy sa často ocitajú v hraničných situáciách, sú pod veľkým tlakom, ide im o život. Patrí sem Ivan Bukovčan – KÝM KOHÚT NEZASPIEVA.
Zvláštnosťou v postmodernistickej dramatickej literatúre je divadlo. Vzniklo v roku 1963 a ako ochotnícke divadlo v Radošine pri Piešťanoch. Je to autorské divadlo Stanislava Štepku
Podporuje slovenskú literárnu a Ľudovu slovesnosť, politické hesla atď. A napísal JÁÁNOŠÍK
Spracoval tú starú Slovenskú Jánošíkovskú tradíciu na Štepkov spôsob, teda je to paródia.
Dramatický text je oživený komentármi, pesničkami. Na scéne je herec a vedúci, ktorý majú oblečené pyžamové kabátiky. Vedúci sa chystá spustiť divadlo. Chystá sa k pôrodu. K jednej ťarchavej žene v dedine Terchová sa narodil syn. Matka sa volá Dagmar Jánošíkova s menom Trautenbergová. Otec Jonatan Jánošík vlastným menom Viesman. Do izby vstúpia draby. Matka a dcéra musia ísť do kaštieľa. Poslal po ne pán Rebaj – kandidát milostných viet. Jánošík odmieta byť hrdinom, nechce sa dostať do čítaniek a chce žiť so svojou Aničkou. Na konci ošetrovateľ príde po Jánošíka a Uhorčíka alias pre herca a vedúceho a opäť dostanú pyžamové kabátiky
LASICA A SATINSKÝ
Divadlo L+S reprezentovalo na Slovensku KABARETNEHO INTELEKTUALNEHO divadla
Soaré – nie je to tradičná divadelná hra. Autori ju nazývajú STRETNUTIE S OBECENSTVOM. Je to kabaretné predstavenie s moderatoskym vstupom oživene s poetickým textom a hudbou.
Má 3 časti: 1. časť = večera , 2.časť = večera, 3.časť = Hamlet.
Scénické či autorské poznámky sú v zátvorkách ale okrem nich je v diele autorský text, ktorým autori uvádzajú a tlmočia dojmy
Autori využívajú postupy: Absurdnej hry (hlavne dialóg, paradox, nečakaná pointa...) ďalej využívajú postupy POSTMODERNIZMU (paródia textov, ...)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Absurdná dráma vo svetovej a slovenskej literatúre | Referát | 1 435 slov | |
Absurdná dráma | Ostatné | 731 slov | |
Absurdná dráma | Referát | 2 357 slov | |
Dramatická literatúra – absurdná dráma | Ostatné | 651 slov | |
Absurdná dráma diela | Ostatné | 1 458 slov | |
Absurdná dráma znaky | Maturita | 742 slov | |
Absurdná dráma znaky | Referát | 803 slov | |
Absurdná dráma znaky | Referát | 303 slov | |
Absurdná dráma znaky | Maturita | 367 slov | |
Absurdná dráma = antidráma | Ostatné | 575 slov | |
Absurdná dráma | Maturita | 384 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#charaktery postáv v hraničných situáciách