Baroková literatúra
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 44 568
Uložení: 1 396
Baroková literatúra
– 16.-18. storočie Taliansko a Španielsko
– špan. barroco – veľká perla nepravidelného tvaru
– 16. st.- kríza hodnotového systému
– riešenie – ofenzíva náboženského myslenia a cítenia – návrat márnotratného syna
– posledná vývojová etapa európskej kultúry, ktorej kultúrna syntéza stojí na kresťanskom univerzalizme – je teocentrická
– rekatolizácia – vznik inkvizície – Ignác z Loyoly – jezuitský rád
– faktory krízy hodnôt a myslenia: tridsaťročná vojna, náboženské rozbroje, Turci, živelné pohromy, epidémie
– pesimizmus a beznádej
– znaky baroka:
· hlavná myšlienka – vanitas vanitatum (márnosť nad márnosť) všetkého pominuteľného
· umelci sa obracali do večnosti, k nadpozemským hodnotám
· dekoratívnosť (ozdobnosť), pompéznosť (nádhera), patetickosť (nadnesenosť)
· snaží sa zapôsobiť na zmysly, ohúriť
· pozemský svet stráca pôvodný význam a zmysel, mení sa na znaky, symboly, snaží sa vyjadriť nevysloviteľné
– výtvarné umenie: Caravaggio, Bernini, Diego Velasquéz, Rembrandt
– hudobné umenie: Claudio Monteverdi – opera, Georg Friedrich Händel, Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi
– protiklady – človek sa zmietal medzi dobrom a zlom, túžbou po večnom živote a strachom zo smrti, nádejou na vykúpenie a hrôzou z večného zatratenia
– dva rôzne štýly – vysoký, so zložitými štylistickými a jazykovými prostriedkami a nízky, ľudový
– žánre:
o poézia – duchovná poézia – spevníky a zborníky, zveršované príbehy, alegorické básne, výchovno-úvahová poézia, epos, duchovný epos
o próza – pedagogické spisy, učebnice, gramatiky, memoáre, cestopisy, denníky, obrany
o dráma – školské divadelné hry
Európska baroková literatúra
-typickým znakom je symbolika
Česká literatúra
- Jan Amos Komenský (28.3.1592 Nivnice – 15.11.1670 Amsterdam)
– učiteľ, kazateľ Jednoty bratskej, rektor latinskej školy vo Fulneku; rektor gymnázia v Lešne (Poľsko), reformoval školstvo v Anglicku a Švédsku
– 1657 – Amsterdam – Zobrané spisy
– vypracoval systém pedagogiky ako vedy, zastával princíp demokratizmu
– prišiel s požiadavkou kolektívneho vyučovania a vyučovania v materinskom jazyku
– nábožensko-filozofické dielo – Labyrint světa a ráj srdce – alegorické a satirické dielo. Autor vidí svet ako mesto, labyrint. Prechádza ním s dvoma sprievodcami: Vězvěd Všudybud (úsilie poznať) a Mámení (pohodlie). Tí mu dali okuliare krivo – vidí pravdu, krivdu a nenávisť. Všíma si jednotlivé vedné odbory a ich príslušníkov (lekári, teológovia,...) – pozoruje hýrivý život vrchnosti. Navštevuje historikov, umelcov, filozofov a upozorňuje, že sláva je len dočasná. Dostáva sa do myšlienkového a spoločenského chaosu – hľadá východisko – nachádza ho vo svojom vnútri. V raji srdca nachádza Krista, pravý pokoj. V tomto diele podáva kritiku, analýzu spoločnosti.
– pedagogické spisy – DIDACTICA MAGNA (Veľká didaktika) – otázka výchovy a vzdelania, zaujíma sa o cieľ, podmienky a prostriedky výchovy. Všetci by mali mať právo študovať – právo na vzdelanie.
– forma vyučovacej hodiny; do školskej organizácie zaviedol systém : materská, ľudová (základná, s vyučovaním v materskom jazyku), latinské školy, univerzity
– učebnica – Orbis pictus (Svet v obrazoch) – jazyková obrázková učebnica. Vďaka obrázkom sa latinčina učila ľahšie
– učebnica – Brána jazykov otvorená – učebnica latinčiny; rozdelil vety podľa vedných odborov (myšlienkové celky) – 1000 viet do 10 celkov; postup od konkrétneho k abstraktnému, od jednoduchého k zložitému, od blízkeho k vzdialenému...; princíp vekuprimeranosti, konkrétnosti, postupnosti, názornosti
– Informatorium školy mateřské – problematika predškolskej výchovy – určená rodičom, aby sa starali o zdravie svojich detí, deti si majú osvojiť pravidlá správania, čistotnosti atď. v ranom veku. „Deti neslobodno trestať školou.“
– jeho diela smerujú k vševede – pansofia
– poznaním a vzdelaním sa odstránia konflikty, udrží mier
Talianska literatúra
- Torquato Tasso
– epos – Oslobodený Jeruzalem – o osudoch 1. križiackej výpravy; dve témy – svet zbraní, úzko spätý s teologickými predstavami a svet ľudských citov
Anglická literatúra
- John Milton
– duchovný epos – Stratený raj – spracovaný biblický príbeh o stvorení sveta. Hlavná postava je Satan, ktorý proti Stvoriteľovi zosnuje plán pomsty tým, že zvedie Adama a Evu na hriech a tí musia opustiť raj. Vykresľuje nádhery neba, krásy raja a temnoty pekla
– duchovný epos – Raj znovu nájdený – Milton pokračuje v biblickom námete pokúšania Krista na púšti
Španielska literatúra
- Luis de Góngora
– gongorizmus – poézia s priveľmi zložitou obraznosťou, symbolikou, učenosťou a komplikovaným štýlom
Nemecká literatúra
- Hans Christoffel von Grimmelshausen
- Dobrodružný Simplicius Simplicissmus
· Baroková kultúra na Slovensku /1650-1780/
· Protihabsburské povstania
· Reformácia, protireformácia
· 1670-Vešeléniho sprisahanie- Bratislavské súdy: protestanti odsúdení na galeje -exulantská literatúra
· 1635 Trnavská univerzita
-Peter Pazmáň, protiref. ideológia:
– šíriť kat. náboženstvo v Uhorsku
– pokúsiť sa utíšiť bojový národ
– povzniesť dôstojnosť uhorského národa
· počas panovania Márie Terézie bola presunutá do Budína
· fakulty: teologická, právnická, filozofická, lekárska
· 1606 Evanjelické lýceum, Ev. kolégium v Prešove
· lit. jazyky: latinčina, nemčina – exulantská, čeština a slovakizovaná čeština
· tlačiareň-Levoča/1. slovenská kniha /,Žilina, Skalica, Bratislava, Trnava
Slovenská baroková poézia
· Katolícka duchovná poézia
-spevníky 1655 Benedikt Szöllösi – Cantus catholici – Písne katolické latinské a slovenské, nové i starodávne
-latin. úvod, hlási sa k cyrilo-metodskému odkazu, sústreďuje sa na barokové motívy: smrť, zánik, Boží trest
– Svetská baroková poézia
-rukopisné spevníky a zborníky /autori hlavne kňazi/rôznojazyčné texty
-Spevník Dionýza Kubíka
-Zborník Jána Lányho
-Mikulášsky zborník
· Ján Sekáč-1800-Láskavé karhání smíšnopochabných mravuv /zveršované príbehy/
· ľúbostná báseň
-Š. F. Selecký – Obraz panej krásnej perem malovaný
-rozsiahla skladba písaná kultivovaným jazykom
-alegorická báseň ospevujúca Trnavskú univerzitu
· Didakticko-reflexívna poézia
-výchovno-úvahová poézia, poučuje, zabáva, ale núti aj k zamysleniu, autori preslávili ľudové príslovia, podávali návody ako sa zachovať v určitých životných situáciách, zamýšľa sa nad spoločenským poriadkom a morálkou spoločnosti
· Peter Benický
-zb. básní Magyar rithmusok
-zb. Slovenské verše
-cyklus 217 didaktických básní, dôkaz o medziobdobí medzi renesanciou a barokom-
manierizmus
-obsahuje 6,7,12 slabičné verše, združený rým, západoslov. nárečie, kritika morálky a života uhorskej spoločnosti/najmä šľachty/, využíva ľudovú, hovorovú reč
-Komu sa nelení tomu sa zelení, Bez práce niesu koláče, Nie je všetko zlato, čo sa blyští
-otvorene sa zastáva nižšej spoločenskej vrstvy.
· Hugolín Gavlovič
-Valaská škola mravúv stodola
– 2 témy:1.vzťah jednotlivca k Bohu.2.postoj k ľuďom a svetu, chce priviesť ľudí k cnostnému životu, problém alkoholizmu, obdiv a oslava chudobného človeka, vyjadruje nenávisť k vojnám, miluje vlasť
Slovenská baroková próza
· Memoárová a cestopisná literatúra
· Štefan Pilárik st. – Sors Pilarikiana – Los Pilárika Štefana
epicko-reflexívna báseň, ale charakter diela je viac prozaický, hovorí o zajatí
Turkami
· Tobiáš Masník, odsúdený na galeje, ušiel aj s Jánom Simonidesom do Nemecka, v tvorbe čerpal z časov prenasledovania a úteku
Vezení a vyslobození kneze Tobiáše Masniciusa
· Ján Simonides- Väznenie, vyslobodenie a putovanie, prvky cestopisu a dobrodružného rozprávania
· Ján Rezik- Prešovská jatka, zachytáva obraz popravy
je spoluautorom diela Gymnaziologia - pokus o dejiny slov. evan.gymnázií
· literatúra písaná v zahraničí: exulanska literatúra
· Samuel Hruškovič- Vita Samuelis Hruscowitz, lat. autobiogr. próza
· Daniel Krman- Cestovný denník.
Opisuje cestu Krmana za švédskym kráľom so žiadosťou o finančnú podporu Prešovského kolégia
· Dobrodružná próza: časť autobiografickej prózy prechádza do žánru dobrodružnej lit.
· Móric August Beňovský - Pamäti a cesty grófa Mórica A. Beňovského
Vyšla v angličtine, nemčine, francúzštine
Opisuje zajatie na Sibíri a Kamčatke, plavbu na Madagaskar, kde ho domorodci prehlásili za kráľa
· V umeleckej próze sa vyvíjala zábavná próza- bájky, anekdoty, facílie/krátke žartovné rozprávanie
Vedecká a popularizačná literatúra
- Matej Bel (1684 Očová – 1749 Bratislava)
– polyhistor, pedagóg, evanjelický kazateľ, jazykovedec, organizátor vedecko-vlastivedného výskumu
– univerzita v Halle – teológia a filozofia
– 1708 – gymnázium v Banskej Bystrici
– 1714 – rektor na Evanjelickom lýceu v Bratislave
– vydal učebnicu nemčiny, maďarčiny, upravil latinskú gramatiku
– vydával noviny – Nova Posoniensia – Bratislavské noviny – správy zo sveta
– 1735 – encyklopedické dielo Historicko-zemepisný poznatok o novom Uhorsku – Notitia Hungariae – vyšli prvé 4 zväzky. Všeobecná časť – prírodovedné, geografické vedomosti o uhorských stoliciach; špeciálna časť – kaštiele, mestá, mapy stolíc kreslil kartograf Samuel Mikovíny
– navrhol založiť učenú uhorskú spoločnosť – zbierať pramene a poznatky o vlastivednom výskume
– člen vedeckých skupín v Londýne, Olomouci, Berlíne atď.
– po smrti dostal titul Veľká ozdoba Uhorska (Magnum Decus Hungariae)
– obhajca práv národa – hlásil sa k slovenskému pôvodu
– napísal úvod k Doležalovej gramatike – Gramatika slovensko-česká – spisovný jazyk sa môže vyvíjať iba kultivovaním jazyka v kultúre a spoločenskom živote
- Alexander Máčay
– zbierka kázní – Chleby prvotín – latinský úvod – obrana Slovákov
- Daniel Sinapius – Horčička
– zbierka prísloví – Nový trh latinsko-slovenský – v úvode obrana slovenského národa (latinský)
- Ján Baltazár Magin
– apológia = obrana – Ostne... alebo Obrana – prvá politicky osnovaná po latinsky napísaná tlačou vydaná obrana Slovákov. Polemizuje s profesorom právnickej fakulty Trnavskej univerzity Michalom Benčíkom a obhajuje autochtónnosť – pôvodnosť a rovnoprávnosť Slovákov v Uhorsku; zdôrazňuje práva Trenčína, význam cyrilo-metodskej tradície
- Adam František Kollár
– historik, právnik
– riaditeľ Viedenskej cisárskej knižnice
– osobný poradca Márie Terézie (školstvo)
– jeden z autorov školskej reformy Ratio educationis – povinná školská dochádzka
- O pôvode a stálom používaní zákonodarnej moci – dotkol sa privilégií šľachty a kléru, kritizoval ich postavenie, vyslovil sa za ich zdanenie. Spis cenzurovaný – na listine zakázaných kníh
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Európska baroková literatúra (16. – 18. storočie) | Maturita | 90 slov | |
4. Slovenská baroková literatúra (1650 – 1780) | Maturita | 476 slov | |
Baroková literatúra – maturitná otázka | Referát | 660 slov | |
Baroková literatúra | Maturita | 1 677 slov | |
Tematický celok: Baroková literatúra | Referát | 951 slov | |
Baroková literatúra | Učebné poznámky | 276 slov | |
Svetová baroková literatúra (16. – 18. st.) | Maturita | 808 slov | |
Baroková literatúra | Ostatné | 1 288 slov | |
Baroková literatúra – autori, predstavitelia, diela | Ostatné | 699 slov | |
Baroková literatúra 16. – 18. storočie | Referát | 1 075 slov | |
Svetová a slovenská baroková literatúra | Referát | 702 slov | |
Európska baroková literatúra | Referát | 432 slov | |
Baroková literatúra | Maturita | 188 slov | |
Slovenská baroková literatúra | Ostatné | 1 365 slov | |
Baroková literatúra | Referát | 385 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#barokova literatura #didakticko-reflexívna poézia #john milton - stratený raj #didakticko-reflexívna lyrika #barok literatúra #alegorické dielo #štefan pilárik sors pilarikiana #Peter Benicky slovenske verse #Jan Amos Komenský #didakticko reflexivna poezia #baroková literatúra maturitné #baroková literatúra maturita #barok maturita #znaky baroka #slovensky barok #peter benicky #didakticko-reflexivna literatura #didakticko – reflexívna poézia #rozpravanie bez prace nie su kolace #historicko dobrodruzna proza