Marketingový výskum
Autor: tinuska55
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 24.09.2015
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 936 slov
Počet zobrazení: 5 384
Počet zobrazení: 5 384
Tlačení: 292
Uložení: 284
Uložení: 284
6. Marketingový výskum
Charakteristika, proces a typy marketingového výskumu. Marketingový výskum ako zdroj informácií. Postavenie výskumu v systéme marketingového riadenia organizácie.Pri marketingovej analýze, plánovaní, implementácii a kontrole potrebujú marketingoví manažéri informácie o zákazníkoch, konkurentoch, sprostredkovateľoch a ďalších faktoroch trhu. Rozširovanie až globalizácia firiem vyžaduje stále väčšie množstvá informácií. Problém nespočíva v zabezpečení informácií, ale problémom je neutopiť sa v nich. Manažéri sa však často sťažujú na nedostatok správnych resp. nadbytok nesprávnych informácií, resp. sú informácie tak rozptýlené, že zistenie jednoduchých faktov vyžaduje veľké úsilie. Podriadení možno nechcú poskytovať informácie, o ktorých sa domnievajú, že nebudú správne vyjadrovať ich výkon. Významné informácie prichádzajú èasto príliš neskoro, aby sa dali využiť, a včasné informácie sú nepresné. ⇒ Firmy, ktoré často plne nevyužívajú informačné možnosti, sa musia snažiť vytvoriť informačné systémy, ktoré zodpovedajú ich potrebám.
Marketingový výskum definujeme ako funkciu, ktorá prostredníctvom informácií spája spotrebiteľov, zákazníkov a verejnosť s marketérmi. → určenie a definovanie marketingových príležitostí a problémov, na
vytvorenie, zdokonalenie a hodnotenie marketingových akcií, na monitorovanie marketingového výkonu a na dokonalejšie poznanie marketingového procesu.
Získavanie informácií a zdroje informácií
• Interné spravodajstvo – (finančné, činnosť konkurencie, spokojnosť zákazníkov) -• Marketingové spravodajstvo - každodenné informácie o vývoji marketingového prostredia, ktoré pomáhajú manažérom pripravovať a upravovať marketingové plány.
• Marketingový výskum
V projetoch marketingového výskumu sa pracuje s primárnymi a sekundárnymi zdrojmi údajov. Základný rozdiel medzi týmito zdrojmi dát vychádza z účelu, ku ktorému boli zhromaždené. Sekundárne údaje boli zhromaždené inému účelu, ako je riešený projekt. Ich hlavnou výhodou je ich rýchla dostupnosť a spravidla nižšia cena v porovnaní s primárnymi informáciami. Zdroje sekundárnych údajov sú veľmi rôznorodé. interných
• externé zdroje
• interné
• tradičné zdroje (štatistiy, ročenky)
• Internet
• databázy
U väčšiny výskumných projektov je potrebné získať primárne údaje. Primárne údaje sú zhromaždené priamo na určitý účel (na riešenie konkrétneho problému). V prípade získavania primárnych informácií rozlišujeme kvalitatívne (zhromažďujú informácie o motívoch, postojoch a príčinách spoterbiteľského
správania - odpovedajú na otázky čo, ako prečo ?) a kvantitatívne výskumy( ide o reprezentatívne prieskumy na určitej vzorke respondentov, ktorá reprezentuje základný súbor- odpovedá na otázky koľko,
kedy, kde, kto?).
Nástroje zhromažďovania informácií
Spôsob zhromažďovania údajov sa označuje ako technika zberu údajov. Základné techniky (metódy) zberu primárnych údajov sú dopytovanie, pozorovanie a experiment..Dopytovanie – najpoužívanejšia metóda zberu informácií o činnostiach a postojoch ľudí; najviac zneužívaná z dôvodu činnosti zlej formulácie otázok. Metódy dopytovania rozlišujeme podľa
• podľa stupne štandardizácie
1.štandardizované dopytovanie - inštrumentom je dotazník, striktne dodržiavaný dotaz (počet, poradie otázok, možnosti odpovedí [a, b, c, d]),
Výhodami sú porovnateľnosť výsledkov, ľahká kvantifikácia, vysoká hodnovernosť dotazníka. Nevýhodou je, že navrhované odpovede nemusia vystihovať skutočnú (pravdivú) situáciu
2. neštandardizované dopytovanie – tzv. hĺbkový, resp. skupinový rozhovor,vedie sa mäkkým alebo tvrdý spôsobom.
1.hĺbkový rozhovor – cieľom je spoznať motívy, postoje a názory respondentov, je to náročná metóda vyžadujúca kvalifikovanú prípravu, potreba naladenia atmosféry, dôvery. Dĺžka – závisí od problému dopytovania (do 30 min)
2. skupinový rozhovor (variant) – so skupinou osôb naraz
• podľa spôsobu kladenia otázok
Priame dopytovanie – priame otázky „na telo“, použiteľné v obmedzených prípadoch (koľko máte rokov, kedy ste si naposledy kúpili...), cieľ otázky je zrejmý.
Nepriame dopytovanie – odosobnená forma kladenia otázok (náhrada „vy“ za „sa“; respondent poskytne zdanlivo informácie o 3. osobách, avšak v podstate do odpovede vsúva svoj názor (napr. nákupný zoznam, balónový test...), cieľ je skrytý.
Projektívne testy
• podľa formy komunikácie
ústne, písomne, telefonicky, elektronicky (internet)
Pozorovanie je zber primárnych údajov pozorovaním relevantných ľudí, činností a situácií. Nemožno ním však sledovať pocity, postoje, motívy alebo osobné správanie.
Zložitejšie povedané, je to cieľavedomé zhromažďovanie údajov a zmyslovo vnímateľných skutočností v okamihu ich vzniku prostredníctvom iných osôb a prístrojov
Predmetom pozorovania sú skutočnosti dostupné zmyslovému vnímaniu.
Metódy pozorovania delíme podľa:
• stupňa štrukturalizácie
štrukturované – pozorovanie správ sa dá vopred špecifikovať do určitých kategórií
neštruktúrované – problém nie je presne definovaný – výskumník má voľnosť v tom, čo sleduje (ak sa to týka problému výskumu)
• stupňa zatajenia na zjavné a skryté
• podmienok na prirodzené a umelé – urýchlené (menej nákladné), avšak v laboratóriu môže vyvolať zmeny v správaní
• spôsobu realizácie, uskutočňuje človek alebo technické prostriedky (registračné pokladnice, videopokladne, psychogalvanometre (čítanie mimiky tváre pri reklame)
Výhody: sledovanie aktuálneho stavu, nezávislosť od komunikatívnych vlastností pozorovateľa. Nevýhody: nemožnosť zisťovať socioekonomické a demografické údaje; nároky na čas a náklady; osobné pozorovanie spôsobuje selektívne vnímanie
Kroky pozorovania
1. rozhodnutia čo, koľko, kde budeme pozorovať2. výber metódy pozorovania a hodnotenia výsledkov
3. presná definícia aktivít, ktoré budeme pozorovať
4. overenie schopností, dôvernosti a pozornosti výskumníkov
Experiment je najvhodnejší pre zber kauzálnych informácií. Je to vedecké zisťovanie. Cieľom je izolovať vplyv experimentálnej premennej od nezávislej premennej. Členenie na labolatórny (umelé podmienky) a terénny (prirodzené podmienky).
Výhody - najhodnotnejší
Nevýhody - náročný na náklady a čas
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Marketingový výskum a tvorba marketingových informačných systémov | Referát | 541 slov | |
35. Marketingový výskum a tvorba marketingových informačných systémov | Referát | 2 476 slov | |
Marketingový výskum | Referát | 266 slov | |
Metódy marketingového výskumu | Referát | 837 slov | |
Metódy marketingového výskumu | Referát | 319 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#marketingový výskum #typ marketingu #komunikačný mix #marketinfovy vyskum #12. Marketingový výskumMarketing – štátnicové otázky
Diskusia: Marketingový výskum
Pridať nový komentárVygenerované za 0.032 s.