Marketing v obchode
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 555
Uložení: 162
MARKETING V OBCHODE
Obchod – nákup tovaru alebo činnosť...
- funkcie obchodu vo vzťahu k výrobe:
- Premena výrobného (úzkeho) sortimentu na obchodný (široký)
- Prekonanie rozdielov medzi miestom výroby a miestom predaja
- Prekonanie časového nesúladu – medzi časom výroby a časom nákupu tovaru
- Záruka kvality ponúkaného tovaru → voľba dodávateľov
- Iniciatívne ovplyvňovanie výroby podľa dopytu
- Logistická funkcia – zaisťovanie racionálnych zásobovacích ciest
- Zisťovanie rýchlejšej úhrady dodávateľom
Podnikateľský proces v obchode
- postavenie obchodu sa vyvíja súbežne s postavením iných faktorov ako sú : pomer ponuky a dopytu na trhu, charakterom konkurenčného prostredia, vývoj všetkých zložiek marketingového prostredia...
- v minulosti sa obchod oddelil od výroby a v súčasnosti sa obchod podieľa asi 13% na počte zamestnancov, asi 13% HDP a čo sa týka počtu podnikateľských jednotiek cca 33%
Špecifické postavenie obchodu v národnej ekonomike
- špecifiká v obchode :
- Obchod ako sprostredkovateľ – poskytuje služby medzi výrobou a spotrebiteľom
- Obchod ako barometer zdravia ekonomiky – jeho úroveň, hustota a kvalita obchodnej siete, sortiment, ponuka tovaru, cena, predajný personál → to všetko sú merítka ekonomickej a kultúrnej úrovne krajiny
- Mestotvorná funkcia – charakter miest a obcí
- Bezprostredný kontakt so spotrebiteľom – sledovanie nákupného správania a sociodemografické hľadiská
- Mimoriadny význam živej práce – veľa predajní je samoobslužných
- Špecifiká výkonu – problémom je merateľnosť výkonov → hlavným ukazovateľom výkonu sú tržby
- klasifikácia obchodu podľa rôznych kritérií :
- a) veľkoobchod
- b) maloobchod :
- V sieti predajní = store retail
- Mimo siete predajní = non store retail
- Potravinársky, nepotravinársky
- Špecializovaný, univerzálny
- Stánkový predaj, tržnice
Maloobchodná činnosť
= retailing – všetky činnosti spojené s predajom tovarov alebo služieb priamo koncovým spotrebiteľom k osobnému neobchodnému využitiu
- je to akékoľvek obchodné podnikanie, ktorého objem predaja pochádza prevažne z maloobchodnej činnosti
- v druhej polovici 20.storočia sa z malých regionálnych firiem stali ekonomicky silné subjekty
- 1970 – obchodné firmy začali získavať ekonomicky silné postavenie a kontrolu nad distribučnými procesmi → firmy nakupovali vo veľkom aj tovar zo zahraničia, zabezpečovali logistické činnosti, pohyb tovaru
- medzinárodne je retailing chápaný ako maloobchod plne vybavený celým logistickým zázemím a vysoko kvalifikovaným informačným systémom s profesionálnym manažmentom
Charakteristika súčasného obchodu
- hlavné vývojové trendy :
- Koncentrácia – snaha firiem posilniť svoje postavenie na trhu voči konkurencii, výrobcom aj dodávateľom
- firmám umožňuje dosahovať značné úspory z rozsahu a tým aj vyššiu efektívnosť
- prebieha na 3 úrovniach : organizačná, priestorová, prevádzková
- postupne sa tak rozširuje, že vláda uplatňuje regulačné opatrenia k obmedzeniu dominantných postavení na trhu
- pôsobí aj ako obranná stratégia voči vstupu zahraničných maloobchodných reťazcov na miestny trh
- Internacionalizácia- rozširovanie firmy z materského prostredia do zahraničia
- vplyv má globalizácia, moderné technológie, internet...
- strategický význam majú podiely na trhu Číny, Ruska a Indie
- vstupy sa dejú akvizíciou, fúziou, spoločným podnikaním (joint venture)...
- Trhová dominancia – určujúce postavenie firmy na trhu vzhľadom na výrobné, dodávateľské firmy a zákazníka
- rastúca sila firiem a internacionalizácia činností umožňuje firmám uplatňovať svoju silu voči dodávateľom
- pri malom podiele na trhu rastú náklady na prevádzku a podnikanie je neefektívne
- Diverzifikácia – lepšia orientácia a prispôsobovanie sa potrebám nákupných zvyklostí, aplikácia segmentovaného prístupu na trh
- najčastejšie využitie : supermarket, diskontné predajne
- maloobchodný predaj sa tiež sleduje ako tržby :
- Maloobchodu vo verejnom sektore – tržby v štátnom, obecnom a medzinárodnom verejnom vlastníctve
- Maloobchodu v súkromnom sektore – tržby v súkromnom vlastníctve, zahraničných podnikov, v zmiešanom vlastníctve, združení, politických strán, cirkvi a podnikov fyzických osôb
Veľkoobchodný predaj
= hodnota (tržby) predávaného spravidla z veľkoobchodných a nákupných skladov vyjadrená v realizačných skladoch vrátane DPH rôznym odberateľom na ďalší predaj alebo na spracovanie
→ zahŕňajú sem :
- tržby za predaj tovaru maloobchodným podnikom
- tržby podnikov verejného stravovania
- tržby za predaj tovarov – spoločenským, rozpočtovým a iným veľkoobchodným organizáciám, výrobným podnikom a na vývoz
- nezahŕňa sa sem hodnota tovaru dodávaná do vlastných maloobchodných predajní na ďalší predaj alebo na spracovanie vo vlastných prevádzkach
- v odvetví obchodu sledujeme niektoré druhy tovarov vo fyzických jednotkách (napr. osobné autá- ks, pohonné zmesy – tony...)
→ takéto sledovanie má tiež určitú výpovednú hodnotu
Tržby neobchodných podnikov - tržby, ktoré realizujú neobchodné podniky predstavujú z celkového maloobchodného predaja SR za rok približne 13-15%
- ide o tržby z oblastí : poľnohospodárstvo, rybolov, ťažba nerastných surovín, priemyselná výroba, výroba a rozvod plynu a vody, elektriny, stavebníctvo, doprava, školstvo, nehnuteľnosti, prenájom, obchodné služby, zdravotníctvo, sociálna starostlivosť, ostatné verejné a osobné služby a iné...
Vývoj tržieb
- od marca 2010 poklesli tržby v maloobchode, nárast sme mohli sledovať začiatkom roku 2010, kedy maloobchodné tržby vzrástli o 0,2%
- v apríli medziročne ↓ o 5,4% na 1,346 mld. Eur
- celkovo sa na poklese podieľali najmä nižšie tržby v maloobchode ostatného tovaru v špecializovaných predajniach o 11,9%
- tržby v obchode s pohonnými látkami v špecializovaných predajniach klesli o 6,7%
- v maloobchode mimo predajní, stánkov a trhov o 4,4%
- tržby v obchode s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných a nešpecializovaných predajniach poklesli o 1,3%
Dôvody poklesu tržieb v SR:
- Relatívne vysoká nezamestnanosť, kríza
- Domácnosti majú tendenciu vytvárať si väčšie zásoby
- Domácnosti si vytvárajú úspory, nákupná turistika
- Nižší záujem zákazníkov o produkty
- najväčší prepad tržieb (medziročne) bol v predaji a oprave motorových vozidiel – vo VO 27,8% a v MO 10,3%
- DPH v SR na potraviny je 19% → domácnosti chodia nakupovať do susedných krajín, kde je DPH nižšia
- priemyselný tovar má napr. v Rakúsku vyššie DPH ako u nás, ale obchodníci majú nižšie marže
- slovenské krédo s vyššími maržami je : „zaplatíte aj za tých čo neprišli“
- veľa domácností sa aj presťahovalo do pohraničných oblastí (Rajka, Kitsee, Hainburg, Komárom...)
- príjmy z práce na Slovensku zdaňujú, ale DPH z ich spotreby končí v štátnom rozpočte susedných krajín (energie + služby tiež)
- v zahraničí sú mnohé tovary kvalitnejšie za nižšie ceny
- rakúski analytici dávajú rady svojim firmám ako zarobiť na zákazníkoch strednej a východnej Európy → pod identickou renomovanou značkou exportuje do zahraničia tovar vyrobený z nekvalitných surovín
→ aj preto mnoho slovenských podnikateľov ako aj domácností chodia nakupovať do zahraničia
Nákup tovaru = proces spojený s činnosťou na zabezpečenie potrebného množstva tovaru pre obchodný podnik
- obchodný podnik uskutočňuje nákup tovaru na účely ďalšieho predaja + nakupuje tiež materiál a suroviny na dokončievanie prác pre zákazníka
- úlohou nákupu je vytvorenie a udržiavanie dlhodobých vzťahov s dodávateľmi, aby podnik zabezpečil tie tovary a služby, ktoré potrebuje
- funkcia zásobovania je priamo napojená na ostatné funkcie podniku a podmieňuje ich úspešný výkon ako aj fungovanie
- funkcia obstarávania predstavuje krytie potrieb – zásobovanie, krytie, materiálové hospodárstvo
Obstáravanie = zabezpečenie hmotných statkov a služieb zásobovania
Materiálové hospodárstvo = riadenie celého hmotného toku v podniku, vrátane polotovarov vlastnej výroby a hotových výrobkov
Materiál = suroviny, základný materiál, pomocný materiál, nakupované súčiastky, nakupované hotové výrobky, obaly a podobne
Potreba nákupu zásob
- minimalizácia nákladov = nákup vo veľkom, ale zvyšujú sa náklady na zásobovanie tovaru
- podnik nakupuje tovary a vytvára zásoby na účely :
- Udržania hladkého chodu prevádzky
- Nákup tovaru vo väčších množstvách sa často uskutočňuje v zmysle stratégie vyhnúť sa budúcim zmenách cien
- Nákup tovaru sleduje tiež zabezpečenie širokej škály produktov pre zákazníkov
Zásoby :
- materiál = zásoby, ktoré vstupujú do transformačného procesu a jednorazovo sa spotrebúvajú (základné suroviny a materiál, pomocné suroviny a materiál, palivá, polotovary, náhradné diely)
- zásoby vlastnej výroby = druh zásob, ktoré už vstúpili do transformačného procesu a majú určitú pridanú hodnotu spracovaním zásob nedokončenej výroby, polotovary vlastnej výroby, výrobky a zvieratá
Plánovanie materiálových zásob :
Ilančná rovnica : N = M + (Zk + Zp)
→ N = veľkosť nákupu
→ M = predpokladaná spotreba materiálu v plánovanom období
→ Zk = spotreba materiálu v plánovanom období
→ Zp = začiatočná zásoba materiálu
Optimalizácia objemu dodávky :
- prepočet je založený na kritériu minimálnych nákladov nákupu a skladovania
- stanovenie ekonomického optimálneho objemu dodávok : EOQ = 2AB / C
→ A = ročná spotreba v naturálnych jednotkách
→ B = náklady na vybavenie jednej objednávky
→ C = skladovacie náklady na naturálnu jednotku za rok
Nákupný rozhodovací proces
- poznanie problému
- identifikácia charakteru potreby
- špecifikácia produktu
- nákupný prieskum trhu – prieskum dodávateľom a predikcia budúcich potrieb
- sústredenie ponúk
- výber dodávateľov
- objednávky a zmluvy
- kontrola dodávok
- hodnotenie dodávateľov
- v procese nákupu tovaru sa podnik musí sústrediť na :
- Stanovenie potreby nákupu tovaru – kontrola zásob, zhodnotiť vývoj nákupu, stanoviť štruktúru nákupu tovaru, objem tovaru, ktorý sa má nakúpiť
- Identifikovanie dodávateľských zdrojov – nákup u výrobcu polotovarov a surovín, u finálneho výrobcu, cez sprostredkovateľa
- Prieskum dodávateľských zdrojov – plán nákupu
- Výber dodávateľov
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Priamy marketing | Referát | 1 187 slov | |
Marketing služieb | Referát | 893 slov | |
Non profit marketing | Referát | 553 slov | |
Marketing v cestovnom ruchu | Referát | 1 970 slov | |
Marketing | Učebné poznámky | 7 836 slov | |
Marketing v hotelierstve | Referát | 1 181 slov | |
Nový pohľad na spoločensko-ekonomickú podstatu marketingu v meniacom sa konkurenčnom prostredí | Referát | 603 slov | |
Medzinárodný marketing | Ostatné | 1 651 slov | |
Regionálny marketing | Referát | 4 951 slov | |
Medzinárodný marketing a medzinárodný obchod | Referát | 1 114 slov | |
Podstata teórie marketingu vzťahov so zákazníkmi | Referát | 1 436 slov | |
Medzinárodný marketing a medzinárodný obchod | Referát | 392 slov | |
Databázový marketing | Referát | 725 slov | |
Podstata marketingu a základné koncepcie marketingu | Učebné poznámky | 716 slov | |
32. Podstata marketingu a základné koncepcie marketingu | Referát | 1 833 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#nákup tovaru #marketing v obchodnej činnosti #maloobchod #mo manažment #síla obchodu #nákup v obchodných vztahoch #feste und br #logisticka siet #marketingový plán produktu obce #druhy komunikácie, zložky komunikačného reťazca #nemcina stavebnictvoMarketingové aplikácie
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Marketing v obchode | 1 154 slov | |
Regionálny marketing | 4 951 slov | |
Marketing v cestovnom ruchu | 1 970 slov | |
Marketing v hotelierstve | 1 181 slov | |
Marketing kultúry | 1 818 slov | |
Marketing vo farmaceutickom priemysle | 1 851 slov | |
Marketing v poisťovníctve | 2 206 slov | |
Marketing v doprave | 567 slov | |
Marketing v športe | 557 slov | |
Verejná prospešnosť | 114 slov |