Marketing v cestovnom ruchu

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: Chlapec primak (23)
Typ práce: Referát
Dátum: 01.03.2018
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 970 slov
Počet zobrazení: 1 025
Tlačení: 40
Uložení: 29

Marketing v cestovnom ruchu

Cestovný ruch - súbor aktivít v určitom prostredí, ktoré uspokojujú potreby ľudí súvisiace s cestovaním mimo ich trvalého bydliska, bez rozdielu, či dôvodom tohto cestovania je oddych alebo nepravidelná povinnosť (služobná cesta)

- jeho podstata spočíva v dočasnej zmene pobytu účastníka CR v inom konkrétnom prostredí, často vo voľnom čase za účelom oddychu, rozvoja poznania alebo kontaktu s ľuďmi

zdôrazňuje hlavne tieto postuláty:

  • súbor aktivít,
  • prostredie,
  • uspokojenie potrieb ľudí, ktorí cestujú,
  • pobyt mimo miesta trvalého bydliska,
  • dovolenka alebo nepravidelná povinnosť.

- funkcie CR :

  • Rehabilitačná funkcia: predstavuje zbavenie sa únavy, krátky odpočinok na adaptáciu v domácom prostredí po príchode zo zamestnania.
  • Duševno-hygienická funkcia: prekračuje hranicu rehabilitačnej a prináša zábavu, uvoľnenie, rozptýlenie. Každodenné stereotypy sa kompenzujú činnosťami, ktoré človeku prinášajú radosť, potešenie z ich vykonávania.
  • Funkcia rozvoja osobnosti: má viesť k všestrannému rozvoju osobnosti človeka.

CR podľa dĺžky trvania pobytu :

  1. a) krátkodobý 
  2. b) dlhodobý – nemal by byť viac ako 12 mesiacov

- CR podľa spôsobu úhrady účasti :

  1. a) komerčný (otvorený) CR – je plne hradený z individuálnych fondov občanov
  2. b) viazaný CR - čiastočne hradený zo strany účastníka

- CR podľa spôsobu zabezpečovania účasti :

  1. a) organizovaný – prostredníctvom cestovných kancelárií
  2. b) individuálny (neorganizovaný) – bežný pri krátkodobých pobytoch, vycestovaniach na jednodňové výlety

Druhy CR :

  • Domáci – realizovaný pre domáceho účastníka CR na území vlastného štátu
  • Zahraničný : a) aktívny – príjazdový
  1. b) pasívny – výjazdový
  2. c) tranzitný – prejazd určitej krajiny, nezahŕňa pobyt, je obmedzený na zopár hodín

Zahraničný aktívny CR – realizovaný pre zahraničných účastníkov na území nášho štátu

- je prínos pre ekonomiku, lebo za služby platí zahraničný klient → pre platobnú bilanciu predstavuje aktívum

Zahraničný pasívny CR – organizovaný za účelom vycestovania našich občanov do iného štátu

- pre platobnú bilanciu je to pasívum

  • Vnútorný CR = domáci + zahraničný aktívny CR
  • Národný CR = domáci + zahraničný pasívny CR
  • Medzinárodný CR = kombinácia zahraničného aktívneho a pasívneho CR

Formy CR :

  • Rekreačný - najrozšírenejšia forma účasti obyvateľstva na CR

- odpočinok vo vhodnom prírodnom prostredí s cieľom obnovy fyzických a psychických síl.

- podstata je daná rôznymi rekreačnými aktivitami (prechádzky, športové činnosti, poznávanie prírody a pamiatok)

- má podobu individuálnej alebo rodinnej rekreácie, ktorú si účastníci organizujú sami vo vlastných zariadeniach

- všetky činnosti, ktoré majú prevahu relaxácie ako kompenzačného faktora pracovného zaťaženia

  1. a) prímorský (plážový)
  2. b) zábavný 
  • Kultúrno-poznávací - prostriedok zvyšovania spoločenskej, kultúrnej, odbornej a všeobecnej vzdelanostnej úrovne človeka, poznávaním kultúrnych, umeleckých, historických a spoločenských pamiatok a hodnôt, ktoré ľudstvo za stáročia vytvorilo
  1. a) kléroturizmus (religiózny, náboženský) – návšteva miest zjavenia svätých a zázrakov, prehliadky sídla hlavy cirkvi, púte na sväté miesta, prehliadky miest spätých s vierou
  2. b) návštevy kultúrnych predstavení, koncertov, festivalov – spojené so zmenou miesta bydliska účastnikov
  3. c) prehliadky múzeí, kultúrnych a historických pamiatok – sprievodca, priblíženie histórie
  4. d) prehliadky prírodných parkov, ZOO, safari a arborét – viažu sa na prírodné prostredie
  • Kúpeľno-liečebný – aby tvorivé sily človeka mohli byť nadobúdané a obnovované rekreačným pobytom v zdravom prírodnom prostredí

- spojený s rehabilitačnými kúpeľno – zdravotníckymi procedúrami

- plní funkcie : zdravotnú, regeneračnú a rekreačnú

  1. a) klimatický – horský, podhorský, jaskynný
  2. b) minerálny – pramene liečivých minerálnych vôd
  3. c) kombinovaný – prímorský CR talasoterapia = liečenie prímorským prostredím a kúpaním v mori)
  • Vedecko-informačný – výmena skúseností, získavanie nových poznatkov a skúseností → napĺňa kultúrno-poznávaciu funkciu

- organizuje sa hlavne v mimosezónnom období

  1. a) kongresový – kongresy, konferencie, sympóziá, veľtrhy, výstavy...
  2. b) incentívny – je odmenou, prémiou pre víťaza súťaže
  3. c) pracovné cesty
  • Športovo-turistický – aktívny oddych na podporu telesnej a duševnej zdatnosti
  1. a) biely - zjazdové a bežecké lyžovanie, skialpinizmus a rôzne druhy športov vykonávané za rekreačným účelom na snehu a ľade
  2. b) vodácky - morský, jazerný a riečny sa realizujú v exteriéri, interiéri
  3. c) pešia turistika – vychádzky a túry → zelený CR
  4. d) mototuristika – putovný zájazd s krátkodobým pobytom na vybranom mieste
  5. e) cyklistika – zelený CR
  6. f) lovný – poľovníctvo a rybárstvo
  7. g) záujmovo-športový – pasívna účasť na športových súťažiach a turnajoch
  8. h) dobrodružný – adrenalínové športy, paragliding, rafting
  • Nákupný – prevádzkové stacionárne predajne, obchodné domy, hypermarkety, zábavné parky, letiská...
  • Ekoturizmus - je možné ho orientovať do prírodného prostredia pod podmienkou, že nevytvorí negatívne vplyvy ani žiadne negatívne dôsledky na toto prostredie

- smerujú do chránených prírodných lokalít a orientujú sa na pozorovanie flóry a fauny

- čiastočne využívajú ekologicky vhodné dopravné prostriedky

- nevyžadujú si žiadnu dopravu (napr. horská turistika)

- realizuje sa pre malý počet ľudí

  • Kombinované formy CR – mládežnícky, sociálny vo vidieckom prostredí

Účastník CR – osoba alebo skupina osôb, ktorá vystupuje ako spotrebiteľ produktu CR

- môže byť :

  • Výletník – denný návštevník, jeho pobyt je kratší ako 24 hodín
  • Turista – pobyt trvá minimálne jedno prenocovanie a maximálne jeden kalendárny rok
  • Domáci turista alebo návštevník
  • Medzinárodný turista alebo návštevník
  • Dovolenkári - oddych
  • Služobne cestujúci – nepravidelné povinnosti

- faktory účasti na CR :

  • Kultúrne - zbližovanie kultúr, zmeny v hierarchii hodnôt, túžba po vysokom životnom štandarde, rastúci význam využívania voľného času
  • Spoločenské – najviac to ovplyvňuje rodina
  • Ekonomické – dostatok financií, dostatok voľného času
  • Osobné – životný štýl
  • Psychologické – motivácia, vnímanie, predstava, postoj

- ekonomické aspekty CR :

  • Tvorba príjmov do štátneho rozpočtu
  • Realizátor neviditeľného exportu služieb a tovarov
  • CR ako ekonomický multiplikátor
  • CR ako nositeľ konečnej spotreby

Marketingový manažment v cestovnom rucv

- orientuje sa na :

  • konkrétne podnikateľské aktivity v konkrétnom priestore,
  • neohraničené podnikateľské aktivity v konkrétnom priestore,
  • konkrétne podnikateľské aktivity v neohraničenom priestore,
  • neohraničený okruh podnikateľských aktivít v neohraničenom priestore

- jeho úloha v CR : rozhodovacie procesy o segmentoch, o marketingovom mixe, o celej podnikateľskej koncepcii

- ciele : všeobecné ( podiel na trhu, zisk, rozšírenie klientely, image), konkrétne (nová cieľová skupina...), nadradené (ŽP, infraštruktúra...), dlhodobé (zlepšiť postavenie na trhu), strednodobé (komplementárne služby), krátkodobé ( oživenie medzisezóny)

Masový marketing – predaj produktu vo veľkom množstve → nízke náklady a nízke prienikové ceny

- uplatnenie : nenáročný spotrebiteľ produktu CR, mimoriadna akcia veľkého záujmu

Produktom diferencovaný marketing – predaj 2 alebo viac skupín produktov CR, ktoré sú maximálne diferencované od iných konkurenčných produktov

Usmernený marketing (cielený) - podnik CR rozoznáva segmenty trhu, rozvíja svoj produkt a prostredníctvom marketingového mixu ho predáva s cieľom podchytiť potreby každého cieleného smerového trhu

- stará koncepcia : predaj vyprodukovaných služieb CR : produkcia → predaj → spotreba

- nová koncepcia : ťažisko je na spotrebe : spotreba ↔ integrovaný marketing ↔ produkcia

vývoj : historický (produkt) , moderný marketing (klient), marketing budúcnosti (destinácia)

Marketingový mix a jeho nástroje v cestovnom ruchu

PRODUKT

- služba alebo balík (skupina služieb), ktorý je schopný uspokojiť potreby zákazníka

- vlastnosti : užitočnosť, použiteľnosť, dosiahnutelnosť

- pozostáva z balíka základných a doplnkových služieb

- pôsobia tu materiálne a nemateriálne zdroje

- znaky produktu CR :

  • Nemožnosť skladovania.
  • Závislosť od prítomnosti klienta – spotrebiteľa, ktorý produkt CR spotrebúva
  • Časové a priestorové spojenie produkcie a spotreby produktu CR
  • Nehmotný charakter produktu CR = výsledkom je určitý zážitok, pôžitok, regenerácia duševných či fyzických síl, spomienka, poznatok.
  • Nemožnosť presnej reprodukcie.
  • Komplementárny charakter subproduktov CR

- požiadavky : atraktívny, prístupný, pozitívny imidž, uspokojovať potreby a požiadavky, ocenený cenou, ktorú účastník zaplatí

- pri kvalite je dôležitý prvý kontakt klienta so službou → treba dodržať normy akosti výrobkov, technologické postupy, špeciálne manuály

CENA

- má byť dostatočne vysoká, aby pokryla všetky náklady a priniesla určitý zisk → obsahuje nákladovú ziskovú zložku → využívajú to hlavne tour operátori

- nevystupuje ako reprezentant určitej služby, ale ako cena celého balíka služieb z rôznych odvetví hospodárstva v určitom trhovom prostredí

- činitele vplývajúce na ceny : náklady, konkurencia, dopyt, objem predaja, menové kurzy

- možné stanovenie cien :

  • Na rovnakej úrovni ako v minulom období.
  • Na úrovni konkurencie.
  • Na základe výšky nákladov + konštantná suma zisku (vyjadrená v prirážke).
  • Na základe výšky nákladov + percento zisku (vyjadrené v prirážke).
  • Kalkulácie cien zájazdov (výjazdového CR) pozostávajú z devízových nákladov, rizika z neobsadenia a (storno) a prirážky CR, vrátane možných provízií.

- cenové stratégie a ich prejav :

  • Diferencované ceny – zľavy v období mimo sezóny alebo víkendov, vyššia cena v sezóne, vernostná zľava v prípade opakovaného využitia služby
  • Prienikové ceny – veľmi nízka cena → získanie nových klientov, prenikanie na nový trh, ochromenie konkurencie, povesť lacnej firmy
  • Šľahačkové ceny - subjekty, ktoré sa zameriavajú na solventnejšiu klientelu → cena vyvoláva u klienta pocit kvality a komfortu
  • Linkované ceny - majú maximálnu odchýlku od ceny akceptovanej trhom vo veľkom rozsahu a určenej ponukou prvého podniku CR, ktorý na trh daný produkt uviedol alebo ho predáva v maximálnom rozsahu → využívajú ich drobné podniky CR
  • Psychologické ceny - maximálne aktivizujú zákazníka a pôsobia na vyvolanie záujmu o ponúkaný produkt
  • Jednotné ceny - ceny pobytových rekreačných zájazdov typu „all inclusive“ alebo tzv. „klubová cena“
  • Ďalšie ceny - rozvojové cenové stratégie, zavádzanie novej stratégie

DISTRIBÚCIA

- môže byť :

  • Exkluzívna - vybraný subjekt na vymedzenom území,
  • Intenzívna - maximálny počet kanálov na čo najlepší trh CR
  • Selektívna - vybrané produkty do vybraných distribučných kanálov

- uskutočňuje sa priamo alebo sprostredkovane

Centrálny rezervačný systém - možnosti pre okamžitú reagenciu dodávateľov aj odberateľov

- minimalizuje sa časová disproporcia, rozširuje sa sieť distribučných kanálov

- rezervačné a predajné systémy v sieti Internet

MARKETINGOVÁ KOMUNIKÁCIA

Reklama - ovplyvnenie a pomoc pri predaji konkrétneho produktu CR

- sústreďuje pozornosť verejnosti na konkrétne produkty CR a smeruje na presne definované cieľové skupiny

- pôsobí v krátkodobom / strednodobom časovom horizonte

- jej pôsobením možno :

  • rozšíriť a spestriť poznatky o novom produkte CR,
  • posilniť pozitívny vzťah zákazníka k propagovanému produktu CR,
  • zovšeobecniť ponuku špecifických produktov CR

Propagácia - podpora a orientácia klientely na určité teritoriálne destinácie, druhové segmenty služieb a pod., bez konkretizácie jednotlivých podnikateľských subjektov

Veľtrhy, výstavy - umožňujú na malom priestore (výstavnom stánku) koncentrovať ponuku podniku CR

Prezentácia - viditeľný prejav promotion, súčasť PR a reklamy

- často sa poníma ako grátis služba alebo súbor služieb + prezentačné cesty a pobyty, grátis výrobok, označený logom daného podniku CR, zvýhodnenie ceny predávaného produktu CR formou zľavy

Vzťahy s verejnosťou (PR) - práca s verejnosťou, práca pre verejnosť a práca na verejnosti

- výsledkom tejto činnosti je komplex informácií o podniku CR a jeho imidž

- orientuje sa na tieto postuláty : identita podniku CR, kultúra podniku, vzhľad podniku, imidž, komunikácia

- interné PR = orientované na zamestnancov : maximálne poznanie produktu zamestnancami, predvídanie zmien, definovanie a poznanie verejnosti

Podpora predaja - proces komunikácie medzi subjektmi ponuky a spotrebiteľmi s cieľom vytvoriť pozitívny a prvoradý vzťah k ponúkanému tovaru alebo službe

- ciele :

  • kontinuita zvýšenia predaja produktov CR alebo jednotlivých služieb,
  • rýchlejšie zavedenie a získanie nových produktov CR,
  • zvýšenie záujmu o kontakt spotrebiteľa s novým produktov CR,
  • premena jednorazových spotrebiteľov na permanentných klientov,
  • vytváranie priaznivej kúpnej a spotrebnej atmosféry s estetickým vplyvom prostredia prevádzkovej jednotky, správaním sa personálu až po konkrétnu spotrebu produktu CR,
  • zvyšovanie záujmu o aktivity všetkých účastníkov trhu CR na strane ponuky aj dopytu

priama podpora predaja - aktivity, ktoré úzko súvisia s reklamou a cenovou politikou podniku CR (aktivity, ktoré úzko súvisia s reklamou a cenovou politikou podniku)

- nepriama podpora predaja - pozvania agentov CK na reprezentačné zájazdy, návšteva podniku CR s následnou ponukou, mimoriadna ponuka, publikácie i podniku školenia pracovníkov so zameraním na podporu predaja, zavedenie takého systému odmeňovania vlastného personálu, ktorý stimuluje predaj

KOMPLEXNOSŤ (PACKAGING)

- marketingová technika, ktorej výsledkom je tvorba komplexného produktu CR

- produkt je tvorený zo súboru jednotlivých služieb a zostavený do konkrétneho programu

- packagový produkt je balíček služieb najznámejší vo forme „all inclusive“ (všetky služby sú zahrnuté v cene)

- výhody pre zákazníka : pohodlie, hospodárnosť, plánovanie výdavkov, predpoklad očakávanej kvality, uspokojenie špecifických záujmov zákazníka

Špecializované podniky CR

Cestovná kancelária - podnik CR, ktorý kompletizuje produkt CR alebo sprostredkúva jeho predaj konečnému zákazníkovi

- podniky CR :

  • organizátori
  • sprostredkovatelia
  • základné (generálne) CK, ktoré poskytujú služby v plnom rozsahu,
  • špecializované CK, ktoré sa špecializujú na užší vysokokvalitný sortiment poskytovaných služieb
  • v súkromnom vlastníctve, v družstevnom, v municipálnom vlastníctve
  • vysielajúce CK, ktoré sa orientujú na zahraničný pasívny CR
  • prijímajúce (receptívne) CK, realizujúce zahraničný aktívny CR a domáci CR
  • malé (do 3 pracovníkov),
  • stredné (do 20 pracovníkov),
  • veľké (nad 20 pracovníkov).
  • obchodné spoločnosti, v súlade s Obchodným zákonníkom
  • osobné spoločnosti v súlade so Živnostenským zákonom

- služby CK je možné uskutočniť

  1. a) priamo :
  • predaj zájazdov,
  • poskytovanie informácií o predávaných zájazdoch,
  • poskytovanie informácií o možnostiach účasti na CR v lokalite alebo regióne, kde je CK situovaná (v prípade, keď CK supluje aj funkciu tzv. turistickej informačnej kancelárie),
  • rezervácia, predaj leteniek a iných dopravných cenín,
  • rezervácia a predaj ubytovacích služieb,
  • predaj kúpeľných a liečebných pobytov, predaj sprievodcovských a tlmočníckych služieb,
  • predaj máp, suvenírov, sprievodcovských príručiek.
  1. b) sprostredkovane : kompletizáciu zájazdov nákupom od jednotlivých dodávateľských subjektov doma alebo v zahraničí (tzv. provízny predaj)

- zmluvy medzi CK a zariadeniami poskytujúcimi služby CR :

  • ad hoc zmluvy - majú konkrétny rozsah pre jeden prípad dodávky výkonov

- uzatvárajú sa jednotlivo z prípadu na prípad

- ide o zabezpečenie zmluvných vzťahov medzi CK a dodávateľskými zariadeniami, ktoré nespolupracujú pravidelne alebo dokonca v minulosti ešte neboli vo vzájomnom obchodnom vzťahu

  • kapacitné zmluvy - predmetom je určitá kapacita na určitý čas a určitý počet osôb

- obsahujú časové rozloženie požadovaných výkonov, požiadavky na kvalitu služieb, cenu, resp. cenové zľavy, penalizačné podmienky

- obvykle ich CK uzatvárajú na obdobie 1 roka

  • rámcové zmluvy - stanovujú základné zásady vzájomných vzťahov zmluvných strán

- takmer vždy na dlhšie časové obdobie (niekoľko rokov) a upresňujú sa v ročných dodatkoch alebo protokoloch

Tour operátor (organizátor) - organizačná jednotka špecializovaných podnikov CR, ktorá plní 3 základné funkcie: kreatívno-produkčnú, sprostredkovateľskú, organizátorskú

- špecializácia :

  • autobusový tour-operátor,
  • letecký charterový tour-operátor,
  • tour-operátor národných CK

- predpoklad pre existenciu :

  • dostatočne silný finančný kapitál na nákup služieb vo veľkom,
  • dostatočne rozsiahla a efektívna distribučná sieť predajných miest – CK
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (10-najlepšie, priemer: 0)

:: Prihlásenie



Založiť nové konto Pridať nový referát

Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.052