Marketing v cestovnom ruchu
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 7 471
Uložení: 259
Marketing v cestovnom ruchu
Cestovný ruch - súbor aktivít v určitom prostredí, ktoré uspokojujú potreby ľudí súvisiace s cestovaním mimo ich trvalého bydliska, bez rozdielu, či dôvodom tohto cestovania je oddych alebo nepravidelná povinnosť (služobná cesta)
- jeho podstata spočíva v dočasnej zmene pobytu účastníka CR v inom konkrétnom prostredí, často vo voľnom čase za účelom oddychu, rozvoja poznania alebo kontaktu s ľuďmi
- zdôrazňuje hlavne tieto postuláty:
- súbor aktivít,
- prostredie,
- uspokojenie potrieb ľudí, ktorí cestujú,
- pobyt mimo miesta trvalého bydliska,
- dovolenka alebo nepravidelná povinnosť.
- funkcie CR :
- Rehabilitačná funkcia: predstavuje zbavenie sa únavy, krátky odpočinok na adaptáciu v domácom prostredí po príchode zo zamestnania.
- Duševno-hygienická funkcia: prekračuje hranicu rehabilitačnej a prináša zábavu, uvoľnenie, rozptýlenie. Každodenné stereotypy sa kompenzujú činnosťami, ktoré človeku prinášajú radosť, potešenie z ich vykonávania.
- Funkcia rozvoja osobnosti: má viesť k všestrannému rozvoju osobnosti človeka.
- CR podľa dĺžky trvania pobytu :
- a) krátkodobý
- b) dlhodobý – nemal by byť viac ako 12 mesiacov
- CR podľa spôsobu úhrady účasti :
- a) komerčný (otvorený) CR – je plne hradený z individuálnych fondov občanov
- b) viazaný CR - čiastočne hradený zo strany účastníka
- CR podľa spôsobu zabezpečovania účasti :
- a) organizovaný – prostredníctvom cestovných kancelárií
- b) individuálny (neorganizovaný) – bežný pri krátkodobých pobytoch, vycestovaniach na jednodňové výlety
Druhy CR :
- Domáci – realizovaný pre domáceho účastníka CR na území vlastného štátu
- Zahraničný : a) aktívny – príjazdový
- b) pasívny – výjazdový
- c) tranzitný – prejazd určitej krajiny, nezahŕňa pobyt, je obmedzený na zopár hodín
Zahraničný aktívny CR – realizovaný pre zahraničných účastníkov na území nášho štátu
- je prínos pre ekonomiku, lebo za služby platí zahraničný klient → pre platobnú bilanciu predstavuje aktívum
Zahraničný pasívny CR – organizovaný za účelom vycestovania našich občanov do iného štátu
- pre platobnú bilanciu je to pasívum
- Vnútorný CR = domáci + zahraničný aktívny CR
- Národný CR = domáci + zahraničný pasívny CR
- Medzinárodný CR = kombinácia zahraničného aktívneho a pasívneho CR
Formy CR :
- Rekreačný - najrozšírenejšia forma účasti obyvateľstva na CR
- odpočinok vo vhodnom prírodnom prostredí s cieľom obnovy fyzických a psychických síl.
- podstata je daná rôznymi rekreačnými aktivitami (prechádzky, športové činnosti, poznávanie prírody a pamiatok)
- má podobu individuálnej alebo rodinnej rekreácie, ktorú si účastníci organizujú sami vo vlastných zariadeniach
- všetky činnosti, ktoré majú prevahu relaxácie ako kompenzačného faktora pracovného zaťaženia
- a) prímorský (plážový)
- b) zábavný
- Kultúrno-poznávací - prostriedok zvyšovania spoločenskej, kultúrnej, odbornej a všeobecnej vzdelanostnej úrovne človeka, poznávaním kultúrnych, umeleckých, historických a spoločenských pamiatok a hodnôt, ktoré ľudstvo za stáročia vytvorilo
- a) kléroturizmus (religiózny, náboženský) – návšteva miest zjavenia svätých a zázrakov, prehliadky sídla hlavy cirkvi, púte na sväté miesta, prehliadky miest spätých s vierou
- b) návštevy kultúrnych predstavení, koncertov, festivalov – spojené so zmenou miesta bydliska účastnikov
- c) prehliadky múzeí, kultúrnych a historických pamiatok – sprievodca, priblíženie histórie
- d) prehliadky prírodných parkov, ZOO, safari a arborét – viažu sa na prírodné prostredie
- Kúpeľno-liečebný – aby tvorivé sily človeka mohli byť nadobúdané a obnovované rekreačným pobytom v zdravom prírodnom prostredí
- spojený s rehabilitačnými kúpeľno – zdravotníckymi procedúrami
- plní funkcie : zdravotnú, regeneračnú a rekreačnú
- a) klimatický – horský, podhorský, jaskynný
- b) minerálny – pramene liečivých minerálnych vôd
- c) kombinovaný – prímorský CR talasoterapia = liečenie prímorským prostredím a kúpaním v mori)
- Vedecko-informačný – výmena skúseností, získavanie nových poznatkov a skúseností → napĺňa kultúrno-poznávaciu funkciu
- organizuje sa hlavne v mimosezónnom období
- a) kongresový – kongresy, konferencie, sympóziá, veľtrhy, výstavy...
- b) incentívny – je odmenou, prémiou pre víťaza súťaže
- c) pracovné cesty
- Športovo-turistický – aktívny oddych na podporu telesnej a duševnej zdatnosti
- a) biely - zjazdové a bežecké lyžovanie, skialpinizmus a rôzne druhy športov vykonávané za rekreačným účelom na snehu a ľade
- b) vodácky - morský, jazerný a riečny sa realizujú v exteriéri, interiéri
- c) pešia turistika – vychádzky a túry → zelený CR
- d) mototuristika – putovný zájazd s krátkodobým pobytom na vybranom mieste
- e) cyklistika – zelený CR
- f) lovný – poľovníctvo a rybárstvo
- g) záujmovo-športový – pasívna účasť na športových súťažiach a turnajoch
- h) dobrodružný – adrenalínové športy, paragliding, rafting
- Nákupný – prevádzkové stacionárne predajne, obchodné domy, hypermarkety, zábavné parky, letiská...
- Ekoturizmus - je možné ho orientovať do prírodného prostredia pod podmienkou, že nevytvorí negatívne vplyvy ani žiadne negatívne dôsledky na toto prostredie
- smerujú do chránených prírodných lokalít a orientujú sa na pozorovanie flóry a fauny
- čiastočne využívajú ekologicky vhodné dopravné prostriedky
- nevyžadujú si žiadnu dopravu (napr. horská turistika)
- realizuje sa pre malý počet ľudí
- Kombinované formy CR – mládežnícky, sociálny vo vidieckom prostredí
Účastník CR – osoba alebo skupina osôb, ktorá vystupuje ako spotrebiteľ produktu CR
- môže byť :
- Výletník – denný návštevník, jeho pobyt je kratší ako 24 hodín
- Turista – pobyt trvá minimálne jedno prenocovanie a maximálne jeden kalendárny rok
- Domáci turista alebo návštevník
- Medzinárodný turista alebo návštevník
- Dovolenkári - oddych
- Služobne cestujúci – nepravidelné povinnosti
- faktory účasti na CR :
- Kultúrne - zbližovanie kultúr, zmeny v hierarchii hodnôt, túžba po vysokom životnom štandarde, rastúci význam využívania voľného času
- Spoločenské – najviac to ovplyvňuje rodina
- Ekonomické – dostatok financií, dostatok voľného času
- Osobné – životný štýl
- Psychologické – motivácia, vnímanie, predstava, postoj
- ekonomické aspekty CR :
- Tvorba príjmov do štátneho rozpočtu
- Realizátor neviditeľného exportu služieb a tovarov
- CR ako ekonomický multiplikátor
- CR ako nositeľ konečnej spotreby
Marketingový manažment v cestovnom rucv
- orientuje sa na :
- konkrétne podnikateľské aktivity v konkrétnom priestore,
- neohraničené podnikateľské aktivity v konkrétnom priestore,
- konkrétne podnikateľské aktivity v neohraničenom priestore,
- neohraničený okruh podnikateľských aktivít v neohraničenom priestore
- jeho úloha v CR : rozhodovacie procesy o segmentoch, o marketingovom mixe, o celej podnikateľskej koncepcii
- ciele : všeobecné ( podiel na trhu, zisk, rozšírenie klientely, image), konkrétne (nová cieľová skupina...), nadradené (ŽP, infraštruktúra...), dlhodobé (zlepšiť postavenie na trhu), strednodobé (komplementárne služby), krátkodobé ( oživenie medzisezóny)
Masový marketing – predaj produktu vo veľkom množstve → nízke náklady a nízke prienikové ceny
- uplatnenie : nenáročný spotrebiteľ produktu CR, mimoriadna akcia veľkého záujmu
Produktom diferencovaný marketing – predaj 2 alebo viac skupín produktov CR, ktoré sú maximálne diferencované od iných konkurenčných produktov
Usmernený marketing (cielený) - podnik CR rozoznáva segmenty trhu, rozvíja svoj produkt a prostredníctvom marketingového mixu ho predáva s cieľom podchytiť potreby každého cieleného smerového trhu
- stará koncepcia : predaj vyprodukovaných služieb CR : produkcia → predaj → spotreba
- nová koncepcia : ťažisko je na spotrebe : spotreba ↔ integrovaný marketing ↔ produkcia
- vývoj : historický (produkt) , moderný marketing (klient), marketing budúcnosti (destinácia)
Marketingový mix a jeho nástroje v cestovnom ruchu
PRODUKT
- služba alebo balík (skupina služieb), ktorý je schopný uspokojiť potreby zákazníka
- vlastnosti : užitočnosť, použiteľnosť, dosiahnutelnosť
- pozostáva z balíka základných a doplnkových služieb
- pôsobia tu materiálne a nemateriálne zdroje
- znaky produktu CR :
- Nemožnosť skladovania.
- Závislosť od prítomnosti klienta – spotrebiteľa, ktorý produkt CR spotrebúva
- Časové a priestorové spojenie produkcie a spotreby produktu CR
- Nehmotný charakter produktu CR = výsledkom je určitý zážitok, pôžitok, regenerácia duševných či fyzických síl, spomienka, poznatok.
- Nemožnosť presnej reprodukcie.
- Komplementárny charakter subproduktov CR
- požiadavky : atraktívny, prístupný, pozitívny imidž, uspokojovať potreby a požiadavky, ocenený cenou, ktorú účastník zaplatí
- pri kvalite je dôležitý prvý kontakt klienta so službou → treba dodržať normy akosti výrobkov, technologické postupy, špeciálne manuály
CENA
- má byť dostatočne vysoká, aby pokryla všetky náklady a priniesla určitý zisk → obsahuje nákladovú a ziskovú zložku → využívajú to hlavne tour operátori
- nevystupuje ako reprezentant určitej služby, ale ako cena celého balíka služieb z rôznych odvetví hospodárstva v určitom trhovom prostredí
- činitele vplývajúce na ceny : náklady, konkurencia, dopyt, objem predaja, menové kurzy
- možné stanovenie cien :
- Na rovnakej úrovni ako v minulom období.
- Na úrovni konkurencie.
- Na základe výšky nákladov + konštantná suma zisku (vyjadrená v prirážke).
- Na základe výšky nákladov + percento zisku (vyjadrené v prirážke).
- Kalkulácie cien zájazdov (výjazdového CR) pozostávajú z devízových nákladov, rizika z neobsadenia a (storno) a prirážky CR, vrátane možných provízií.
- cenové stratégie a ich prejav :
- Diferencované ceny – zľavy v období mimo sezóny alebo víkendov, vyššia cena v sezóne, vernostná zľava v prípade opakovaného využitia služby
- Prienikové ceny – veľmi nízka cena → získanie nových klientov, prenikanie na nový trh, ochromenie konkurencie, povesť lacnej firmy
- Šľahačkové ceny - subjekty, ktoré sa zameriavajú na solventnejšiu klientelu → cena vyvoláva u klienta pocit kvality a komfortu
- Linkované ceny - majú maximálnu odchýlku od ceny akceptovanej trhom vo veľkom rozsahu a určenej ponukou prvého podniku CR, ktorý na trh daný produkt uviedol alebo ho predáva v maximálnom rozsahu → využívajú ich drobné podniky CR
- Psychologické ceny - maximálne aktivizujú zákazníka a pôsobia na vyvolanie záujmu o ponúkaný produkt
- Jednotné ceny - ceny pobytových rekreačných zájazdov typu „all inclusive“ alebo tzv. „klubová cena“
- Ďalšie ceny - rozvojové cenové stratégie, zavádzanie novej stratégie
DISTRIBÚCIA
- môže byť :
- Exkluzívna - vybraný subjekt na vymedzenom území,
- Intenzívna - maximálny počet kanálov na čo najlepší trh CR
- Selektívna - vybrané produkty do vybraných distribučných kanálov
- uskutočňuje sa priamo alebo sprostredkovane
Centrálny rezervačný systém - možnosti pre okamžitú reagenciu dodávateľov aj odberateľov
- minimalizuje sa časová disproporcia, rozširuje sa sieť distribučných kanálov
- rezervačné a predajné systémy v sieti Internet
MARKETINGOVÁ KOMUNIKÁCIA
Reklama - ovplyvnenie a pomoc pri predaji konkrétneho produktu CR
- sústreďuje pozornosť verejnosti na konkrétne produkty CR a smeruje na presne definované cieľové skupiny
- pôsobí v krátkodobom / strednodobom časovom horizonte
- jej pôsobením možno :
- rozšíriť a spestriť poznatky o novom produkte CR,
- posilniť pozitívny vzťah zákazníka k propagovanému produktu CR,
- zovšeobecniť ponuku špecifických produktov CR
Propagácia - podpora a orientácia klientely na určité teritoriálne destinácie, druhové segmenty služieb a pod., bez konkretizácie jednotlivých podnikateľských subjektov
Veľtrhy, výstavy - umožňujú na malom priestore (výstavnom stánku) koncentrovať ponuku podniku CR
Prezentácia - viditeľný prejav promotion, súčasť PR a reklamy
- často sa poníma ako grátis služba alebo súbor služieb + prezentačné cesty a pobyty, grátis výrobok, označený logom daného podniku CR, zvýhodnenie ceny predávaného produktu CR formou zľavy
Vzťahy s verejnosťou (PR) - práca s verejnosťou, práca pre verejnosť a práca na verejnosti
- výsledkom tejto činnosti je komplex informácií o podniku CR a jeho imidž
- orientuje sa na tieto postuláty : identita podniku CR, kultúra podniku, vzhľad podniku, imidž, komunikácia
- interné PR = orientované na zamestnancov : maximálne poznanie produktu zamestnancami, predvídanie zmien, definovanie a poznanie verejnosti
Podpora predaja - proces komunikácie medzi subjektmi ponuky a spotrebiteľmi s cieľom vytvoriť pozitívny a prvoradý vzťah k ponúkanému tovaru alebo službe
- ciele :
- kontinuita zvýšenia predaja produktov CR alebo jednotlivých služieb,
- rýchlejšie zavedenie a získanie nových produktov CR,
- zvýšenie záujmu o kontakt spotrebiteľa s novým produktov CR,
- premena jednorazových spotrebiteľov na permanentných klientov,
- vytváranie priaznivej kúpnej a spotrebnej atmosféry s estetickým vplyvom prostredia prevádzkovej jednotky, správaním sa personálu až po konkrétnu spotrebu produktu CR,
- zvyšovanie záujmu o aktivity všetkých účastníkov trhu CR na strane ponuky aj dopytu
- priama podpora predaja - aktivity, ktoré úzko súvisia s reklamou a cenovou politikou podniku CR (aktivity, ktoré úzko súvisia s reklamou a cenovou politikou podniku)
- nepriama podpora predaja - pozvania agentov CK na reprezentačné zájazdy, návšteva podniku CR s následnou ponukou, mimoriadna ponuka, publikácie i podniku školenia pracovníkov so zameraním na podporu predaja, zavedenie takého systému odmeňovania vlastného personálu, ktorý stimuluje predaj
KOMPLEXNOSŤ (PACKAGING)
- marketingová technika, ktorej výsledkom je tvorba komplexného produktu CR
- produkt je tvorený zo súboru jednotlivých služieb a zostavený do konkrétneho programu
- packagový produkt je balíček služieb najznámejší vo forme „all inclusive“ (všetky služby sú zahrnuté v cene)
- výhody pre zákazníka : pohodlie, hospodárnosť, plánovanie výdavkov, predpoklad očakávanej kvality, uspokojenie špecifických záujmov zákazníka
Špecializované podniky CR
Cestovná kancelária - podnik CR, ktorý kompletizuje produkt CR alebo sprostredkúva jeho predaj konečnému zákazníkovi
- podniky CR :
- organizátori
- sprostredkovatelia
- základné (generálne) CK, ktoré poskytujú služby v plnom rozsahu,
- špecializované CK, ktoré sa špecializujú na užší vysokokvalitný sortiment poskytovaných služieb
- v súkromnom vlastníctve, v družstevnom, v municipálnom vlastníctve
- vysielajúce CK, ktoré sa orientujú na zahraničný pasívny CR
- prijímajúce (receptívne) CK, realizujúce zahraničný aktívny CR a domáci CR
- malé (do 3 pracovníkov),
- stredné (do 20 pracovníkov),
- veľké (nad 20 pracovníkov).
- obchodné spoločnosti, v súlade s Obchodným zákonníkom
- osobné spoločnosti v súlade so Živnostenským zákonom
- služby CK je možné uskutočniť
- a) priamo :
- predaj zájazdov,
- poskytovanie informácií o predávaných zájazdoch,
- poskytovanie informácií o možnostiach účasti na CR v lokalite alebo regióne, kde je CK situovaná (v prípade, keď CK supluje aj funkciu tzv. turistickej informačnej kancelárie),
- rezervácia, predaj leteniek a iných dopravných cenín,
- rezervácia a predaj ubytovacích služieb,
- predaj kúpeľných a liečebných pobytov, predaj sprievodcovských a tlmočníckych služieb,
- predaj máp, suvenírov, sprievodcovských príručiek.
- b) sprostredkovane : kompletizáciu zájazdov nákupom od jednotlivých dodávateľských subjektov doma alebo v zahraničí (tzv. provízny predaj)
- zmluvy medzi CK a zariadeniami poskytujúcimi služby CR :
- ad hoc zmluvy - majú konkrétny rozsah pre jeden prípad dodávky výkonov
- uzatvárajú sa jednotlivo z prípadu na prípad
- ide o zabezpečenie zmluvných vzťahov medzi CK a dodávateľskými zariadeniami, ktoré nespolupracujú pravidelne alebo dokonca v minulosti ešte neboli vo vzájomnom obchodnom vzťahu
- kapacitné zmluvy - predmetom je určitá kapacita na určitý čas a určitý počet osôb
- obsahujú časové rozloženie požadovaných výkonov, požiadavky na kvalitu služieb, cenu, resp. cenové zľavy, penalizačné podmienky
- obvykle ich CK uzatvárajú na obdobie 1 roka
- rámcové zmluvy - stanovujú základné zásady vzájomných vzťahov zmluvných strán
- takmer vždy na dlhšie časové obdobie (niekoľko rokov) a upresňujú sa v ročných dodatkoch alebo protokoloch
Tour operátor (organizátor) - organizačná jednotka špecializovaných podnikov CR, ktorá plní 3 základné funkcie: kreatívno-produkčnú, sprostredkovateľskú, organizátorskú
- špecializácia :
- autobusový tour-operátor,
- letecký charterový tour-operátor,
- tour-operátor národných CK
- predpoklad pre existenciu :
- dostatočne silný finančný kapitál na nákup služieb vo veľkom,
- dostatočne rozsiahla a efektívna distribučná sieť predajných miest – CK
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Priamy marketing | Referát | 1 187 slov | |
Marketing služieb | Referát | 893 slov | |
Non profit marketing | Referát | 553 slov | |
Marketing v obchode | Referát | 1 154 slov | |
Marketing | Učebné poznámky | 7 836 slov | |
Marketing v hotelierstve | Referát | 1 181 slov | |
Nový pohľad na spoločensko-ekonomickú podstatu marketingu v meniacom sa konkurenčnom prostredí | Referát | 603 slov | |
Medzinárodný marketing | Ostatné | 1 651 slov | |
Regionálny marketing | Referát | 4 951 slov | |
Medzinárodný marketing a medzinárodný obchod | Referát | 1 114 slov | |
Podstata teórie marketingu vzťahov so zákazníkmi | Referát | 1 436 slov | |
Medzinárodný marketing a medzinárodný obchod | Referát | 392 slov | |
Databázový marketing | Referát | 725 slov | |
Podstata marketingu a základné koncepcie marketingu | Učebné poznámky | 716 slov | |
32. Podstata marketingu a základné koncepcie marketingu | Referát | 1 833 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#dopravná cenina #cestovný ruch #práca s verejnosťou #marketing v cestovnom ruchu #co je to ekoturizmus #podstata služieb v cestovnom ruchu #produkt cestovneho ruchu #predaj služieb cestovného ruchu #dopravné aktivity cestovných kancelárií #predaj služieb cr #referát oddych #Dopravná ceniny #Organizácia práce v cestovných kanceláriách #Kalkulácia nákladov v cestovnom ruchu #distribucia (priama, nepriama) #turisticko informačná kancelária #reklama cestovnej kancelarie #mládežnícky cestovný ruch #manazment cestovneho ruchu #mareketing cestovneho ruchuMarketingové aplikácie
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Marketing v obchode | 1 154 slov | |
Regionálny marketing | 4 951 slov | |
Marketing v cestovnom ruchu | 1 970 slov | |
Marketing v hotelierstve | 1 181 slov | |
Marketing kultúry | 1 818 slov | |
Marketing vo farmaceutickom priemysle | 1 851 slov | |
Marketing v poisťovníctve | 2 206 slov | |
Marketing v doprave | 567 slov | |
Marketing v športe | 557 slov | |
Verejná prospešnosť | 114 slov |