Organizačné správanie - vypracované otázky
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 347
Uložení: 185
Organizačné správanie - vypracované otázky
- Čo je to organizačné správanie, z akých vedných disciplín vychádza
- jeho poslaním je štúdium správania sa ľudí a na základe takto získaných poznatkov zdokonaľovať manažment ľudí v pracovnom procese. predmetom skúmania organizačného správania sú jednotlivci, skupiny, organizačné procesy a organizačná dynamika. má veľmi úzku väzbu na spoločenské vedy, ako je ekonómia, politické vedy, a behavionárne vedy – psychológiu, sociológiu a antropológiu.
- Aké sú funkcie manažéra
- plánovanie,
- organizovanie,
- vedenie,
- kontrola,
- rozhodovanie,
- koordinácia.
- Osobnosť – hlavné determinanty osobnosti, odlišnosti osobnosti
- hlavné determinanty:
- dedičnosť- vzrast, temperament, atraktívnosť,
- prostredie, v ktorom jedinec vyrastá - vplyv primárnych/rodičia, blízka rodina/ a sekundárnych skupín /spolužiaci, priatelia, spolupracovníci.../; kultúra, náboženstvo....
- situačné faktory sú nepredvídateľné, často odkrývajú nepoznané, skryté vlastnosti osobnosti.
- odlišnosti osobnosti:
- osobnosť je jedinečná, neopakovateľná. každý jedinec sa líši schopnosťami, zručnosťami, vlastnosťami, postojmi, hodnotami. manažér ak chce rozumieť svojim podriadeným, musí tieto diferencie chápať, musí pochopiť podstatu ľudskej rozmanitosti.
- Hodnoty a postoje - aký je význam ich poznania.
- postoje – stav pripravenosti jedinca reagovať určitým smerom, pohotovosť k určitej reakcii. prejavuje sa v stabilite stanovísk a vzťahov.
- hodnoty – (súvisia s postojmi a správaním sa jednotlivca). sú významnou premennou v ľudskom správaní, sú zdrojom odlišnosti medzi jedincami. existujú a pôsobia na človeka tak v rovine vedomej ako aj podvedomej.
- Aké sú bariéry efektívnej percepcie
- stereotypnosť (jedná sa o vžité, zabehnuté spôsoby myslenia, posudzovanie jedinca na základe posudzovania skupiny, ktorej je súčasťou),
- selektívnosť percepcie (jedná sa o tendenciu jedinca venovať pozornosť tým aspektom situácie, či objektu, ktoré sú konzistentné s jeho názormi, hodnotami či potrebami),
- haloo efekt (k haló efektu dochádza, ak vytvorenie dojmu o jedincovi je podmienené existenciou jednej určitej vlastnosti),
- efekt kontrastu (jedná sa o také hodnotenie charakteristík človeka, ktoré sú porovnávané s charakteristikami iných ľudí),
- projekcia (jedná sa o prenos vlastných charakteristík či potrieb, motívov a podobne na iných ľudí),
- očakávanie (ovplyvňuje spôsob interakcie jedinca s inými ľuďmi v smere ich očakávania).
- Aké sú determinanty produktivity pracovníka
biografické determinanty:
- vek,
- pohlavie,
- status,
- počet odpracovaných rokov.
osobnostné determinanty:
- schopnosti,
- zručnosti.
- Charakterizujte pracovné postoje, aký je vzťah pracovnej spokojnosti a výkonu
pracovné postoje - postoje sú dôležitým motivačným činiteľom a priamo či nepriamo ovplyvňujú správanie človeka v pracovnom prostredí.
spokojnosť - vedie k výkonu. úlohou manažéra je zabezpečovať, aby všetci pracovníci boli v práci spokojní, aby boli spokojní s prácou, pracovnými podmienkami.
výkon vedie k spokojnosti - je predpoklad, že dobrý výkon vplýva na pracovnú spokojnosť. V tomto prípade úlohou manažéra je napomáhať podriadeným dosahovať excelentné výkony, nakoľko po takom výkone by mala nasledovať samotná spokojnosť pracovníka
- Stres – typy stresu, individuálne diferencie a stres, zdroje stresu
zdroje stresu:
- environmentálne (ekonomická neistota, nové technológie),
- organizačné (požiadavky práce, požiadavky pracovných rolí, OŠ),
- individuálne (pozitívne, negatívne).
individuálne diferencie a stres:
individuálne diferencie v reakciách na stres sú tiež podmienené kultúrnym a spoločenským prostredím, v ktorom jedinec vyrastal, v ktorom sa nachádza. najvýznamnejšie stresory vedúcich pracovníkov v rôznych krajinách sa uvádzajú napríklad nasledovné:
- švédsko (zasahovanie pracovných problémov do súkromia),
- nemecko (časový stres, termínovanosť úloh),
- anglicko (zavádzanie nových technológií),
- egypt (plnenie pracovných povinností i mimo pracovný čas).
typy stresu:
- pozitívny - eustres (stres, ktorý pôsobí na človeka pozitívne a stimuluje ho k lepším výsledkom),
- negatívny - distres (negatívny stres je nadmerný, dlhotrvajúci, ktorý môže mať škodlivý účinok na duševné, fyzické a duchovné zdravie).
- Skupina – definovanie skupiny, čo tvorí skupinovú dynamiku, aké sú typy skupín, vývojové stupne skupiny
- skupiny: slúžia individuálnym a organizačným potrebám, členstvo v nich poskytuje priestor na nové poznatky a skúsenosti,
- dynamika pracovnej skupiny: odzrkadľuje štýl fungovania skupiny, vzájomnú interakciu jej členov ako aj vzťahy skupiny s vonkajším prostredím,
- typy skupín: formálne, neformálne,
- vývoj: formovanie, dynamika, zostavenie noriem, výkon, rozpad.
- Aké sú negatívne prejavy správania sa v skupine a ako ich eliminovať
- aschov efekt (kedy sa jednotlivec podriadi väčšinovému názoru napriek tomu, že tento názor je nesprávny),
- zneužívanie anonymity skupiny (zníženie úsilia jednotlivcov s rastúcim počtom členov v skupine),
- strata individuality (proces, počas ktorého jednotliví členovia skupiny strácajú vnímanie seba samých a s tým spojený zmysel pre spoľahlivosť a zodpovednosť za vlastné správanie),
- konformnosť (je výsledkom snáh alebo tlakov prispôsobiť sa normám, či už písaným alebo nepísaným).
- groupthink (týmto termínom sa označuje túžba členov po súlade, jednote a zároveň ich neochota realisticky predkladať alternatívne riešenia),
- mobbing, šikanovanie,
- sexuálne obťažovanie,
- krádeže, či sprenevery.
- Individuálne a skupinové rozhodovanie – aké sú výhody a nevýhody, aké formy skupinového rozhodovania poznáte.
výhody skupinového rozhodovania | nevýhody skupinového rozhodovania |
- možnosť dať dokopy viac zdrojov, - príležitosť pre špecializáciu zamestnancov, - pravdepodobnosť, že rozhodnutie bude prijaté a následne sa ho budú členovia držať, - pravdepodobnosť detekcie chyby, - rozvíjanie kreativity. | - tendencia plytvať časom, - potenciál vzniku konfliktu, - možné zastrašovanie členov zo strany vedúceho, - snaha podporovať rozhodnutie za každú cenu, - polarizácia skupiny, - rozptyl zodpovednosti. |
formy skupinového rozhodovania:
- brainstorming,
- delfská metóda,
- metóda nominálnej skupiny,
- rebríková metóda,
- technika súhlasných kariet,
- metóda súhlasných kariet.
- Uveďte klasifikáciu rozhodovania a etapy procesu rozhodovania
etapy procesu rozhodovania:
- uvedomenie problému,
- identifikácia cieľov rozhodovania,
- zozbierať a vyhodnotiť dáta, analýza situácie,
- vymenovať a ohodnotiť alternatívy,
- výber najlepšej alternatívy,
- implementácia rozhodnutia,
- získanie spätnej väzby,
klasifikácia rozhodovania:
- subjektu (z hľadiska subjektu je dôležité koho prijaté rozhodnutie ovplyvňuje. z tohto pohľadu rozdeľujeme rozhodnutia na individuálne a manažérske),
- prístupu (z hľadiska prístupu sa rozhodovanie delí na kvantitatívne a behaviorálne),
- participácie (z hľadiska participatívnosti sa rozhodovanie delí na individuálne a skupinové),
- programovateľnosti (z hľadiska programovateľnosti sa rozhodnutia delia na programovateľné a neprogramovateľné).
- Interpersonálna komunikácia, bariéry efektívnej komunikácie a spôsoby ich prekonávania.
spôsoby prekonávania bariér efektívnej komunikácie:
- vzdelávanie a komunikácia – pomáha vidieť logiku zmeny, zdroj odporu je v neinformovanosti,
- účasť – zapojenie do procesu zmeny znižuje odpor,
- uľahčovanie a podpora – tréningy nových druhov práce, terapie uľahčujú prispôsobenie sa, nevýhodou je veľká spotreba času,
- vyjednávanie – napr. výmena niečoho hodnotného za zníženie rezistencie voči zmene.
- manipulácia a menovanie – manipulácia je skrytý pokus o ovplyvnenie, napr. skresľovanie faktov, aby boli atraktívnejšie, menovanie – je kombinácia manipulácie a účasti, napr. vymenovanie vedúcich rezistujúcej skupiny do kľúčovej rozhodovacej role.
- donútenie – priame hrozby alebo sila, napr. hrozba preloženia, straty postupu, negatívneho odporúčania a pod.
bariéry efektívnej komunikácie
na strane vysielateľa | na strane prijímateľa |
- neusporiadanosť informácií, | - nepozornosť, |
- skreslenie informácií, | - nezáujem, |
- neúplnosť informácií, | - skákanie do reči, |
- priveľa informácií, | - negatívne naladenie, |
- nesprávna voľba jazyka, | - vzťah k vysielateľovi, |
- nesprávna voľba komunikačných kanálov, | - obava, |
- negatívna atmosféra. | - selekcia informácií. |
- Aké typy moci poznáte a aké sú zdroje moci
zdroje moci:
- formálna moc – organizačné zdroje
- odmeňovacia moc - možnosť pracovníka poskytnúť prípadne odoprieť odmenu inému zamestnancovi,
- moc trestať - možnosť potrestať pracovníka,
- legitímna moc - pozícia človeka v hierarchii organizácie,
- informačná moc - znalosť informácií, ktoré nie sú verejne dostupné.
b) neformálna moc – osobné zdroje
- expertná moc - zručnosti, znalosti a skúsenosti, ktoré jedinec má,
- referenčná moc - osobné charakteristiky jedinca, ktoré spôsobujú, že s ním chcú ostatní spolupracovať,
- informačná moc - znalosť informácií, ktoré sú verejne dostupné,
- charizmatická moc - koncentrovaná podoba referenčnej moci.
typy moci:
- donucovacia moc - je založená na strachu. dôsledkom nesúhlasu s činmi, názormi, pokynmi nadriadeného je trest,
- odmeňovacia moc - opak donucovacej moci. podriadení vedia, že keď vykonajú priania nadriadeného, budú odmenení (finančne či nefinančne),
- legitímna moc - vyplýva z postavenia v podnikovej hierarchii (ide s každou funkciou),
- odborná moc - je založená na vedomostiach, skúsenostiach a schopnostiach,
- pridelená moc - vedené osoby (podriadení) sa stotožňujú so svojimi vedúcimi.
- Aké sú základné znaky organizačnej kultúry, aká je funkcia organizačnej kultúry
základné znaky:
- systém hodnôt,
- symbolov,
- rituálov, mýtov a praktík, ktoré sa časom vyvinuli v organizácii a ktoré zdieľajú všetci členovia organizácie
funkcia organizačnej kultúry:
- poskytuje zamestnancom zmysel identity a spolupatričnosti,
- funguje ako poskytovateľ určitej vízie spoločnosti svojim členom,
- má vplyv na posilňovanie foriem správania, čo vedie k budovaniu cieľov organizácie.
- Čo je to konflikt, aké je členenie konfliktov
konflikt – charakteristika ?
druhy konfliktov:
- podľa rozsahu
- intrapersonálny – je vnímaný jednotlivcom ako konflikt vnútorný.
- interpersonálny – vzniká medzi dvoma jednotlivcami a líši sa poľa vzťahu formálnej závislosti medzi účastníkmi konfliktu.
- intraskupinový – je jedným z prejavov skupinovej dynamiky a môže mať na skupinu deštrukčný vplyv.
- interskupinový – vzniká medzi väčšími skupinami aj vo svojej podstate najkomplexnejší, lebo naň vplýva najväčšie množstvo vnútorných a vonkajších činiteľov a ako taký sa musí pozorne riešiť.
- podľa toho aký má konflikt dopad na organizáciu
- pozitívny – je taký, ktorý inšpiruje ku zmene a podnecuje výmenu názorov aj súťaživosť a ako taký prispieva k progresu.
- negatívny (deštrukčný či dysfunkčný) – podnecuje súťaživosť medzi zúčastnenými stranami, narúša vzťahy a dôveru medzi stranami a spôsobuje frustráciu zúčastnených strán, stagnáciu a zníženú produktivitu práce na pracovisku.
- Aké sú príčiny zmien v organizácii, aké sú príčiny rezistencie voči zmene.
príčiny zmien v organizácii:
- externé – kultúrne, ekonomické, dodávatelia, technológie, spoločenské, konkurencia
- interne – poukazujú na nežiaduci stav vo vnútri organizácie – pokles produktivity, kvality, zmena názorov a postojov zamestnancov, nespokojnosť s hodnotením
odpor voči zmene
- osobné zdroje odporu – necítenie potreby niečo zmeniť, nepochopenie potreby zmeny, obavy z neznámeho, strach so straty moci so straty postavenia vo firme.
- organizačné zdroje odporu – odmeňovací systém, rivalitu medzi oddeleniami, výber nevhodných metód, obavy že zmena naruší vzťahy medzi skupinami a oddeleniami
- Aké sú spôsoby efektívneho zvládania rezistencie voči zmene
- vzdelávanie a komunikácia,
- účasť – je ťažké odporovať zmene ktorej sme súčasťou,
- uľahčovanie a podpora,
- vyjednávanie,
- manipulácia a menovanie – napr. skresľovanie faktov aby sa zdali byť atraktívnejšie,
- donútenie.
- Charakterizujte Levinov model zmeny.
Levinov model je založený na teórii silového poľa. Levin chápal, zmenu ako negatívny faktor, spôsobujúci diskontinuitu. Organizácie sú za normálnych okolností v ekvilibriu. V tomto stave sú sily stimulujúce a odmietajúce zmenu vyvážené. Pôsobia navzájom proti sebe a tak udržujú rovnovážny stav (obr. č. 6.11.). V prípade zmeny je nevyhnutné tento rovnovážny stav narušiť, podporiť stimulujúce sily a eliminovať negatívne sily. Na tento účel sa niekedy v praxi používajú praktiky tzv. "diablových advokátov", ktorých úlohou je narušiť rovnovážny a stav a prípadne umelo vytvoriť krízovú situáciu. Takýto scenár procesu zmeny často používajú relatívne úspešné firmy, ktorých tendencia "zaspať na vavrínoch" je omnoho vyššia.
- Charakterizujte techniky on-the job, off-the job.
on the job – majú neformálny priebeh a ich výhodou je autentickosť prostredia a sú menej nákladné. nevýhodou je nepoužiteľnosť pre nácvik problémov, konfliktov, zmeny formy správania.
- rotácia manažéra – striedaným pracovných miest, získava cenné skúsenosti,
- zaraďovanie do špeciálnych tímov – nové skúsenosti špeciálneho charakteru,
- pridelenie mentora – pomáha mu pri riešení problémov.
off the job – výhodou je možnosť vzájomného poznania s účastníkmi programu, možnosť vytvorenia nerušeného, uvoľneného prostredia, osvojovovanie si nových poznatkov a foriem správania.
- senzitívne tréningy,
- programová výuka,
- simulácie a prednášky.
- Dizajn pracoviska – charakterizujte jednotlivé prístupy
- špecializácia práce – ale vedie k stereotypnosti a poklesu výkonnosti,
- rozširovanie práce – priraďovanie viacerých operácií, čo vedie k väčšiemu záujmu o prácu a jej kvalitu,
- rotácia – znížiť monotónnosť a zvýšiť zručnosti pracovníkov,
- obohacovanie práce - ?
- tímová organizácia práce – prideľovanie úloh tímom, ktorých členovia navzájom spolupracujú.
- Tímy v organizácii – ako sa odlišuje tím od skupiny
rozdiel medzi tímom a skupinou spočíva v tom, že v tíme každý člen nesie zodpovednosť za výsledky práce celého tímu. členovia tímu sa nespoliehajú výhradne na vedenie jedným menovaným vedúcim alebo lídrom, čím sa aj zodpovednosť prenáša z individuálnej roviny na obe - individuálnu aj kolektívnu rovinu. riešenie problémov sa stáva súčasťou každodenného života tímu a nie je len náhodnou aktivitou, ktorá môže pomôcť skupine. Výkony tímu sú hodnotené vcelku a nie ako prínos snaženia sa jednotlivcov, zatiaľ čo v skupinách sú hodnotené prínosy jednotlivcov k dosiahnutiu výsledku.
- Organizačná štruktúra – mechanistický prístup – uveďte základné princípy, typy štruktúr, ich výhody a nevýhody
Typy mechanistických OŠ:
- funkcionálna štruktúra – zoskupenie všeobecných funkcií zhora až po najnižšiu úroveň, napr. výrobný podnik s množstvom funkčných oddelení, útvarov. Uplatňuje sa v stabilnom odvetví.
výhoda – špecializácia pracovníkov je efektívne využívaná ak pracujú v určitom oddelení, úspornosť v nárokoch na ekonomické zázemie.
nevýhoda – prílišná špecializácia môže byť aj nevýhodou napr.v zastupiteľnosti pracovníkov.
- divizionálna štruktúra – predstavuje vysokú flexibilitu a schopnosť prispôsobenia sa externému prostrediu, vyznačuje sa vysokou schopnosťou koordinácie medzi jednotlivými skupinami. každá org. jednotka je autonómnou súčasťou jedného celku, má svoj manažment a riadiacu autoritu. avšak výsledky jednotiek sú kontrolované hlavným vedením podniku a sloboda konania je im umožnená len ak sú ich výsledky v súlade s dopredu dohodnutými cieľmi. Využíva sa vo veľkých podnikoch a koglomeráciach.
nevýhoda – nepomerne vyššie finančné náklady na vedenie ako pri funkcionálnej OŠ,
prípadná duplicita vykonávaných činností, t.j. neefektívnosť.
- Organizačná štruktúra – organický prístup – uveďte základné princípy, typy štruktúr, ich výhody a nevýhody.
organický prístup: úlohy sú presne definované, vyznačuje sa horizontálnou komunikáciou a nízkym podielom pevných pravidiel a noriem, stupeň špecializácie je nízky, od pracovníkov sa očakáva vysoká miera sebakontroly a dôraz sa dáva na koordináciu medzi spolupracovníkmi.
typy štruktúr:
- jednoduchá štruktúra,
- sieťová štruktúra,
- komisná štruktúra,
- task force štruktúra,
- maticová štruktúra.
- Nový model organizácie, typické črty nového modelu organizácie
- je to predovšetkým otázka uvedomenia si súčasných trendov zo strany nielen manažérov, ale aj ostatných pracovníkov organizácie. Organizácie, ktoré si túto skutočnosť uvedomili včas, v súčasnosti uplatňujú tímové organizačné štruktúry, ktoré pri dôslednom uplatňovaní spĺňajú prakticky všetky požiadavky na nový model organizácie. Brainstorming, delfská technika, technika formálnej skupiny, metóda súhlasných kariet, technika párovacieho výberu, technika kriteriálneho hodnotenia.
znaky:
- základnou organizačnou jednotkou organizácie je tím,
- úzka prepojenosť s prostredím, v ktorom funguje
- horizontálny a vertikálny tok informácií, ktoré sú potrebné pri rozhodovaní
- rozhodnutie na tom mieste, kde je maximum informácií
- plochá organizačná štruktúra s minimálnym počtom stupňov manažmentu
- pre tvorbu organizačnej štruktúry sú rozhodujúce procesy, ktoré v organizácii prebiehajú
- dôraz sa kladie nie na zámery, ale výsledky
- flexibilný pracovný čas, vytvára priestor pre čiastkové úväzky pracovníkov
- flexibilná kariéra pracovníkov v rámci organizácie
- hodnotenie výkonov pracovníkov a systém odmeňovania je založený na hodnotení zákazníkmi
- prostredie organizácie sa chápe v globálnom, medzinárodnom, nie v lokálne limitovanom meradle
- organizácia ako inštitúcia je medzinárodná.
- Vedenie ľudí – definícia, úloha manažéra a lídra v organizácii, teória čŕt, behaviorálne teórie vedenia ľudí.
definícia:
- vedenie ľudí je ovplyvňovanie konania zamestnancov tak, aby dobrovoľne plnili ciele organizácie.
úloha manažéra:
- plánuje, udržiava v činnosti, organizuje, operatívne činnosti, kontroluje, realizuje ciele správnym cieľom, kladie si otázky typu ,,ako a kedy,,
úloha lídra:
- inovuje, rozvíja, inšpiruje, koncepčné činnosti, tvorí, stanovuje správne ciele, kladie si otázky typu čo a prečo
teória znakov – great man theory:
- definovala kto je prípadne bol efektívny líder, zámerom bolo definovať znaky, kt. sa odlišovali veľké osobnosti dejín od ostatných ľudí. Vychádzala z predpokladu, že určité znaky osobnosti sú v priamom vzťahu k úspešnému vedeniu ľudí, ak sa tieto znaky identifikujú je možné ich použiť pri výbere lídrov. 1.pokus o systematický výskum vedenia ľudí.
behaviorálne teórie:
- kritériom úspešného vedenia ľudí je správanie a konanie lídra. Hľadajú odpoveď čo robí efektívny líder.
- Situačné teórie vedenia ľudí – Fiedlerov, Hersey-Blanchardov model.
fiedlerov situačný model - fiedler's contingency model:
- efektívnosť vedenia ľudí závisí od dvoch faktorov, medzi ktorými existuje vzájomná väzba. sú to:
- miera, s akou daná situácia poskytuje lídrovi možnosť kontroly a vplyvu. ide tu o pravdepodobnosť, že líder môže úspešne dosiahnuť stanovený cieľ,
- v čom spočíva hlavná motivácia lídra - či jeho sebadôvera ako lídra závisí hlavne od toho, či dosiahne stanovený cieľ, alebo od toho, či vie získať podporu a vytvoriť dobré vzťahy s ľuďmi.
herseyov a blanchardov model (hersey and blanchard's model):
- vychádza z toho, že neexistuje jeden univerzálny najlepší štýl, efektívne správanie lídra závisí od pripravenosti vedených ľudí. pripravenosť – maturity vedených ľudí možno definovať ako rozsah, v ktorom vedený jednotlivec je schopný a súčasne ochotný splniť stanovenú úlohu.
- Situačný prístup k vedeniu ľudí – teória Cesta-cieľ Roberta Housa
- je založený na teórii očakávania ako jednom z prístupov k motivácii. teória očakávania predpokladá, že motivácia človeka na prejavenie úsilia sa zvyšuje, keď sa zvyšuje očakávanie z efektu vzťahu úsilie - výkon – výsledok. na rozdiel od fiedlera, ktorý u každého lídra uvažuje iba s jedným dominantným štýlom vedenia ľudí, House predpokladá, že líder môže uplatniť viac štýlov vedenia ľudí. Špecifikoval tieto štyri štýly vedenia ľudí:
- direktívny,
- podporný,
- participatívny,
- štýl zameraný na dosiahnuté výsledky.
- Rozhodovanie a riešenie problémov – prístupy k rozhodovaniu
- racionálny model (je postavený na predpoklade, že sa pri rozhodovaní vezmú do úvahy všetky možné súvislosti, všetky alternatívy sa zvážia a následne sa prijme optimálne rozhodnutie. nevýhodou tohto modelu je to, že je nerealistický, nakoľko je človek pri bežnom rozhodovaní buď v časovej tiesni, alebo nemá dostatočný prístup k informáciám, aby sa mohol ideálne rozhodnúť),
- model obmedzenej racionálnosti - bo-unded racionality (tento model je založený na týchto predpokladoch: manažéri si vyberú prvé rozhodnutie, ktoré je uspokojujúce, manažéri si uvedomujú, že ich vnímanie problematiky sveta je neúplné. Zároveň sa uspokojujú s tým, že prijímajú rozhodnutia bez toho, aby poznali všetky alternatívy.
- model odpadkového koša (koša je založený na tvrdení, že rozhodnutia v organizáciách sú náhodné a nesystematické. podľa tohto modeluje organizácia
vlastne akýmsi odpadkovým košom, do ktorého sa nahádžu problémy, riešenia,
účastníci a možnosti voľby. v prípade, že sa tieto štyri prvky spoja, dochádza k
prijatiu rozhodnutia. kvalita takéhoto rozhodnutia závisí od načasovania) - politický model (odráža prostredie, v ktorom existuje tendencia presadzovať
úzke individuálne alebo skupinové záujmy a ciele najvplyvnejších účastníkov procesu rozhodovania. Títo sa snažia hľadať riešenia problémov z pohľadu vlastných
záujmov prípadne sa snažia svoje záujmy definovať ako záujmy celej organizácie).
- Vroom-Yeton model rozhodovania - charakterizujte.
- patrí medzi participatívne modely rozhodovania, pri kt. je spoluúčasť na rozhodovaní založení na povahe rozhodnutia. Zaoberá sa hlavne určením toho, podľa čoho nadriadený určí, či a do akej miery môže rozhodnutie prenechať na svojich podriadených
- Čo sú to kariérne kotvy
súbor predstáv založený na posudzovaní schopností, potrieb a motívov, ktoré sú východiskom pre vytvorenie vlastného pracovného zamerania.
rozdelenie:
- technicko funkčné kompetentnosti – rozhodujú sa pre technickú prácu,
- manažérske kompetentnosti - ľudia ktorý radi vedu ľudí a pracujú s nimi,
- istota – ľudia s vysokou potrebou istoty,
- kreativita – ľudia s kreatívnymi schopnosťami,
- autonómnosť – ľudia pracujú samostatne, nemajú radi obmedzenosť.
- Charakterizujte obsahové teórie motivácie, aké sú možnosti využitia poznatkov v praxi
charakteristika:
teórie potrieb vychádzajú z predpokladu, že ľudia majú rôzne potreby a tie, ktoré sú pre nich najvýznamnejšie, determinujú ich správanie, pôsobia motivačne.
možnosti využitia: (bližšie hovoria teórie zakladateľov)
- Maslowova teória potrieb,
- Alderferova teória ERG,
- McClellandova teória potrieb,
- Herzbergova dvojfaktorová teória.
- Charakterizujte ERG teóriu a porovnajte ju s Maslowovou teóriou potrieb
ERG teória hovorí o tom, že ľudské potreby možno začleniť do troch kategórií - troch základných skupín potrieb:
- existenčné potreby – E,
- potreby vzájomných vzťahov – R,
- potreby rastu – G.
Maslowova teória potrieb | ERG teória |
1. fyziologické potreby, 2. potreby bezpečnosti, 3. potreba spolupatričnosti/ sociálne potreby, 4. potreba úcty/ vážnosti, 5. potreba seba aktualizácie. | 1. existenčné potreby, 2. potreba vzájomných vzťahov, 3. potreba rastu. |
- Charakterizujte Herzbergovuteóriu potrieb
teória potrieb vychádza z toho, že pracovná spokojnosť a pracovná nespokojnosť sú separátne dimenzie, príčiny pracovnej spokojnosti a pracovnej nespokojnosti sú odlišné. jedná sa o hygienické faktory a motivátory.
- hygienické faktory (týkajú sa vonkajších premenných súvisiacich s vykonávanou prácou),
- motivátory (týkajú sa obsahu práce, ktorú jedinec vykonáva).
- Charakterizujte procesné teórie motivácie
- zameriavajú sa na to prečo sa ľudia správajú tak ako sa správajú, prečo si vybrali danú alternatívu pred tou druhou.
- Čo je to emocionálna inteligencia, čo tvorí EQ
charakteristika: Schopnosť vyznať sa sám v sebe aj ostatných ľuďoch, ako vnútornú motiváciu a zvládanie vlastných emócií aj emócií iných.
EQ tvorí:
- poznanie vlastných emócií (sebauvedomenie, poznanie svojich emócií),
- zvládanie emócií (sebakontrola a seba regulácia),
- seba motivácia (jedná sa o schopnosť človeka zapojiť emócie do snáh),
- senzitivita voči iným/empatia,
- spoločenská obratnosť (jedná sa o schopnosť odhadnúť spoločenské vzťahy
a situácie, o schopnosť presvedčovať, vyjednávať, viesť ľudí či pracovať v tíme).
- Čo je psychologický kontrakt
- psychologický kontrakt je tak súborom nepísaných vzájomných očakávaní medzi zamestnancami a zamestnávateľmi. je východiskom pre vzájomnú výmenu očakávaní a aktivít zúčastnených strán. je to vyjednávanie z pozície moci alebo práva aspoň jednej zo zúčastnených strán.
- Čo je to učenie – čo je to posilnenie – aké sú jeho spôsoby a význam posilnení
- posilnenie:
- chápe sa ako zvýšenie pravdepodobnosti výskytu žiaduceho správania, za ktorým nasleduje určitý podnet - pozitívne alebo negatívne posilnenie. posilnenie môže byť primárne alebo sekundárne, ktoré svoj účinok nadobúda spojením s primárnym posilnením. v súvislosti s organizačným správaním sa zameriavame na štyri formy posilnenia správania:
- pozitívne posilnenie (cieľom pozitívneho posilnenia je zvýšiť frekvenciu želaného správania, ktoré však musí byť jasne definované),
- vyhýbanie (nastáva ak sú zadržané negatívne konzekvencie za prejaveným žiaducim správaním - t.j. prejavené žiaduce správanie nie je síce posilnené, ale nie je ani trestané).
- trest (je administrovanie negatívnych dôsledkov redukujúcich pravdepodobnosť opakovania určitého správania sa v podobných podmienkach. trest znižuje alebo aj eliminuje nežiaduce správanie. trest môže nadobúdať rôzne formy, ktoré pôsobia rôzne na jedincov. trest môže mať podobu napríklad verbálnu, písomnú či materiálnu).
- zánik (je ekvivalentom ignorovania správania, ktoré je neželateľné. táto forma nezaručuje väčší výskyt žiaduceho správania).
- jednotlivé druhy posilnení: kontinuálne posilňovanie, posilňovanie vo fixných intervaloch, variabilné intervalové posilňovanie, fixné pomerné posilňovaní, variabilné pomerné posilňovanie.
- učenie:
- učenie sa v širšom chápaní je proces zisťovania a osvojenia si skúseností a návykov v priebehu prispôsobovania sa vonkajším podmienkam a jeho výsledkom sú zmeny v správaní, reaktivite a osobnosti.
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#organizacne spravanie #Skupinová polarizácia #sebamotivácia #správanie sa k nadriadenému #charakterizujte pracovnú skupinu #znizovanie barier #opak slova flexibilný #Charakteristik #osobnostne predpoklady pre prácu mentora #participacia v rodine #Organizačné správanie - vypracované otázky #determinanty vývoja