Manažment ako proces
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 100
Uložení: 110
Manažment ako proces
Manažment ako proces – je súbor názorov a teórií, ktoré manažéri používajú k vykonávaniu plánovania, organizovania, k vedeniu a kontrole.
Subjekt (riadiaci systém) úlohy Objekt (riadený systém)
reakcia na úlohy
sebazdokonalovanie na úlohy sebazdokonalovanie
Základné manažérske funkcie:
- plánovanie
- organizovanie
- vedenie
- kontrola
1.1 Plánovanie
Plánovanie je cieľavedomá a sústavná činnosť určujúca, čo presne bude organizácia robiť na dosiahnutie podnikových cieľov.
Plánovanie je východiskovou funkciou manažmentu, ktorá ovplyvňuje organizovanie, vedenie a kontrolu.
Z každého plánu musí byť jasné, čo chceme dosiahnuť t.j. cieľ a ako to chceme dosiahnuť t.j. prostriedok.
Cieľ- konečný stav, ku ktorému smerujú všetky plánovacie aktivity a musí byť merateľný a časovo ohraničený.
Ciele môžu mať rôznu mieru všeobecnosti a môžu mať rôznu hierarchiu (ide o prioritné, prvoradá a menej podstatné ciele).
Rozdelenie cieľov:
- z časového hľadiska – plány:
- krátkodobé ( do 1 roka)
- strednodobé (1 – 3 roky)
- dlhodobé (nad 3 roky)
- podľa oblasti, ktorej sa týkajú:
- spoločenské – dodržiavanie legislatívy, napr. podmienky globálnej súťaživosti Ochrana prírodných zdrojov – napr. ekohotely, bioreštaurácie
- zamestnanecké – motivácia, príjemné pracovné podmienky
- ekonomické – rast podielu na trhu, efektívnosť, maximalizácia zisku, minimalizácia nákladov
Prostriedky rozdeľujeme:
- pracovné:
- manažér prevádzky
- šéfkuchár
- hotelový dverník (hotel porter – otvára dvere)
- servírka....
- materiálové – suroviny a tovary
- kapacitné – priestory prevádzky – skladové, výrobné, odbytové
- finančné – hotovosť, príspevky, úvery...
Plánovanie môžeme rozdeliť:
- strategické – má dlhodobý charakter, rozhodujú o ňom top manažéri (napr. ktorý trh obsadiť)
- taktické – smeruje k uskutočneniu strategického plánu a rieši nejaký problém
- operatívne – vychádza z taktického plánovania, má krátkodobý charakter a vytvárajú sa napr. operatívne plány pre marketing, výrobu, odbyt, sklad...
Rozdelenie plánov
- Stále plány:
- politiky
- postupy
- pravidlá
- Jednorázové:
- programy
- rozpočty
- Stále plány – sú platné bez časového obmedzenie, napr. maximalizácia zisku, minimalizácia nákladov, kvalifikovaný personál
Politika - cieľavedomé ovplyvňovanie vývoja pomocou nástrojov
Postupy – návody, metódy (tvoria nástroj politiky) na vykonanie činností, zaznačujú sa do sieťových grafov
Pravidlá – špecifické požiadavky na činnosti (nemôžeme ich porušiť) – napr. pravidlo troj-mesačnej skúšobnej doby
- Jednorázové plány – ich platnosť je obmedzená časovo, napr. workshop, summit (organizácia nejakého podujatia)
Programy – sú ciele, prostriedky a pravidlá, ako postupovať pri podujatí
Rozpočet – finančné vyjadrenie programov
1.2 Organizovanie
Organizovanie vytvára podmienky pre optimálne správanie sa podriadených (podriadení vedia, čo spadá do ich kompetencií, kto je ich nadriadený a kto podriadený).
Organizovanie vychádza z plánovania a ovplyvňuje vedenie a kontrolu.
Cieľom organizovania je vytvoriť funkčnú organizačnú štruktúru.
Organizačná štruktúra(OŠ) malého ubytovacieho zariadenia(UZ)
OŠ stredne veľkého UZ
Princípy efektívneho organizovania
- Deľba práce
- prílišnou deľbou práce na pracovisku sa znižujú nároky na tvorivosť a odbornosť pracovníkov
- preto je slobodná tímová deľba práce alebo obohatenie pracovnej činnosti
- deľba práce vyplýva z organizačnej štruktúry napr. pracovník sa zaoberá účtovníctvom, iný pracovník sa zaoberá výrobou
- Tvorba útvarov
- je to zoskupovanie pracovníkov do skupín (opak deľby práce)
- pri jednorázových projektoch sa vytvorí nový útvar (napr. zavedenie Eura na Slovensku)
- Rozpätie rozdelenia
- je počet podriadených, ktorých vedie jeden vedúci
- z rozpätia rozdelenia vyplýva štýl vedenia ľudí
- čím menej pracovníkov, ktorých máme na starosti, tým musí byť väčšia ich odborná spôsobilosť
- Jednotka prikazovania
- princíp jediného nadriadeného vedúceho), tento nie je možné dodržať vo veľkých hotelových UZ.
- Právomoc v rovnováhe so zodpovednosťou
- za každé rozhodnutie nesie zodpovednosť ten, kto rozhodol
- rozšírenie právomocí svojim podriadeným priaznivo pôsobí na ich motiváciu
Pri organizovaní ľudských zdrojov ( personálny manažment) sa úlohy opakujú a taktiež rozhodnutia. Z toho vyplýva firemná dokumentácia (FD) – sú to postupy, smernice, normy(napr. ubytovací poriadok).
Výhody FD:
- zjednodušenie práce
- jednoduchý a najlepší postup pre podobné úlohy
- vizitka pre firmu, zákazník má možnosť nahliadnuť do FD(napr. reklamačný poriadok)
- know-how – sú to pracovné postupy(napr. najjednoduchší postup umývania rúk)
Príčiny nedodržania FD:
- zamestnanec nebol oboznámený s FD
- FD nie je aktuálna
- nedisciplinovanosť(vopred by mali byť známe nejaké sankcie – tresty)
1.3 Vedenie
Štýly vedenia podľa manažérskej mriežky:
- vedúci spolku záhradkárov – orientuje sa maximálne na ľudí a minimálne sa sústreďuje na úlohy (1,9)*
- autoritatívny vedúci – jeho hlavnou prioritou je orientácia na úlohy a minimálne sa orientuje na ľudí(9,1)*
- vedúci voľného priebehu(liberálny vedúci) – minimálne sa orientuje aj na ľudí aj na úlohy(1,1)*
- kompromisný vedúci – stredne sa orientuje aj na ľudí aj na úlohy(5,5)
- tímový vedúci – jeho hlavnou prioritou je orientovať sa aj na ľudí a zároveň aj na úlohy(9,9)*
*(x, y), na osi x – orientácia na ľudí, na osi y – orientácia na úlohy
Oportunista – používa všetky štýly vedenia bez princípov s jediným cieľom (s cieľom povýšenia)
Štýly správania sa podriadených
- záleží od štýlu vedenia nadriadeného a od charakteru podriadených
- mäkký prístup
- objavuje sa vtedy, ak podriadený očakáva odpor
- využíva prostriedky priateľstva alebo podliezania, aby dosiahol výhody
- tvrdý prístup
- objavuje sa vtedy, ak podriadený očakáva odpor a prostriedkom je koalícia(získavanie spolupracovníkov proti nadriadenému)
- vyššia autorita – spojenie s obavami na vyššom poste ako je nadriadený
- asertivita – je schopnosť presadiť svoj názor slušným spôsobom
- racionálny prístup
- objavuje sa vtedy, keď nehrozí odpor a prostriedky sú dohodovanie a racionálne argumentovanie
Motivácia
- vychádza z vedomých a podvedomých potrieb
- nadmerná motivácia je rovnako škodlivá ak nedostatočná motivácia
- je to vnútorná pohnútka človeka k činu
Stimulácia – súhrn vonkajších vplyvov, ktoré buď motiváciu podmienia alebo utlmia
Stimul – podnet, má žiaduci účinok iba vtedy, ak je v súlade s motiváciou
Schéma motivácie
Stimuly Motívy Skutok
(vonkajšie faktory) (vnútorné faktory) Výkon
Správanie
Maslova hierarchia potrieb pre CR
5.
4.
2.
1.
- – fyzická motivácia(zotavenie, liečenie) – rekreačný, športový CR
- – psychická motivácia(únik z každodennej izolácie) – rekreačný, športový, kultúrny CR
- – motivácia na základe ľudských vzťahov(priatelia) - rekreačný a športový CR
- – stavovská a prestížna motivácia(túžba po poznaní) – obchodný a dobrodružný CR (kongresy)
- – kultúrna motivácia(umelecké záujmy) – kultúrny a religiózny CR
Čiže hierarchia potrieb v CR vyplýva z hierarchie potrieb akú poznáme od Maslowa:
- fyziologické potreby
- istota
- sociálne potreby
- uznanie
- sebarealizácia
Vývoj motivačných teórií
- začiatok 20. storočia – za obdobia Taylora sa predpokladalo, že zamestnanec je pasívny, chce sa vyhnúť zodpovednosti, má nízke ambície.
Zamestnancov bolo možné motivovať iba priamym vedením (úlohy, príkazy, nariadenia, normy, odmena a trest)
- polovica 20. storočia – Maslow – začal sa klásť dôraz na psychologické aspekty a potreby zamestnanca
- nad sebarealizáciou v hierarchii potrieb niektoré detailnejšie štúdie uvádzali estetiku
- súčasnosť – predpokladom je zamestnanec, ktoý potrebuje uplatniť svoju iniciatívu a kreativitu
- rozvíja sa humánny / personálny manažment
- nástroje, ktoré manažéri používajú:
- podiely na výsledku hospodárenia
- zamestnanecké benefity
- vzdelávacie programy
- verejné uznanie
- team building – budovanie zamestnaneckých vzťahov(adrenalínové kolektívne aktivity – napr. športové – paragliding, rafting)
1.4 Kontrola
Kontrola – pomocou nej sa zisťuje, či sa úlohy zamestnancov(povinnosti) vykonávajú plánovane a bez odchýlok.
Schéma kontroly aktualizácia FD (doplnenie)
súlad
porovnanie skutočného a
žiaduceho stavu
(FD)
pozitívna
odchýlka
negatívna zistenie
príčin
Druhy kontroly:
- podľa času:
- predbežná – je pred vykonaním činnosti (napr. kontrola pripravenosti strediska a jedál pred expedíciou
- priebežná – počas činnosti a robí sa kvôli tomu, aby sa odstránili negatívne vplyvy už počas vykonávania práce (napr. manažér prevádzky počas celého dňa kontroluje výrobné stredisko a odbytové stredisko)
- následná – po skončení činnosti a používa sa na zistenie nielen odchýlok , ale aj príčin. Môže ju zamestnanec chápať pozitívne – ako spätnú väzbu alebo negatívne.
- podľa periodicity:
- jednorázová – konkrétne skutočnosti sa preverujú za nejaké obdobie
- periodická – uskutočňuje sa pravidelne v intervaloch, napr. pripravenosť hotela pred sezónou
- permanentná – dohliadanie, napr. v odbyt. stredisku
- podľa obsahu:
- previerka – slúži na preverenie situácie alebo vykonania príkazu
- revízia – kontrola stavu napr. dodávky – napr. preverenie stavu dodávky od dodávateľa
- inventúra – porovnanie účtovného stavu a skutočného stavu zásob (manko, škoda, schodok, prebytok)
- inšpekcia – vykonávajú ju dozorné a inšpekčné úrady podľa predpisov (požiarne, hygienické kontroly)
- rozbor hospodárenia – periodická kontrola ekonomických veličín hospodárenia (maximalizácia ziskov, minimalizácia nákladov - zisk, náklady, výnosy. Mzdy tvoria najväčšiu položku nákladov, nemali by presiahnuť 40% z celkových nákladov)
Fluktuácia zamestnanosti – percentuálne vyjadrenie obmeny stálych pracovníkov
- podľa subjektu kontroly:
- vnútorná kontrola – nejakých zamestnancov, kontroluje stav, môže ním byť zamestnanec, kontrolóri, veriteľ...
- vonkajšia kontrola – nejaká externá inštitúcia, napr. SOI, MHSR- ministerstvo hospod. SR, živnostenské oddelenie, Daňový úrad
Princípy efektívnej kontroly
- štandardy / normy – musia byť zrozumiteľné a dosiahnuteľné
- individuálny prístup – rátať s tým, že aj výnimka môže nastať a nebrať to ako zle vykonanú prácu
- nápravné opatrenia – prevencia, skôr ako sa niečo stane, môžete tomu predísť práve prevenciou
Subjekt kontroly – kontrolór
Objekt kontroly – predmet alebo osoba podliehajúca kontrole
1.5 Rozhodovanie
- je riešenie rozhodovacích situácií výberom najlepšej alternatívy riešenia
- potreba rozhodovania vzniká, ak sa skutočný vývoj líši od plánovaného - odchyľuje sa nesprávnym smerom alebo ide o rozhodnutie o preventívnych opatreniach (napr. rozhodnutie vykonávať častejšie kontroly na pracovisku)
Subjekt rozhodovania – riadiaci pracovník, ktorý rozhoduje. Subjektom môže byť aj skupina- čiže kolektívne rozhodovanie (hlasovanie)
Objekt rozhodovania – rozhodovacia situácia, problém, ktorý treba riešiť
Schéma rozhodovania
variant A dôsledky
Cieľ faktory výber najlepšieho opatrenia
pravidlá variantu
variant B dôsledky
- Cieľ – musí byť jednoznačný, merateľný, časovo merateľný, manažér musí mať dostatok informácií
- Analýza faktorov, ktoré ovplyvňujú rozhodnutie pričom berieme do úvahy všetky fakty, ktoré ovplyvnia alternatívy alebo obmedzia výber
- Tvorba aspoň dvoch variantov, ak je len jeden, tak rozhodnutie je fiktívne
- nemala by sa nechať žiadna možnosť riešenia problému
- brainstorming – skupinové rozhodovanie, každý názor je akceptovateľný
- počet alternatív závisí aj od druhu problému
- existujú rôzne techniky hľadania alternatív – napr. brainstorming, analógia, metóda scenárov
- Dôsledky – odhadujeme účinok / výsledky jednotlivých variantov
- Prijatie najvýhodnejšieho variantu
- Opatrenia – týkajú sa konkrétnych osôb alebo vecí a treba eliminovať náhody a improvizáciu
Metódy rozhodovania
- empirické
- exaktné
- heuristické
Empirické:
- na základe praktických skúseností (zdravý sedliacky rozum), poznatkov, intuície
- metóda pokus – omyl
- delfská metóda – expertná metóda (experti anonymne napíšu riešenia, tieto potom verejne prečítajú – napr. v NASA)
- využíva anonymné vyjadrenia viacerých expertov, ktorí si po anketovom spôsobe riešenia problémov prečítajú výsledky všetkých zúčastnených expertov a v 2. kole majú možnosť svoje odpovede zmeniť a takto pokračujú až po kompromis, konsenzus
- brainstorming – (5 až 12 ľudí) – metóda založená na tvorivom myslení, počet účastníkov je 5 až 12 plus moderátor, ktorý ale nenavrhuje riešenia. Pravidlom je nekritizovať žiaden nápad, ale kombinovať a vylepšovať.
- metóda synectics – podobná ako brainstorming, ale je náročnejšia, berie do úvahy minulé skúsenosti
Exaktné metódy
- využívajú výpočtovú techniku, matematické riešenia, modelovania
- matematické programovanie – zahŕňa metódy napr. lineárne a nelineárne, zohľadňuje náhodnú veličinu
- graficko-analytické metódy – ide o grafické vyjadrenie v časovom priebehu
Heuristické metódy
- tvoria prienik medzi empiristickými a exaktnými metódami
- metóda rozhodovacej tabuľky
- podmienky 3.pravidlá
- činnosti 4. rozhodnutia
- rozhodovací strom
idem do kina
1 30% - pešo
0 50% - autobusom
20% - autom
nejdem do kina
2 60% - kamarát
40% - učenie
Uzly sa číslujú (0,1,2) a môžu byť rozhodovacie (subjekt sa sám rozhoduje) alebo situačné (rozhoduje situácia, napr. počasie)
Druhy rozhodovania:
- rutinné – rozhodovanie, počas ktorého sa nemusia odohrať všetky fázy rozhodovacieho procesu
- kolektívne – subjektom rozhodovania ju skupina ľudí (hlasovanie)
- individuálne – subjektom rozhodovanie je jeden človek
- jednokriteriálne – pri výbere správnej alternatívy riešenia sa využíva iba jedno kritérium
- multikriteriálne – pri výbere správnej alternatívy sa využíva viacero kritérií / podmienok
- strategické – subjektom rozhodovania je top manažér
- taktické – manažéri prvej línie (napr. šéfkuchár a vedúci OS)
- operatívne – opakované rozhodovanie na najnižších stupňoch riadenia
- rozhodovanie v podmienkach istoty – vtedy, ak manažér pozná varianty riešenia, dôsledky aj pravdepodobnosť výskytu náhodnej zložky
- rozhodovanie v podmienkach rizika – keď poznáme alternatívy riešenia, dôsledky iba odhadujeme, ale to percento náhody poznáme
- rozhodovanie v podmienkach neistoty – poznáme alternatívy a dôsledky, ale náhodu nevieme.
1.6 Informácie
Informácia - znižuje mieru neurčitosti pri rozhodovaní. Záleží nielen na kvantite(množstve), ale aj kvalite informácií.
Prah nasýtenia – hranica informácií, za ktorú už nie je možné ďalšie informácie spracovať
Informačný systém – je systém vytvárania informácií, sprostredkovania a spotreby informácií. Tvoria ho ľudia aj zariadenia. Čím je podnik väčší, tým je jeho systém zložitejší. Jeho úlohou je zabezpečiť dostatok správnych informácií v správnom čase a v správnej forme.
Tok informácií – je cesta, ktorou sa informácia dostane k manažérovi, teda na miesto rozhodovania (k subjektu rozhodovania). Mal by byť efektívny, nie drahý a nemal by podporovať šírenie informácií s komunikačným šumom (bariéry).
Informačný systém (IS):
- formálny – nezávisí od zmeny pracovníkov
- neformálny – závisí od výmeny pracovníkov, môže byť pozitívny a negatívny
Vlastnosti informácií
obsahová
dimenzia
formálne
časové hľadisko
hľadisko
- Obsahová dimenzia
- presnosť(obsahová) – informácia je presná po obsahovej stránke
- relevantnosť – na koľko je podstatná
- úplnosť – nechýba žiaden údaj
- rozsah – miera stručnosti
- Časová dimenzia
- včasnosť informácií – načasovanie
- aktuálnosť – nie je stará
- frekvencia – pravidelnosť dodania informácií
- časové obdobie, ku ktorému sa viaže – minulosť, súčasnosť, budúcnosť
- Formálna dimenzia
- zrozumiteľnosť - použitie odborných výrazov alebo cudzieho jazyka
- detailnosť – môže byť detailná správa alebo sumárna
- usporiadanosť – poradie viacerých údajov, napr. dátum
- prezentácia – vyjadrenia ústne, písomné, numerické, grafické
Druhy informácií
- strategické – neopakujú sa tak často a týkajú sa rozhodovania top manažéra
- taktické – sú konkrétnejšie, častejšie sa opakujú, využívajú ich manažéri prvej línie alebo stredný manažment
- operatívne – využívajú ich bežní pracovníci, využívajú sa často, sú to denné bežné informácie, vyskytujú sa na najnižšej úrovni riadenia (zamestnanci)
- prvotné – pôvodné, z nich sa vychádza, sú zisťované priamo na pracovisku (napr. koľko sme vydali porcií...)
- druhotné – odvodené, vychádzajú z prvotných, vznikajú triedením , spriemerovaním (priemerný vek zamestnancov)
- ex-post – informácie o procesoch, ktoré prebehli v minulosti
- ex-ante – týkajú sa budúceho vývoja
- základné – normatívne, týkajú sa záväznosti,sú záväzné a ťažiskové pre organizáciu alebo pre prevádzku, napr. HACCP, legislatívne normy 533/ 07 alebo 277/08
- doplnkové – fakultatívne – nezáväzné, môžu aj nemusia sa dodržiavať, napr. UNWTO
- externé – získané z okolia
- interné – získané z organizácie
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Manažment ako proces | Ostatné | 1 585 slov |
Hotelový a gastronomický manažment pre hotelovky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Podstata a vývoj manažmentu | 746 slov | |
Manažment ako proces | 2 146 slov | |
Stratégia a taktika | 827 slov | |
Organizovanie a OŠ podniku | 437 slov | |
Manažér | 938 slov | |
Gastronomický manažment | 1 110 slov | |
Nákupná a skladovacia činnosť | 637 slov | |
Manažment výroby | 448 slov | |
Manažment odbytu | 748 slov | |
Podnikateľské plánovanie | 1 057 slov | |
Personálny manažment | 555 slov | |
Produkt hotela | 1 909 slov | |
Manažment kvality | 578 slov | |
Technický manažment | 144 slov | |
Ekologický manažment | 320 slov | |
Medzinárodné hotelové reťazce | 928 slov | |
OŠ a organizácia v hoteli | 246 slov |