Produkt hotela
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 671
Uložení: 160
PRODUKT HOTELA
Produkt - tovary alebo služby, ktoré sú výsledkom činnosti a ponúkajú sa na trhu
Všeobecné rozdelenie produktov:
-tovary dlhodobej spotreby (auto)
-tovary krátkodobej spotreby (potraviny)
-služby (činností, ktoré spôsobujú úžitok, masáž)
Produkt hotela:
-základné služby - ubytovanie, stravovanie
-doplnkové služby - osobné - masáž
- ostatné - oprava topánok
Služby:
-normatívne (na čo má hosť nárok)
-skutočné (čo hosť skutočne dostane)
Požiadavky na produkt hotela:
- Atraktívnosť – súvisí s tým lokalita, možnosti doplnkových služieb v okolí, atraktívnosť budovy
- Prístupnosť – infraštruktúra
- Uspokojenie potrieb – ponuka by mala predchádzať dopyt
- Cenová dostupnosť
- Imidž produktu – dobré meno podmieňuje názory
Pre realizáciu produktu je nevyhnutné poznať požiadavky, zvyklosti a spôsob života uvedených skupín spotrebiteľov. Delíme ich podľa hľadísk:
- teritórium: 5. profesia:
- domáci - obchodní cestujúci, kongresoví hostia
- zahraniční - ostatní
- dĺžka pobytu: 6. vek:
- dlhodobí - deti
- krátkodobí - juniori
- seniori
- dospelí
- obdobia pobytu:7. špecifické dispozície:
- sezónni (leto, zima) - rodiny s deťmi
- mimosezónni hostia - zdravotne postihnutí
- trávenie času:8. pohlavie
- turisti - muži
- kúpeľní hostia - ženy
Spojenie ponuky a dopytu môže byť:
- A)priame – bez distribučných kanálov, produkt ide priamo spotrebiteľovi
- B) nepriame – využíva distr. kanály – sprostredkovateľ preberá na seba časť marketingových aktivít za províziu
Distribúcia – činnosť podniku CR, pomocou ktorej sa uskutočňuje výmena produktu medzi
účastníkmi trhu. Prostredníctvom distribúcie sa zosúlaďuje ponuka a dopyt
Distribučný kanál – inštitúcia, ktorá sprostredkúva, prípadne organizuje zmenu vlastníctva
produktu, tzv. tour operátor: CR, CA, TIK, RIS, GDS
Schéma distribučných kanálov:
Tour Hotel 1
operátor
CK
CA Hotel 2 Zákazníci
TIK
RIS
GDS Hotel 3
CK – cestovná kancelária:
- a) sprostredkovateľ – ponúka štandardné zájazdy – anonymný klient, pevná cena na osobu, katalógy + doprava, ubytovanie, strava
- b) touroperátor – štandardná ponuka, forfaitové zájazdy - podľa seba termín, doprava..
CK ponúka:
- rezervovanie miest v dopravných prostriedkoch
- predaj vstupeniek na podujatia
- predaj štandardných zájazdov – forfaitové zájazdy, zájazdy s kombinovanou prepravou, zájazdy na kongresové podujatia, sanatórne a ambulantnokúpelné pobyty
- sanatórium – ubytovanie + strava + liečebné procedúry v sanatóriu
- rezervovanie a sprostredkovanie miest v UZ a GZ
- predaj dopravných cenín – vouchery (poukážky)
- sprievodcovské služby a animácia
- zmenárenské služby
- poistenské služby
- obstaranie víz
- podávanie informácií – pasové, devízové, politické podmienky, klimatické podmienky, trasy..)
Spolupráca CK a hotela:
- je podložená zmluvou na konkrétnu kapacitu, UZ sú ponúkané prostredníctvom katalógu
- hotel sa v zmluve zaväzuje, že bude rezervovať izby CK
- CK sa zaväzuje zmluvou propagovať hotel
- ak sa kapacita hotela nenaplní, dostane od CK náhradu
- CK dostáva zľavu na lôžka
- hotel dáva prednosť CK ktorá od hosťa okrem ubytovania požaduje aj stravu a doplnkové služby ( balík služieb)
- každý zájazd ( pobyt) obsahuje min. 2 služby:
- preprava
- ubytovanie
- stravovanie
- iné služby CR – poistné, CLO, vstupenky, informácie,
CA – cestovná agentúra - inštitúcia, ktorá ponúka organizuje, predáva služby CR , poskytuje konzultačné služby klientov CR, nesmie sprostredkovať klientom ale iba CK
TIK – turisticko-informačná kancelária - kancelária, ktorá sprostredkúva informácie pre klientov, informácie sa týkajú regiónu, možnosti trávenia voľného času, miestnych UZ a GZ, predáva spomienkové predmety
Marketingový mix
- je to súbor marketingových nástrojov, ktoré používa podnik CR na dosiahnutie marketingových cieľov na cieľových trhoch
- podnik sa musí rozhodnúť ako rozdelí rozpočet na jednotlivé nástroje
- základné skupiny marketingových nástrojov (4P):
- PRODUCT – v hotely často služba , produkt reprezentuje na trhu ponuku
- PLACE – miesto a distribučné cesty, cesta k spotrebiteľovi
- PRICE – cena musí vykryť náklady ale aj zabezpečiť zisk, klient je ochotný zaplatiť ak boli splnené jeho očakávania
- PROMOTION – propagácia – 4 techniky:
- reklama – TV, Internet, rozhlas, referencie od klientov
- práca sa verejnosťou – vybudovanie dôvery vo vzťahu k verejnosti, vytváranie pozitívneho imidžu (pravdivá reklama, spolupráca sa médiami)
- Interná reklama – v mieste realizácie
- podpora predaja – dlhodobá stimulácia zákazníka – permanentka
- Doplnkové 4P:
- PEOPLE – ľudia sú nositeľmi poskytnutých služieb, preto je nutné ich kvalifikácia, komunikácia, schopnosť riešiť krízové situácie
- PARTNERSHIP – spolupráca medzi podnikmi CR, umožňuje znížiť náklady, rýchlejšia investícia nákladov
- PACKAGING – balík služieb pre segment trhu podľa požiadaviek ( poznávacie zájazdy, víkendový balík pre 2, výlet pre študentov, zájazdy so sprievodcom)
- PROGRAMING – plánovanie pomáha uplatniť balík služieb v období mimo sezóny
GLOBÁLNE DISTRIBUČNÉ SYSTÉMY:
- poskytujú CA a CK možnosť porovnať ceny a objednať služby vo veľkých hotelových sieťach, letenky v aerolinkách, združujú aj požičovne áut, UZ a ďalšie informačné strediská
- sú pripojené priamo na rezervačný systém
- GDS: Sabre, Galileo, Amadeus, Worldspan, Abades
- Vo februári 2004 mal byť zavedený nový GDS Genesis, ale bol drahý.
- Sabre založili American Airlines v roku 1959.
- Galileo založili United Aerlines.
- Amadeus založil Air Force v roku 1987.
Podpora CR u nás oproti zahraničiu má nízku prioritu, preto aj sieť TIK ako zdroj informácií pre GDS sa iba pomaly buduje tzv. destinačný manažment.
RIS – regionálny informačný systém - je to softvér, ktorý umožňuje prostredníctvom modulov on –line rezerváciu klientov.
FIDELIO – front Office – používajú ho malé a stredné hotely, hotelové spoločnosti po celom svete. Je založený na modulovom systéme, čím umožní vytvoriť komplexnú prevádzku hotela.
MODUL INFRANCE - prepojenie s programom, slúži na:
- rezervovanie, ubytovanie
- evidencia predaja a platby za poskytnuté tovary, služby a balík služieb
- evidencia zamestnancov
- poskytnutie informácií o produktoch hotela
- sledovanie obsadenosti kapacity
- sledovanie stavu pokladne
- sledovanie tovaru zásob na recepcií
- manažovať rozpočet a tržby z jednotlivých druhov izieb
- spravovať účty hostí
- optimalizáciu cenných stratégií
- analýza pre potreby účtovníctva, marketingu, štatistiky
- vytváranie prehľadu v sklade – príjemky, výdajky
- objednávky ubytovanie v rôznych jazykoch
- archivácia údajov
- komunikácia medzi recepciou a chyžnými
RAPORTKA – rozpis pre chyžné, pre upratovacie práce, (rozpis upratovania izieb)
PRACOVNÉ OPERÁCIE PRI POSKYTOVANÍ SLUŽIEB HOSŤOM:
- tieto operácie sa týkajú ubytovacieho úseku
UBYTOVACÍ ÚSEK
|
|
Spokojnosť hosťa závisí od organizačných činností na týchto pracoviskách. Pracovné pozície:
- Recepčný
- Zmenárnik
- Vrátnik
- Nosič batožiny
- Zriadenec pre izby
- Obsluhovač výťahu
- Dverník
- Manipulant spojov
- Opravár odevov
- Chyžná
- Hotelová gazdiná
- Všetci títo pracovníci vykonávajú činnosti, ktoré môžeme rozdeliť podľa pobytu hosťa na 4 fázy:
- REZERVOVANIE
- PRÍCHOD
- POBYT
- ODCHOD
- REZERVOVANIE POBYTU
-pre hosťa rezervovanie ubytovania znamenajú istotu o dňoch a termínoch pobytu, ale dá sa ubytovať aj bez rezervácie s rizikom obsadenia kapacity
-hosť môže byť objednaný individuálne alebo ak je účastníkom skupiny organizovaného CR = zájazdu, tak rezerváciu robí za neho CK
-pre hotel znamená rezervácia plán výroby
-vždy sa rezervuje nad kapacitu, pretože nie vždy všetci hostia prídu
-v niektorých veľkých hoteloch je pracovník, ktorý sa venuje iba rezerváciam
Spôsoby rezervovania:
-on-line rezervácia, telefonátom, faxom, e-mailom, písomne objednávkou, osobne, cez CK v rámci zájazdu
Evidencia rezervácie:
1-hotelový denník - kniha, kde je na každý deň vyhradená jedna strana pre rezervácie
2-tabuľa rezervovania - len pre potreby recepcie a na farebných kartičkách sú odlíšený jednotlivý hostia (VIP, skupiny)
3-konvenčný graf a graf tabuľky - grafy z ktorých je jasné množstvo voľných izieb, dlžníka pobytu hosťa, kde je hosť ubytovaný
- PRÍCHOD HOSŤA
-pracovník recepcie sa spýta hosťa, či mal rezerváciu alebo nie
-ak mal rezerváciu, recepčný odkontroluje dátum odchodu, typ izby a služby zadávaní pri rezervácií
-ak hosť mal rezerváciu, recepčný ho ubytováva na základe tejto rezervácie, nie do voľnej izby
-ak nemal hosť rezerváciu, zistí požiadavky hosťa, pridelí sa mu izba a spýta sa na služby
-niektoré hotely robia záznamy o hosťoch, o zvyklostiach
-v zahraničí niektoré hotely nechávajú hosťom samým vypísať formulár pre ubytovanie
-alternatíva je Kniha ubytovania hostí alebo softvér =podľa zákona 500/2004 par.24 Zákon o hlásení pobytu občanom SR a registri obyvateľov SR
-podľa neho je hotel povinný overiť totožnosť a viesť o ňom meno, číslo OP, adresu, dobu ubytovania
-48/2002-Zákon o pobyte cudzincov na území SR
-po registrácií dostane hosť hotelový preukaz, ktorý mu umožní vstupovať a využívať služby hotela, môže mať rôznu formu: logo, číslo izby, meno hosťa
-ak je hotel obsadený, recepčný sa ospravedlní, vysvetlí dôvod a poskytne pomoc pri hľadaní náhradného ubytovania
-ak hosť po zaregistrovaní odmietne bývať v hoteli, dá sa ubytovanie vystornovať, ale musí na to upozorniť nadriadeného(opatrenie proti podvádzaniu, nečestnosti)
III. POBYT HOSŤA
-hosť sa považuje za ubytovaného keď je vyplnený jeho formulár v PC a má vytvorený účet na, ktorý môžeme pripísať spotrebované služby
-hotel určí úverový limit – do výšky, ktorý môže hosť spotrebovať služby a potom ich vyplatí
-na recepcii sa tlačia zoznamy:
-prichádzajúcich hostí v abecednom poradí, VIP hostí, z kongresových podujatí, z CK
-zoznam ubytovaných hostí – vedenie hotela – tiež dostáva aj zoznam obsadených izieb od hotelovej gazdinej, čím je zabezpečená kontrola ubytovania na čierno
-zoznam odchádzajúcich hostí
-prehľad o stave izby
- ZÚČTOVANIE A ODCHOD HOSŤA
-odchod hosťa má viacero fáz:
- zistenie spokojnosti hosťa (môže byť dotazníkom alebo osobným rozhovorom), hotel zaujímajú pripomienky hostí, ktorý by hotel mohol neskôr realizovať alebo uplatniť v praxi
- odovzdanie kľúča alebo magnetickej kartičky
- vyhotovenie účtu alebo faktúry – ak má hosť námietky, že nespotreboval danú službu, rieši to nadriadený recepčného(vedenie)
- zaplatenie
- odchod hosťa - ubytovacom poriadku je napísané dokedy hosť musí opustiť izbu (od 10 do 14 hodiny), ak hosťovi robí problém opustiť izbu v tomto termíne, tak sa mu uschová aspoň batožina
- oznámenie odchodu hosťa na ostatné úseky
-ide o GZ a úsek hotelových izieb, aby isto neostala neuprataná
Starostlivosť o VIP hostí, deti a zdravotne postihnutých
- Sú to skupiny hostí ktorí si vyžadujú špeciálnu starostlivosť pri príchode, pobyte a odchode.
VIP HOSTIA: sú to významní hostia spoločenského a kultúrneho života, ktorým sa poskytuje najkvalitnejší produkt :
- Lepšie ubytovanie (apartmán)
- Osobné privítanie
- Pozornosť pri príchode hosťa
- Rýchlejšia registrácia
- Občerstvenie na izbe
- Predbežné sledovanie spokojnosti hostí
- Zabezpečenie ďalších želaní
- Zamestnanci musia byť poučení o príchode týchto hostí
DETI: vyžadujú:
- Špeciálny hotelový preukaz ( s obrázkom, príveskom)
- Poskytnutie detských postelí, nočníkov
- V gastronomickom zariadení – vyvýšená stolička, detské menu, podušky pod stoličky, detský jedálny lístok, papierové prestieranie
- Využívajú detský kútik a animátorov
ZDRAVOTNE POSTIHNUTÍ: približne 15 % populácie, delíme ich na:
- Ambulantný typ – nevyžadujú žiadnu špeciálne upravenú izbu
- Poloambulantný typ – potrebujú barlu, palicu...
- Vozičkári
- ZŤP – zdravotne ťažko postihnutí
- Všetkým 4 typom ZŤP by sme mali zabezpečiť
- Parkovisko
- Prístupové cesty
- Prístup bez schodov
- Širšie rozmery dverí, min. šírka 90 cm
UBYTOVACÍ PORIADOK – obsahuje pravidla správania sa hosťa v hotely a aj jeho práva. Musí byť verejný, dostupný a k dispozícií na recepcií a hotelovej izbe. UP patrí k firemnej dokumentácií, preto musí byť aktualizovaný a dopĺňaný.
BEZPEČNOSTNÝ SYSTÉM HOTELA – je súhrn preventívnych opatrení, školení personálu, technických opatrení, predpisov a pokynov pre ochranu hostí a pracovníkov hotela, ktorý má zabrániť:
- Vyrušovaniu hostí
- Krádeži pracovníkmi alebo hosťami
- Požiarom
Opatrenia bezpečnostného systému hotela:
- Systém uzamykania dverí :
- Klasické zámky s guľou z vonka, existencia skupinových kľúčov ( umožní vstup do skupiny dverí)
- Programovateľné známky – na dverách majú priamo programovací softvér a sú na baterky a k tomu je magnetická kartička, ktorá je programovateľná. Na recepcií hosťovi vystavia kartu na potrebný pin kód
- Bezpečnostné kamerové systémy:
- Záznam vybraných priestorov – kamera sleduje tie isté priestory a všetko sa nahráva
- Uzavretý televízny okruh – monitor sleduje pracovník, ktorí s kamerou manipuluje, vyberá materiál
- Trezory:
- a) centrálny trezor – depozitné schránky na recepcií
- trezor na hotelovej izbe
- Poplašné zariadenia:
- Interné zvukové – reaguje na neoprávnený vstup do priestorov hotela
- Interné tiché – ochrana skladových priestorov, fitness centra
- Externé kontaktné – pri práci s hotovosťou, upovedomuje políciu
- Požiarna ochrana:
- 2/3 požiarov vzniká v nočnom čase, polovicu majú svedomí fajčiari, 40% požiarov vzniká hotelovej izbe. Veľmi rizikové pracovisko je aj výrobné stredisko. Treba mať vypracovaní evakuačný plán pre hostí a elektrický poplašný systém poprípade ešte aj vyškolený personál. K preventívnym opatreniam patrí aj udržiavanie únikových ciest, ručné hasiace prístroje núdzové osvetlenie
Ochrana majetku:
- týka sa poškodenia majetku alebo jeho krádeže, preto je snaha znížiť riziko opatreniami. Vinníci môžu byť: pracovníci, hostia, cudzí páchatelia.
Škoda spôsobená pracovníkmi hotela:
- sprenevera peňazí- ak pracovník vydá menej peňazí v hotovosti; ak sa vyúčtujú služby, ktoré neboli poskytnuté, poskytovanie ubytovania načierno
- krádež
- predaj vlastného tovaru, alebo jeho nevýhodný nákup
- vyfakturovanie hotelových služieb, ktoré neboli vykonané
- využívanie hotelových zariadení na súkromné účely
- kopírovanie platených filmov
Škoda spôsobená hosťami:
- krádež hotovosti lupičom
- krádež vybavenia izieb
Pozornosť treba venovať týmto úsekom, kde sa manipuluje s peniazmi, materiálom:
- úsek príjmu hostí (zmenáreň, recepcia, trezor)
- úsek hotel. Izieb (cennosti hostí v trezore na izbe)
- gastronomické oddelenie
- marketingové oddelenie
- technický úsek
Bezpečnosť je aj legislatívne upravená:
- zákonník práce
- občiansky zákonník
- zákon o BOZP
Bezpečnostná komisia:
- vybraní pracovníci z viacerých oddelení, ktorí dohliadajú na dodržiavanie bezpečnostných opatrení, zabezpečujú školenia, sledujú legislatívu a usmerňujú činnosť legislatívy.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
OŠ a organizácia v hoteli | Referát | 246 slov | |
Medzinárodné hotelové reťazce | Referát | 928 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Zmenárské službyHotelový a gastronomický manažment pre hotelovky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Podstata a vývoj manažmentu | 746 slov | |
Manažment ako proces | 2 146 slov | |
Stratégia a taktika | 827 slov | |
Organizovanie a OŠ podniku | 437 slov | |
Manažér | 938 slov | |
Gastronomický manažment | 1 110 slov | |
Nákupná a skladovacia činnosť | 637 slov | |
Manažment výroby | 448 slov | |
Manažment odbytu | 748 slov | |
Podnikateľské plánovanie | 1 057 slov | |
Personálny manažment | 555 slov | |
Produkt hotela | 1 909 slov | |
Manažment kvality | 578 slov | |
Technický manažment | 144 slov | |
Ekologický manažment | 320 slov | |
Medzinárodné hotelové reťazce | 928 slov | |
OŠ a organizácia v hoteli | 246 slov |