Manažment kvality
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 534
Uložení: 140
Manažment kvality
Kvalita služieb a cieľového miesta
Kvalita – úroveň charakteristík výrobku alebo služby akou spĺňa požiadavky hosťa. Kvalita v CR súvisí s kvalitou služieb a kvalitou cieľového miesta.
Dimenzie kvality služieb:
- technická (to, čo hosť dostane, vníma sa objektívne podľa kritérií)
- funkčná (to, akým spôsobom sa hosťovi služba poskytne, vníma sa subjektívne)
Fázy kvality služieb:
- potencionálna (pripravenosť zamestnanca aj hosťa na službu)
- procesná (vykonanie služby, jej priebeh)
- výsledná (spokojnosť a pocity hosťa)
Rozlíšenie kvality podľa Európskej komisie:
- interná (krátkodobé hľadisko, uspokojuje potreby hostí)
- externá (dlhodobé hľadisko, napr. trvalo udržateľný CR - ochrana životného prostredia a svetové kultúrne dedičstvo)
Cieľové miesto - stredisko UZ, región, krajina, štát
Posudzovaný je pri cieľovom mieste:
- hardvér (prírodné prostredie, jeho znečistenie, estetika priestorov)
- softvér (informácie a služby).
Posudzovateľmi sú:
- návštevníci - sledujú znaky kvality cieľového miesta v 4 skupinách:
- intimita, hygiena, promptnosť
- bezpečnosť a pohodlie
- dostupnosť, komfort, rozmiestnenie služieb
- vzťah hodnoty k cene
tieto skupiny vyplývajú z túžob, očakávaní a predstáv hostí
- poskytovatelia (majitelia UZ a GZ, ktorí sledujú kapacitu, tržby)
- miestni obyvatelia - zamestnanci (posudzujú kvalitu podľa životnej úrovne v ich regióne alebo podľa rastu cien)
- široká verejnosť (posudzuje kvalitu podľa toho, či vláda dotuje ochranu pamiatok, prírodného prostredia)
Manažérstvo kvality a jeho ciele
Manažérstvo kvality - činnosti zamerané na riadenie hotela s ohľadom na plnenie pokynov, smerníc pre dosiahnutie alebo zvýšenie kvality.
Ciele manažérstva kvality:
- trhovo orientované ciele:
- rast spokojnosti hosťa
- zistenie požiadaviek hostí orientované na hosťa a jeho spokojnosť
Meranie kvality trhovo orientovaných cieľov je pomocou:
- písomné a ústne zisťovanie spokojnosti hosťa (ankety alebo štandardizované dotazníky)
- pozorovanie expertmi
- analýza sťažností
- podnikateľsky orientované ciele:
- pokles nákladov na odstraňovanie chýb zamestnancov
- minimalizovanie počtu omylov pri rezervácií izieb a iných činnostiach
Meranie podnikateľsky orientovaných cieľov sa robí pomocou:
- analýzy sťažností
Pre zlepšovanie kvality je potrebné:
- vzdelávanie zamestnancov
- formulovanie podrobných pokynov, opisov, smerníc, príručiek (FD) ktoré sú zamerané na spôsob a rýchlosť poskytovania služieb alebo vykonávania činností, napr. registrácie, upratanie izby, vybavenie sťažnosti atď.
Koncepcie systému kvality
- štandardy kvality
- systémy založené na normách ISO
- komplexné manažérstvo TQM
- ŠTANDARDY KVALITY:
Štandardy plnia funkciu:
- sú meradlom plnenia požiadaviek
- zabezpečujú ochranu spotrebiteľa (usmerňujú hotelierov v tom, aká má byť ponuka a čo má obsahovať)
Štandardy kvality:
- medzinárodné štandardy – sú to minimálne požiadavky na UZ, predstavujú zjednotenie národných štandardov, napr. požiadavky UNWTO
- národné - požiadavky na UZ podľa 277/2008 a 533/2009, hygienických a ekologických požiadaviek a podľa ďalšej legislatívy
- podnikové – najmä reťazce hotelov majú prepracované, sú to najprísnejšie štandardy, v podobe pokynov a firemnej dokumentácie
Národné štandardy na Slovensku
Týkajú sa vybavenosti a služieb CR.
- vyhláška 277/2008 – vybavenie hotelov a ich klasifikačné znaky pre zaraďovanie do tried, zodpovedným organizátorom je Ministerstvo hospodárstva SR a Slovenská obchodná inšpekcia
- kategorizácia horských (lyžiarskych) stredísk CR – zodpovednou organizáciou je SITOUR, s.r.o. v spolupráci s LAVEX, záväznosť je dobrovoľná
- pečať kvality pre zariadenia vidieckeho CR – zodpovedná organizácia je Slovenská asociácia vidieckej turistiky a agroturistiky SAVTA, záväznosť je dobrovoľná
Národný program kvality SR
Program podporuje kvalitu vo všeobecnosti nielen v CR, prostredníctvom úradov štátnej správy, mimovládnych organizácií, zväzov a združení. Vláda SR sa týmto programom zaviazala, že certifikovanie podnikov bude dobrovoľné.
- Systémy založené na normách ISO
ISO = International Standart Organization, jej členmi sú normalizačné organizácie členských štátov.
- ISO sú medzinárodné normy pre riadenie kvality
- po splnení týchto noriem sa udeľuje certifikát
- k certifikácií sú podnikatelia motivovaní obchodnými partnermi
V CR sa využívajú normy ISO radu 9000 a 14000, napr.:
- ISO 9000: 2001 (ZÁKLADY A SLOVNÍK)
vysvetľuje terminológiu
- ISO 9001: 2001 (POŽIADAVKY)
obsahuje plnenie požiadaviek zákazníka
- ISO 14000 (OBLASŤ VÝROBY A SLUŽIEB)
- TQM (Total Quality Managment)
TQM schéma
procesný prístup (PDCA)
PLÁNOVANIE (P plan)
-plánovanie požiadaviek kvality
ZABEZPEČENIE (A act) RIADENIE (D do)
-udržanie dôvery -plnenie požiadaviek
prostredníctvom
zamestnancov
PRESKÚMANIE (C control)
-pozorovanie, testovanie, rozhovory,
sťažnosti
Hotelový a gastronomický manažment pre hotelovky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Podstata a vývoj manažmentu | 746 slov | |
Manažment ako proces | 2 146 slov | |
Stratégia a taktika | 827 slov | |
Organizovanie a OŠ podniku | 437 slov | |
Manažér | 938 slov | |
Gastronomický manažment | 1 110 slov | |
Nákupná a skladovacia činnosť | 637 slov | |
Manažment výroby | 448 slov | |
Manažment odbytu | 748 slov | |
Podnikateľské plánovanie | 1 057 slov | |
Personálny manažment | 555 slov | |
Produkt hotela | 1 909 slov | |
Manažment kvality | 578 slov | |
Technický manažment | 144 slov | |
Ekologický manažment | 320 slov | |
Medzinárodné hotelové reťazce | 928 slov | |
OŠ a organizácia v hoteli | 246 slov |