Tímová práca – Tím, charakteristika, delenie, pracovná skupina

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 01.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 477 slov
Počet zobrazení: 2 484
Tlačení: 129
Uložení: 115

Tímová práca – Tím, charakteristika, delenie, pracovná skupina

Charakteristika tímu a pracovnej skupiny

Pojmy tím a pracovná skupina sa často zamieňajú

Charakteristika pracovnej skupiny

Pracovnou skupinou môžeme charakterizovať určitý menší počet ľudí ( 3- 7 ľudí), ktorý sa vyznačuje vzájomne dopĺňajúcimi vlastnosťami, vedomosťami a schopnosťami.

Podľa Robbinsa a Coutlera skupinu môžeme definovať ako 2 a viac jednotlivcov, ktorý na seba navzájom pôsobia, sú na sebe navzájom závislí a spoločne sa usilujú o dosiahnutie vytýčeného cieľa.

Podľa Adaira skupinu možno definovať ako hodnota slova, ktorá spočíva vo svojej neurčitosti a je preto ťažké ho popísať.

Tím je dnes najdokonalejšou formou skupinovej práce, vytvára optimálne podmienky pre iniciatívu a tvorivosť. Tímy sa zakladajú tam kde je potrebné riešiť náročné problémy vyžadujúce veľkú angažovanosť a tvorivosť pri ich riešení

Tím je spôsob organizácie práce, ktorý je založený na spoločnom zapojení, vzájomnej spolupráci a zodpovednosti všetkých členov tímu pri plnení stanovených úloh a dosiahnutí vytýčených cieľov.

Podľa Urbana tím je zvláštna pracovná skupina, ktorá je vytvorená za určitým cieľom na určité obdobie, ale môže fungovať aj stále.

Podľa Kuchyňka tím nie je jeden spôsob práce, ale desiatky možnosti spôsobov práce

Delenie pracovnej skupiny

  1. Hľadisko normatívnej organizačnej štruktúry
  • Formálna pracovná skupina-

Táto pracovná skupina je založená na deľbe práce v danej organizácii. V tejto pracovnej skupine funguje systém nadriadenosti a podriadenosti.

  • Neformálna pracovná skupina-

V tejto pracovnej skupine neexistuje systém nadriadenosti a podriadenosti, táto pracovná skupina vznikla na základe subjektívnych vzťahov medzi zamestnancami.

  1. Hľadisko podnetu ( charakteru) vzniku
  • Primárna pracovná skupina :

 Táto pracovná skupina vznikla spontánne, na základe osobných vzťahov medzi zamestnancami.

  • Sekundárna pracovná skupina

Je to pracovná skupina, ktorá vznikla na podnet zvonku. Vzťahy zamestnancov v sekundárnej pracovnej skupine sú formálne

  1. Hľadisko zomknutosti členov skupiny
  • Súdržné ( solidárne) pracovné skupiny- sú založené na silnej súdržnosti medzi členmi
  • Nesúdržné pracovné skupiny- sú skupiny, kde prebiehajú konfliktné vzťahy medzi zamestnancami
  1. Hľadisko rozdielnej miery kompetencie členov
  • Homogénne pracovné skupiny: sú to pracovné skupiny, ktoré sa vyznačujú výraznou zhodou kompetencii medzi jednotlivými členmi pracovnej skupiny

Napríklad všetci členovia pracovnej skupiny sú účtovníci, s tým rozdielom, že jeden robí faktúry a druhý robí zásielky

  • Heterogénne pracovné skupiny: sú to pracovné skupiny, ktoré sa vyznačujú výraznou nezhodou kompetencii medzi jednotlivými členmi pracovnej skupiny.

Napríklad jeden člen pracovnej skupiny je účtovník a druhý člen pracovnej skupiny je programátor

  1. Hľadisko doplňovania pracovnej skupiny novými členmi
  • Stabilné pracovné skupiny so silnými skupinovými vzťahmi- tieto pracovné skupiny robia bariéru v prijatí nového člena do pracovnej skupiny. Tieto pracovné skupiny nie sú otvorené k zmenám pracovnej kultúre 
  • Priepustné pracovné skupiny- tieto pracovné skupiny nerobia bariéru v prijatí nového člena do pracovnej skupiny. Tieto pracovné skupiny sú otvorené k zmenám pracovnej kultúre
  1. Hľadisko veľkosti pracovnej skupiny
  • Malé pracovné skupiny sú to pracovné skupiny, ktoré sa skladajú z 2 až 7 zamestnancov. Zaujímavosťou tejto pracovnej skupiny je, že vzniká za účelom splnenia určitej pracovnej úlohy
  • Veľké pracovné skupiny sú to pracovné skupiny, ktorých počet zamestnancov prekračuje 7. V zásade treba povedať, že vo veľkej pracovnej skupine vznikajú podskupiny
  1. Hľadisko charakteru vzťahov a štruktúry komunikácie
  • Hviezdicové “ Y-ové a reťazové štruktúry komunikácie sú vhodné k riešeniu rutinných úloh spojených najmä so zabezpečovaním implementácie plánov kladúcich dôraz na rýchlosť odovzdávaním informácii.

Základné delenie tímu

  1. Z časového hľadiska sa delí na:
  • Krátkodobý tím- je to tím s dobou trvania do 1 roka
  • Dlhodobý tím- je to tím s dobou trvania viac ako 1 rok, spravidla od 2 do 4 rokov, vo výnimočných prípadoch 5 rokov
  1. Podľa funkčného postavenia členov tímu sa delí na:
  • Vertikálny tím- platí tu tzv. formálna podriadenosť
  • Horizontálny tím prebieha tu spolupráca rôznych útvarov organizácie
  1. Tímy podľa spôsobu práce na zadanej práci sa delia na:
  • Riešiteľské tímy: hľadajú spôsob komplexného riešenia problému
  • Realizačné tímy: pri týchto tímoch prebieha fáza realizácie riešenia problému
  • Konzultačné tímy: sú to tímy, ktoré iba posudzujú predložený návrh, nehľadajú nové riešenia
  • Poradenské tímy: sú to tímy, ktoré svojou činnosťou sa snažia podnik vymámiť z kritickej situácie
  1. Podľa vzťahu k organizácii sa delia na:
  • Interné tímy: sú to tímy, ktoré sú založené z pracovníkov danej organizácie
  • Externé tímy: sú to tímy, ktoré sú založené z pracovníkov aj z iných organizácii

Ďalej tam patria nasledujúce typy tímov

  • Časovo obmedzené tímy, ktoré sú súčasťou formálnej organizácie- ich členovia pochádzajú z jedného pracovného úseku
  • Časovo obmedzené tímy, ktoré nie sú súčasťou formálnej organizácie: ich členovia pochádzajú z rôznych pracovných úsekov
  • Tímy dlhodobého charakteru neidentické s organizáciou: Členovia tímu nie sú súčasťou organizácie, doba existencie týchto tímov je 2 roky a viac.
  • Tímy dlhodobého charakteru identické s organizáciou: Táto forma má dlhodobú tradíciu, dochádza k vzniku čiastočne autonómnych pracovných skupín, organických pracovných tímov.
  1. Podľa funkčnosti sa delia tímy na:
  • Riadené tímy- za stanovenie cieľov, za prevedenie samotných činnosti je zodpovedný samotný manažér
  • Samoriadiace tímy- za stanovenie cieľov, za prevedenie samotných činnosti sú zodpovední samotní zamestnanci
  1. Podľa členstva sa delia na:
  • Funkčné tímy- členovia tímu sú z určitého oddelenia
  • Medzifunkčné- členovia tímu sú z rôznych oddelení
  1. Podľa trvania sa delia na:
  • Trvalé tímy: sú to tímy, ktoré nevznikli len na splnenie určitej pracovnej úlohy
  • Dočasné tímy: sú to tímy, ktoré vznikli na splnenie určitej pracovnej úlohy, po splnení tejto pracovnej úlohy sa rozpadnú

Členovia skupiny pracujú v domneni, že sú zoskupení z administratívnych dôvodov a ich charakter práce sa kríži.

Členovia tímu si uvedomujú, že ich ciele musia byť dosiahnuté vzájomnou podporou.

Proces premeny skupiny na tím

  • Na začiatku premeny skupiny na tím prevláda direktívne riadenie, neskôr sa mení na konzultatívne riadenie.
  • Čo sa týka komunikácie najprv prevláda monológ , neskôr sa mení na skutočné dialógy, v zrelom tíme prevláda trialóg. 
  • Pri štarte sú v prevažnej miere vedení individuálnymi potrebami.
  • V zrelom tíme je veľmi pekným javom, že sa zamestnanci sami motivujú, že ich nemusí motivovať zamestnávateľ.
  • V ideálnom prípade sa vzťahy v skupine menia od pasivity ku súťažlivosti a neskôr ku spolupráci.

Dôvody vzniku tímu

  1. Efektívnejšie plnenie úloh- vďaka tímovej práci sa požadované ciele a úlohy môžu plniť rýchlejšie a kvalitnejšie
  2. Zvýšenie motivácie a umožnenie osobného rastu- Na jednej strane vďaka tímovej práce sa zamestnancom bude chcieť viacej pracovať, to znamená, že ich nikto nebude nútiť do práce, na druhej strane vďaka tímovej práci zamestnanci môžu ísť na vyššie pracovné pozície.
  3. Rozdielnosť informácii, schopnosti, vedomosti, zručnosti
  4. Posilňovanie spoluzodpovednosti zamestnancov- vďaka tímovej práci budú zamestnanci si plniť pracovnú náplň zodpovednejšie
  5. Redukcia vzniku pracovných miest- to znamená, že vďaka tímovej práci jednu pracovnú úlohu môžu plniť viacerí zamestnanci
  6. Lepšie korigovanie chýb- vďaka tímovej práci je väčšia pravdepodobnosť, že niekto si všimne chybu a bude ju napravovať
  7. Väčšia podpora pri rozhodovaní

Princípy tímovej práce

  1. Tím tvoria zamestnanci, ktorí sú viazaní nie na určitú osobu alebo funkciu, ale na určité úlohy a ciele
  2. Pri tímovej práce ide o riešenie komplexných, rôznorodých problémov
  3. Je využívaná aj rotácia zamestnancov
  4. Tím má presne vymedzený manévrovací priestor
  5. Všetci členovia tímu sú si rovnocenní
  6. Tímy si nekonkurujú, ale navzájom spolupracujú

Postup pri tímovej práci

  1. Definovanie cieľa alebo problému
  2. Zber údajov alebo hodnotenie už dostupných informácii
  3. Vypracovanie riešení alebo postupov
  4. Hľadanie správneho postupu alebo riešenia
  5. Vyhodnocovanie rozhodnutia

Metódy, ktoré posilňujú tímovú prácu

  1. Brainstorming- je to metóda tímovej práce, pri ktorej je písomne zozbieraných veľký počet myšlienok a nápadov. Každý účastník tímu by sa pri tejto metóde mal vzdať svojej dokonalosti
  2. Metóda “ Cluster: je to zdokonalená metóda brainstromingu, ktorá spočíva obrázkoch zachytených v tvare hrozna. Hroznové obrázky dovoľujú so slovami zachádzať nelineárne skoro obrazne.
  3. Brainwritting : princípom tejto komunikácie je, že komunikácia prebieha písomne
  4. Think Tank- je technika založená na rozdielnych skúsenostiach ľudí z rôznych, ale aj rovnakých oborov.
  5. Open space: je to aktivita, ktorej sa môže venovať počet ľudí v rozpätí od 10 do 1000, ktorú navrhol Harrison Owen. Počas troch dní sa venujú jednej spoločnej nadriadenej téme, pričom účastníci metódy sedia v kruhu. Na záver sa riešenia prezentujú pred celým plénom a vyberajú sa z nich projekty, do ktorých sa podnik v budúcnosti pustí.

4 dobré rady ako postaviť pracovný tím

  1. Kedy má tím pracovať - Prvým spôsobom je očakávať, že každý sa prispôsobí väčšine. Druhý spôsobom je prediskutovať pracovné hodiny alebo preferencie pracovného času
  2. Prečo je dobré nastaviť tímu milníky?- Medzi milníky môže patriť odmena za prácu na báze projektu alebo odmena za doručenie dohodnutého výsledku
  3. Vytvorenie tímového účelu: Definovaním úloh a cieľov tím ukáže že každý z tímu má svoj prínos
  4. Malý tím je dobrý tím: ako tím rastie zameranie na každého jednotlivca sa začína deliť medzi viacerých.

5 najčastejších chýb pri tvorení tímu

  1. Podceňovanie rolí v tíme a ich projektovanie spôsobuje po čase rivalitu, závisť a frustráciu: Medzi nevhodné otázky patria: Ktorý zo siedmich lekárov urobí rez, Ako využijem kapacitu zvyšných šiestich atď.
  2. Nerobenie si ilúzie, že na prvý deň to bude fungovať bez problémov: Skúsení manažéri majú prípravení aj plán B
  3. Nebojte sa do tímu príjať technicky menej zdatných ľudí: Skúsení manažéri by nemali hľadieť iba na naj, ktoré majú v tíme, v takom prípade manažér zlyháva
  4. Vytvárajte tímy vyvážene aj rodovo aj vekovo: Veková rovnocennosť môže priniesť v krátkodobých projektoch úspech, ale zákazník ocení, keď tím je vekovo aj rodovo rôznorodý
  5. Pri opise na inzerciu by nemali manažéri kopírovať: Nemali by byť kopírované opisy práce z iných konkurenčných podnikov  

Proces tvorby tímu

  1. Orientačná fáza- ide o prvé tvárnenie tímu
  2. Fáza konfortráčná a konfliktná- v tejto fáze dochádza k diskusiám o tvorbe tímu
  3. Fáza koncenzu, kooperácie a kompromisov- hlavným znakom tejto fázy je vyhýbanie sa konfliktom. Vyhýbanie sa konfliktom je z dlhodobého hľadiska neproduktívne.
  4. Fáza integrácie a rastu: väčšina úsilia, snahy je zameraná na riešenie úlohy

Zdroje

  • Personálny manažment. Miloš Hitka, Technická univerzita vo Zvolene
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Tímová práca – Tím, charakteristika, delenie, pracovná skupina

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.011 s.
Zavrieť reklamu