Manažment – Manažér, Manažment, Kontrola, Vedenie ľudí, Organizovanie
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 131
Uložení: 95
Manažment – Manažér, Manažment, Kontrola, Vedenie ľudí, Organizovanie
Definície manažmentu
- Manažment je umenie riadiť podnikovú činnosť prostredníctvom ľudí.
- Podľa Druckera manažment je funkciou, disciplínou, návodom, ktorý treba zvládnuť, manažeri sú profesionáli, ktorí túto disciplínu ovládajú, realizujú, vykonávajú funkcie a z nich vyplývajúce povinnosti
- Podľa Koontza a Weihricha manažment charakterizujú ako proces vytvárania a udržiavania určitého prostredia, v ktorom jednotlivci pracujú v skupinách a účinne dosahujú určené ciele.
- Podľa Donella, Gibsona a Ivancevicha manažment charakterizujú ako proces koordinovanej činnosti skupiny pracovníkov, realizovaný jednotlivcom alebo skupinou ľudí za účelom dosiahnutia určitých výsledkov, ktoré sa nedajú dosiahnuť individuálnou činnosťou.
- Podľa Mižičkovej, Šimu a Ubrežiovej manažment chápu ako jednu z najdôležitejších ľudských činnosti vykonávanú manažérmi, proces slúžiaci na dosahovanie cieľov organizácie. Je to proces, v ktorom dochádza k premene vstupov na výstupy. Manažéri tento proces ovplyvňujú, tak aby bola transformácia vstupov, čo najefektívnejšia.
- Podľa Čihovskej manažment je usporiadaný súbor poznatkov väčšinou odpozorovaných z praxe, ktoré sú spracované v podobe návodov ako “ riadiť“.
- Podľa Magrettovej manažment je inovácia, narastajúca sústava myšlienok a praktických postupov, ktorá tvorí predpoklad fungovania organizácie.
- Podľa slovníka cudzích slov je manažment riaditeľstvo podniku alebo súbor riadiacich činnosti alebo totálny systém riadenia.
Definícia manažéra
Podľa Sedláka manažéra možno definovať ako človeka, ktorého primárnymi aktivity sú manažérske funkcie, pomocou ktorých pôsobí na objekty manažmentu, teda ako človeka, ktorý plánuje, organizuje, kontroluje, vedie finančné a informačné zdroje.
Ideálne vlastnosti manažéra
Manažér by mal byť:
- Zodpovedný a vytrvalý
Manažér sa nestáva dobrým manažérom zo dňa na deň. Toto všetko vybojuje tvrdou prácou
- Veľa sa zamýšľa
Dobrý manažér by si mal svoje kroky veľmi dobre premyslieť, v prípade kritickej situácie by sa mal manažér ukľudniť a neriešiť problémy za horúca.
- Dáva si záležať na komunikácii
Dobrý manažér by sa mal veľa pýtať, dôsledne počúvať a by mal dávať spätnú väzbu.
- Je ľudsky a sám sebou
Dobrý manažér by mal byť schopný sa poďakovať, pochváliť, ale zároveň by sa nemal prechvaľovať.
- Má jasnú víziu
Dobrý manažér by mal byť schopný zadefinovať cieľ , cestu a spôsob.
- Verí svojim schopnostiam a dôveruje tímu
Dobrý manažér by mal vedieť o schopnostiach svojich podriadených zamestnancov a tieto schopnosti chcel u nich rozvíjať.
- Vie adekvátne reagovať na zmenu
Dobrý manažér dokáže nájsť a zrozumiteľne komunikovať benefity, ktoré zmena prináša a pomôcť svojmu tímu čí firme adaptovať sa na novú situáciu.
- Neudržiava status quo
Dobrý manažér by sa mal pýtať jednoducho a zároveň by mal klásť silné otázky
- Neobklopuje sa určitou skupinou ľudí
Pomerne častou chybou u manažéra je, že sa obklopuje kolegami, ktorí majú podobné názory a zmýšľanie
- Deleguje
Delegovaním sa “ zbavuje “ manažér nielen časti agendy, no dáva jednoznačne najavo, že má dôveru v prácu a úsudok svojich kolegov.
Delenie manažmentu z časového hľadiska
Strategické plánovanie
Podľa Sedláka strategické plánovanie je východiskom činnosti podnikov. Základná otázka, ktorá je tu rieši, je, v čom chceme podnikať a čí chceme podnikanie rozšíriť alebo obmedziť.
Strednodobé plánovanie
Strednodobé plánovanie má kratší interval plánovania, zvyčajne 1 až 3 roky.
Vykonávacie plánovanie
Toto plánovanie má interval plánovania menej ako 1 rok a niekedy dokonca len mesiac.
3 základné podoby manažmentu
- Manažment ako proces
Pod pojmom manažment ako proces sa chápe proces riadenia podniku.
- Manažment ako profesia
Pod pojmom manažment ako profesia sa chápu vrcholoví manažéri.
- Manažment ako vedná disciplína
Pod pojmom manažment ako vedná disciplína sa chápe skúmanie manažmentu z pohľadu vedy.
Organizačná štruktúra
Podľa Daňka organizačná štruktúra sa chápe v užšom zmysle slova ako usporiadaný súbor organizačných jednotiek v rámci podniku podľa znaku a funkcie, ktoré sú vzájomne spojené hmotne-energetickými, ekonomickými a informačnými väzbami.
Organizačná štruktúra je mechanizmus, ktorý slúži na koordináciu a riadenie aktivít členov organizácie.
Cieľ organizačnej štruktúry
Cieľom organizačnej štruktúry je rozdelenie pracovných funkcii medzi členov organizácie.
2 otázky súvisiace s tvorbou organizačnej štruktúry
- Aká bude organizačná diferenciácia činností?
Pri organizačnej diferenciácii činnosti poznáme nasledujúce diferenciácie:
- Vertikálna diferenciácia
Táto diferenciácia sa vyznačuje vertikálnou deľbou práce, počet úrovni a stupňov riadenia.
- Horizontálna diferenciácia
Táto diferenciácia sa vyznačuje horizontálnou deľbou práce s jedným vedúcim, vyznačuje sa rozpätím riadenia.
- Aká bude organizačná integrácia?
Organizačná integrácia znamená zladovanie, zjednotenú koordináciu jednotlivých útvarov organizácie.
Typy organizačných štruktúr
- Jednoduchá organizačná štruktúra
Pri jednoduchej organizačnej štruktúre majiteľ vykonáva všetky činnosti. Mnohé firmy v tejto fáze končia svoju činnosť.
- Funkcionálna organizačná štruktúra
Firma je rozdelená na jednotlivé úseky podľa rôznych funkčných oblastí.
- Objektová organizačná štruktúra
Ide o vytváranie organizačných celkov podľa týchto kritérií
- podľa geografických oblastí
- podľa sortimentných skupín
- podľa typov prevádzkových jednotiek
- podľa vecne odlíšených činnosti
- Divizionálna organizačná štruktúra
Táto organizačná štruktúra sa vyznačuje rozdelením na menšie časti vytvorením divízii.
- Holdingová organizačná štruktúra
Holdingová organizačná štruktúra je organizačná štruktúra, kde jeden subjekt ovláda ďalšie subjekty.
- Sieťová organizačná štruktúra
Sieťovú organizačnú štruktúru budujú aj malé a stredné podniky, aby sa ubránili expanzii nadnárodných spoločnosti.
Druhy a úrovne riadenia
- Strategicky manažment
- Operačný manažment
- Manažment výroby
Manažment výroby možno charakterizovať ako proces výroby.
Manažment v marketingu a predaji
Tento marketing sa zaoberá riadením vzťahov so zákazníkmi a riadením predajných síl.
Definícia marketingu a predaja
Marketing a predaj sa zaoberá skúmaním, pochopením a vyvolaním potrieb zákazníkov, vzbudením ich pozornosti a uzavretím obchodu.
Marketing a predaj nie je žiaduce od seba oddeľovať. Marketing sa zaoberá skúmaním potrieb zákazníkov, predaj sa zaoberá uzavretím obchodu.
Predaj môže prebiehať rôznymi kanálmi napríklad osoby alebo pomocou samoobsluhy na internete. Metódy predaja a presviedčania zákazníkov sa líšia podľa toho čo a komu predávame.
Veľmi dôležitou súčasťou predaja sú popredajné aktivity, to znamená aktivity zamerané na udržanie si zákazníka.
Podniky by mali sledovať intenzívne požiadavky svojich zákazníkov.
Zo všetkých aktivít marketingu musí plynúť spätná väzba.
Úspech na trhu podnik nemôže docieliť len pasívnym reagovaním na potreby zákazníkov. Keby podniky robili iba to, tak veľa nových produktov a služieb by sme na trhu od nich nevideli.
Personálny manažment
Dôležitou oblasťou personálneho manažmentu je podniková personalistika.
Čo zahŕňa podniková personalistika
- Definovanie práce svojim pracovníkom
- Odmeňovanie pracovníkov za vykonanú prácu
- Prijmanie pracovníkov do podniku
- Prepúšťanie pracovníkov z podniku
- Rozmiestňovanie pracovníkov v podniku
- Vytváranie sociálnych a motivačných programov v danom podniku
- vytváraním pracovných podmienok a pracovných vzťahov
V oblasti personalistiky poznáme 2 pojmy a to personálne riadenie a riadenie ľudských zdrojov.
Riadenie ľudských zdrojov sa chápe ako najrozvinutejšia forma personálnej práce, to znamená, že vzhľadom na väzby podniku na vonkajšie prostredie je potrebné zvýrazniť jeho širší kontext.
Riadenie ľudských zdrojov je proces príjmania rozhodnutí v oblasti zamestnaneckých vzťahov, ktorý ovplyvňuje výkonnosť zamestnancov i organizácii
Metódy riadenia ľudských zdrojov
- Britské modely riadenia ľudských zdrojov
Medzi predstaviteľov britských modelov riadenia ľudských zdrojov patria David Guest a John Storey.
Model riadenia ľudských zdrojov podľa Guesta
David Guest vypracoval nasledujúce kritéria riadenia ľudských zdrojov
- Strategická integrácia
Strategická integrácia je schopnosť podniku začleniť riadenie ľudských zdrojov do strategického plánu.
- Vysoká miera oddanosti
Vysoká miera oddanosti znamená zodpovednosť daného pracovníka za stanovené ciele.
- Vysoká kvalita
Ak je dbanie na vysokú kvalitu , tak sa to odrazí na kvalite výstupov z výroby
- Flexibilita
Flexibilita je schopnosť podniku zvládať zmeny, ktoré sa v ňom dejú.
Model riadenia ľudských zdrojov podľa Johna Storeyho
John Storey vypracoval 4 aspekty riadenia ľudských zdrojov
- Riadenie ľudských zdrojov je konštatácia predpokladov a presviedčania riadiť ľudí
- Riadenie ľudských zdrojov predstavuje strategický tlak na informovanie o rozhodnutiach tykajúcich sa riadenia ľudí
- V riadení ľudských zdrojov majú ústrednú úlohu línioví manažéri
- Riadenie ľudských zdrojov predstavuje súbor pák na formovanie zamestnaneckých vzťahov
Role personálneho manažéra
- Partner
Tento typ manažéra sa snaží o zosúladenie podnikovej a personálnej stratégie.
- Poradca
Tento typ manažéra sa snaží o informovanie o situácii v podniku, ale aj mimo podniku svojich podriadených zamestnancov.
- Zmierovateľ
Tento typ manažéra sa snaží o spravodlivú komunikáciu medzi svojimi podriadenými.
Personálne riadenie
Má užší význam a spája sa zvyčajne s rutinnými činnosťami bežnej personálnej práce.
Mnohí ľudia sa domnievajú, že na personálne riadenie je nutné mať len jedného človeka, ktorý zabezpečí všetky personálne aktivity. Z toho dôvodu je snaha ostatných manažérov nestarať sa o personálnu prácu.
Manažment času
Cieľom tohto manažmentu je získať z minima investovaného času maximum výkonu.
Vedieť si rozplánovať čas je v dnešnej dobe takmer umenie.
Anglický pojem time managment doslovne znamená riadenie času. V skutočnosti však nejde o riadenie času, ale o náš prístup k sebe, k svojej rodine a ku svojim zaľubám.
Aktivity time managmentu
Medzi aktivity time managmetu patria plánovanie, stanovenie cieľov, delegovanie, analýza stráveného času, monitorovanie a stanovenie si priorít.
Techniky pre stanovenie si priorít
- Eisehowerova technika pre nastavenie priorít
Základom dobrého time manažmentu je na začiatku stanovenie si správnych priorít.
Aby sme vedeli, čo je dôležité, tak by sme mali vychádzať z hodnotového rebríčka
Túto metódu time managmentu založil 34. americký prezident Dwight D. Eisenhower
Cieľom Eisehowerovej techniky je určenie ktoré denné úlohy sú dôležité a ktoré denné úlohy sú nedôležité.
Kategórie rozdelenia dôležitosti úloh
- Dôležité a zároveň naliehavé úlohy
Túto skupinu úloh treba riešiť neodkladné a ako prvé
- Dôležité, ale nenaliehavé úlohy
Táto skupina úloh nemá presné stanovené termíny, ale táto skupina úloh je napriek tomu pre nás dôležitá.
- Nedôležité, ale naliehavé úlohy
Do tejto kategórie úloh patria klasické rutinné denné činnosti.
- Nedôležité a zároveň nenaliehavé úlohy
Je to skupina úloh, ktoré nezaberajú čas a nič sa nestane, keď ich neurobíme
- Pomodoro technika
Cieľom tejto techniky je poskytnutie maximálnej koncentrácie a zvýšenej kreativity a produktivity.
- Evernote
Evernote patrí medzi jednu z najobľúbenejších nástrojov na organizáciu práce.
Pri tejto technike sa úlohy môžu triediť na urgentné, priebežné, čí také, ktoré sa dajú odložiť na neskôr.
- Trello
Trello je používateľský dostupný a efektívny nástroj, ktorý uľahčuje tímom malých čí stredných podnikov ich vzájomnú spoluprácu.
- Google kalendár
Google kalendár je bezplatný internetový kalendár, ktorý umožní používateľovi organizovať svoje udalosti a zdieľať svoj kalendár s ostatnými ľuďmi.
Manažment zmien
Cieľom tohto manažmentu je urobiť zmenu v určitej oblasti podniku. Ak neexistuje pokus o zmenu, tak dynamika v podniku nie je pozorovateľná.
Formy zmien
- Zmena v technológii
Zmena v technológii sprevádza zmenu vo filozófii, hodnotách a spôsobe práce.
- Zmeny spotrebiteľských preferencii a trhov
Pri zmene spotrebiteľských preferencii a trhov sa spotrebitelia stávajú stále náročnejší.
- Zmeny v organizačnej štruktúre
Pri zmeny v organizačnej štruktúre sa objavujú nové organizačné štruktúry a tým pádom sa vyžaduje nová orientácia pracovníkov.
- Zmeny v podnikateľskom prostredí
Zmeny v podnikateľskom prostredí si vyžadujú kvalitnú situačnú analýzu a reagovanie na podnety vznikajúce v ňom.
- Zmeny v procedúrach a postupoch
Zmeny v procedúrach a postupoch si vyžadujú dôkladnú komunikáciu a informovanosť všetkých hierarchických stupňov organizácie.
- Zmeny u jednotlivcov
Zmeny u jednotlivcov si vyžadujú menenie návykov, postojov a zručnosti zamestnancov v závislosti od rýchlo meniaceho sa prostredia.
Základné funkcie podniku
- Motivácia zamestnancov-
Podľa Armstronga dobre motivovaní ľudia sú ľudia s jasne definovanými cieľmi, ktorí podnikajú kroky, od ktorých očákavajú, že povedú k dosiahnutiu týchto cieľov.
- Uplatňovanie určitého osvedčeného štýlu riadenia zamestnancov v podniku
- Riešenie konfliktov u zamestnancov
S konfliktami na pracovisku sa skôr čí neskôr stretne každý líder.
Prístupy ku riešeniu konfliktov
- Ľudia si to majú vyriešiť samy
- Snaha o zachovanie mieru za každú cenu
- Efektívna komunikácia medzi zamestnancami navzájom, ale aj medzi nadriadeným a podriadeným
Správna komunikácia medzi podriadenými môže manažérovi priniesť množstvo výhod a hlavne dosiahnutie zdravej podnikovej kultúry.
Postupy efektívnej komunikácie
- Vysvetľujte najprv prečo
- Zdieľajte svoje nadšenie
- Zdokonaľovanie zamestnancov v pracovnom procese
- Plánovanie
Plánovanie je dynamický proces rozhodovania o budúcich aktivitách. Organizácia má plánovať, aby si určila ciele a kroky ako tieto ciele dosiahnuť.
- Organizovanie
Organizovanie je proces vytvárania vzťahov medzi pracovníkmi v podniku. Toto organizovanie zahŕňa vytváranie organizačnej štruktúry v podniku, na základe ktorej sa plnia podnikové ciele.
- Vedenie ľudí
Vedenie ľudí je proces, pri ktorom sa motivujú druhí ľudia, aby vykonávali svoje úlohy, ktoré sú potrebné na naplnenie cieľov čo najlepšie.
- Kontrola
Kontrola je proces, pri ktorej sa analyzujú a hodnotia činnosti v podniku. Na základe výsledkov tejto kontroly sa môžu uskutočniť podnikové zmeny v určitej oblasti podniku. Napríklad podnik môže vykonať zmeny v oblasti podnikového účtovníctva.
Ďalšie funkcie podniku
- Analyzovanie
Analyzovanie je rozkladanie celku na časti a skúmanie vzťahov medzi týmito časťami.
- Rozhodovanie
Rozhodovanie sa chápe ako uskutočňovanie rozhodnutí ako reakcie na vynárajúce sa otázky a vznikajúce problémy v manažmente podniku
- Komunikácia
Komunikácia v podniku je výmena názorov medzi zamestnancami navzájom a medzi zamestnancom a zamestnávateľom
- Implementovanie
Implementácia je proces postupného zavedenia rozhodnutia do podnikovej praxe.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Kontrola a jej časti | Referát | 562 slov | |
Implementácia stratégie a strategická kontrola | Učebné poznámky | 378 slov | |
Manažér | Referát | 938 slov | |
Osobnosť manažéra, motivovanie ľudí | Referát | 893 slov | |
Vedenie ľudí a štýly vedenia ľudí | Referát | 937 slov | |
Vedenie ľudí | Učebné poznámky | 1 476 slov | |
10. Vedenie ľudí (Leadership) II. | Referát | 259 slov | |
9. Vedenie ľudí (Leadership) I. | Referát | 1 126 slov | |
Predmet a funkcie výrobného manažmentu | Referát | 1 182 slov | |
Personálny manažment | Referát | 555 slov | |
Manažment (kompletné poznámky) | Ostatné | 5 158 slov | |
Vypracované otázky z manažmentu | Referát | 5 157 slov | |
Manažment alternatívneho poľnohospodárstva | Referát | 566 slov | |
Manažment hlavných odvetví živočíšnej výroby | Referát | 1 700 slov | |
Manažment hlavných odvetví rastlinnej výroby | Referát | 753 slov |