Asertívna komunikácia

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 13.06.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 064 slov
Počet zobrazení: 2 051
Tlačení: 166
Uložení: 172

Asertívna komunikácia a asertívne techniky

S pojmom asertívna komunikácia sa dnes stretávame na každom kroku. Väčšinou je prezentovaná ako ideálna forma pozitívnej komunikácie. Asertívna komunikácia môže byť jedna z najdôležitejších foriem sebaobrany. Asertivita je hlavne o pevnom rozhodnutí a cieli, ku ktorému by sme sa mali blížiť. Je to schopnosť a zároveň životný štýl, ktorý vyžaduje neustálu bdelosť a tréning.

V článku bolo spomenuté náhodné buchnutie taškou v autobus

Aké sú možné scenáre pri vzniknutom incidente

  1. Zareagovali by sme rovnako a konflikt by bol na svete
  2. V druhom scenári tento človek nič nepovie a bude ticho trpieť trenie tašky o bok ruky
  3. V treťom scenári nás táto osoba slušne upozorní na situáciu a požiada nás bez zbytočných reči o ustúpenie

Z čoho sa skladá asertivita?

Asertivita sa skladá z nasledujúcich časti:

  1. Súbor hodnôt a komunikačných techník
  2. Snaha o pochopenie druhého a snaha o nájdenie riešenia

 Z akého latinského slov sa skladá slovo asertivita?

Slovo asertivita pochádza z latinského slova assertum, čo znamená niečo tvrdiť, uisťovať, zdôrazňovať

Aké sú ďalšie charakteristiky asertivity?

Podľa Bátorovej ( 2004) asertivita je primerané presadzovanie vedúce k sebauplatneniu svojho ja, bez toho, aby sme obmedzovali uplatňovanie sa iných ľudí, s ktorými sme v kontakte.

Podľa Oravcovej ( 2004) konštatuje, že pojem asertivita je zvyčajne prekladaný ako sebapresadzovanie, čo nie je veľmi adekvátne.

Preto sa objavujú termíny ako zdravé presadzovanie, primerané sebapresadzovanie, priame jednanie ako aj optimálna komunikácia.

Podľa Vybírala (2005) asertivita predstavuje terapeutickú techniku pre našu komunikáciu.

Podľa Vybírala ďalším dôvodom, pre ktorý vznikol v Amerike asertívny tréning bola povojnová situácia s ohromujúcim vplyvom médii na chovanie ľudí

Aké je charakteristika neasertívneho správania?

Podľa Antonovičovej (2003) neasertívny človek, tým že popiera svoje vlastné práva a nejasne sa vyjadruje, umožňuje iným ľudom, aby jeho práva upierali a aby myšlienky a city znevažovali.

 Aké sú dve základné hodnoty asertivity?

 Dve základné hodnoty asertivity sú zodpovednosť a rovnocennosť.

Čo môžeme dosiahnuť asertívnou komunikáciou?

Asertívnou komunikáciou môžeme dosiahnuť nasledujúce ciele:

  1. Zvýšené sebavedomie
  2. Osobný úspech
  3. Zníženie stresu
  4. Zlepšenie zdravotného stavu

Aké sú situácie, v ktorých treba byť asertívni?

Medzi situácie kedy treba byť asertívni patria priznanie chyby, jednanie s kritickými zákazníkmi, jednanie s neochotnými predavačmi, nesúhlas s nadriadenými, požiadanie iných, aby nefajčili, prezentovanie svojho názoru na verejnosti, kritika práce druhých ľudí, požiadanie podriadených o vykonanie nepríjemnej práce, reakcia na osobný útok, reakcia na žiadosť o vykonanie niečo.

Aký je cieľ asertivity

Cieľom asertivity je naučiť jedinca primeranému prejavu emócii a spontánnej komunikácii.

Aká je charakteristika asertívnych techník?

Asertívne komunikačné techniky sú formy medziľudskej komunikácie, ktoré nie sú ani agresívne, ani pasívne.

Asertívne správanie je priame a jasné a snaží sa vyjadriť to, čo druhí by mali pochopiť.

Účastník asertívnej komunikácie, keďže chce, aby boli rešpektované jeho názory, záujmy, tak jeho povinnosťou je rešpektovať názory, záujmy aj druhých ľudí. 

Asertívna komunikácia pomáha zvyšovať sociálnu a emócialnú inteligenciu a pomáha rozvíjať sociálne zručnosti.

Asertivita spolu s empatiou je rovnocennosť a rešpektovanie správania, myslenia, konania partnera.

Je to zároveň schopnosť rešpektovať seba samého. 

Z toho dôvodu sa asertívna komunikácia stala súčasťou vzdelávacieho systému už od 1.ročníka základnej školy. 

Aká je charakteristika komunikácie v psychológii?

Komunikácia je sociálna interakcia, ktorá sa snaží odovzdávať informácie verbálne a neverbálne.

Aká je charakteristika komunikačnej techniky?

Komunikačná technika je konkrétny spôsob dorozumievania sa.

Aké sú typy asertívnych komunikačných techník?

Medzi typy asertívnych komunikačných techník patria:

  1. Schopnosť požiadať o láskavosť
  2. Schopnosť uplatniť svoj nárok
  3. Schopnosť povedať nie
  4. Schopnosť prijať, začať a ukončiť komunikáciu
  5. Schopnosť vysporiadať sa s kritikou
  6. Schopnosť prijať a vyjadriť uznanie
  7. Schopnosť vyjadriť svoj názor, pocit, myšlienku
  8. Schopnosť požiadať o pomoc

Aké sú kvality asertívnej komunikácie?

Medzi kvality asertívnej komunikácie patria priama jasná reč, schopnosť demonštrovať empatiu a pochopenie, schopnosť vytvoriť a udržiavať vzťahy, vhodný postoj, hlas, očný kontakt a dôvera v to čo hovoríme.

Aké sú typy asertivity?

Medzi typy asertivity patrí základná, empatická, konfrontačná asertivita, asertivita s prvkami seba otvorenia.

Aká je charakteristika jednotlivých typov asertivity?

Základná asertivita je prvý krok, je kostrou pre ďalšie typy. Od nej je potrebné začať, a potom si osvojovať druhý stupeň a následne tie ďalšie.

Empatická asertivita v tomto type ako vyplýva z názvu ide o empatiu- schopnosť vcítiť sa do názorov a postojov toho druhého.

 Konfrontačná asertivita

Pri tejto asertivite sa človek pýta samého seba, čo druhého človeka viedlo ku takémuto správaniu.

Asertivita s prvkami seba otvorenia

Tento typ asertivity používa seba otvorenia k poukázaniu na istú situáciu.

Negatívna asertivita

 Všetko spočíva v tom, aby sa človek naučiť zdravo kritizovať.

Aké sú názvy a charakteristika špecifických asertívnych komunikačných techník?

Medzi špecifické názvy asertívnych komunikačných techník patria:

  1. Pokazená gramoplatňa

Pokazená gramoplatňa je typ asertívnej komunikácie, pri ktorej máme právo stále dookola si tvrdiť to svoje.

Má ísť však o niečo na čo máme nepopierateľné právo.

  1. Prijateľný kompromis

Prijateľný kompromis je typ asertívnej komunikácie, pri ktorej jedna strana s druhou stranou uzatvára kompromis, ktorý by mal byť rešpektovaný oboma stranami.

  1. Seba otvorenie

Seba otvorenie je typ asertívnej komunikácie, pri ktorej prehliadame naše kladné a záporné vlastnosti. 

  1. Otvorené dvere

Otvorené dvere je typ asertívnej komunikácie, pri ktorej priznáme, že aj tá druhá strana mala kus pravdy v tom čo hovorí 

  1. Príjmanie a vyslovenie komplimentu
  2. Negatívna asercia

Negatívna asercia je typ asertívnej komunikácie, pri ktorej sa učíme prijmať naše chyby a nedostatky. 

  1. Negatívne opytovanie sa

Negatívne opytovanie sa je typ asertívnej komunikácie, pri ktorej chceme kritiku druhej osoby, aby tú kritiku sme využili na fakty.

  1. Reakcia spätnou väzbou
  2. Voľné informácie

Voľné informácie je typ asertívnej komunikácie, pri ktorej získavame voľné informácie o sebe. 

  1. Selektívne ignorovanie

Selektívne ignorovanie je typ asertívnej komunikácie, pri ktorej ignorujeme kritiku, ktorá je nevecná. 

Aké sú základné asertívne práva?

Medzi základné asertívne práva patria:

  • Právo sám posudzovať svoje správanie
  • Právo neponúknuť žiadne výhovorky
  • Právo sám posudzovať mieru zodpovednosti

Ak sme hlboko presvedčení o svojej pravde, tak môžeme robiť po svojom, ale nesieme za všetko zodpovednosť.

  • Právo zmeniť názor

Z etického hľadiska je dôležité, čí sme sa dostali viac k pravde, keď sme zmenili názor.

  • Právo robiť chyby

Človek má právo robiť chyby. Dôležité je z chýb sa poučiť a ísť ďalej. Chybu človek vie napraviť, ak je dostatočne múdry. Druhá vec chyba sa nerovná vina. Pocity viny nám ako keby bránia k tomu, aby sme mohli napravovať chyby. Keby sme boli úplne ideálny, tak nemáme sa čo učiť.

  • Právo povedať ja neviem

Ak uvážené povieme nie alebo ja neviem, tak tá druhá strana by to mala rešpektovať bez zbytočných negatívnych emócii. 

  • Právo byť nezávislý na dobrej vôle a mienke iných

Niekedy máme taký pocit, že každého človeka, ktorého stretneme má byť dobrý človek podľa našich predstáv. Opak je pravdou, niekedy sa môže stať, že stretneme človeka, ktorý sa nám nemusí zavďačiť

  • Právo robiť nelogické rozhodnutia

Každá ľudská bytosť nie je strojom, ale človekom. Keď urobíme nelogické rozhodnutie, tak musíme zaň niesť aj následky

  • Právo posudzovať

Podľa psychológov by sme mali niesť zodpovednosť sami za seba a práve na tú skutočnosť neustále myslieť.

Aké sú 3 kľúčové body, ktoré sú dôležité pre asertivitu?

  1. Schopnosť jasne a úprimne a bez hodnotenia vyjadriť priania, hodnoty a zámery
  2. Vnútorné nastavenie rovnocennosti

Vnútorné nastavenie rovnocennosti znamená, že na jednej strane považujem moje názory za rovnocenné, ale na druhej strane rešpektujem názory a slobodu iných ľudí.

  1. Pozitívny prístup k druhým  

Pozitívny prístup k druhým znamená úprimný záujem o druhých ľudí, o ich názory, hodnoty, priania a pocity.

  1. Povedať niečo, čo sa nám nepáči, avšak nekritizovať

Namiesto kritizovania by sme sa mali zamerať na zdôraznenie skutku.

  1. Byť stručný a nepreháňať

Mali by sme sa zamerať na opis dôsledkov správania sa druhej osoby.

  1. Namiesto TY a VY používať JA

Veta, ktorá začína slovom VY, vyznieva ako útok, výčitka. 

  1. Všetky tieto body spojiť dohromady

Mali by sme spojiť všetky odporúčania dohromady

Mali by sme používať vyjadrenia zložené z nasledujúceho vzorca

Vzorec= Keď ( opis správania protistrany) cítim ( opis svojich pocitov)

Aké sú špeciálne tipy ako zlepšiť svoju schopnosť asertívnej komunikácie?

  1. Mali by sme sa zamerať na reč tela
  2. Mali by sme rozprávať sebavedomým, ale príjemným tónom hlasu
  3. Nemali by sme posudzovať druhých ľudí
  4. Mali by sme sa sústrediť na diskusiu
  5. Počas diskusie by sme sa mali zamyslieť, nad tým, čí je možné nájsť kompromis

Veľmi dôležité je poznamenať, že nestačia len asertívne techniky, ale dôležité je aj naše vnútorné nastavenie.

Techniky a vnútorné nastavenie idú ruka v ruke a je potrebné v tomto vytrvať.

Dokáže asertivita zmeniť návyky ľudí?

Pokiaľ ide o snahu zmeniť niekoho správanie ako také za účelom vlastného zisku, ide o manipuláciu, nie asertivitu.

Prečo je náročné byť asertívny?

Odpoveď na túto otázku môžeme hľadať v tom ako funguje náš mozog a konkrétne ako funguje amygdala. Amygdala sa správa ako neustále zapnutý detektor ohrozenia. Skenuje všetky naše vnemy a hľadá v nich čokoľvek, čo by nás mohlo ohroziť. Amygdala dokáže byť rovnako citlivá, keď niečo ohrozuje náš status , autonómiu a vzťahy alebo sa ku nám správa neférovo.

Psychológ David Rock tvrdí, že náš emočný mozog sa snaží nás chrániť vždy, keď niekto tieto potreby napáda, a zároveň sa snaží maximalizovať ich naplňanie a uspokojovanie.

Čo isto nebudeme počuť od asertívneho človeka?

“ Ja som sa skutočne snažil byť kľudny, no to, ako si sa správala mi nedalo inú možnosť než vybuchnúť a ublížiť ti.“

Čo by povedal asertívny človek?

“ Prepáč, že som vybuchol, nezvládol som svoje emócie, mrzí ma to, a chápem, ak sa rozhodneš na mňa hnevať.“

Aký je rozdiel medzi asertívnym, agresívnym a pasívnym správaním?

Agresívne správanie: Znakom agresívneho správania je, že agresívny človek popiera hodnoty a práva iného človeka.

Podľa Nováka a Capponi (2004) agresívne konajúci človek sa presadzuje na úkor iných.

Antonovičová (2003) uvádza, že agresívny človek zvykne hovoriť: “ Toto chcem ja. Čo chceš ty, to je nezaujímavé. Zaujímavé sú moje myšlienky, city a názory. Tvoje sú bezvýznamné.“

Aká je charakteristika manipulativného  správania?

Kormoš (2002) definuje manipuláciu ako formu správania, ktorá obsahuje formulácie zastierajúce skutočné motívy konania a správania. Je protipólom asertivity. Jej prízemnosť spočíva v skutočnosti, že na prvý pohľad nemusí byť jasné o čo v skutočnosti ide. Medzi pomerne časté formy manipulácie patrí napríklad využívanie citových argumentov.

Aké sú typy manipulátorov?

Medzi typy manipulátorov patrí diktátor, chudáčik, vypočítavec, brečtan, drsniak, obetavec, posledný spravodlivý, otec- mama, mafián.

Aké sú charakteristiky jednotlivých typov manipulátorov

Diktátor

Diktátor je osoba, ktorá sa zvyčajne odvoláva na autoritu a tradíciu.

Chudáčik

Chudáčik je osoba, ktorá často zdôrazňuje svoje nedostatky. Nepríjemné úlohy “ nepočuje“ alebo “ zabudne.

Vypočítavec

Vypočítavec je osoba, ktorá si ľahko “ vypočíta“, čo je pre ňu najvýhodnejšie

Brečtan

Brečtan je osoba, ktorá sa snaží, aby sa o ňu mohol niekto starať

Drsniak

Drsniak je osoba, ktorá manipuluje svoje okolie hrubosťou

Obetavec

Obetavec je osoba, ktorá chce aby mali druhí mali dobro.

Posledný spravodlivý

Posledný spravodlivý je osoba, ktorá vystupuje , že je najlepšia na svete a že nemá žiadne chyby

Otec- mama

Otec- mama je osoba, ktorá sa stará o svojich blízkych, ale veľmi často zabúda sa spýtať, čí to aj ony chcú.

Mafián

Mafián je osoba, ktorá je pomocník, ochranca, záštita, treba mu však slúžiť alebo minimálne nerobiť nič, s čím by nesúhlasil.

Pasívne správanie: Pasívne správanie je opakom agresívneho správania. Charakteristickým znakom pasívneho správania sú sklopené oči, ospravedlňujúce frázy, nepatričné príjmanie viny a používanie submisívnych výrazov.

Asertívne správanie: Asertívne správanie sa prejavuje rešpektovať práv samého seba ako aj práv iných.

Čo získame pochopením druhých?

Pochopením druhých získame priestor pre hľadanie spoločnej reči, môžeme sa pokusiť o dosiahnutie win-win situácie.

Čoho sú si vedomí asertívni ľudia?

Asertívni ľudia sú si vedomí svoje sily ako aj svojej slabosti. Vedia čeliť rizikám a vedia si uvedomiť, že keď podstúpia danú činnosť, tak budú robiť mnoho chýb.

Aké sú dve skupiny ľudí pri asertívnom tréningu ?

Prvú skupinu tvoria plachí a nepriebojní ľudia a druhú skupinu tvoria ľudia, ktorí ľahko vybuchnú.

Aké sú techniky asertivity?

Medzi techniky asertivity patrí technika feeling talk, technika facial talk, technika viem povedať nie, technika používania ja, technika prijímanie pochvaly, technika nebojme sa improvizovať a spontánne jednať.

Aké sú charakteristiky jednotlivých techník asertivity

Feeling talk

Feeling talk je technika, pri ktorej človek spontánne vyjadruje svoje city.

Facial talk

Facial talk je technika, pri ktorej človek sa vyjadruje pomocou mimiky.

Technika viem povedať nie

Technika viem povedať nie je technika, pri ktorej človek súhlas/ nesúhlas vyjadruje diferencovane.

Technika používania ja

Technika používania ja je technika, pri ktorej sa snažíme ak je to trochu možné vyjadrovať sa sám za seba.

Technika prijímanie pochvaly

Technika prijímania pochvaly je technika, pri ktorej tú pochvalu, ktorú si zaslúžime, neodmietame.

Technika nebojme sa improvizovať a spontánne jednať

Táto technika je najlepší liek pre nerozhodnosť.

Čo znamená win-win situácia?

Win-win situácia znamená, že nikto neodchádza ako porazený a každý je s riešením situácie spokojný.

Empatia

Aká je charakteristika empatie?

Toto slovo pochádza z gréčtiny a znamená silu, emócie a vášeň.

V súčasnosti empatiu vnímame ako schopnosť vcítiť sa do myslenia a konania druhej osoby.

Aké sú typy empatie?

Medzi typy empatie patria

  1. Kognitívna empatia

Kognitívna empatia je typ empatie, pri ktorej sa snažíme vcítiť do myslenia a konania druhej osoby, tým, že sa snažíme pochopiť jej myšlienky. 

  1. Afektívna empatia  

Afektívna empatia je typ empatie, pri ktorej sa snažíme vcítiť do myslenia a konania druhej osoby, tým, že sa snažíme pochopiť jej city a emócie a snažíme sa odhadnúť, že situácia, v ktorej sa nachádza, čí je pre ňu príjemná alebo nepríjemná.

 

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.014 s.
Zavrieť reklamu