Manažéri
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 602
Uložení: 73
Manažéri
Na vykonávanie manažérskych funkcií sa vyžadujú špecifické znalosti a schopnosti, ktorými sa manažéri odlišujú od ostatných pracovníkov. Sú to predovšetkým schopnosti, resp. umenie riadiť, t.j. vytyčovať ciele a dosahovať ich.
Vznik profesie manažéra
Vznik tejto náročnej a pre mnohých lákavej profesie súvisí s vývojom tórie a praxe manažmentu. V začiatkoch boli spravidla úzko spojené funkcie vlastníka, výkonného pracovníka a manažéra. Aj prví významní manažéri, napr. Henry Ford alebo Tomáš Baťa, začínali ako vlastníci-podnikatelia. Charakteristické pre týchto prvých manažérov-priekopníkov bolo to, že na ich schopnostiach obvykle stál, rástol alebo padal celý podnik. Boli ti spravidla silné a výrazné osobnosti.
S vývojom teórie a praxe manažmentu sa postupne:
- oddeľujú záujmy vlastníkov a podnikateľov, vlastníci finančného kapitálu ho zverujú podnikateľom
- oddeľujú záujmy podnikateľov a manažérov, podnikatelia poverujú výkonom manažérskych funkcií profesionálnych manažérov
- medzi manažérmi nastáva deľba práce a špecializácia oddeľuje vrcholový manažment od stredného a prvolíniového.
Oddeľovanie vlastníkov, podnikateľov a manažérov súvisí s ich záujmami a cieľmi:
- vlastníci – zhodnocovanie investovaného kapitálu, vyplácanie dividend v rámci rozdeleného zisku, rast hodnoty majetku
- manažéri – rast veľkosti podniku, vysoké právomoci a možnosti rozhodovať, prestížne postavenie a spoločenské uznanie
- zamestnanci – rast miezd, stabilita v zamestnaní, možnosť uplatnenia vedomostí a zručností
Manažérom je každý, kto spĺňa nasledovné charakteristiky:
- riadi prácu iných a preberá za ňu zodpovednosť
- jeho funkciou je vykonávať základné funkcie manažmentu – plánovanie, organizovanie,vedenie a
Úrovne manažérov:
- vrcholoví manažéri – sú na najvyššej hierarchickej úrovni manažmentu podniku. Ich úlohou je riadiť činnosť podniku ako celku a usmerňovať činnosť manažérov nižších úrovní tak, aby podnik naplňoval stanovené ciele. Vrcholových manažérov poverujú spravidla vlastníci alebo orgány spoločnosti.
- Manažéri strednej línie – stoja na čele útvarov a vnútropodnikových jednotiek oblasť výroby, predaja, marketingu, financií, … Vyberajú si ich spravidla vrcholoví manažéri a ich podriadenými sú manažéri nižších hierarchických úrovní.
- Manažéri prvej línie – majstri, vedúci oddelení, vedúci dielní, nemajú podriadených ďalších manažérov ale výkonných pracovníkov – robotníkov, referentov a
- manažéri – generalisti sú to riaditelia podnikov, závodov, vedúci prevádzok, majstri dielní. Zodpovedajú komplexne za chod celej organizačnej jednotky – podniku, závodu, prevádzky, dielne, t.j. za všetky jej oblasti činnosti (technické, personálne, obchodné, účtovné, finančné, …)
. Na výkon týchto všetkých činností využívajú prácu odborných útvarov, do čela ktorých stavajú manažérov-špecialistov.
- Manažéri – špecialisti sú manažérmi s užšou špecializáciou zameraní na určité činnosti – marketing, výskum a vývoj, personalistika, účtovníctvo, informatika,... Nemajú spravidla kompetncie a rozhodovacie právomoci manažérov-generalistov, ale majú vedomosti a schopnosti riešiť špeciálne problémy a usmerňovať činnosti vo vymedzených
Manažéri-generalisti a manažéri-špecialisti sa v rámci manažmentu podniku vzájomne dopĺňajú. Špecialisti pomáhajú generalistom vnášať do rozhodovania detailnejšie a analytickejšie pohľady a generalisti pomáhajú špecialistom do ich pohľadov vnášať prvok komplexnosti, celostnosti t.j. riešiť veci vo vzájomných súvislostiach.
V rámci výkonu svojich manažérskych funkcií sa manažéri dostávajú do dvoch druhov vzťahov:
- formálne vzťahy – sú odvodené od organizačnej štruktúry a vyjadrujú:
- vzťahy nadriadenosti – vedúci odboru je nadriadený vedúcim oddelení
- vzťahy podriadenosti - vedúci prevádzky je podriadený riaditeľovi závodu
- vzťahy spolupráce na rovnakej hierarchickej úrovni – vedúci všetkých oddelení marketingového úseku spolupracujú pri tvorbe marketingového plánu na budúci rok
- tímovú prácu pri riešení úloh v rámci projektov – riaditeľ podniku vytvoril tím riešiteľov a oficiálne ich poveril riešením projektu zavádzania novej technológie do výroby. Členmi tímu sa stali pracovníci viacerých funkčných oddelení – technici, technológovia, ekonómovia,...
- neformálne vzťahy – nie sú vytvorené na základe existujúcej organizačnej štruktúry, ale na existujúcich rodinných väzbách, priateľstve, spoločnej účasti v kluboch, politických stranách,...
Manažéri v rámci procesu manažmentu plnia funkcie :
- základné – plánovanie, organizovanie, vedenie ľudí, kontrola
- prierezové
- – analyzovanie teda rozkladanie celku na časti, skúmanie vzťahov medzi nimi
- - rozhodovanie
- - komunikovanie, teda výmena informácií medzi manažérmi navzájom, ale aj
- manažérmi a zamestnancami
Osobnosť manažéra
Činnosti, ktoré manažér vykonáva možno zhrnúť do troch typov manažérskych rolí:
- interpersonálne roly – manažér reprezentuje organizáciu ako jej oficiálny predstaviteľ, zodpovedá za jej chod
- informačné roly – musí sledovať vonkejšie (trh) i vnútorné prostredie organizácie, získavať informácie a poskytovať ich podriadeným i nadriadeným
- rozhodovacie roly – rozhoduje, ako získavať zdroje, ako využívať podnikateľské príležitosti, ako riešiť problémy,...
Pozitívne vlastnosti manažéra:
- iniciatívnosť – schopnosť vynaliezavo a tvorivo vytyčovať ciele a vyhľadávať cesty na ich dosiahnutie, v opačnom prípade hovoríme o pasivite a ľahostajnosti
- samostatnosť – schopnosť rozhodovať a konať na základe vlastných úvah, opakom je nesamostatnosť
- rozvážnosť – schopnosť rozhodovať a konať až po dôkladnom zhodnotení dôsledkov, opakom je unáhlenosť
- rozhodnosť – schopnosť rozhodovať sa aj v konfliktných situáciách a rozhodnutia aj realizovať, opakom je nerozhodnosť
- cieľavedomosť – schopnosť cieľavedomej, organizovanej a koordinovanej činnosti, ako aj kontroly plnenia stanovených cieľov, opakom je chaotickosť
- zodpovednosť – schopnosť realizovať plánované úlohy, uvedomovať si ich zmysel a uvedomovať si aj seba ako činiteľa, ktorý ovplyvňuje plnenie úloh, opakom je nezodpovednosť
- zásadovosť – schopnosť presadzovať spoločensky uznávaný systém hodnôt a noriem aj v prípade, že sú v rozpore s osobnými výhodami, opakom je bezzásadovosť
- disciplinovanosť – schopnosť ovládať sa, regulovať svoje správanie v záujme vytýčených cieľov, opakom je nedisciplinovanosť
- vytrvalosť – húževnatosť pri prekonávaní prekážok, opakom je vrtkavosť
- optimizmus – zmysel orientovať sa na pozitívne veci a ciele, s čím súvisí aj viera v úspech, opakom je pesimizmus
- fantázia – schopnosť vytvárať si predstavy, vízie, opakom je stereotyp
- emocionálna a citová vyváženosť – schopnosť nepodliehať negatívnym emóciám ako sú hnev, závisť, žiarlivosť, opakom je citová nevyrovnanosť
Pre vykonávanie manažérskych funkcií sú potrebné predpoklady a zručnosti:
- vrodené predpoklady – hlavne temperament čiže štýl práce manažéra a inteligencia čiže schopnosť klásť otázky, objavovať a riešiť problémy, súvisí aj s predstavivosťou, zdravým úsudkom, schopnosťou účinej komunikácie,...
- získané predpoklady – získané výchovou, výcvikom, vzdelávaním, ide teda o vedomosti, skúsenosti,...
- technické zručnosti – schopnosť uplatňovať špecifické metódy a postupy, napr. metóda tvorby plánov, rozhodovania,...
- interpersonálne zručnosti – schopnosť pracovať s ľuďmi – viesť ich, motivovať, komunikovať, riešiť konflikty, podporovať tímovú prácu,...
- koncepčné zručnosti – schopnosť rozlišovať priority, chápať veci vo vzájomných vzťahoch,..
- projekčné zručnosti – schopnosť nachádzať praktické riešenia a realizovať ich
Pre výkon funkcie manažéra je dôležitá aj autorita, ktorá môže byť:
- formálna – vyplýva z postavenia v organizačnej štruktúre
- prirodzená – vyplýva z jeho osobných vlastností a schopností. Sú manažéri, ktorí majú nižšie postavenie, ale napriek tomu ich názory rešpektujú i manažéri na vyšších hierarchických úrovniach. Títo manažéri majú prirodzenú, neformálnu