Písomnosti v obchodnom styku
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 976
Uložení: 78
Písomnosti v obchodnom styku
Pri nákupe a predaji výrobkov, materiálu alebo služby sa vyskytujú písomnosti vo forme individuálnych listov, ako aj vo forme tlačív alebo elektronických formulárov (objednávka, dodací list, faktúra).
Schéma obchodného listu s jeho vonkajšími náležitosťami a vnútorným obsahom:
začiatok listu – vonkajšie náležitosti (adresa, odvolávacie údaje, dátum, vec)
– oslovenie
– úvodná veta
hlavná časť listu – podklad
– jadro
– cieľ (návrh)
zakončenie listu – pozdrav
– podpis
– prílohy (podľa potreby)
– rozdeľovník (podľa potreby)
Sloh obchodných listov je vecný, stručný, zrozumiteľný, zdvorilý, bez citového zafarbenia. Po štylistickej i gramatickej stránke musí byť list bezchybný. Charakteristickým znakom štylizácie je písanie v 1. a 2. osobe množného čísla (my, náš, nás, Vy, Váš, Vás), pretože sa vyjadrujeme v mene organizácie. Volíme pozitívny spôsob vyjadrovania (nepoužívame slová „bohužiaľ“, „ľutujeme“). Vyhýbame sa zložitým a neprehľadným súvetiam. Vyvarujeme sa pred vyjadreniami, v ktorých je niekoľko slovesných podstatných mien za sebou, bez použitia slovesa. Nepoužívame trpný rod (použitie činného rodu pôsobí dynamicky) a vyhýbame sa používaniu podmieňovacieho spôsobu (keby…, bolo by…).