Adaptácia zamestnancov – Adaptačný process, adaptačný plán, adaptačné rozhodnutia, adaptačné ciele
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 790
Uložení: 232
Adaptácia zamestnancov – Adaptačný process, adaptačný plán, adaptačné rozhodnutia, adaptačné ciele
- Aký je moderný názov pre pracovnú adaptáciu?
Moderný názov pre pracovnú adaptáciu je onboarding.
- Aká je Charakteristika adaptácie?
Bedrnová Charakterizuje adaptáciu ako proces aktívneho prispôsobovania človeka podmienkam a ich zmenám.
Palán Charakterizuje adaptáciu ako prispôsobenie sa prostrediu, ktoré zahŕňa proces interakcie jedinca s prostredím, v ktorom sa vyrovnáva so zmenami okolia a prispôsobuje sa nemu, včleňuje sa doňho.
Vo veľkom sociologickom slovníku je adaptácia definovaná ako proces a výsledok zmien procesu v správaní, v štruktúre spoločenskej skupiny, v sociálnej organizácii alebo v kultúre, prispievajúci k prežitiu, fungovaniu alebo udržaniu rovnováhy so sociálnym a prírodným prostredím.
- Čo rozumieme pod pojmom pracovná adaptácia?
Pracovná adaptácia je proces od vzdelávania pracovníka a oboznámenie pracovníka s pracoviskom až po jeho preskúšanie vo všetkých oblastiach procesu adaptácie.
Palán definuje pracovnú adaptáciu ako adaptačný, socializačný proces, ktorý má za Cieľ zjednodušiť socializáciu pracovníka do nového pracovného prostredia a eliminovať eventuálny adaptačný stres vyvolaný reakciou na novú pracovnú pozíciu.
Bedrnová Charakterizuje pracovnú adaptáciu ako proces, v ktorého priebehu dochádza k postupnému vyrovnávaniu súboru osobnostných predpokladov jedinca s konkrétnymi požiadavkami jeho pracovného zaradenia.
Jondourek opisuje pracovnú adaptáciu ako proces alebo výsledok procesu konfrontácie medzi požiadavkami kladenými na pracovníka prichádzajúceho do nového prostredia a jeho predpokladmi pre nové pracovné zaradenie.
Štikár vníma pracovnú adaptáciu ako syntetickú kategóriu, ktorá zahŕňa tri kategórie a to adaptibilitu, adaptovanie a adaptovanosť.
Podľa autorky diplomovej práce pracovnú adaptáciu je možné Charakterizovať ako proces prispôsobenia a možného aktívneho pôsobenia nového pracovníka na nové pracovné a sociálne podmienky a prostredie v rámci organizácie.
Podľa Rossa a kolektívu adaptácia pracovníkov je definovaná ako proces, ktorý obsahuje kritické funkcie asimilácie, formovanosť vzťahov, ktoré sa použijú na rolu novoprijatého zamestnanca, pokračovanie v rozvoji vodcovských a manažérskych schopnosti a nakoniec spätná väzba pre umiestnenie aj organizáciu.
Podľa Urbana adaptácia zamestnancov patrí často k podceňovaným oblastiam riadenia podniku. Jej priebeh a výsledky sú však rovnako dôležité ako správne získanie a výber pracovníkov. Jej Cieľom je urýchliť integráciu zamestnanca do podniku, zaistiť jeho plnú pracovnú výkonnosť a zabrániť jeho prípadnej nespokojnosti plynúcej z nedostatku informácii, nedostatočného zvládnutia pracovných úloh čí nejasných pracovných očakávaní.
Pracovná adaptácia v psychológii je Charakterizovaná dvoma súbežne prebiehajúcimi dejmi:
- Prispôsobovanie sa nového pracovníka podmienkam pracovného prostredia a pracovného procesu a pracovného výkonu
- Prispôsobovanie pracovného prostredia, výkonu a procesu svojim potrebám, záujmom, možnostiam a predstavám
- Aké sú fyzikálne pracovné podmienky?
Fyzikálne pracovné podmienky sú osvetlenie, hluk mikroklimatické podmienky, vedomosti, schopnosti, skúsenosti, režim práce a odpočinku, spôsob rozhodovania a riadiaci systém.
- Aké sú súbory predpokladov pracovníka?
Súbory predpokladov pracovníka sú poznatky, zručnosti a skúsenosti.
- Čo je hlavným Cieľom pracovnej adaptácie?
Hlavným Cieľom pracovnej adaptácie je dosiahnuť prispôsobenie sa nového pracovníka podmienkam, Charakteru a obsahu pracovnej činnosti ako aj riadiacemu systému a organizácii práce v podniku.
Podľa Bedrnovej Ciele pracovnej adaptácie sú nasledujúce:
- čo najlepšie a zároveň čo najrýchlejšie zvládnutie pracovných požiadaviek, ktoré sú naňho kladené
- Získanie perspektívity svojho ďalšieho odborného rastu a pracovnej kariéry
- Primerané začlenenie do štruktúry medziľudských vzťahov v pracovnej skupine a do sociálneho systému podniku
Pracovná adaptácia je vlastne vstupné vzdelávanie zamestnanca, ktoré formuje pracovné schopnosti zamestnanca s konkrétnymi požiadavkami na pracovné miesto.
Podľa Koubeka hlavný Cieľ adaptačného procesu má byť skrátenie obdobia počas ktorého pracovník nepodáva štandardný výkon a nedostatočne sa orientuje v novom pracovnom prostredí.
Podľa Armstronga Cieľmi adaptačného procesumajú byť
- prekonanie počiatočnej fázy kedy sa novému pracovníkovi zdá všetko nové, Cudzie a neobvyklé.
- Rýchle vytvorenie priaznivého postoja a vzťahu k podniku v mysli nového pracovníka
- Zníženie pravdepodobnosti skorého odchodu pracovníka
Podľa Dessera Cieľmi adaptačného procesu majú byť:
- Nový zamestnanec by mal porozumieť a spoznať organizáciu zo širokého uhla pohľadu
- Zamestnancovi musia byť jasné očakávania tykajúce sa práce a správania
- Aký je hlavný Cieľ sociálnej adaptácie?
Hlavný Cieľ sociálnej adaptácie je dosiahnuť prijatie nového pracovníka za člena pracovnej skupiny a pomôcť mu vybudovať si v pracovnej skupine zodpovedajúci sociálny status.
Bedrnová Charakterizuje sociálnu adaptáciu ako proces, pri ktorom sa jedinec začleňuje do štruktúry sociálnych vzťahov v rámci pracovnej skupiny i Celého systému organizácie.
Štikár dodáva, že podstatu tohto proCesu tvorí osobný styk s ostatnými členmi skupiny.
Podľa Bednářa sociálne vzťahy v organizácii sú veľmi dynamickým systémom, ktorý sa nepretržite mení.
- Aké je delenie sociálnej adaptácie?
Sociálna adaptácia sa delí na aktívnu a pasívnu.
- Aký je rozdiel medzi aktívnou a pasívnou sociálnou adaptáciou?
- Pasívna sociálna adaptácia
Pri pasívnej sociálnej adaptácii je začleňovanie pracovníka do pracovnej skupiny.
- Aktívna sociálna adaptácia
Pri aktívnej sociálnej adaptácii je snaha zmeniť sociálnu klímu na danom pracovisku.
- Aké sú základné zložky adaptačného procesu?
Základné zložky adaptačného procesu sú pracovná adaptácia a sociálna adaptácia.
- Aké sú fázy adaptačného procesu?
Fázy adaptačného procesu sú oboznámenie pracovníka s pracoviskom, vytvorenie vzájomných vzťahov s ostatnými pracovníkmi a vytvorenie spolupatričnosti pracovníka ku firme.
- Aké sú fázy adaptačného procesu z pohľadu riadiaceho pracovníka, t.j. pracovníka, ktorý riadi adaptačný proces?
Fázy adaptačného procesu z pohľadu pracovníka, ktorý riadi adaptačný proces sú nasledujúce:
- Riadiaci pracovník by sa mal oboznámiť s problematikou adaptácie
- Riadiaci pracovník by mal absolvovať vstupný pohovor s novoprijatým zamestnancom
- Riadiaci pracovník by mal zaradiť novoprijatého zamestnanca na konkrétne pracovné miesto
- Riadiaci pracovník by mal zoznámiť novoprijatého zamestnanca so skupinou jeho kolegov
- Riadiaci pracovník by mal vyhľadať pre novoprijatého zamestnanca určitého garanta, konzultanta
- Riadiaci pracovník by mal spracovať vlastný plán
- Riadiaci pracovník by mal priebežne sledovať novoprijatého zamestnanca pri práci
- Riadiaci pracovník by mal zostaviť záverečné hodnotenie procesu adaptácie
- Čo by mal obsahovať adaptačný proces?
Adaptačný proces by mal obsahovať:
- Vstupné školenia
- Preštudovanie a zvládnutie právnych predpisov
- Preštudovanie a zvládnutie najdôležitejších pracovných postupov
- Splnenie konkrétnych pracovných úloh
- Zvyšovanie kvality práce
- Rozvoj schopnosti a zručnosti
- Ako sa rozdeľujú motivačné faktory adaptačného procesu?
Motivačné faktory adaptačného procesu sa delia na vnútorné a vonkajšie.
- Aké sú vnútorné a aké sú vonkajšie faktory adaptačného procesu?
- Vnútorné faktory adaptačného procesu
Vnútorné faktory adaptačného procesu sú faktory, kde zamestnanec hrá najdôležitejšiu úlohu.
- Vonkajšie faktory adaptačného procesu
Vonkajšie faktory adaptačného procesu sú faktory, kde školiteľ hrá najdôležitejšiu úlohu.
- Aké sú subjekty adaptačného procesu?
Subjektmi adaptačného procesu sú riadiaci pracovníci a pracovníci personálneho útvaru.
- Aké sú objekty adaptačného procesu?
Objektmi adaptačného procesu sú noví pracovnici, pracovnici, ktorí boli preradení na inú prácu ,pracovníci, ktorí sa vracajú na pôvodnú pozíciu a pracovné skupiny.
- Aké sú pojmy pri pracovnej adaptácii?
Pojmy pri pracovnej adaptácii sú Celopodniková adaptácia, útvarová adaptácia, adaptabilita, rekvalifikácia pracovníkov a pracovná rehabilitácia.
- Aké je vysvetlenie týchto pojmov?
- Celopodniková adaptácia
Celopodniková adaptácia je určená všetkým zamestnancom podniku bez ohľadu na ich pracovnú pozíciu.
- Útvarová adaptácia
Útvarová adaptácia je určená zamestnancom daného oddelenia podniku, napríklad zamestnancom oddelenia marketingu, personalistiky alebo účtovníctva.
- Rekvalifikácia pracovníkov
Rekvalifikácia pracovníka znamená vzdelávanie zamestnanca na inú pracovnú pozíciu, na akú bol zvyknutý.
- Adaptabilita
Adaptabilita znamená schopnosti pracovníka zvyknúť si na vnútorné prostredie pracoviska.
- Pracovná rehabilitácia
Pracovná rehabilitácia znamená preradenie pracovníka na inú pracovnú pozíciu v dôsledku náhleho zhoršenia zdravotného stavu.
- Adaptovanosť
Adaptovanosť je výsledok adaptačného procesu.
- Adaptácia na konkrétne pracovné miesto
Adaptácia na konkrétne pracovné miesto je špecifická činnosť a je to vzdelávanie pracovníka na konkrétnu pracovnú náplň.
- Ako sa delí adaptačná činnosť podľa dĺžky trvania?
Adaptačná činnosť podľa dĺžky trvania sa delí na krátkodobú a dlhodobú.
- Aký je rozdiel medzi krátkodobou a dlhodobou adaptačnou činnosťou?
- Krátkodobá adaptačná činnosť
Krátkodobá adaptačná činnosť je proces prijatia nových zamestnancov na pracovisko a táto adaptačná činnosť trvá 3 mesiace.
- Dlhodobá adaptačná činnosť
Dlhodobá adaptačná činnosť je proces vzdelávania pracovníkov nielen v pracovnom, ale aj v súkromnom živote. Táto adaptačná činnosť trvá od 3 do 10 mesiaCov.
- Ako sa delí adaptačný program podľa počtu zainteresovaných zamestnancov?
Adaptačný program podľa počtu zainteresovaných zamestnancov sa delí na individuálny a skupinový.
- Aký je rozdiel medzi individuálnym a skupinovým adaptačným programom?
- Individuálny adaptačný program
Individuálny adaptačný program sa týka menšieho počtu zamestnancov.
- Skupinový adaptačný program
Skupinový adaptačný program sa týka väčšieho počtu zamestnancov.
- Aké sú formy vzdelávania zamestnancov?
Formy vzdelávania zamestnancov sú interné, externé a kombinované.
- Aký je rozdiel medzi internou a externou formou vzdelávania zamestnancov?
- Interná forma vzdelávania zamestnancov
Internú formu vzdelávania zamestnancov si podnik robí vo vlastnej réžii.
- Externá forma vzdelávania zamestnancov
Externá forma vzdelávania zamestnancov vzniká na objednávku vzdelávacej firmy.
- Kombinovaná forma vzdelávania zamestnancov
Časť vzdelávania si podnik robí vo vlastnej réžii a časť vzdelávania je na objednávku vzdelávacej firmy.
- Aké sú formy vzdelávania podľa spôsobu realizácie?
Formy vzdelávania podľa spôsobu realizácie sa delia na aktívne a pasívne.
- Aký je rozdiel medzi aktívnou a pasívnou formou vzdelávania?
- Aktívna forma vzdelávania
Aktívna forma vzdelávania je forma vzdelávania, pri ktorej zamestnanci nielen počúvajú, ale aj niečo robia.
- Pasívna forma vzdelávania
Pasívna forma vzdelávania je forma vzdelávania, pri ktorej zamestnanci len počúvajú väčšinou formou prednášky.
- Aké sú metódy vzdelávacieho procesu podľa účastníkov vzdelávacieho procesu?
Metódy vzdelávacieho procesu podľa účastníkov vzdelávacieho procesu sú metódy pre manažérov a metódy pre výkonných a prevádzkových zamestnancov.
- Aký je priemerný počet zamestnaní jedného človeka počas života?
Priemerný počet zamestnaní jedného človeka počas života je 11.
- Aká je pravdepodobnosť, že zamestnanci v dôsledku kvalitnej adaptácie neodídu z pracoviska?
Pravdepodobnosť, že zamestnanci v dôsledku kvalitnej adaptácie neodídu z pracoviska je 57 percent.
- Ako úspešne zvládnuť pracovnú adaptáciu?
Kroky pre úspešné zvládnutie pracovnej adaptácie sú nasledujúce:
- Venovanie pozornosti nástupu nového zamestnanca do zamestnania
- Je dôležité, aby sa nový zamestnanec v prvý deň Cítil dobre na pracovisku
- Vyhodnotenie ako zamestnanec dané Ciele plní
- Schopnosť oboznámenia zamestnanca so svojim oddelením a svojimi aktivitami
- Aklimatizácia zamestnanca s novým pracoviskom
- Schopnosť akceptácie pracoviska zo strany zamestnanca
- Uskutočnenie oficiálneho rozhovoru a analýza doterajšieho pracovného výkonu
- Aké sú adaptačné skupiny nových zamestnancov?
Adaptačné skupiny nových zamestnancov sú nasledujúce:
- Čí ide o pracovníkov, ktorí v danom odbore pracovali alebo prípadne spolupracovali s organizáciou
- čí ide o pracovníkov, ktorí v danom odbore nepracovali a ani s danou organizáciou nespolupracovali
- čí ide o čerstvých absolventov škôl
- čí ide o skúsených odborníkov z iných organizácii
- Aké sú faktory ovplyvňujúce pracovnú adaptáciu?
Faktory ovplyvňujúce pracovnú adaptáciu patria priebežné vyhodnocovanie, nastavenie a prispôsobenie adaptačného plánu, prístup priameho nadriadeného, miera zapojenia spolupracovníkov, vyváženie písomného a ústneho sprostredkovania informácii a individuálne Charakteristiky nového zamestnanca.
- Aká je Charakteristika týchto faktorov?
- Priebežné vyhodnocovanie
Podľa Bedrnovej účinnosť adaptačného plánu je podmienená realizáciou priebežných kontrol zadaných úloh a tiež kvalitou záverečného hodnotenia.
- Nastavenie a prispôsobenie adaptačného plánu
Predovšetkým v malých podnikoch adaptačný plán by mal byť čo najviac personalizovaný.
- Prístup priameho nadriadeného
Priamy nadriadený je počas adaptačného procesu s novým pracovníkom v neustálom kontakte.
- Miera zapojenia spolupracovníkov
V rámci adaptačného plánu by mali byť zahrnuté tiež aktivity, ktoré novému pracovníkovi zjednodušia zoznámenie sa so svojimi kolegami.
- Vyváženie písomného a ústneho sprostredkovania informácii
Potrebné informácie musia byť novému pracovníkovi sprostredkované postupne po častiach podľa určitej priority, pričom písomná a ústna forma by mali byť účelné zladené.
- Individuálne Charakteristiky nového zamestnanca
Popri popísaných faktoroch ovplyvňujú úspešnosť pracovnej adaptácie aj faktory subjektívne, tykajúce sa individuálnych Charakteristík a skúsenosti daného zamestnanca.
- Ako sa delia činitele adaptačného procesu?
Činitele adaptačného procesu sa delia na vnútorné a vonkajšie.
- Aký je rozdiel medzi nimi?
- Vnútorné činitele
Vnútorné činitele adaptačného procesu súvisia bezprostredne s individualitou nového pracovníka. Medzi vnútorné činitele adaptačného procesu patria morálny profil, kvalifikácia, osobné a Charakterové vlastnosti, schopnosti, záujmy, sklony, ašpirácie a výkonnosť.
- Vonkajšie činitele
Medzi vonkajšie činitele adaptačného procesu patria riadiaci systém, medziľudské vzťahy, pracovné podmienky, technológia výroby, organizácie práce a ďalšie faktory, ktoré sú s prácou, pracoviskom a organizáciou úzko späté bezprostredne alebo v širších pracovných a sociálnych súvislostiach.
- Aké sú fázy adaptačného procesu?
Fázy adaptačného procesu sú prípravná fáza, globálna orientácia, fáza vedomého pretvárania vzťahu, vpravenie sa do nových podmienok.
- Aká je Charakteristika týchto fáz adaptačného procesu?
- Prípravná fáza
V tejto fáze si človek vytvára predstavu toho čo ho očakáva a pripravuje sa na zvládnutie nových podmienok.
- Globálna orientácia
Táto fáza nastáva zmenou vonkajších podmienok. V prežívaní človeka je často sprevádzaná nárastom napätia a vzrušenia.
- Fáza vedomého pretvárania vzťahu
Táto fáza sa prejavuje u človeka zmenou v hierarchii hodnôt, v zmenách postojov a sociálnych vzťahov, v zmene zabehnutých foriem a spôsobov činnosti.
- Vpravenie sa do nových podmienok
V tejto fáze nastáva adaptovanosť, prípadne rezignácia či únik v prípade nezvládnutia predchádzajúcich fáz adaptácie.
- Aké sú aspekty riadenia adaptačného procesu?
Aspekty riadenia adaptačného procesu sú aspekty pracovníka a aspekt podniku.
- Aké je vysvetlenie týchto aspektov adaptačného procesu?
- Aspekty adaptačného procesu pracovníka
Medzi aspekty adaptačného procesu pracovníka patria rozvoj jeho osobnosti, uspokojovanie jeho potrieb a požiadaviek a pracovná spokojnosť.
- Aspekt adaptačného procesu podniku
Medzi aspekty adaptačného procesu podniku patrí rýchle zvládnutie pracovnej činnosti a identifikácia s prácou, pracovnou skupinou a podnikom.
- Aká je Charakteristika parciálneho adaptačného programu?
Parciálny adaptačný program je súbor opatrení, ktoré regulujú adaptáciu určitej kategórie pracovníkov.
- Kde sú uplatňované adaptačné plány?
Adaptačné plány sú uplatňované v hospodárskej praxi prevažne pre riadenie adaptačného procesu konkrétnych pracovníkov.
Podľa Martíneka adaptačný plán by sa mal vypracovať v deň nástupu zamestnanca do pracovného pomeru a to osobitne pre jednotlivých zamestnancov s prihliadnutím na ich doterajšie vzdelávanie a odbornú prax. Po uplynutí doby adaptácie sa vykoná skúška spôsobilosti. Skúšajúca komisia zhodnotí získané schopnosti zamestnanca a vytvorí záznam na pláne adaptácie.
- Na čo by mal prihliadať podnik pri vytváraní adaptačného plánu?
Pri vytváraní adaptačného plánu by mal podnik prihliadať na nasledujúce skutočnosti:
- Vek prijatého zamestnanca
- Náročnosť pracovného miesta
- Úroveň vzdelávania a dĺžku praxe
- Aké sú vonkajšie objektívne podmienky?
Vonkajšie objektívne podmienky sú fyzické podmienky práce, technické vybavenie pracoviska, hygienické vybavenie pracoviska, spôsob riadenia a vedenia ľudí, sociálna klíma na pracovisku a mimopracovné vplyvy.
- Aké sú vnútorné subjektívne podmienky?
Vnútorné subjektívne podmienky sú odborná pripravenosť, výkonová pripravenosť, hodnotová orientácia jednotlivca, motivácia jednotlivca, zameranie postojov, morálne a Charakterové vlastnosti jednotlivca.
- Aká je Charakteristika vnútorných subjektívnych podmienok?
- Odborná pripravenosť
Do odbornej pripravenosti patria teoretické poznatky, praktické skúsenosti a zručnosti.
- Výkonová pripravenosť
Do výkonovej pripravenosti patrí fyzická zdatnosť, neuropsyChiCká odolnosť, životné a pracovné tempo a osobné návyky.
- Hodnotová orientácia jednotlivca
Do hodnotovej orientácie jednotlivca patrí akýsi všeobecný obraz sveta, v ktorom práca zaujíma významné miesto.
- Zameranie postojov
Do zamerania postojov patrí vzťah jednotlivca k práci a k jej objektívnym podmienkam.
- Morálne a Charakterové vlastnosti jednotlivca
- Motivácia jednotlivca
Motivácia jednotlivca zahŕňa jeho motivačný profil.
- Čo zahŕňa riadenie pracovnej a sociálnej adaptácie pracovníkov?
Riadenie pracovnej a sociálnej adaptácie pracovníkov zahŕňa nasledujúce body:
- Kvalitný výber pracovníkov s ohľadom na ich odbornú, ale i motivačnú, sociálnu, morálnu, Charakterovú a zdravotnú spôsobilosť
- Zostavenie programu a riadenie procesu adaptácie pracovníka, vyhodnocovanie a kontrola priebehu adaptačného procesu
- Aké sú ďalšie druhy adaptácie na pracovisku?
Druhy adaptácie na pracovisku sú adaptácia na pracovný tím a adaptácia na organizačnú kultúru.
- Aká je Charakteristika týchto ďalších druhov adaptácie na pracovisku?
- Adaptácia na pracovný tím
Adaptácia na pracovný tím je proces v ktorom sa pracovník zaraďuje do štruktúry vzťahov existujúcich v pracovnej skupine.
- Adaptácia na organizačnú kultúru
Adaptácia na organizačnú kultúru je významný proces prostredníctvom ktorého sú noví pracovnici integrovaní do organizácie.
- Kedy je adaptácia na pracovný tím aktuálna?
Adaptácia na pracovný tím je aktuálna v nasledujúcich situáciách:
- Pri nástupe nových pracovníkov do organizácie
- Pri preradení zamestnanca na inú pracovnú pozíciu
- Pri návrate zamestnanca na pôvodné pracovisko
- Pri inovačných zmenách
- Aké sú dôvody pre adaptáciu nových pracovníkov?
Dôvody pre adaptáciu nových pracovníkov sú náklady prijatia do zamestnania, fluktuačné náklady a použiteľnosť.
- Aká je Charakteristika týchto dôvodov?
- Náklady prijatia do zamestnania
Náklady vznikajú napríklad zverejňovaním inzerátov, testami, prijímacími pohovormi, dobou spracovania.
- Fluktuačné náklady
Rýchlym striedaním je pracovné miesto postihnuté nákladmi na znovuosadenie.
- Aké sú vhodné metódy vzdelávania zamestnancov pri ich adaptácii?
Vhodné metódy vzdelávania zamestnancov pri ich adaptácii sú koučing, inštruktáž a rotácia práce.
- Aká je novodobá metóda adaptácie pracovníkov?
Novodobou metódou adaptácie pracovníkov sú tzv. buddy programy.
- Aká je podstata buddy programov?
Podstata buddy programov spočíva v tom, že dobrovoľník z pracovného tímu, do ktorého nový zamestnanec vstupuje sa stane sprievodcom nového zamestnanca.
- Aká je úloha tohto sprievodcu?
Úlohou tohto sprievodcu je pomôcť novému zamestnancovi, čo najrýchlejšie a čo najlepšie začleniť sa do sociálneho prostredia podniku, podávať požadovaný pracovný výkon a osvojiť si podnikovú kultúru.
- Aké vzdelávacie aktivity sú vhodné pre adaptáciu zamestnancov?
Pre adaptáciu zamestnancov sú vhodné informačné kurzy pre nových zamestnancov.
- Na čo slúžia informačné kurzy pre nových zamestnancov?
Informačné kurzy pre nových zamestnancov slúžia na sprostredkovanie informácii novým zamestnancom o podniku. Informačné kurzy pre nových zamestnancov sú formálne kurzy.
- Čo uľahčuje adaptáciu nového zamestnanca?
Adaptáciu nového zamestnanca uľahčuje orientačná príručka resp. orientačný balíček.
- Čo je orientačná príručka resp. orientačný balíček?
Orientačná príručka resp. orientačný balíček je súhrn písomných materiálov, ktorý dostane nový zamestnanec v prvý deň. Tieto orientačné príručky obsahujú všetky základné informácie a Charakteristiky tykajúce sa nového podniku.
- Čo by mal obsahovať informačný balíček?
Informačný balíček by mal obsahovať nasledujúce údaje:
- Informácie o organizácii
- Informácie o hmotnej situácii zamestnancov
- Informácie o zamestnaneckých výhodách
- Informácie o bezpečnosti práce
- Informácie o pracovných vzťahoch
- Informácie o zariadeniach
- Informácie o ekonomickej stabilite organizácie
- Čo zohráva významnú úlohu pri adaptácii nového zamestnanca?
Pri adaptácii nového zamestnanca zohráva významnú úlohu neformálne učenie.
- Na čo slúži toto neformálne učenie?
Toto neformálne učenie slúži na oboznámenie sa nového zamestnanca s neformálnymi, nepísanými pravidlami, ktoré sa dodržujú v rámci podniku.
- Čo by mal urobiť podnik pri adaptácii zamestnancov?
Pri adaptácii zamestnancov by mal urobiť podnik nasledujúce úkony:
- Vytvoriť osobný vzťah
- Vytvoriť systém mentora
- Mať na pamäti nové okolnosti
- Podnik by mal naplánovať pravidelné rozhovory
- Podnik by mal oboznamovať nových zamestnancov s podnikovou kultúrou
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Hodnotenie zamestnancov – Definícia, význam, metódy a formy hodnotenia zamestnancov | Referát | 1 003 slov | |
Získavanie zamestnancov – Definícia, cieľ, úloha význam získavania zamestnancov | Referát | 887 slov |