Adaptácia zamestnancov – Adaptačný process, adaptačný plán, adaptačné rozhodnutia, adaptačné ciele

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: 25258
Typ práce: Ostatné
Dátum: 16.12.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 612 slov
Počet zobrazení: 1 790
Tlačení: 85
Uložení: 232

Adaptácia zamestnancov – Adaptačný process, adaptačný plán, adaptačné rozhodnutia, adaptačné ciele

  1. Aký je moderný názov pre pracovnú adaptáciu?

Moderný názov pre pracovnú adaptáciu je onboarding.

  1. Aká je Charakteristika adaptácie?

Bedrnová Charakterizuje adaptáciu ako proces aktívneho prispôsobovania človeka podmienkam a ich zmenám.

Palán Charakterizuje adaptáciu ako prispôsobenie sa prostrediu, ktoré zahŕňa proces interakcie jedinca s prostredím, v ktorom sa vyrovnáva so zmenami okolia a prispôsobuje sa nemu, včleňuje sa doňho.

Vo veľkom sociologickom slovníku je adaptácia definovaná ako proces a výsledok zmien procesu v správaní, v štruktúre spoločenskej skupiny, v sociálnej organizácii alebo v kultúre, prispievajúci k prežitiu, fungovaniu alebo udržaniu rovnováhy so sociálnym a prírodným prostredím.

  1. Čo rozumieme pod pojmom pracovná adaptácia?

Pracovná adaptácia je proces od vzdelávania pracovníka a oboznámenie pracovníka s pracoviskom až po jeho preskúšanie vo všetkých oblastiach procesu adaptácie.

Palán definuje pracovnú adaptáciu ako adaptačný, socializačný proces, ktorý má za Cieľ zjednodušiť socializáciu pracovníka do nového pracovného prostredia a eliminovať eventuálny adaptačný stres vyvolaný reakciou na novú pracovnú pozíciu.

Bedrnová Charakterizuje pracovnú adaptáciu ako proces, v ktorého priebehu dochádza k postupnému vyrovnávaniu súboru osobnostných predpokladov jedinca s konkrétnymi požiadavkami jeho pracovného zaradenia.

Jondourek opisuje pracovnú adaptáciu ako proces alebo výsledok procesu konfrontácie medzi požiadavkami kladenými na pracovníka prichádzajúceho do nového prostredia a jeho predpokladmi pre nové pracovné zaradenie.

Štikár vníma pracovnú adaptáciu ako syntetickú kategóriu, ktorá zahŕňa tri kategórie a to adaptibilitu, adaptovanie a adaptovanosť.

Podľa autorky diplomovej práce pracovnú adaptáciu je možné Charakterizovať ako proces prispôsobenia a možného aktívneho pôsobenia nového pracovníka na nové pracovné a sociálne podmienky a prostredie v rámci organizácie.

Podľa Rossa a kolektívu adaptácia pracovníkov je definovaná ako proces, ktorý obsahuje kritické funkcie asimilácie, formovanosť vzťahov, ktoré sa použijú na rolu novoprijatého zamestnanca, pokračovanie v rozvoji vodcovských a manažérskych schopnosti a nakoniec spätná väzba pre umiestnenie aj organizáciu.

Podľa Urbana adaptácia zamestnancov patrí často k podceňovaným oblastiam riadenia podniku. Jej priebeh a výsledky sú však rovnako dôležité ako správne získanie a výber pracovníkov. Jej Cieľom je urýchliť integráciu zamestnanca do podniku, zaistiť jeho plnú pracovnú výkonnosť a zabrániť jeho prípadnej nespokojnosti plynúcej z nedostatku informácii, nedostatočného zvládnutia pracovných úloh čí nejasných pracovných očakávaní.

Pracovná adaptácia v psychológii je Charakterizovaná dvoma súbežne prebiehajúcimi dejmi:

  1. Prispôsobovanie sa nového pracovníka podmienkam pracovného prostredia a pracovného procesu a pracovného výkonu
  2. Prispôsobovanie pracovného prostredia, výkonu a procesu svojim potrebám, záujmom, možnostiam a predstavám
  3. Aké sú fyzikálne pracovné podmienky?

Fyzikálne pracovné podmienky sú osvetlenie, hluk mikroklimatické podmienky, vedomosti, schopnosti, skúsenosti, režim práce a odpočinku, spôsob rozhodovania a riadiaci systém.

  1. Aké sú súbory predpokladov pracovníka?

Súbory predpokladov pracovníka sú poznatky, zručnosti a skúsenosti.

  1. Čo je hlavným Cieľom pracovnej adaptácie?

Hlavným Cieľom pracovnej adaptácie je dosiahnuť prispôsobenie sa nového pracovníka podmienkam, Charakteru a obsahu pracovnej činnosti ako aj riadiacemu systému a organizácii práce v podniku.

Podľa Bedrnovej Ciele pracovnej adaptácie sú nasledujúce:

  1. čo najlepšie a zároveň čo najrýchlejšie zvládnutie pracovných požiadaviek, ktoré sú naňho kladené
  2. Získanie perspektívity svojho ďalšieho odborného rastu a pracovnej kariéry
  3. Primerané začlenenie do štruktúry medziľudských vzťahov v pracovnej skupine a do sociálneho systému podniku

Pracovná adaptácia je vlastne vstupné vzdelávanie zamestnanca, ktoré formuje pracovné schopnosti zamestnanca s konkrétnymi požiadavkami na pracovné miesto.

Podľa Koubeka hlavný Cieľ adaptačného procesu má byť skrátenie obdobia počas ktorého pracovník nepodáva štandardný výkon a nedostatočne sa orientuje v novom pracovnom prostredí.

Podľa Armstronga Cieľmi adaptačného procesumajú byť

  1. prekonanie počiatočnej fázy kedy sa novému pracovníkovi zdá všetko nové, Cudzie a neobvyklé.
  2. Rýchle vytvorenie priaznivého postoja a vzťahu k podniku v mysli nového pracovníka
  3. Zníženie pravdepodobnosti skorého odchodu pracovníka

Podľa Dessera Cieľmi adaptačného procesu majú byť:

  1. Nový zamestnanec by mal porozumieť a spoznať organizáciu zo širokého uhla pohľadu
  2. Zamestnancovi musia byť jasné očakávania tykajúce sa práce a správania
  3. Aký je hlavný Cieľ sociálnej adaptácie?

Hlavný Cieľ sociálnej adaptácie je dosiahnuť prijatie nového pracovníka za člena pracovnej skupiny a pomôcť mu vybudovať si v pracovnej skupine zodpovedajúci sociálny status.

Bedrnová Charakterizuje sociálnu adaptáciu ako proces, pri ktorom sa jedinec začleňuje do štruktúry sociálnych vzťahov v rámci pracovnej skupiny i Celého systému organizácie.

Štikár dodáva, že podstatu tohto proCesu tvorí osobný styk s ostatnými členmi skupiny.

Podľa Bednářa sociálne vzťahy v organizácii sú veľmi dynamickým systémom, ktorý sa nepretržite mení.

  1. Aké je delenie sociálnej adaptácie?

 Sociálna adaptácia sa delí na aktívnu a pasívnu.

  1. Aký je rozdiel medzi aktívnou a pasívnou sociálnou adaptáciou?
  2. Pasívna sociálna adaptácia

Pri pasívnej sociálnej adaptácii je začleňovanie pracovníka do pracovnej skupiny.

  1. Aktívna sociálna adaptácia

Pri aktívnej sociálnej adaptácii je snaha zmeniť sociálnu klímu na danom pracovisku. 

  1. Aké sú základné zložky adaptačného procesu?

Základné zložky adaptačného procesu sú pracovná adaptácia a sociálna adaptácia.

  1. Aké sú fázy adaptačného procesu?

 Fázy adaptačného procesu sú oboznámenie pracovníka s pracoviskom, vytvorenie vzájomných vzťahov s ostatnými pracovníkmi a vytvorenie spolupatričnosti pracovníka ku firme.

  1. Aké sú fázy adaptačného procesu z pohľadu riadiaceho pracovníka, t.j. pracovníka, ktorý riadi adaptačný proces?

Fázy adaptačného procesu z pohľadu pracovníka, ktorý riadi adaptačný proces sú nasledujúce:

  1. Riadiaci pracovník by sa mal oboznámiť s problematikou adaptácie
  2. Riadiaci pracovník by mal absolvovať vstupný pohovor s novoprijatým zamestnancom
  3. Riadiaci pracovník by mal zaradiť novoprijatého zamestnanca na konkrétne pracovné miesto
  4. Riadiaci pracovník by mal zoznámiť novoprijatého zamestnanca so skupinou jeho kolegov
  5. Riadiaci pracovník by mal vyhľadať pre novoprijatého zamestnanca určitého garanta, konzultanta
  6. Riadiaci pracovník by mal spracovať vlastný plán
  7. Riadiaci pracovník by mal priebežne sledovať novoprijatého zamestnanca pri práci
  8. Riadiaci pracovník by mal zostaviť záverečné hodnotenie procesu adaptácie
  9. Čo by mal obsahovať adaptačný proces?

Adaptačný proces by mal obsahovať:

  1. Vstupné školenia
  2. Preštudovanie a zvládnutie právnych predpisov
  3. Preštudovanie a zvládnutie najdôležitejších pracovných postupov
  4. Splnenie konkrétnych pracovných úloh
  5. Zvyšovanie kvality práce
  6. Rozvoj schopnosti a zručnosti
  7. Ako sa rozdeľujú motivačné faktory adaptačného procesu?

Motivačné faktory adaptačného procesu sa delia na vnútorné a vonkajšie.

  1. Aké sú vnútorné a aké sú vonkajšie faktory adaptačného procesu?
  2. Vnútorné faktory adaptačného procesu

Vnútorné faktory adaptačného procesu sú faktory, kde zamestnanec hrá najdôležitejšiu úlohu.

  1. Vonkajšie faktory adaptačného procesu

Vonkajšie faktory adaptačného procesu sú faktory, kde školiteľ hrá najdôležitejšiu úlohu.

  1. Aké sú subjekty adaptačného procesu?

Subjektmi adaptačného procesu sú riadiaci pracovníci a pracovníci personálneho útvaru.

  1. Aké sú objekty adaptačného procesu?

Objektmi adaptačného procesu sú noví pracovnici, pracovnici, ktorí boli preradení na inú prácu ,pracovníci, ktorí sa vracajú na pôvodnú pozíciu a pracovné skupiny.

  1. Aké sú pojmy pri pracovnej adaptácii?

Pojmy pri pracovnej adaptácii sú Celopodniková adaptácia, útvarová adaptácia, adaptabilita, rekvalifikácia pracovníkov a pracovná rehabilitácia.

  1. Aké je vysvetlenie týchto pojmov?
  2. Celopodniková adaptácia

Celopodniková adaptácia je určená všetkým zamestnancom podniku bez ohľadu na ich pracovnú pozíciu.

  1. Útvarová adaptácia

Útvarová adaptácia je určená zamestnancom daného oddelenia podniku, napríklad zamestnancom oddelenia marketingu, personalistiky alebo účtovníctva.

  1. Rekvalifikácia pracovníkov

Rekvalifikácia pracovníka znamená vzdelávanie zamestnanca na inú pracovnú pozíciu, na akú bol zvyknutý.

  1. Adaptabilita

Adaptabilita znamená schopnosti pracovníka zvyknúť si na vnútorné prostredie pracoviska.

  1. Pracovná rehabilitácia

Pracovná rehabilitácia znamená preradenie pracovníka na inú pracovnú pozíciu v dôsledku náhleho zhoršenia zdravotného stavu.

  1. Adaptovanosť

Adaptovanosť je výsledok adaptačného procesu.

  1. Adaptácia na konkrétne pracovné miesto

Adaptácia na konkrétne pracovné miesto je špecifická činnosť a je to vzdelávanie pracovníka na konkrétnu pracovnú náplň.

  1. Ako sa delí adaptačná činnosť podľa dĺžky trvania?

Adaptačná činnosť podľa dĺžky trvania sa delí na krátkodobú a dlhodobú.

  1. Aký je rozdiel medzi krátkodobou a dlhodobou adaptačnou činnosťou?
  2. Krátkodobá adaptačná činnosť

Krátkodobá adaptačná činnosť je proces prijatia nových zamestnancov na pracovisko a táto adaptačná činnosť trvá 3 mesiace.

  1. Dlhodobá adaptačná činnosť

Dlhodobá adaptačná činnosť je proces vzdelávania pracovníkov nielen v pracovnom, ale aj v súkromnom živote. Táto adaptačná činnosť trvá od 3 do 10 mesiaCov.

  1. Ako sa delí adaptačný program podľa počtu zainteresovaných zamestnancov?

Adaptačný program podľa počtu zainteresovaných zamestnancov sa delí na individuálny a skupinový.

  1. Aký je rozdiel medzi individuálnym a skupinovým adaptačným programom?
  2. Individuálny adaptačný program

Individuálny adaptačný program sa týka menšieho počtu zamestnancov.

  1. Skupinový adaptačný program

Skupinový adaptačný program sa týka väčšieho počtu zamestnancov.

  1. Aké sú formy vzdelávania zamestnancov?

Formy vzdelávania zamestnancov sú interné, externé a kombinované.

  1. Aký je rozdiel medzi internou a externou formou vzdelávania zamestnancov?
  2. Interná forma vzdelávania zamestnancov

 Internú formu vzdelávania zamestnancov si podnik robí vo vlastnej réžii.

  1. Externá forma vzdelávania zamestnancov

Externá forma vzdelávania zamestnancov vzniká na objednávku vzdelávacej firmy.

  1. Kombinovaná forma vzdelávania zamestnancov

 Časť vzdelávania si podnik robí vo vlastnej réžii a časť vzdelávania je na objednávku vzdelávacej firmy.

  1. Aké sú formy vzdelávania podľa spôsobu realizácie?

Formy vzdelávania podľa spôsobu realizácie sa delia na aktívne a pasívne.

  1. Aký je rozdiel medzi aktívnou a pasívnou formou vzdelávania?
  2. Aktívna forma vzdelávania

Aktívna forma vzdelávania je forma vzdelávania, pri ktorej zamestnanci nielen počúvajú, ale aj niečo robia.

  1. Pasívna forma vzdelávania

Pasívna forma vzdelávania je forma vzdelávania, pri ktorej zamestnanci len počúvajú väčšinou formou prednášky.

  1. Aké sú metódy vzdelávacieho procesu podľa účastníkov vzdelávacieho procesu?

Metódy vzdelávacieho procesu podľa účastníkov vzdelávacieho procesu sú metódy pre manažérov a metódy pre výkonných a prevádzkových zamestnancov.

  1. Aký je priemerný počet zamestnaní jedného človeka počas života?

Priemerný počet zamestnaní jedného človeka počas života je 11.

  1. Aká je pravdepodobnosť, že zamestnanci v dôsledku kvalitnej adaptácie neodídu z pracoviska?

Pravdepodobnosť, že zamestnanci v dôsledku kvalitnej adaptácie neodídu z pracoviska je 57 percent.

  1. Ako úspešne zvládnuť pracovnú adaptáciu?

Kroky pre úspešné zvládnutie pracovnej adaptácie sú nasledujúce:

  1. Venovanie pozornosti nástupu nového zamestnanca do zamestnania
  2. Je dôležité, aby sa nový zamestnanec v prvý deň Cítil dobre na pracovisku
  3. Vyhodnotenie ako zamestnanec dané Ciele plní
  4. Schopnosť oboznámenia zamestnanca so svojim oddelením a svojimi aktivitami
  5. Aklimatizácia zamestnanca s novým pracoviskom
  6. Schopnosť akceptácie pracoviska zo strany zamestnanca
  7. Uskutočnenie oficiálneho rozhovoru a analýza doterajšieho pracovného výkonu
  8. Aké sú adaptačné skupiny nových zamestnancov?

Adaptačné skupiny nových zamestnancov sú nasledujúce:

  1. Čí ide o pracovníkov, ktorí v danom odbore pracovali alebo prípadne spolupracovali s organizáciou
  2. čí ide o pracovníkov, ktorí v danom odbore nepracovali a ani s danou organizáciou nespolupracovali
  3. čí ide o čerstvých absolventov škôl
  4. čí ide o skúsených odborníkov z iných organizácii
  5. Aké sú faktory ovplyvňujúce pracovnú adaptáciu?

Faktory ovplyvňujúce pracovnú adaptáciu patria priebežné vyhodnocovanie, nastavenie a prispôsobenie adaptačného plánu, prístup priameho nadriadeného, miera zapojenia spolupracovníkov, vyváženie písomného a ústneho sprostredkovania informácii a individuálne Charakteristiky nového zamestnanca.

  1. Aká je Charakteristika týchto faktorov?
  2. Priebežné vyhodnocovanie

Podľa Bedrnovej účinnosť adaptačného plánu je podmienená realizáciou priebežných kontrol zadaných úloh a tiež kvalitou záverečného hodnotenia.

  1. Nastavenie a prispôsobenie adaptačného plánu

Predovšetkým v malých podnikoch adaptačný plán by mal byť čo najviac personalizovaný.

  1. Prístup priameho nadriadeného

Priamy nadriadený je počas adaptačného procesu s novým pracovníkom v neustálom kontakte.

  1. Miera zapojenia spolupracovníkov

 V rámci adaptačného plánu by mali byť zahrnuté tiež aktivity, ktoré novému pracovníkovi zjednodušia zoznámenie sa so svojimi kolegami.

  1. Vyváženie písomného a ústneho sprostredkovania informácii

Potrebné informácie musia byť novému pracovníkovi sprostredkované postupne po častiach podľa určitej priority, pričom písomná a ústna forma by mali byť účelné zladené.

  1. Individuálne Charakteristiky nového zamestnanca

Popri popísaných faktoroch ovplyvňujú úspešnosť pracovnej adaptácie aj faktory subjektívne, tykajúce sa individuálnych Charakteristík a skúsenosti daného zamestnanca.

  1. Ako sa delia činitele adaptačného procesu?

 Činitele adaptačného procesu sa delia na vnútorné a vonkajšie.

  1. Aký je rozdiel medzi nimi?
  2. Vnútorné činitele

Vnútorné činitele adaptačného procesu súvisia bezprostredne s individualitou nového pracovníka. Medzi vnútorné činitele adaptačného procesu patria morálny profil, kvalifikácia, osobné a Charakterové vlastnosti, schopnosti, záujmy, sklony, ašpirácie a výkonnosť.

  1. Vonkajšie činitele

Medzi vonkajšie činitele adaptačného procesu patria riadiaci systém, medziľudské vzťahy, pracovné podmienky, technológia výroby, organizácie práce a ďalšie faktory, ktoré sú s prácou, pracoviskom a organizáciou úzko späté bezprostredne alebo v širších pracovných a sociálnych súvislostiach.

  1. Aké sú fázy adaptačného procesu?

 Fázy adaptačného procesu sú prípravná fáza, globálna orientácia, fáza vedomého pretvárania vzťahu, vpravenie sa do nových podmienok.

  1. Aká je Charakteristika týchto fáz adaptačného procesu?
  2. Prípravná fáza

V tejto fáze si človek vytvára predstavu toho čo ho očakáva a pripravuje sa na zvládnutie nových podmienok.

  1. Globálna orientácia

Táto fáza nastáva zmenou vonkajších podmienok. V prežívaní človeka je často sprevádzaná nárastom napätia a vzrušenia.

  1. Fáza vedomého pretvárania vzťahu

Táto fáza sa prejavuje u človeka zmenou v hierarchii hodnôt, v zmenách postojov a sociálnych vzťahov, v zmene zabehnutých foriem a spôsobov činnosti.

  1. Vpravenie sa do nových podmienok

V tejto fáze nastáva adaptovanosť, prípadne rezignácia či únik v prípade nezvládnutia predchádzajúcich fáz adaptácie.

  1. Aké sú aspekty riadenia adaptačného procesu?

 Aspekty riadenia adaptačného procesu sú aspekty pracovníka a aspekt podniku.

  1. Aké je vysvetlenie týchto aspektov adaptačného procesu?
  2. Aspekty adaptačného procesu pracovníka

 Medzi aspekty adaptačného procesu pracovníka patria rozvoj jeho osobnosti, uspokojovanie jeho potrieb a požiadaviek a pracovná spokojnosť.

  1. Aspekt adaptačného procesu podniku

Medzi aspekty adaptačného procesu podniku patrí rýchle zvládnutie pracovnej činnosti a identifikácia s prácou, pracovnou skupinou a podnikom.

  1. Aká je Charakteristika parciálneho adaptačného programu?

Parciálny adaptačný program je súbor opatrení, ktoré regulujú adaptáciu určitej kategórie pracovníkov.

  1. Kde sú uplatňované adaptačné plány?

Adaptačné plány sú uplatňované v hospodárskej praxi prevažne pre riadenie adaptačného procesu konkrétnych pracovníkov.

Podľa Martíneka adaptačný plán by sa mal vypracovať v deň nástupu zamestnanca do pracovného pomeru a to osobitne pre jednotlivých zamestnancov s prihliadnutím na ich doterajšie vzdelávanie a odbornú prax. Po uplynutí doby adaptácie sa vykoná skúška spôsobilosti. Skúšajúca komisia zhodnotí získané schopnosti zamestnanca a vytvorí záznam na pláne adaptácie.

  1. Na čo by mal prihliadať podnik pri vytváraní adaptačného plánu?

Pri vytváraní adaptačného plánu by mal podnik prihliadať na nasledujúce skutočnosti:

  1. Vek prijatého zamestnanca
  2. Náročnosť pracovného miesta
  3. Úroveň vzdelávania a dĺžku praxe
  4. Aké sú vonkajšie objektívne podmienky?

Vonkajšie objektívne podmienky sú fyzické podmienky práce, technické vybavenie pracoviska, hygienické vybavenie pracoviska, spôsob riadenia a vedenia ľudí, sociálna klíma na pracovisku a mimopracovné vplyvy.

  1. Aké sú vnútorné subjektívne podmienky?

Vnútorné subjektívne podmienky sú odborná pripravenosť, výkonová pripravenosť, hodnotová orientácia jednotlivca, motivácia jednotlivca, zameranie postojov, morálne a Charakterové vlastnosti jednotlivca.

  1. Aká je Charakteristika vnútorných subjektívnych podmienok?
  2. Odborná pripravenosť

Do odbornej pripravenosti patria teoretické poznatky, praktické skúsenosti a zručnosti.

  1. Výkonová pripravenosť

Do výkonovej pripravenosti patrí fyzická zdatnosť, neuropsyChiCká odolnosť, životné a pracovné tempo a osobné návyky.

  1. Hodnotová orientácia jednotlivca

Do hodnotovej orientácie jednotlivca patrí akýsi všeobecný obraz sveta, v ktorom práca zaujíma významné miesto.

  1. Zameranie postojov

Do zamerania postojov patrí vzťah jednotlivca k práci a k jej objektívnym podmienkam.

  1. Morálne a Charakterové vlastnosti jednotlivca
  2. Motivácia jednotlivca

Motivácia jednotlivca zahŕňa jeho motivačný profil.

  1. Čo zahŕňa riadenie pracovnej a sociálnej adaptácie pracovníkov?

Riadenie pracovnej a sociálnej adaptácie pracovníkov zahŕňa nasledujúce body:

  1. Kvalitný výber pracovníkov s ohľadom na ich odbornú, ale i motivačnú, sociálnu, morálnu, Charakterovú a zdravotnú spôsobilosť
  2. Zostavenie programu a riadenie procesu adaptácie pracovníka, vyhodnocovanie a kontrola priebehu adaptačného procesu
  3. Aké sú ďalšie druhy adaptácie na pracovisku?

Druhy adaptácie na pracovisku sú adaptácia na pracovný tím a adaptácia na organizačnú kultúru.

  1. Aká je Charakteristika týchto ďalších druhov adaptácie na pracovisku?
  2. Adaptácia na pracovný tím

Adaptácia na pracovný tím je proces v ktorom sa pracovník zaraďuje do štruktúry vzťahov existujúcich v pracovnej skupine.

  1. Adaptácia na organizačnú kultúru

Adaptácia na organizačnú kultúru je významný proces prostredníctvom ktorého sú noví pracovnici integrovaní do organizácie.

  1. Kedy je adaptácia na pracovný tím aktuálna?

Adaptácia na pracovný tím je aktuálna v nasledujúcich situáciách:

  1. Pri nástupe nových pracovníkov do organizácie
  2. Pri preradení zamestnanca na inú pracovnú pozíciu
  3. Pri návrate zamestnanca na pôvodné pracovisko
  4. Pri inovačných zmenách
  5. Aké sú dôvody pre adaptáciu nových pracovníkov?

 Dôvody pre adaptáciu nových pracovníkov sú náklady prijatia do zamestnania, fluktuačné náklady a použiteľnosť.

  1. Aká je Charakteristika týchto dôvodov?
  2. Náklady prijatia do zamestnania

Náklady vznikajú napríklad zverejňovaním inzerátov, testami, prijímacími pohovormi, dobou spracovania.

  1. Fluktuačné náklady

Rýchlym striedaním je pracovné miesto postihnuté nákladmi na znovuosadenie.

  1. Aké sú vhodné metódy vzdelávania zamestnancov pri ich adaptácii?

Vhodné metódy vzdelávania zamestnancov pri ich adaptácii sú koučing, inštruktáž a rotácia práce.

  1. Aká je novodobá metóda adaptácie pracovníkov?

Novodobou metódou adaptácie pracovníkov sú tzv. buddy programy.

  1. Aká je podstata buddy programov?

Podstata buddy programov spočíva v tom, že dobrovoľník z pracovného tímu, do ktorého nový zamestnanec vstupuje sa stane sprievodcom nového zamestnanca.

  1. Aká je úloha tohto sprievodcu?

 Úlohou tohto sprievodcu je pomôcť novému zamestnancovi, čo najrýchlejšie a čo najlepšie začleniť sa do sociálneho prostredia podniku, podávať požadovaný pracovný výkon a osvojiť si podnikovú kultúru.

  1. Aké vzdelávacie aktivity sú vhodné pre adaptáciu zamestnancov?

Pre adaptáciu zamestnancov sú vhodné informačné kurzy pre nových zamestnancov.

  1. Na čo slúžia informačné kurzy pre nových zamestnancov?

 Informačné kurzy pre nových zamestnancov slúžia na sprostredkovanie informácii novým zamestnancom o podniku. Informačné kurzy pre nových zamestnancov sú formálne kurzy. 

  1. Čo uľahčuje adaptáciu nového zamestnanca?

Adaptáciu nového zamestnanca uľahčuje orientačná príručka resp. orientačný balíček.

  1. Čo je orientačná príručka resp. orientačný balíček?

Orientačná príručka resp. orientačný balíček je súhrn písomných materiálov, ktorý dostane nový zamestnanec v prvý deň. Tieto orientačné príručky obsahujú všetky základné informácie a Charakteristiky tykajúce sa nového podniku.

  1. Čo by mal obsahovať informačný balíček?

Informačný balíček by mal obsahovať nasledujúce údaje:

  1. Informácie o organizácii
  2. Informácie o hmotnej situácii zamestnancov
  3. Informácie o zamestnaneckých výhodách
  4. Informácie o bezpečnosti práce
  5. Informácie o pracovných vzťahoch
  6. Informácie o zariadeniach
  7. Informácie o ekonomickej stabilite organizácie
  8. Čo zohráva významnú úlohu pri adaptácii nového zamestnanca?

Pri adaptácii nového zamestnanca zohráva významnú úlohu neformálne učenie.

  1. Na čo slúži toto neformálne učenie?

Toto neformálne učenie slúži na oboznámenie sa nového zamestnanca s neformálnymi, nepísanými pravidlami, ktoré sa dodržujú v rámci podniku.

  1. Čo by mal urobiť podnik pri adaptácii zamestnancov?

Pri adaptácii zamestnancov by mal urobiť podnik nasledujúce úkony:

  1. Vytvoriť osobný vzťah
  2. Vytvoriť systém mentora
  3. Mať na pamäti nové okolnosti
  4. Podnik by mal naplánovať pravidelné rozhovory
  5. Podnik by mal oboznamovať nových zamestnancov s podnikovou kultúrou
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Adaptácia zamestnancov – Adaptačný process, adaptačný plán, adaptačné rozhodnutia, adaptačné ciele

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.023 s.
Zavrieť reklamu