Zodpovednosť, autorita a delegovanie

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: diana
Typ práce: Referát
Dátum: 21.01.2010
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 593 slov
Počet zobrazení: 10 091
Tlačení: 728
Uložení: 715
Zodpovednosť, autorita a delegovanie, centralizovaná a decentralizovaná organizácia
 
Zodpovednosť - povinnosť uskutočniť pridelené úlohy. Popis práce obsahuje špecifické činnosti, ktoré majú charakter vykonávaných úloh alebo prác.
 
Zodpovednosť sa dotýka troch oblastí:
1)  rozdeľovanie pracovných činností – postup činností pri metóde funkčnej podobnosti zameranej na rozdeľovanie zodpovednosti:
-  skúmané ciele,
-  nevyhnutné činností potrebné na rozšírenie cieľov,
-  rozdelenie prác do skupín jednotlivých činností,
-  činnosť jednotlivcov zodpovedajúcich za uskutočnenie prác
2)  objasňovanie pracovných činností manažérov – manažment zodpovedajúceho cieľa
3)  vznik zodpovednosti
 
Autorita a s ňou spojená osobná prestíž nie sú individuálnymi vlastnosťami človeka, ale spoločenským atribútom a organizačným vzťahom. Preto si autorita vyžaduje nielen svojho nositeľa, ale aj skupinu jeho podriadených a spolupracovníkov.
 
Tri hlavné typy autority:
· líniová autorita – je základnou autoritou v podniku, ktorá odráža existujúce vyššie subkoordinačné vzťahy. Je to právo rozhodovať a dávať príkazy o výrobe, predaji alebo finančných vzťahov podriadeným alebo výkonným pracovníkom,
· štábna autorita je právo poradiť alebo pomôcť tým jednotlivcom, ktorí sú nositeľmi líniovej autority.
· funkčná autorita alebo služobná autorita je právo dať príkazy v segmentoch podnikového manažmentu, v ktorých toto právo bežne neexistuje.
 
Delegovanie je proces prideľovania pracovných úloh a zodpovedajúcej autority konkrétnym jedincom vo vnútri podniku. 
Zahŕňa tri stupne:
1. určuje špecifické povinnosti pre jednotlivcov, kde si musí manažér byť istý, že poverený pracovník zvládne tieto povinnosti.
2. vyžaduje preukázanie príslušnej autority manažéra podriadeným pracovníkom. Súčasne musí byť dané právo a moc v organizácii na vykonanie určených povinností.
3. vyžaduje vytvorenie úloh pre výkonného pracovníka.
 
V procese delegovania úloh vznikajú prekážky, ktoré možno rozdeliť do 3 kategórií:
· prekážky kladené kontrolou
· prekážky kladené výkonným pracovníkom
· prekážky kladné podniku.
 
Manažéri ich môžu odstrániť spoločným úsilím.
 
Prvky delegovania:
· Úlohy – súhrn prac. činností, ktoré sú spojené s výkonom určitej funkcie, delegujú sa zhora nadol
· Právomoci – súhrn práv a moci, ktoré sa trvalé alebo dočasne prideľujú určitému pracovníkovi alebo útvaru, právomoc oprávňuje delegovaného pracovníka, aby konal v stanovených medziach, aby rozhodoval, prideľoval úlohy a riadil, delegujú sa zhora nadol
· Zodpovednosť – záväzok plniť delegované úlohy a s tým uplatňovať delegovanú právomoc, narastá zdola hore (zodpovedám sám za seba aj za podriadených)
Doplnkové prvky: 
· autorita – miera rešpektovania príkazov a nariadení vedúceho pracovníka, viaže sa k funkcii, človek ju získava naraz
· prestíž – miera uznania schopností, vedomostí a osobných kvalít manažéra, viaže sa k človeku a získava sa postupne

Zásady delegovania:
1.  manažér môže preniesť náročné úlohy a právomocí len na pracovníkov, ktorým dôveruje
2.  podriadený musí byť dokonale informovaný o podnikových cieľoch a orientačných postupoch, ktorými môže dosiahnuť cieľ
3.  podriadeným treba vymedziť hranice jeho zodpovednosti a nechať ho v týchto hraniciach samostatne rozhodovať
4.  ak je podriadený zodpovedný za zverené úlohy, potom nemožno zaňho rozhodovať, keď tak len v mimoriadnych situáciách, napr. keď treba obnoviť základný poriadok, zmeniť ciele, ak je potrebné využiť nové možnosti.
5.  pre rozvoj iniciatívy podriadených je potrebné, aby samostatne rozhodovali aj v mimoriadnych situáciách
6.  je škodlivé predčasne kritizovať chyby podriadených, ktoré možno vznikli za mimoriadnych situácií
7.  okrem veľmi zložitých situácií by manažér nemal zrušiť príkazy (rozkazy) svojho podriadeného, ak ho je treba zrušiť, nech ho zruší ten, kto ho vydal
8.  manažér sa musí vždy zastať svojho podriadeného v jednaní s jeho podriadeným musí existovať priama spätná väzba
9.  manažér musí brať na seba zodpovednosť za všetky rozhodnutia podriadených, ktorých si sám vybral
 
V súvislosti s prenosom úloh vystupuje do popredia podniková centralizácia a decentralizácia, ktoré vo všeobecnosti vyjadrujú stupeň delegovania úloh v podniku.
· Centralizácia – situácia, v ktorej minimálny počet pracovných úloh a minimálne rovnaká autorita sú delegované podriadeným pracovníkom.
· Decentralizácia – situácia, v ktorej prevažný počet úloh a maximálne možná autorita sú delegované podriadeným pracovníkom.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.013 s.
Zavrieť reklamu