Analyzujte základné problémy učenia Aurélia Augustína; jeho ontologický dôkaz existencie Boha; teodicea; jeho predstavy na štát s názormi Platóna AURELIUS AUGUSTINUS

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: katyp (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 17.08.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 395 slov
Počet zobrazení: 2 245
Tlačení: 133
Uložení: 129

Analyzujte základné problémy učenia Aurélia Augustína; jeho ontologický dôkaz existencie Boha; teodicea; jeho predstavy na štát s názormi Platóna

AURELIUS AUGUSTINUS

- patrí do stredoveku, konkrétne k augustínovskej systémovej syntagmatike
- jeho učenie je 1. uceleným kresťanským učením
- je označovaný za otca stredovekej filozofie
- aj keď bol teológ, prioritou jeho filozofie je človek a hľadanie pravdy – človek je náboženská bytosť = filozofia je teocentrická 
- jeho filozofia: spiritualistický monizmus – za jedinú podstatu považoval Boha, ktorého môžeme spoznať jedine tým, že sa ponoríme do sebe a budeme hľadať pravdu v sebe, lebo dušou sme podobní Bohu

ROZDELENIE TVORBY

 

1. rané obdobie, dielo: Proti Akadémikom
2. prechodné obdobie – dielo: O pravom náboženstve
3. biskupské obdobie – diela: O trojici, O Božom štáte

 

ETIKA

„Nevychádzaj von, vráť sa spať do svojho vnútra, lebo v ľudskom vnútri prebýva pravda“
- podporuje očisťovanie sa utrpením
- ústredný pojem etiky – láska, láska k Bohu je zárukou dobrého konania
- prvýkrát v dejinách filozofie sa objavuje TEODICEA – pokus o ospravedlnenie Boha za existujúce zlo vo svete = Boh používa zlo na to, aby ešte viac vyniklo dobro, resp. Boh dopúšťa, aby sa nestalo ešte väčšie zlo
1. tvrdil, že neexistujúce zlo vo svete je len menším dobrom
2. zlo existuje preto, aby viac vyniklo dobro
3. Boh neodpúšťa, aby sa zlo stalo ešte väčším

 

 

ONTOLÓGIA

- 1.krát v dejinách je podaný ontologický dokaz o existencii Boha
dôkazy: 1. priorita Boha nad svetom (je úplne jasné, že existuje niečo vyššie ako my)
2. priorita duše nad telom (zatiaľ čo duša je večná, telo je pominuteľné)
3. priorita vôle nad intelektom (viera je vyššia ako rozum = voluntarizmus)
Duša  = sme ňou podobní Bohu, duša má nadradené postavenie nad telom, filozofia pod vplyvom Platóna, duša má tri funkcie: pamäť, rozum, vola

 

 

GNOZEOLÓGIA

- Boh umožňuje poznávať človeka na základe osvietenia = INTROSPEKCIA

 

 

SOCIÁLNE NÁZORY

- napísal prvé teologizované dejiny ľudstva – DE CIVITATE DEI – O Božom štáte

 

- existujú 2 skupiny ľudí vo svete:
1. skupina vyvolených = deti Ábelove = Ríša Božia – je tu dominantná láska k Bohu
2. skupina zatratených = deti Kainove – dominuje u nich sebaláska = egoizmus
- zatiaľ čo deti Ábelove žijú v Jeruzaleme, deti Kainove v skazenom Babylone
- celé dejiny ľudstva sú zápasom medzi vyvolenými a zatratenými
- v konečnom dôsledku Boh rozhodne, kto bude vyvolený a kto zatratený
- nakoniec sa všetci vyvolení stretnú v Božom štáte
- tvrdil, že boj medzi týmito ríšami prebieha aj v samotnej cirkvi
- zdroj viery videl v cirkvi, nie v Biblii
Vzťah viery a rozumu – „Pochop, aby si uveril, ver, aby si porozumel“
Platón – svoju teóriu ideálneho štátu rozpracoval v diele Politea, ľudí rozdelil do 3 vrstiev, podľa toho, ktorá zložka duše u nich dominuje (rozpísane hore)

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#porovnanie Augustína a Akvinského #Aurelius Augustinus

Vypracované zadania z Náuky o spoločnosti (Filozofia, Politológia, Právo, Ekonómia, Sociológia a Psychológia)

Diskusia: Analyzujte základné problémy učenia Aurélia Augustína; jeho ontologický dôkaz existencie Boha; teodicea; jeho predstavy na štát s názormi Platóna AURELIUS AUGUSTINUS

Pridať nový komentár


Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.039 s.
Zavrieť reklamu