Vymenujte a charakterizujte subjekty trhu a trh; jednotlivé typy trhov; výrobné faktory – práca, pôda a prírodné zdroje, kapitál
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 674
Uložení: 121
Vymenujte a charakterizujte subjekty trhu a trh; jednotlivé typy trhov; výrobné faktory – práca, pôda a prírodné zdroje, kapitál
Trhový mechanizmus pozostáva z troch procesov – proces tvorby dopytu, proces tvorby ponuky a proces tvorby ceny
Trh – miesto, kde sa stretáva strana dopytu a ponuky, čiže prostredie okolo spotrebiteľa za cieľom predaja alebo kúpy za určitú cenu, cieľom je výmena statkov, výrobných faktorov medzi subjektmi ekonomiky
Typy trhov -
I. Podľa počtu (množstva) predávaných tovarov
a) čiastkové trhy – predmetom predaja a kúpy je jeden druh tovaru (napr. trh automobilov, pšenice)
b) agregátne trhy – súhrny trh všetkých tovarov alebo služieb – obsahuje všetky druhy tovarov
II. Z hľadiska predmetu predaja
a) trh tovarov a služieb – predmetom predaja a kúpy sú tovary a služby pre osobnú spotrebu
b) trh výrobných faktorov – predmetom predaja a kúpy sú výrobné faktory – práca, pôda, kapitál
c) trh finančný (peňazí) – predmetom predaja a kúpy sú finančné prostriedky v akejkoľvek podobe (napríklad cenné papiere), - v NY, Hong Kongu, Tokiu
III. Z hľadiska miesta a územného hľadiska
a) miestne trhy, lokálne, regionálne – prevládajú tradičné produkty – napr. Pivovar Šariš
b) celoštátne, národné – v rámci danej krajiny
c) svetové trhy – globálne – prepojenie národných trhov kooperáciou
Subjekty trhu
3 základné – firmy, štát, domácnosť- fyzický tok tovarov, služieb a výrobných faktorov
- peňažný tok za tovary, služby a výrobné faktory
- firmy alebo výrobcovia na trhu tovarov a služieb vystupujú na trhu ako strana ponuky, snažia sa maximalizovať zisk, na trhu výrobných faktorov vystupujú ako strana dopytu, snažia sa vytlačiť ostatných konkurentov a získavať nových zákazníkov, vyrábajú a predávajú statky
- spotrebitelia, domácnosti vystupujú na trhu tovarov a služieb ako strana dopytu, chcú maximalizovať úžitok, čo najlacnejšie nakupovať tovary; ak je nedostatok nejakého tovaru má to za následok nárast ceny, snažia sa uspokojiť potreby, ponúkajú pracovnú silu
- štát – snaží sa ovplyvňovať trh v záujme verejného prospechu, odstraňovať negatíva a podporiť pozitívne javy, snaží sa ochraňovať konkurenčné prostredie, štát vytvára na trhu aj dopyt aj ponuku – štátne orgán – parlament, vláda, ministerstvá a centrálna banka vytvárajú legislatívny, finančný a organizačný rámec fungovania ekonomiky
Výrobné faktory – sú to vstupy do výroby
1. práca – je to výsostne ľudský kapitál – je spätá s človekom, sama o sebe nejestvuje
- je to cieľavedomá, účelná ľudská činnosť vynakladaná pri tvorbe tovarov a služieb
- množstvo a kvalitu práce ovplyvňujú:
a) počet práceschopného obyvateľstva, b) intenzita práce, c) dĺžka pracovného času, d) vzdelanie,
e) kvalifikácia, f) odmena za prácu – mzda g) kvalita použitých nástrojov alebo technológií
- dopyt po práci určujú firmy, závisí od ostatných výrobných faktorov (od kapitálu a použitej technológie) – dokonalejšie technológiu znižujú dopyt po práci, ale zvyšujú nároky na kvalifikáciu
- je to odvodený dopyt od dopytu po tovaroch a službách
- ponuka práce závisí od práceschopného obyvateľstva (od celkového obyvateľstva odrátame tých, ktorí nemôžu pracovať – dôchodcovia, študenti, hendikepovaní)
2. pôda – špecifický výrobný faktor, je to produkt prírody, je to vzácny statok, jej množstvo je obmedzené a nemôžeme ho rozširovať
- rozdeľuje sa na pôdu určenú na poľnohospodárske využite a pôdu určenú na výstavbu
- rozdiely v rente, teda v poplatku za používanie pôdy spôsobujú: a) bonita pôdy – úrodnosť, výnosnosť pôdy pri rovnakej námahe – najúrodnejšie sú černozeme, b) lokácia – čo najbližšie veľkým centrám
- dopyt po pôde je odvodeným dopytom po dopyte po plodinách
- ponuka po pôde je špecifická, lebo je nepružná, jej množstvo sa nemení, len cena závisí od dopytu
3. kapitál – sú to statky, ktoré sú výsledkom predchádzajúcej výroby, neslúžia na bezprostrednú spotrebu, ale ako vstup do ďalšej výroby
- kapitál sú vlastne úspory premenené na investície
- prostredníctvom predaja a kúpy na kapitálovom trhu prináša ďalší výnos vo forme zisku alebo úroku
- formy kapitálu: a) kapitálové statky – majú fyzickú podobu – budovy, zariadenia, stroje
b) finančný kapitál – základná forma – východisko
c) technológie – know how, značka, obchodné postavenie