Analyzujte vzťah filozofie a teológie v učení T. Akvinského, učenie o dvojakej pravde, porovnať dokaz existencie Boha s Anselmom, názory T. Akvinského na štát
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 448
Uložení: 118
Analyzujte vzťah filozofie a teológie v učení T. Akvinského, učenie o dvojakej pravde, porovnať dokaz existencie Boha s Anselmom, názory T. Akvinského na štát
- umiernený realista, predstaviteľ vrcholnej scholastiky
- učenie o dvojakej pravde, rozpracoval pod vplyvom Averroes
- rozlišoval – a) pravdy rozumu – majú byť predmetom filozofie a prírodných vied
- podľa neho rozum pri poznávaní vychádza zo zmyslovej skúsenosti a má ohraničenú možnosť poznania, má hranice
b) pravdy viery – výhradne z kompetencií teológie
- tieto pravdy sú: zjavené Bohom, o ktorom sa nepochybuje a filozofi by sa týmito pravdami nemali zaoberať
tvrdil: filozofia by mala byť len úvodom do teológie, vedy vrátane filozofie by mali byť len slúžkami teológie
- žil v období, kedy európska kultúra bola ovplyvnená a ohrozená Arabmi – cirkev zakázala zaoberať sa učením Aristotela, nakoľko Aristotelova logika ohrozovala cirkevné normy
- jeho celoživotným cieľom bolo prispôsobiť Aristotelovu logiku cirkevným potrebám
- celý život bol za to prenasledovaný
- práce: Suma teologická – súhrnný pohlaď na svet, vesmír, človeka a prírody, založenú na katolíckej viere, určená pre mladých teológov, Suma teologická bola položená na oltár sv. Petra v Ríme ako jediná v dejinách takmer na roveň Biblii, udialo sa to na Tridentskom koncile 1545 – 1563, - po jeho smrti si cirkev uvedomila, že vďaka jeho práci Suma teologická sa podarilo prispôsobiť Aristotelovu filozofiu kresťanským požiadavkám
Suma proti pohanom/ Suma filozofická - venoval sa komentárom, kritika diel antických filozofov a predstaviteľov patristiky
- bol mu udelený titul – anjelský doktor
ONTOLÓGIA:
- podáva 4 ontologické dôkazy Boha, keď tvrdí, že:
1. Boh je prvý hybateľ
2. Boh je prvá príčina
3. Boh je absolútne nutná bytosť
4. Boh je absolútne dokonalá bytosť, ktorá riadi svet
GNOZEOLÓGIA:
- uznáva 2 druhy poznanie: 1. nadprirodzené poznanie – teológia
2. prirodzené poznanie – rozum
- celá jeho filozofia je označovaná ako harmónia viery a osudu
SOCIÁLNE NÁZORY:
- štát považuje za najvyššie dielo umenia, pričom moc každého panovníka je odvodená z vôle Božej
- tvrdil, že moc panovníka má byť podriadená vyššej duchovnej autorite – zástupcom Krista na svete je pápež; život na Zemi je len predprípravou na posmrtný život
ETIKA:
- najvyššou cnosťou je pokora
- zatiaľ čo Aristoteles uznáva látku a formu, Akvinský nahrádza Aristotelovu formu kategóriou Boha
Vzťah filozofie a teológie:
- upravil Averrovo učenie o dvojakej pravde, pričom rozlišoval:1. Pravdy rozumu – majú byt predmetom filozofie a prírodných vied
2. Pravdy viery – zjavené pravdy
- majú byt výhradne predmetom teológie; tvrdil, že v poznávaní máme využívať rozum, ale keďže rozum vychádza zo zmyslovej skúsenosti, má ohraničené= možnosti poznania – jedine bez hraníc sú pravdy zjavené, pomocou rozumu môžeme argumentovať v prospech existencie Boha
- usiloval sa oddeliť filozofiu a teológiu a tvrdil, že filozofia má byt slúžkou teológie, a má byt úvodom k teológii
Porovnanie dokaz existencie Boha u Akvinského a u Anselma z Canterburry:
Anselm: - podáva 2. dokaz o existencii Boha
- „Boh je ten, nad ktorého nemožno myslieť už nič vyššie“
- (je úplne jasné, že existuje niečo vyššie ako sme my, a to niečo nemôže existovať v našej mysli, ale musí existovať aj v skutočnosti)
- tvrdí – ak by Boh jestvoval len v mojej mysli ako pojem a nejestvoval by v mysliach ostatných, chýbala by mu objektívna existencia a ak vychádzame z definície Boha ako niečoho najvyššieho, nevyhnutne z toho vyplýva jeho existencia – vychádzal z čistého myslenia (Boh- niečo najvyššie)
Akvinský - - svet ako taký sa nemôže vyvíjať sám od seba, na vznik akéhokoľvek bytia je nevyhnutný vonkajší zásah (vonkajšia príčina – Boh) = každý jav bol spôsobený predchádzajúcou príčinou, každá príčina bola spôsobená predchádzajúcou príčinou, ak stúpame po rebríčku príčin, nevyhnutne k dospejeme k myšlienke nutnej existencie jednej príčiny všetkých príčin, ktorou nemôže byť nič iné ako Boh
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#porovnanie Augustína a Akvinského