Universalia ante res & Universalia post res
Autor: kajka
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 14.06.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 375 slov
Počet zobrazení: 5 187
Počet zobrazení: 5 187
Tlačení: 363
Uložení: 402
Uložení: 402
Porovnajte, vysvetlite a zaraďte citáty:
„Universalia ante res.“ „Universalia post res.“ „Universalia in rebus.“ Argumentujte myšlienkami jednotlivých stredovekých filozofov, ktorí sa tzv. univerzáliami zaoberali a obhajujte jednotlivé pozície v tomto spore.
Problém ranej scholastiky – spor o univerzálie: Ide o starú otázku, ktorá vyvstala už po Aristotelovom vystúpení a jeho kritike Platónovho sveta ideí (konflikt medzi racionalizmom a empirizmom).
Otázka znie: Čo je skutočné? Jednotlivé (reálne) veci alebo univerzálie (všeobecné pojmy)?
V ranej scholastike (9.-12. st.) je to hlavná otázka filozofie (v podstate Platón vs. Aristoteles).
Proti sebe stoja 2 smery:
a/ realizmus: obecnému priznáva vyššiu skutočnosť ako jednotlivému. Najprv existovali pojmy resp. idey v mysli Boha a potom podľa toho vznikli reálne veci. (Dnes by sme realistov označili ako idealistov – náš svet je len jav.) (idealista Platón)
b/ nominalizmus (nomen – meno): skutočné sú len jednotliviny (reálne veci na svete). Univerzálie (obecné pojmy, idey) v skutočnosti neexistujú, sú len v našich mysliach, sú iba menami (nomen). (Aristoteles)
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že realisti sa skôr prikláňali (a opierali sa o jeho učenie) k Platónovi (náuka o ideách) a novoplatonikom, zatiaľ čo nominalisti obhajovali svoj postoj pomocou Aristotela (aj keď on sám neodpovedal na túto otázku jednoznačne. Bol dualista – rozum + skúsenosť). Táto skutočnosť opäť svedčí o priamej spojitosti antickej a stredovekej filozofie (kontinuálne pokračovanie myšlienok starých majstrov).
„Universalia ante res.“ – obecné je pred jednotlivým (realisti)
napr. otcovia scholastiky Ján Scotus Eriugena, Anselm z Canterbury a Vilém z Champeaux
„Universalia post res.“ – obecné nasleduje po jednotlivostiach (nominalisti)
napr. Jan Roscellinus (Neexistuje „koňovitosť“, ale iba konkrétne kone. Názov „kone“ im dali ľudia. V období scholastiky bol nominalizmus neprijateľný.)
„Universalia in rebus.“ – obecné je v jednotlivinách (Abelárd)
Abelárd (1079-1142) sa snažil nájsť východisko zo sporu realizmus vs. nominalizmus. Prišiel na to, že univerzálie nie sú pred ani po veciach, ale sú v nich (viď. motto hore). Je absurdné povedať, že existujú len obecné pojmy (univerzálie, idey) a rovnako tak je absurdné povedať, že existujú len jednotliviny (reálne veci). V skutočnosti ku každej univerzálii (idey) patria aj reálne veci (jednotliviny).
To zn. „universalia in rebus“ – obecné idey sú obsiahnuté priamo v jednotlivinách a nie mimo nich. A ďalej: pre Boha sú univerzálie pred jednotlivinymi, (sú v jeho božskom duchu ako idei) pre človeka sú univerzálie po veciach (obrazy, ktoré získame skúsenosťou).
„Universalia ante res.“ „Universalia post res.“ „Universalia in rebus.“ Argumentujte myšlienkami jednotlivých stredovekých filozofov, ktorí sa tzv. univerzáliami zaoberali a obhajujte jednotlivé pozície v tomto spore.
Problém ranej scholastiky – spor o univerzálie: Ide o starú otázku, ktorá vyvstala už po Aristotelovom vystúpení a jeho kritike Platónovho sveta ideí (konflikt medzi racionalizmom a empirizmom).
Otázka znie: Čo je skutočné? Jednotlivé (reálne) veci alebo univerzálie (všeobecné pojmy)?
V ranej scholastike (9.-12. st.) je to hlavná otázka filozofie (v podstate Platón vs. Aristoteles).
Proti sebe stoja 2 smery:
a/ realizmus: obecnému priznáva vyššiu skutočnosť ako jednotlivému. Najprv existovali pojmy resp. idey v mysli Boha a potom podľa toho vznikli reálne veci. (Dnes by sme realistov označili ako idealistov – náš svet je len jav.) (idealista Platón)
b/ nominalizmus (nomen – meno): skutočné sú len jednotliviny (reálne veci na svete). Univerzálie (obecné pojmy, idey) v skutočnosti neexistujú, sú len v našich mysliach, sú iba menami (nomen). (Aristoteles)
„Universalia ante res.“ – obecné je pred jednotlivým (realisti)
napr. otcovia scholastiky Ján Scotus Eriugena, Anselm z Canterbury a Vilém z Champeaux
„Universalia post res.“ – obecné nasleduje po jednotlivostiach (nominalisti)
napr. Jan Roscellinus (Neexistuje „koňovitosť“, ale iba konkrétne kone. Názov „kone“ im dali ľudia. V období scholastiky bol nominalizmus neprijateľný.)
„Universalia in rebus.“ – obecné je v jednotlivinách (Abelárd)
Abelárd (1079-1142) sa snažil nájsť východisko zo sporu realizmus vs. nominalizmus. Prišiel na to, že univerzálie nie sú pred ani po veciach, ale sú v nich (viď. motto hore). Je absurdné povedať, že existujú len obecné pojmy (univerzálie, idey) a rovnako tak je absurdné povedať, že existujú len jednotliviny (reálne veci). V skutočnosti ku každej univerzálii (idey) patria aj reálne veci (jednotliviny).
To zn. „universalia in rebus“ – obecné idey sú obsiahnuté priamo v jednotlivinách a nie mimo nich. A ďalej: pre Boha sú univerzálie pred jednotlivinymi, (sú v jeho božskom duchu ako idei) pre človeka sú univerzálie po veciach (obrazy, ktoré získame skúsenosťou).
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#nominalizmus a realizmus #problem univerzácií #universaliaMaturitné témy z NOSKY
Diskusia: Universalia ante res & Universalia post res
Pridať nový komentárVygenerované za 0.032 s.