Výučbový proces
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 642
Uložení: 114
Výučbový proces
Základom výučbového procesu je utváranie vedomostí a zručností žiakov, ktoré sú normatívne stanovené učebným plánom, učebnými osnovami a učebnicami.
Vo výučbovom procese prebiehajú zložité interakčné vzťahy nielen medzi učiteľom a žiakmi, ale aj medzi žiakmi navzájom. Výučbový proces nemá za cieľ len prenos vedomostí od učiteľa a z učebníc k žiakovi , ale jeho zložitosť je v celkovom pôsobení na osobnosť žiaka.
Schematický to môžeme znázorniť takto :
Sociálne podmienky (kultúra )
UČITEĽ → učebnica) →OBSAH (učivo)→→ ŽIAK
Materiálne podmienky (pomôcky, vybavenie školy )
Funkcie výučbového procesu :
Úlohou učiteľ je vyučovať a úlohou žiakov je aktívne si osvojovať všetko nové ,poznávať a objavovať nepoznané .
Výučbový proces plní tieto funkcie : a) vzdelávaciu – získavanie vedomosti, poznatkov ,rozvoj poznávacích funkcií- vnímanie, pamäť, pochopenie, tvorivosť. b) výchovnú – tvoriť priateľské vzťahy , vzájomná pomoc , spolupráca , hodnotový systém ,etické správanie.
- c) regulačná – realizuje sa v dvoch oblastiach 1,Organizácia výučbového procesu – fázy výučbového procesu :
- iniciačná –motivačná
- expozičná
- fixačná
- evalvačná - overovacia
2. Opakovací alebo overovací typ vyučovacej hodiny má tri fázy :
*oznámenie cieľa vyučovacej hodiny
- skúšanie žiakov –individuálne, frontálne alebo písanie
- vyhodnotenie
Základná organizácie výučbového procesu má tieto fázy :
1Oznámenie cieľa hodiny→ 2,Motivácia→ 3,Kontrola Dú.→4,Opakovanie učeb.látky→5,Vysvetľovanie nového učiva →6,Upevňovanie učiva→7Záverečná časť hodiny vyhodnotenie.
2.Vedenie žiakov k sebadisciplíne,sebakontrole-
*prejavovať sa aktívne * samostatne myslieť *rešpektovať pravidlá * uplatňovať hodnotiace myslenie * používať tvorivosť pri riešení úloh.