Pedagogika zrakovo postihnutých

Spoločenské vedy » Pedagogika

Autor: ivka47
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 07.05.2011
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 359 slov
Počet zobrazení: 11 631
Tlačení: 980
Uložení: 1 053
Pedagogika zrakovo postihnutých – tyflopédia:
Je vedný odbor v systéme špeciálnopedagogických vied, ktorý sa zaoberá teóriou a praxou edukácie zrakovo postihnutých.
Zrakovo postihnutí jedinci majú v dôsledku zníženej alebo /nulovej/ priepustnosti optického kanálu príjem zrakových informácií výrazne znížený alebo aj znemožnený.

Zrakovo postihnutí sa podľa stupňa postihnutia rozdeľujú do štyroch kategórií:
a/  nevidiaci - slepí
b/  čiastočne vidiaci
c/  slabozrakí
d/  tupozrakí a škúľaví

Medzi zrakovo postihnutých patria aj farboslepí a tiež tí, ktorí majú refrakčné chyby – chyby lomivosti oka: krátkozrakosť, ďalekozrakosť, astigmatizmus (nepresný, neostrý a rozmazaný obraz).

Podľa stupňa postihnutia sprostredkovanie informácií sa realizuje rôznymi kanálmi. Pri výchove zrakovo postihnutých sa berú do úvahy tri hľadiská: stupeň videnia, vek, v ktorom nastala porucha zraku a jej príčina.
 
Nevidiaci sa delia na úplne nevidiacich a prakticky nevidiacich.
Zrakovo postihnutí majú svoje špeciálne školy. Ich výchova sa začína už v rodine. Nevidiaci, čiastočne vidiaci a slabozrakí sú zaradení do škôl primeraných ich postihnutiu. Ich výchova a vzdelávanie sa uskutočňuje špeciálnymi metódami a pomôckami. Pri čítaní a písaní sa používa vypuklá tlač. Na celom svete sa stal najrozšírenejším typom systém písania a čítania vypuklých bodov Braillovho písma.
 
Pedagogika zrakovo postihnutých
Optopédia, starší názov tyflopédia
1) poruchy úplného videnia – farbosleposť (porucha v rozoznávaní farieb)
- dautonizmus (všetko v 1 šedej farbe)
2) refrakčné poruchy (ťažšie) – krátkozrakosť, ďalekozrakosť, astigmatizmus, tupozrakosť
3) slabozrakosť – poruchy zraku rôzneho pôvodu vyššieho stupňa. Vedenie je aj s okuliarami výrazne riešenie, je nutné využívať špecifické pomôcky – väčšie písmená, odlišný sklon čítacej a písacej podložky, optimálny svetelný režim.
4) zvyšky zraku – je to úroveň videnia, pri ktorej je výrazne znížená zraková ostrosť, vníma svetlo a dobre osvetlené predmety, má tendenciu meniť sa k lepšiemu alebo k horšiemu, preto je nutná sústavná lekárska starostlivosť, kompenzačné a učebné pomôcky, pomoc špeciálnych pedagógov a poučenie rodinné prostredie.
5) nevidomosť – slepota – človek nevníma ani svetlo
- z hľadiska rozvoja dieťaťa je rozhodujúce, kedy nastala strata zraku.
Vrodená nevidomosť – súhrn pocitov (hmat, čuch) Cieľom vzdelávania zrakovo postihnutých je odstraňovať informačné straty, rozvíjať priestorovú orientáciu, samostatnosť, osvojovanie a rozvoj písania a čítania Braillovo písmo, Pichtov písací stroj.
Kompenzačné činnosti – rozvoj náhradných zmyslov, tvorivosti, hudobné činnosti, výtvarné činnosti, práce s drevom, keramikou.
Hygienické a priestorové požiadavky : dostatočné osvetlenie, bezpečný nábytok (sklo, ostré hrany) vodiace psy.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Pedagogika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.032 s.
Zavrieť reklamu