Sociálna práca s postihnutými jedincami
Autor: primak
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 17.08.2011
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 605 slov
Počet zobrazení: 11 191
Počet zobrazení: 11 191
Tlačení: 763
Uložení: 820
Uložení: 820
Sociálna práca s mentálne a viacnásobne postihnutými jedincami
Definícia zdravotného postihnutia podľa Dohovoru OSN (2006):
Medzi osoby so zdravotným postihnutím sú zahrnutí jedinci,ktorí majú dlhodobé fyzické, duševné,mentálne a zmyslové postihnutie,ktoré v interakcii s rôznymi prekážkami môže bríniť ich plnému ,účinnému zapojeniu sa do spoločnosti na rovnoprávnom základe s ostatnými občanmi.
Druhy zdravotného postihnutia –
podľa etológie:
- Vrodené : vznikli v prenatálnom období ,počas pôrodu a krátko po narodení.
Príčiny sú rôzne,napr. Rubeola,ožiarenie,alkohol,drogy,infekcie
počas tehotenstva,chyby vnútornej sekrécie .
- Získané : sú spôsobené úrazom, alebo rôznymi chorobami.môžu vzniknúť
v ktoromkoľvek vekovom období,môžu mať rôzne závažnosti.
Skríning: včasná prenatálna diagnostika môže odhaliť ochorenie (ide o neinvazívne vyšetrenia : biochemický skríning,ultrazvukový skríning).
Podľa veku:
- v detskom veku
- v dospelosti
- vo vyššom veku
Mentálne postihnutie:
-dnes sa používa termín mantálna dizabilita ,alebo intelektová dizabilita (definícia Americkej asociálcie pre mentálnu dizabilitu).
-Podľa definície AAMD charakterizje ľudí s mentálnym postihnutím :
A/: signifikantne (t.j. príznačné,význačné) podpriemerná celková inteligenčná schopnosť .
B/: porucha adaptívneho správania a manifestácia počas vývinu. Ide o podpriemernú inteligenciu pod IQ 70 –používajú sa štandartné testy.
C/ : musí byť evidentné oneskorenie vo vývine
D/ : táto dizabilita sa musí prejaviť pred 18 rokom života.
Ak už raz definujeme človeka so zníženým untelektovým fungovaním ako jedinca s mentálnou retardáciou odporúča sa vzápäti stanoviť úroveň podpory:
- Prechodná –poskytuje sa na krátky čas, podľa potreby
- Rozsiahla- expanzívna podpora, je pravidelná a časom neobmedzená.
- Intenzívna- pervazívna pomoc, je taktiež pravidelná, je vysoko intenzívna,vyžaduje viac personálu , a môže byť na úrovní 7 oblastí: domáce bývanie
- komunitný život
- celoživotné vzdelávanie
- zamestnávanie
- zdravie a ochrana zdravia (prevencia )
- sociálna integrácia
- ochrana o obhajovanie seba samého
Identifikácia ľudí s MP:
-často na seba upozornia zmeneným správaním,ktoré sa líši od zaužívaných noriem. Často je spojená s inou poruchou-ide o viacnásobné postihnutie- zmyslovou ,alebo motorickou.
Aby sme posúdili človeka s mentálnou dizabilitou ,nemôžeme definovať len jeho IQ,ale musíme pochopiť celú jeho osobnosť.Pri vyšetrení intelektových funkcií u ľudí s MP sa používajú tieto testy:
Stanford-Binetová inteligenčná škála,IV .revízia:( verbálne uvažovanie, krátkodobá pamäť,.
Wechslerova inteligenčná škála ,modifikácia PDW z roku 1996
Kaufmanova batéria pre deti od 2,5 roka do 12 rokov.
Súčasťou komplexnej intervencie odborníkov by mala byť aj sociálna práca s cieľom podporovať rodiny radami.
V rámci celkovej poradenskej úlohy včasnej starostlivosti ponúka sociálna práca predovšetkým:
A/ informácie o právnych ustanoveniach v prospech postihnutých
,tieto sú pre laika neprehľadné
B/ poradenstvo a organizátorskú pomoc,služby odbremeňujúce rodinu
C/ pomoc pri prijímaní do stacionárnych zariadení
Spolupráca odborníkov pri príprave terapeutického plánu ,tu má svoje zastúpenie sociálny pracovník.
Formy terapie: Animoterapia ( liečba za pomoci zvierat)
Vojtova metóda
Bobathových metóda
Rečová terapia
Oblasť vzdelávania.
Integrácia detí v predškolskom veku je u nás takmer nemožná.
Príčiny: šikanovanie zo strany zdravých detí
strach rodičov .
Alternatívne formy vzdelávania môžu nahrádzať základné vzdelanie.
Sebaobhajovanie je vlastne celoživotné vzdelávanie ,je to metóda pomocou ktorej sa ľudia s MP učia orientácii v živote.
Oblasť zamestnávania.
U nás existujú 3 formy zamestnávania :
A/ na voľnom trhu ( osoby s ľahkým stupňom MD)
B/ v chrá nených dielňach vytvorených pri občianských združeniach
C/ v chránených dielňach – pracoviská DSS
Oblasť bývania .
Inštitucionalizované bývanie ( napr. DSS)
Denštitucionalizované bývanie
Podporované bývanie delíme na 3 formy,podľa potreby dohľadu: Inkluzívne – ľudia sú pod 24 –hodinovým osobným dohľadom
Čiastočne podporované - čiastočne osobný dohľad a čiastočne telefonický.
Podporované - iba telefonický dohľad
Jedinec s MP,ŤZP má nárok na osobnú asistenciu.Ide o výpomoc v zmysle Občianského zákonníka.
História: I. Ústav pre slabomyseľných v Plešivci – rok 1898- zakladateľ:
Samuel BLUM.
Po roku 1968 sa začali na Slovensku budovať Centrá včasnej
starostlivosti – Detské centrum v Bratislave , Košiciach
Priekopníkom v starosltivosti o deti s MR bol prof. Karol Matulay.
Definícia zdravotného postihnutia podľa Dohovoru OSN (2006):
Medzi osoby so zdravotným postihnutím sú zahrnutí jedinci,ktorí majú dlhodobé fyzické, duševné,mentálne a zmyslové postihnutie,ktoré v interakcii s rôznymi prekážkami môže bríniť ich plnému ,účinnému zapojeniu sa do spoločnosti na rovnoprávnom základe s ostatnými občanmi.
Druhy zdravotného postihnutia –
podľa etológie:
- Vrodené : vznikli v prenatálnom období ,počas pôrodu a krátko po narodení.
Príčiny sú rôzne,napr. Rubeola,ožiarenie,alkohol,drogy,infekcie
počas tehotenstva,chyby vnútornej sekrécie .
- Získané : sú spôsobené úrazom, alebo rôznymi chorobami.môžu vzniknúť
v ktoromkoľvek vekovom období,môžu mať rôzne závažnosti.
Skríning: včasná prenatálna diagnostika môže odhaliť ochorenie (ide o neinvazívne vyšetrenia : biochemický skríning,ultrazvukový skríning).
- v detskom veku
- v dospelosti
- vo vyššom veku
Mentálne postihnutie:
-dnes sa používa termín mantálna dizabilita ,alebo intelektová dizabilita (definícia Americkej asociálcie pre mentálnu dizabilitu).
-Podľa definície AAMD charakterizje ľudí s mentálnym postihnutím :
A/: signifikantne (t.j. príznačné,význačné) podpriemerná celková inteligenčná schopnosť .
B/: porucha adaptívneho správania a manifestácia počas vývinu. Ide o podpriemernú inteligenciu pod IQ 70 –používajú sa štandartné testy.
C/ : musí byť evidentné oneskorenie vo vývine
D/ : táto dizabilita sa musí prejaviť pred 18 rokom života.
Ak už raz definujeme človeka so zníženým untelektovým fungovaním ako jedinca s mentálnou retardáciou odporúča sa vzápäti stanoviť úroveň podpory:
- Prechodná –poskytuje sa na krátky čas, podľa potreby
- Rozsiahla- expanzívna podpora, je pravidelná a časom neobmedzená.
- Intenzívna- pervazívna pomoc, je taktiež pravidelná, je vysoko intenzívna,vyžaduje viac personálu , a môže byť na úrovní 7 oblastí: domáce bývanie
- komunitný život
- celoživotné vzdelávanie
- zamestnávanie
- zdravie a ochrana zdravia (prevencia )
- sociálna integrácia
- ochrana o obhajovanie seba samého
Identifikácia ľudí s MP:
-často na seba upozornia zmeneným správaním,ktoré sa líši od zaužívaných noriem. Často je spojená s inou poruchou-ide o viacnásobné postihnutie- zmyslovou ,alebo motorickou.
Aby sme posúdili človeka s mentálnou dizabilitou ,nemôžeme definovať len jeho IQ,ale musíme pochopiť celú jeho osobnosť.Pri vyšetrení intelektových funkcií u ľudí s MP sa používajú tieto testy:
Stanford-Binetová inteligenčná škála,IV .revízia:( verbálne uvažovanie, krátkodobá pamäť,.
Wechslerova inteligenčná škála ,modifikácia PDW z roku 1996
Kaufmanova batéria pre deti od 2,5 roka do 12 rokov.
Súčasťou komplexnej intervencie odborníkov by mala byť aj sociálna práca s cieľom podporovať rodiny radami.
V rámci celkovej poradenskej úlohy včasnej starostlivosti ponúka sociálna práca predovšetkým:
A/ informácie o právnych ustanoveniach v prospech postihnutých
,tieto sú pre laika neprehľadné
B/ poradenstvo a organizátorskú pomoc,služby odbremeňujúce rodinu
C/ pomoc pri prijímaní do stacionárnych zariadení
Spolupráca odborníkov pri príprave terapeutického plánu ,tu má svoje zastúpenie sociálny pracovník.
Formy terapie: Animoterapia ( liečba za pomoci zvierat)
Vojtova metóda
Bobathových metóda
Rečová terapia
Oblasť vzdelávania.
Integrácia detí v predškolskom veku je u nás takmer nemožná.
Príčiny: šikanovanie zo strany zdravých detí
strach rodičov .
Alternatívne formy vzdelávania môžu nahrádzať základné vzdelanie.
Sebaobhajovanie je vlastne celoživotné vzdelávanie ,je to metóda pomocou ktorej sa ľudia s MP učia orientácii v živote.
Oblasť zamestnávania.
U nás existujú 3 formy zamestnávania :
A/ na voľnom trhu ( osoby s ľahkým stupňom MD)
B/ v chrá nených dielňach vytvorených pri občianských združeniach
C/ v chránených dielňach – pracoviská DSS
Oblasť bývania .
Inštitucionalizované bývanie ( napr. DSS)
Denštitucionalizované bývanie
Podporované bývanie delíme na 3 formy,podľa potreby dohľadu: Inkluzívne – ľudia sú pod 24 –hodinovým osobným dohľadom
Čiastočne podporované - čiastočne osobný dohľad a čiastočne telefonický.
Podporované - iba telefonický dohľad
Jedinec s MP,ŤZP má nárok na osobnú asistenciu.Ide o výpomoc v zmysle Občianského zákonníka.
História: I. Ústav pre slabomyseľných v Plešivci – rok 1898- zakladateľ:
Samuel BLUM.
Po roku 1968 sa začali na Slovensku budovať Centrá včasnej
starostlivosti – Detské centrum v Bratislave , Košiciach
Priekopníkom v starosltivosti o deti s MR bol prof. Karol Matulay.
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#inklúzívna pedagogika #sociálna práca s mentálne postihnutým klientom #kazuistika žiaka, príklady #viacnasobne postihnutie akop socialny problem #kazuistika dieťaťa s viacnásobným postihnutím #socialna praca s mentalne postihnutymi bakalarska praca #rodina s dietatom s postihnutim #praca smentalne postihnutými detmi #praca sdetmi roznym postihnutim #kazuistika mentálne postihnutého #socialna integracia podľa who #Metódy sociálnej práce #socialna integracia #socialna pomoc osobam so zdravotným postihnutím #alternatívne metódy v starostlivosti o postihnuté dieťa #intelektové postihnutie #kazuistika dieťaťa #byvanie #kazuistika #socialna praca postihnutyDiskusia: Sociálna práca s postihnutými jedincami
Pridať nový komentárVygenerované za 0.036 s.