Sociálna práca s postihnutými jedincami

Spoločenské vedy » Pedagogika

Autor: primak
Typ práce: Referát
Dátum: 17.08.2011
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 605 slov
Počet zobrazení: 11 191
Tlačení: 763
Uložení: 820
Sociálna práca s mentálne a viacnásobne postihnutými jedincami
 
Definícia  zdravotného postihnutia  podľa  Dohovoru OSN (2006):
Medzi osoby  so zdravotným postihnutím  sú zahrnutí  jedinci,ktorí majú dlhodobé  fyzické, duševné,mentálne  a zmyslové  postihnutie,ktoré v interakcii  s rôznymi prekážkami môže bríniť ich plnému ,účinnému zapojeniu sa do spoločnosti na rovnoprávnom základe s ostatnými občanmi.
 
Druhy  zdravotného postihnutia –
podľa etológie:
- Vrodené : vznikli v prenatálnom  období ,počas pôrodu a krátko po  narodení.
Príčiny sú rôzne,napr. Rubeola,ožiarenie,alkohol,drogy,infekcie
počas tehotenstva,chyby vnútornej sekrécie .
- Získané :  sú spôsobené úrazom, alebo rôznymi chorobami.môžu vzniknúť
v ktoromkoľvek  vekovom období,môžu mať rôzne závažnosti.

Skríning:  včasná  prenatálna diagnostika môže odhaliť ochorenie  (ide  o neinvazívne vyšetrenia : biochemický skríning,ultrazvukový skríning).

Podľa veku:
-  v detskom veku
-  v dospelosti
-  vo vyššom veku
 
Mentálne postihnutie:
-dnes sa používa termín  mantálna dizabilita ,alebo  intelektová dizabilita (definícia Americkej asociálcie  pre mentálnu dizabilitu).
-Podľa definície AAMD charakterizje  ľudí s mentálnym postihnutím :
A/:  signifikantne (t.j. príznačné,význačné)  podpriemerná celková inteligenčná schopnosť .
B/: porucha adaptívneho  správania a manifestácia počas vývinu.  Ide  o podpriemernú inteligenciu pod  IQ 70 –používajú sa  štandartné testy.
C/ : musí byť evidentné oneskorenie vo vývine
D/ : táto dizabilita sa musí prejaviť  pred 18 rokom života.
 
Ak už raz definujeme  človeka so  zníženým untelektovým fungovaním ako jedinca s mentálnou retardáciou odporúča sa vzápäti stanoviť  úroveň podpory:
 
Prechodná –poskytuje sa na krátky čas, podľa potreby
Rozsiahla-  expanzívna podpora, je pravidelná a časom neobmedzená.
Intenzívna- pervazívna pomoc, je taktiež pravidelná, je vysoko intenzívna,vyžaduje  viac personálu  , a môže byť na úrovní 7 oblastí:  domáce bývanie
komunitný život
celoživotné vzdelávanie
zamestnávanie
zdravie a ochrana zdravia (prevencia )
sociálna integrácia
ochrana o obhajovanie seba samého 
 
Identifikácia ľudí  s MP:
-často na seba upozornia  zmeneným správaním,ktoré sa líši od zaužívaných noriem. Často je spojená s inou poruchou-ide o viacnásobné postihnutie- zmyslovou ,alebo motorickou.
Aby sme posúdili človeka  s mentálnou dizabilitou ,nemôžeme  definovať len jeho IQ,ale musíme  pochopiť  celú jeho osobnosť.Pri vyšetrení intelektových funkcií  u ľudí s MP sa používajú tieto testy:
Stanford-Binetová inteligenčná škála,IV .revízia:(  verbálne uvažovanie, krátkodobá pamäť,.
Wechslerova inteligenčná škála ,modifikácia PDW z roku 1996
Kaufmanova batéria pre deti od 2,5 roka  do 12 rokov.
 
Súčasťou komplexnej intervencie odborníkov  by mala byť aj  sociálna práca s cieľom podporovať rodiny radami.
V rámci celkovej  poradenskej  úlohy včasnej  starostlivosti ponúka sociálna práca predovšetkým:
A/ informácie o právnych  ustanoveniach  v prospech postihnutých
  ,tieto sú pre laika neprehľadné
B/ poradenstvo a organizátorskú pomoc,služby odbremeňujúce rodinu
C/ pomoc pri prijímaní do stacionárnych zariadení
 
Spolupráca odborníkov  pri príprave terapeutického plánu ,tu má svoje zastúpenie  sociálny pracovník.
Formy terapie: Animoterapia  ( liečba za pomoci zvierat)
Vojtova metóda
Bobathových metóda
Rečová terapia
 
Oblasť vzdelávania.
Integrácia detí v predškolskom veku je u nás takmer nemožná.
Príčiny: šikanovanie zo strany zdravých detí
strach rodičov .
Alternatívne formy vzdelávania môžu nahrádzať  základné vzdelanie. 
Sebaobhajovanie je vlastne celoživotné vzdelávanie ,je to metóda  pomocou ktorej sa ľudia s MP  učia orientácii v živote.
 
Oblasť zamestnávania.
U nás existujú 3 formy zamestnávania :
 A/  na voľnom trhu (  osoby s ľahkým stupňom MD)
 B/ v chrá nených dielňach vytvorených pri občianských združeniach
 C/ v chránených dielňach – pracoviská DSS 
 
Oblasť bývania .
 Inštitucionalizované  bývanie  (  napr. DSS)
 Denštitucionalizované bývanie
 
Podporované bývanie  delíme na 3 formy,podľa potreby  dohľadu: Inkluzívne – ľudia sú pod 24 –hodinovým  osobným dohľadom
Čiastočne podporované -  čiastočne osobný dohľad a čiastočne telefonický.
Podporované -  iba telefonický dohľad
 
Jedinec s MP,ŤZP  má nárok na osobnú asistenciu.Ide  o výpomoc v zmysle Občianského zákonníka.
 
História: I. Ústav  pre slabomyseľných  v Plešivci – rok 1898- zakladateľ:
Samuel BLUM.
Po roku 1968 sa začali na Slovensku budovať  Centrá včasnej 
starostlivosti – Detské centrum v Bratislave , Košiciach
Priekopníkom v starosltivosti o deti  s MR bol prof. Karol Matulay. 

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Pedagogika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.036 s.
Zavrieť reklamu