Výučbové metódy
Autor: anika
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 05.07.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 338 slov
Počet zobrazení: 13 938
Počet zobrazení: 13 938
Tlačení: 997
Uložení: 1 212
Uložení: 1 212
Výučbové metódy
Pojem metóda je odvodený z gréckeho slova „methodos“ – čo znamená cestu, spôsob ako dosiahnuť cieľ.
Výučbová metóda – je usporiadaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiakov, ktoré smerujú k dosiahnutiu výchovno-vzdelávacích cieľov.
Klasifikácia výučbových metód
Metódy sa delia z rôznych hľadísk:
A) Aspekt logický (logické postupy učenia), člení metódy na:
- analytické (analýza – postupuje od celku k častiam)
- syntetické (syntéza - postupuje od častí k celku)
- induktívne (indukcia - postupuje od jednotlivých faktov k pojmom, poučkám)
- deduktívne (dedukcia - postupuje od zákonov, poučiek, definícií, pravidiel, pojmov k ich aplikácii na konkrétne príklady)
- genetické – vývinové metódy rozvíjajú vedomosti pomocou časovej postupnosti
- dogmatické – metóda bez zdôvodňovania, vysvetľovania – žiaci sa učia naspamäť
vzorce, pravidlá, definície
- porovnávacie – hľadajú sa zhody, alebo rozdiely medzi dvoma javmi, predmetmi podľa určitých znakov
- analogické – analógia (podobnosť) - hľadajú sa spoločné znaky javov, predmetov a z nich sa potom usudzuje na ďalšie podobnosti (analógia sa uplatňuje v matematike, chémii, fyzike)
B) Aspekt procesuálny – metódy z hľadiska fáz vyučovacieho procesu:
a) motivačné metódy (metódy, ktoré usmerňujú záujem o vyučovanie, navodzujú
a udržiavajú pozornosť žiakov)
b) expozičné metódy ( metódy prvotného oboznamovania žiakov s učivom)
c) fixačné metódy ( metódy opakovania, upevňovania učiva)
d) diagnostické a klasifikačné metódy (metódy hodnotenia, kontroly)
C) Triedenie podľa toho, či metódy vyberá učiteľ, alebo si ich volia žiaci sami
a) metódy heterodidaktické – metódy navodzuje učiteľ, učiteľ riadi učebnú činnosť
b) metódy autodidaktické - metódy samoučenia (metódy učenia si volí žiak)
D) Podľa počtu žiakov, rozlišujeme metódy:
- frontálne – učiteľ pracuje s celou triedou
- metódy skupinovej práce
- metódy individuálneho vyučovania
Podľa J. Maňáka a V. Šveca:
1. klasické výučbové metódy – slovné, názorno-demonštračné, praktické
2. aktivizujúce metódy – diskusné, situačné, inscenačné, riešenie problémov, didaktické hry
3. komplexné výučbové metódy – frontálna výučba, skupinová a kooperatívna výučba, brainstorming, projektová výučba, výučba podporovaná počítačom
Výber a voľba vyučovacej metódy závisí predovšetkým od:
1. cieľov vyučovacej hodiny
2. obsahu preberaného učiva
3. vekových osobitostí žiakov
4. materiálneho vybavenia školy
5. schopností samotného učiteľa
Pojem metóda je odvodený z gréckeho slova „methodos“ – čo znamená cestu, spôsob ako dosiahnuť cieľ.
Výučbová metóda – je usporiadaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiakov, ktoré smerujú k dosiahnutiu výchovno-vzdelávacích cieľov.
Klasifikácia výučbových metód
Metódy sa delia z rôznych hľadísk:
A) Aspekt logický (logické postupy učenia), člení metódy na:
- analytické (analýza – postupuje od celku k častiam)
- syntetické (syntéza - postupuje od častí k celku)
- induktívne (indukcia - postupuje od jednotlivých faktov k pojmom, poučkám)
- deduktívne (dedukcia - postupuje od zákonov, poučiek, definícií, pravidiel, pojmov k ich aplikácii na konkrétne príklady)
- genetické – vývinové metódy rozvíjajú vedomosti pomocou časovej postupnosti
- dogmatické – metóda bez zdôvodňovania, vysvetľovania – žiaci sa učia naspamäť
vzorce, pravidlá, definície
- porovnávacie – hľadajú sa zhody, alebo rozdiely medzi dvoma javmi, predmetmi podľa určitých znakov
- analogické – analógia (podobnosť) - hľadajú sa spoločné znaky javov, predmetov a z nich sa potom usudzuje na ďalšie podobnosti (analógia sa uplatňuje v matematike, chémii, fyzike)
B) Aspekt procesuálny – metódy z hľadiska fáz vyučovacieho procesu:
a) motivačné metódy (metódy, ktoré usmerňujú záujem o vyučovanie, navodzujú
a udržiavajú pozornosť žiakov)
b) expozičné metódy ( metódy prvotného oboznamovania žiakov s učivom)
c) fixačné metódy ( metódy opakovania, upevňovania učiva)
d) diagnostické a klasifikačné metódy (metódy hodnotenia, kontroly)
C) Triedenie podľa toho, či metódy vyberá učiteľ, alebo si ich volia žiaci sami
a) metódy heterodidaktické – metódy navodzuje učiteľ, učiteľ riadi učebnú činnosť
b) metódy autodidaktické - metódy samoučenia (metódy učenia si volí žiak)
- frontálne – učiteľ pracuje s celou triedou
- metódy skupinovej práce
- metódy individuálneho vyučovania
Podľa J. Maňáka a V. Šveca:
1. klasické výučbové metódy – slovné, názorno-demonštračné, praktické
2. aktivizujúce metódy – diskusné, situačné, inscenačné, riešenie problémov, didaktické hry
3. komplexné výučbové metódy – frontálna výučba, skupinová a kooperatívna výučba, brainstorming, projektová výučba, výučba podporovaná počítačom
Výber a voľba vyučovacej metódy závisí predovšetkým od:
1. cieľov vyučovacej hodiny
2. obsahu preberaného učiva
3. vekových osobitostí žiakov
4. materiálneho vybavenia školy
5. schopností samotného učiteľa
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Výučbové zásady | Referát | 1 392 slov | |
Výučbové metódy a ich delenie | Referát | 418 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#induktívna metoda #príklady dedukcia, indukcia #aktivizujuce vyučovacie metody #daltonské výučbove metody #výučbové metody #Vyučovacie metody #aktivizačné metódy #vyučovacie metódy ich klasifikácia #situačné metódy vo vyučovaní #metódy vyučovania #induktívny postup #ciele vyučovacej hodiny #aktivizujuce metody #aktivizujúce metody vo výchove #didaktické hry #metody #príklady dedukcia, #postupy učenia #METODY PEDAGOGIKY #faktory ovplivňujúce voľbu metódDiskusia: Výučbové metódy
Pridať nový komentárVygenerované za 0.031 s.