Metodika animácie pre deti a mládež

Spoločenské vedy » Pedagogika

Autor: anika
Typ práce: Referát
Dátum: 05.04.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 081 slov
Počet zobrazení: 10 477
Tlačení: 493
Uložení: 502

Metodika animácie pre deti a mládež

Detstvo a dospievanie predstavujú dve základné obdobia individuálneho vývinu človeka. Podrobnými charakteristikami týchto období sa zaoberá vývinová psychológia a pedagogika.

Pre potreby animácie si charakterizujeme dve základné obdobia, ktoré majú na jednej strane spoločný základný prístup: „Zákaz vydávania zákazov!“, na druhej strane sa však líšia odlišnými metodickými prístupmi.
Pre potreby animácie budeme DETI charakterizovať ako vekovú skupinu od 4 do 12 rokov a MLÁDEŽ ako vekovú skupinu od 13 do 18 rokov.
 
 DETI (4 – 12 rokov)
-  vývoj prebieha nerovnomerne  -  orgány sa nevyvíjajú rovnako rýchlo, niektorí skôr dozrievajú a  u iných je vývoj pomalší  -  hovoríme o rastových vlnách
pohyb dieťaťu nerobí žiadne problémy, behá, skáče, lezie po rebríku, naučí sa korčuľovať a pod. (animácia = zaraďovanie veľkého počtu pohybových hier)
-  vo vnímaní dieťaťa sa ešte výrazne prejavuje tendencia vnímať objekt globálne, bez všímania si jeho detailov  -  medzery vo vnímaní dieťa často nahrádza fantáziou (animácia  =  vždy sa hráme „na niečo“)
pamäť je prevažne mechanická a nezámerná  -  kvalita podržania v pamäti je často spojená s emocionálnymi zážitkami  (animácia  =  učenie „sa niečoho“ spájame so zážitkom)
-  zväčšuje sa množstvo rozličných hier, ktorým sa dieťa venuje a zároveň sa predlžuje čas venovaný jednej hre
myslenie dieťaťa je egocentrické, ešte nedokonale chápe, že druhý ľudia môžu mať vlastné hľadisko, odlišné od jeho hľadiska (animácia  =  prostredníctvom družnosti učíme deti torencie a empatie)
-  myslenie sa vyznačuje aj magičnosťou, ktorá dovoľuje meniť fakty podľa vlastného priania  – prisudzovanie ľudských vlastností neživým veciam, zvieratám (animácia  =  spolu s fantáziou vytvárame z obyčajných vecí „čarovné)
citové reakcie vo vzťahu k podnetom sú často neadekvátne  -  city dieťaťa majú spontánny, autentický charakter  -   majú zvýšenú impulzívnosť  -  neschopnosť „ukrývať“ svoje city navonok (animácia  =  pozor na výsmech! )
 

 MLÁDEŽ (13 – 18 rokov)
-  Znaky:
ü  v priebehu puberty sa začnú veľmi odlišovať telá muža a ženy
ü  objavujú sa druhotné pohlavné znaky:
· u dievčat  rast ochlpenia v oblasti prirodzenia, rast pŕs a počiatky menštruácie
· u chlapcov naberanie svalovej hmoty, rast ochlpenia a fúzov, a hlasu a prvý výron semena (polúcia)
ü  nástup funkcie pohlavných žliaz, zrýchlený  rast, ktorý je na jej konci prakticky ukončený
ü  kvôli prudkým zmenám v organizme sú v tomto období dospievajúci značne zraniteľní
ü  obdobie hľadanie vlastnej identity, pozície v spoločnosti
ü  dospievajúci jedinec bojuje s neistotou  a pochybnosťami o  sebe samom
ü  strácajú sa staré istoty (rodina) a jedinec cíti potrebu novej stabilizácie
 
-  nerovnomerný rast a vývoj sa prejavuje narušenou koordináciou pohybu (animácia  =  volíme radšej vytrvalostné pohybové činnosti a nie činnosti náročné na obratnosť a koordináciu)
-  mládež uvažuje o mnohých rôznych možnostiach, v myslení sa prejavuje systematičnosť, úvahy o budúcnosti (animácia  =  zložitejšie aktivity, zamerané na riešenie problémov)
-  v tomto období hra ustupuje ( pubertiaci sa nehrajú, je to pod ich úroveň; môžu súťažiť, alebo proste niečo robiť, ale nie hrať sa)
-  mládež má svoje idoly, ktorým sa chce podobať, hľadá vzory, ale často aj negatívne  - veľký vplyv majú vrstovnícke skupiny (animácia  =  dôležitý osobný príklad animátora, zistiť, kto je vodca v skupine a toho si nakloniť na svoju stranu)
dobre vyvinutá pamäť  (animácia  =  vytvárať činnosti (súťaže) zamerané na pamäť)
-  obdobie sa prejavuje citovou labilitou, kolísavosťou, precitlivosťou:

- mládež je háklivá na kritiku, ale veľmi kritická voči svojmu okoliu (nastaviť zrkadlo)
- mládež sa prejavuje impulzívnosťou a nedostatkom sebaovládania (dodržiavať pravidlá)
- mládež má nechuť prejavovať svoje city navonok (báť sa nie je hanba)
- mládež je veľmi vzťahovačná, má alebo chce mať pocit výnimočnosti (dať vyniknúť každému)

-  v tomto období sa vytvárajú vzťahy k druhému pohlaviu, ktoré najmä u chlapcov majú niekedy povahu „nebezpečných“ kúskov (animácia  =  ponúkať aktivity, v ktorých pohlavia navzájom spolupracujú)
 
Animácia pre deti a mládež má spoločné základné princípy tvorby programov:
spolutvorba programu a pravidiel spolu s deťmi (mládežou)  =  znamená, že animátor má pripravenú ponuku aktivít, ale zároveň je schopný zistiť očakávania detí a prispôsobiť (upraviť) svoj program podľa ich námetov  -  vytvorenie spoločných pravidiel na začiatku pomáha pri riešení vzniknutých konfliktov (.... dohodli sme sa predsa na začiatku, že....)
kvantitatívna vyváženosť a pestrosť obsahovej náplne programu  =  umožňuje prirodzene sa vyhnúť nude, alebo naopak preťaženosti aktivitami a únave účastníkov. Dodržanie tejto požiadavky nám umožňuje rámcový plán.
 
 
METODIKA  TVORBY  A REALIZÁCIE  ANIMAČNÝCH  PROGRAMOV  PRE  DETI
 
Pri zostavovaní detského animačného programu prispôsobujeme výber aktivít záujmom, potrebám a schopnostiam vekovej kategórie, ktorej je program adresovaný, to znamená:
-  4-6 ročné deti  =  potrebujú veľa miesta, aby sa k aktivitám mohli pridať aj rodičia alebo iné blízke osoby
-  6-8 ročné deti  =  do programu vyberáme najmä pohybové aktivity v inom prostredí (lúka, les, piesok, sneh, behanie na boso...)  -  aktivity bez účasti rodičov
-  8-12 ročné deti  =  čo najviac aktivít spolu s rovesníkmi (družstvá, skupiny, oddiely...),  pobyty mimo rodičov (tábory, výlety, exkurzie...)  -  obľubujú dobrodružné hry s náročnejšími úlohami (hľadanie pokladov, nočné hry...)  -  majú rôznorodé záujmy (zberateľstvo, starostlivosť o zvieratá majstrovanie...)
 
Pre deti je dôležitá INFORMÁCIA. V dovolenkových strediskách, táboroch, centrách voľného času by mali byť vyvesené oznamy a informácie o programe:
ü  čo najväčšia tabuľa s textom blízkym vekovej kategórii – doplnená obrázkami
ü  správna informácia pomáha s motiváciou  =  deti potrebujú vedieť, čo budú robiť  =  na čo sa majú tešiť
ü  správna informácia v tomto prípade je neúplná  =  nechávame si moment prekvapenia a priestor pre detskú fantáziu = napríklad čaká vás výprava za pokladmi Aztékov, zajtra sa budeme hrať na Popoluškinu črievičku a pod.
ü  NÁSTENKU s informáciami umiestňujeme na  dobre viditeľnom mieste a prístupnom pre všetkých (pri východe, pri jedálni...)
ü  informačná tabuľa môže slúžiť aj ako ORIENTAČNÝ a STRETÁVACÍ BOD
ü  NÁSTENKA  musí byť vždy aktuálna  =  pripravujeme ju zvyčajne po večernom programe, aby bola ráno „čerstvá“
ü  každá informácia by mala odpovedať na otázky:
· ČO? =  názov hry, programu (nie popis – to je to prekvapenie)
· KDE?  =  miesto stretnutia
· KEDY? = čas v dennom programe
· KTO? = jasne stanovené, či činnosť je určená pre všetkých alebo len pre záujemcov (prípadne pre určité družstvo, oddiel...)
· V ČOM?  S ČÍM?  = vždy je potrebné napísať vhodne oblečenie (aby si napríklad nezabudli vziať k bazénu plavky...), poprípade, ak je potrebná nejaká pomôcka (pero, papier, hodinky...)
ü  správna informácia je jasná, zrozumiteľná a stručná  =  tvorí veľkú časť dobrej organizácie (deti nikdy nepočúvajú a vždy sa všetci pýtajú na to, čo ste už povedali  100x).
 
Organizácia činnosti pre deti vyžaduje:
ü  dopredu vypracovaný presný časový plán:
· najťažšie je odhadnúť čas trvania jednotlivých činnosti  -  pokúste sa o tom čo najpresnejšie
· len dobre vypracovaný plán vám dáva priestor na improvizáciu, ak sa niečo nepodarí
· majte pri sebe vždy svoju kartotéku  =  je to „váš záchranný pás
ü  rozdelenie čiastkových úloh:
· ak všetci robia všetko, nikto nerobí nič
· každý musí poznať svoju úlohu a s ňou aj svoju zodpovednosť
ü  materiálno-technické zabezpečenie
· dobré materiálne vybavenie rozhoduje o úspešnosti programu
· prispôsobte materiálne vybavenie pripravovanému programu, alebo program prispôsobte tomu, čo máte k dispozícii
· činnosť (aktivitu, hru) realizujte len vtedy, ak máte potrebný materiál a v dostatočnom množstve = nesmiete dieťaťu povedať, že sa nemôže hrať lebo pre neho nemáte napríklad loptu
 
VYBAVENIE  ANIMÁTORA
ü  dostatok výkresov a čistých papierov, euroobaly alebo iné priesvitné obaly ak chceme niečo vyvesiť vonku
ü  sada hrubých farebných kried  =  využijete ich na všetky nápisy a značenia v exteriéry
ü  ceruzky, pravítko, pastelky, farebné fixy, priesvitná pásky, malé a veľké samolepky...
ü  pripináčiky, špendlíky, zapínacie špendlíky, malé klinčeky, kladivko, alebo na pripevňovanie napr. na stromy je dobrá stavbárska spinkovačka, dobrú službu nám urobí aj kancelárska dierkovačka...
ü  1 – 2  klbka motúza = hrubšie aj tenšie...
ü  ostré silné nožnice, ale aj malé nožničky, nôž, vhodný do lesa, malú sekerku a často pomôžu aj vinohradnícke nožnice na strihanie konárov...
ü  nezabudnime na baterku a samozrejme náhradné baterky do nej...
ü  sadu šitia = ihly – radšej väčšie a rôzne nite...
 
VYBAVENIE  TÁBORA, ŠKOLY v PRÍRODE, DOVOLENKOVÉHO STREDISKA...
ü  športové náčinie  =  lopty gumené, volejbalové, basketbalové, futbalové  =  počet závisí od počtu detí
ü  detské tenisové rakety a penové loptičky  =  dostatočné množstvo – strácajú sa
ü  badmintonové rakety a košíky
ü  súpravy na frooball  = hokejky, loptičky a bránky
ü  švihadlá = dobré sú horolezecké laná, ktoré nastriháme podľa výšky detí =  konce zatavte nad horiacim zapaľovačom
ü  dobrú zábavu poskytnú aj obruče alebo terč na šípky  =  terč si môžete vyrobiť s tabule polystyrénu  =  tenisové loptičky, ktoré sú dobre na „triafanie“
ü  na tvorivé hry okrem dostatočného množstva pasteliek, ceruziek, fixiek, vodových a iných farieb, štetcov, hubiek nám poslúži takmer všetko  =  je dobre  spojiť sa s personálom a dohodnúť sa, nech nám odkladajú rôzne obaly
ü  pri farbách počítajte s dostatočným množstvom nádob = dobre sú obaly od jogurtov, krémov...
ü  výborným materiálom sú rôzne potraviny =  cestoviny, cukríky na náhrdelníky, ryža, krupica na ozdobovanie, zemiaky na pečiatky...
ü  dobre nám poslúžia rôzne kartóny, ktoré môžeme získať v kuchyni a ušetria nám výkresy...
ü  krepový papier, potravinová fólia, alobal, mikroténové sáčiky , balóny...
ü  a všeličo iné = zapojte svoju kreativitu
ü  nevyužitý materiál nikdy nevyhadzuj  = tupá ceruzka sa dá zastrúhať, polovica výkresu poslúži na malé kartičky...
ü  aj keď obchody sú plné „hotových“ pomôcok, umožnite deťom, aby si veci vyrobili samé  =  väčšiu hodnotu má vlastnoručne vyrobená kráľovská koruna, ako tá kúpená...
TECHNICKÉ  ZABEZPEČENIE
ü  animátor má uľahčenú prácu, ak je vybavený dobrou technikou  =  prenosný PC vám umožní púšťať hudbu (je dobre mať reproduktory), v prípade zlého počasia ho môžete napojiť na televízor a púšťať filmy (nezabudnite na príslušné káble), môžete naň napojiť fotoaparáty a premietať deťom fotky, ktoré sa nafotili  =  spojíte tak „primitívne“ hry v prírode s modernou technikou
ü  nezabudnite aspoň na jednu predlžovaciu šnúru a elektrickú rozdvojku  = nebudete obmedzovaný zásuvkami
ü  správny animátor musí mať niekoľko CD s detskými, trampskými, ale aj tanečnými a modernými pesničkami = hudba je výborná kulisa k mnohým činnostiam a často nás zachráni, ak nám nepraje počasie, alebo sa nám niečo nevydarí  =  s hudbou nám pomôžu aj deti – dnes sa bez nej máloktoré pohybuje
ü  ak viete hrať na hudobný nástroj (do prírody sa hodí najmä gitara), určite ho nenechajte doma =  nie je dôležité, ako viete hrať, hlavne, že hráte alebo hrajú deti
 
Pri príprave programov pre deti vám veľkú službu urobí VAŠA KARTOTÉKA, ktorú je potrebné neustále dopĺňať, inovovať.
Súčasťou vašej kartotéky by mala byť aj vaša „zázračná škatuľa“, v ktorej máte vždy pripravené jednoduché pomôcky k rôznym aktivitám (vystrihovačky, skladačky, malé loptičky...)
 
Predkladáme vám niekoľko rád, námetov, inšpirácii k vašej činnosti s deťmi, ktoré môžete využiť v rámci vašej odbornej praxe, ale aj pri vašom budúcom profesionálnom pôsobení:
 
 
ČINNOSTI  v  EXTERIÉRY
snažte sa čo najviac využívať prírodu ak to okolie umožňuje, ale nezabúdajte na bezpečnosť (rovný povrch bez kameňov, odstránenie ostrých predmetov, odstránenie dlhých konárov...)
čo najskôr a čo najviac zoznámte deti s okolitým prostredím, aby ste ho mohli neskôr využívať v ďalších činnostiach =  napríklad, ak na tretí deň poviete, že majú bežať ku veľkej lipe, všetkým je jasné kam majú bežať...
každý priestor si v rámci prípravy skontrolujte, každú trasu samy prejdite a nikdy nepúšťajte deti do neznámeho priestoru
pohybové hry  =  rovná lúka, riedky les, ihrisko, parkovisko, prístupová cesta, piesková pláž...
kolektívne hry  =  presné vymedzenie ihriska...
tvorivé hry =  ak je to možné, využívajte exteriér (na slniečku sa tvorí lepšie ako v uzavretej miestnosti)
pripravte si v exteriéry stále stanovištia, ktoré môžu deti využívať v čase osobného voľna, prípadne ak nemajú záujem o konkrétnu činnosť  = napríklad natiahnutá sieť, bránky, rôzne škôlky namaľované na asfalte, malá prekážková dráha, terče zavesená na stromoch, či stĺpoch a pod.
upratanie priestoru je samozrejmosťou každej  aktivity a upratujte z výchovného hľadiska vždy spolu s deťmi
 
ČINNOSTI  v  INTERIÉRY
väčšina rekreačných stredísk má k dispozícii spoločenskú miestnosť  =  ak tomu tak nie je, využite chodbu, prípadne jedáleň
v interiéry sa realizujú tzv. klubové hry, prípadne diskotéky = využívajte ho len minimálne  =  aj večerný program sa dá urobiť v prírode  (nerobte z deti skleníkové kvetinky – drobný dážď, vietor a trochu chladu nemôže uškodiť – stačí vhodné oblečenie a dobrá organizácia)
v „klubovni“ sa postarajte o dostatočný počet stoličiek, prípadne stolov  =  najviac sa osvedčilo rozmiestnenie po obvode a stred je voľný na činnosť
častou chybou „moderátorov“ je ich zle postavenie  = postavte sa tak, aby ste videli na všetkých (po obvode, v rohu, na vyvýšenom mieste...)  nikdy sa nepostavte doprostred  =  máte deti za sebou (vy ich nevidíte a oni vás nepočujú) !!!
pohybové hry v interiéry využívajte minimálne a vždy ich prispôsobte priestoru, ktorý máte k dispozícii
techniku si pripravte dopredu a vyskúšajte =  sústavne vymieňanie CD a čakanie na obľúbenú pesničku na zábave nepridá
ak nedisponujete silným hlasom, pomôžte si mikrofónom  = svoj hlas budete potrebovať aj na ďalší deň a stále okrikovať deti pri zábave nie je tiež nič moc
v spoločenskej miestnosti vytvorte priestor, kde budete umiestňovať všetky výtvory detí  =  nič, čo deti urobia by nemalo skončiť v koši

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Pedagogika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu