Vymedzenie základného postupu práce s klientom
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 4 638
Uložení: 306
Vymedzenie základného postupu práce s klientom
MSP
Metódy priamej intervencie:
Priama intervencia- vyznačuje sa tým, že SP priamo vstupuje do klientovho problému osobným a bezprostredným kontaktom.
Používa sa najmä ak :
- sa má klientovi poskytnúť podpora;
- klientovi pomáhame pochopiť seba samého;
- klient potrebuje objasniť a pochopiť niektoré situácie;
- má klient nedostatok informácií;
- klientovi chýbajú niektoré informácie;
- klientovi chýbajú niektoré sociálne zručnosti;
- klient potrebuje materiálnu- výchovnú pomoc.
Do metód priamej intervencie patrí:
- sociálne poradenstvo- začalo sa rozvíjať začiatkom 20st. a k jeho rozvoju prispeli teoretické práce Salamonovej (sociálna diagnóza, sociálna terapia), inštitúcie Česká akadémia pre sociálnu prácu, Masarykova akadémia práce, soc., ústav ČSR. Súčasťou celkového systému poradenstva (pedagogického, zdravotného) je: rozpracované poradenské metódy a techniky, vlastné teoretické práce, ale aj zahraničný odbor, dobudovanú legislatívu, stanovenie kto a za akých podmienok môže vykonávať SP.
Sociálne poradenstvo- je proces, ktorý prebieha prostredníctvom postupne sa budujúceho profesionálneho vzťahu medzi SP a klientom. Jeho cieľom je pomoc klientom pri riešení, prekonávaní prekážok a odhaľovaní príčin problémov.
Zručnosti poradcu– terapeuta:
- tvorba profesionálneho vzťahu- musí disponovať vlastnosťami ako empatia, rešpektovanie;
- nachádzať a definovať problém- klásť otázky, vedieť vyjednávať, byť v rozhovore konkrétny, uvažovať o alternatívach riešení;
- nachádzať cesty vedúce k riešeniu- definovať problém, naplánovať činnosti, vedieť riešiť problém.
Základná metóda využívaná pri sociálnom poradenstve je poradenský rozhovor:
- otvorenie rozhovoru- topenie ľadov;
- nadviazanie vzťahu- rýchlo sa zorientovať v klientovej situácii (ako dlho problém trvá, čo robí pre riešenie);
- počúvanie- porozumenie slovám klienta, môže sa využívať aj pozorovanie.
Neprebieha vždy rovnako, preto hovoríme o úrovniach:
- a) hodnotiaca- v mysli si robíme súbežné hodnotenie- to je správne- nesprávne, pomáha pre lepšiu orientáciu v probléme, to čo si myslíme, nepovieme, ale klient môže našu reakciu vycítiť, čo môže pôsobiť negatívne;
- b) filtrovacia- rozlišujeme podstatné od menej podstatného, uskutočňuje sa na základe kultúry, v ktorej žijeme, profesie, osobných záujmov, negatívnom je zaujatosť apredsudky;
- c) súcitná- negatívom je ak prevláda súcit nad profesionálnym vedením rozhovoru;
- usmerňovacia- vedieť čas na prerušenie klientovho rozprávania a vrátiť ho k téme, schopnosť zvládať aj slovný útok klienta, chápať klienta ako prínos;
- záver- klient má možnosť vyjadriť, ako mu pomohol rozhovor, často sa stáva, že až teraz nás klient oboznámi spodstatným.
- sociálna terapia- sociálno-výchovné pôsobenie na klienta s cieľom dosiahnuť sanáciu v osobnom živote klienta. Realizuje sa prostredníctvom konkrétnej formy sociálnej pomoci. Predstavitelia- Richmonodonová, Satirová, Krakešová – Došková, Sokolowská.
Faktory ovplyvňujúce priebeh terapie:
- vhodnosť terapeutického prostredia;
- dodržiavania harmonogramu stretnutí;
- poskytnutie kvalitných a objektívnych informácií;
- konkrétna pomoc.
Druhy sociálnej terapie:
- rodinná terapia- zameriava sa na interakciu v rodiny (vzťahy a väzby), jej cieľom je zlepšiť fungovanie rodiny ako celku. K metódam rodinnej terapie patri sanácie rodinného prostredia;
- realitná terapia- orientuje sa na klientov s probl. správaním, ktorí svoje potreby uspokojujú tzv. skratkou – okamžite, bez ohľadu na vhodnosť konania – porušujú normy;
- kognitívno-behaviorálna terapia- poznávajúca správanie. Využíva sa pri depresiách, úzkostných stavoch, anorexii. Jej cieľom je zmena správania, ale aj zmena uvažovania osebe;
- naratívna terapia- rozprávajúca, vykladajúca. Umožňuje klientovi vyrozprávať sa o svojich problémoch, pomáha mu porozumieť tomu, čo sa dialo a odhaliť momenty, ktoré mohli skresľovať realitu (napr. obete domáceho násilia);
- socioterapia- poskytuje chorému dostatok možností na vytvorenie sociálnych kontaktov. Zástankyňou je Sokolowská– za hlavný cieľ považuje udržanie pacientovho záujmu o reálny svet.
Najčastejšie metódy využívané pri terapii:
- mediácia– sprostredkovanie;
- klarifikácia– odstraňovanie;
- interpretácia– objasňovanie;
- konfrontácia– výmena názorov- porovnávanie;
- technika paradoxu– protizmyslové tvrdenie;
- negociácia– vyjednávanie- dohadovanie;
- ďalšie- komunikačné tréningy, videotechniky.
V terapii používame takéto prístupy:
- prístup orientovaný na riešenie- jeho predstaviteľom bol deShaze. Spája sa s tzv. krátkou terapiou. Práca s otázkami, ktoré sú kladené presne, aby sa vedelo, kto má čo za úlohu.
Rozoznávame otázky:
- a) otázky na zmeny pred začatím terapie- klient od prvého stretnutia s terapeutom dokáže veľa vyriešiť sám (Čo sa stalo v tomto čase? Bolo to niečo iné? V čom?);
- b) otázky na zrekapitulovanie problému- (Kedy sa problém objavil? Kto vnímal situáciu ako problémovú? V akých situáciách sa problém vyskytuje?);
- c) otázky na zdroje- čo je v živote klienta dobré (Čo by ste chceli, aby vo vašom živote ostalo? Čo robíte rád. V čom ste dobrý?);
- d) otázky na vytyčovanie cieľov- (Podľa čoho zistíte, že ste dosiahli cieľ? Čo bude iné?);
- e) otázky orientované na problém- sú zdanlivo nezmyselné, ale kladú sa preto, aby si klient uvedomil, že jeho situácia nie je až taká zlá (Čo by ste museli urobiť, aby sa problém zhoršil?);
- prístup orientovaný na problém- SP sa orientuje na usporiadanie problémov podľa dôležitosti. Najskôr si vypočuje klientove názory na zostavenie poradia, potom prebieha diskusia, výber najdôležitejších problémov (2-3), následne osloviť ľudí, ktorých treba do problému zaangažovať.
Jednou z možností je aj aplikácia metódy DITOR:
D: definuj problém- info o problému, oblasti, ktoré problém negatívne zasahuje, príčiny problému
I: informuj sa- klient sa musí naučiť sám získať info na riešenie problému (konzultácie)
T: tvor riešenia- povzbudzuje klienta k hľadaniu čo najväčšieho množstva riešení
O: ohodnoť riešenia- prehodnocovanie nápadov na riešenia, časový faktor, následky, pripravenosť klienta
R: realizuj riešenia- realizácia vybraného riešenia;
- prístup orientovaný na klienta- predstavitelia- Rogers, Maslow. Autori zdôrazňujú špecifický spôsob bytia v situáciách založených na určitých postojoch ahodnotách.
Vychádza z predpokladov:
- každý klient má v rámci svojej osoby veľké zdroje, ktoré napomáhajú sebarozvoju, sebaporozumeniu;
- na použitie týchto zdrojov potrebuje dobrú klímu;
- pozitívnu klímu tvoria 3 základné prvky- pozitívne prijatie, empatické porozumenie, kongruencia (súlad).
Fázy prístupu:
- začiatok (vstupná fáza);
- osobné pracovné spojenectvo;
- rozvíjanie dôvery (hľadanie samého seba);
- synchrónne zaangažovanie;
- ukončenie;
- sociálna prevencia- činnosť zameraná na predchádzanie a zabraňovanie vzniku, prehlbovania alebo opakovania porúch psychického, fyzického alebo sociálneho vývinu občana.
Základné. funkcie:
- obnova- odstránenie tých faktorov, ktoré vedú k narúšaniu vzťahov či vzniku problému;
- zaistenie zdrojov- zdroje, ktorými disponuje klient;
- náprava- keď už došlo k danej odchýlke.
Chápeme ju v troch rovinách:
- sociálna prevencia ako samostatná oblasť v sociálnej práci- zaoberá sa rôznymi sociálno-patologickými javmi, koordinované vykonávanie je podmienené zapojením všetkých rezortov (sociálna politika, legislatíva);
- sociálna prevencia ako metóda- osvetová činnosť, večery otázok a odpovedí, propagácia, nápravná a resocializačná činnosť;
- sociálna prevencia ako princíp v sociálnej práci- niečo, čo by malo byť už v sociálnej práci zakomponované.
Modelový prístup prevencie podľa Lorana:
- model osobnej zodpovednosti- zameriava sa na rozvoj klientových sociálnych zručností (rozhodovať sa, znižovať riziká, zvládať záťaž, preberať zodpovednosť);
- komunálno-spoločenský model- obec, mesto;
- a) primárnu prevencia- voľno časové aktivity, osveta, kontroly– razie;
- b) sekundárna prevencia- podpora vybudovania kvalitnej sociálnej siete, koordinácie služieb, zapojenie verejnosti do práce s občanmi s patologickým správaním;
- c) terciálna prevencia- krízové centrá, útulky, resocializačné zariadenia;
- terapeutický model- využíva sa na možnosti nápravy prostredníctvom terapeutického vzťahu
- justičný model- zameriava sa na chránenie spoločnosti pre osobami, ktoré ju ohrozujú, na resocializáciu odsúdených, ukladá alternatívne tresty.
- výchovná pomoc- keď hovoríme o výchovne pomoci nemáme na mysli len pomoc rodičom, ide aj o pomoc všetkým odborníkom, ktorí prichádzajú do kontaktu sdeťmi. Viaže sa na záškoláctvo, trestnú činnosť, drogové závislosti, zneužívanie.
Záškoláctvo- zámerná neospravedlnená neúčasť v škole, pričom dieťa sa v čase vyučovania väčšinou potuluje mimo priestorov školy alebo rodiny, musíme brať do úvahy trojuholník: škola, dieťa, rodič.
Kroky, ktoré treba podstupovať pri záškoláctve:
- tvorba optimálneho výchovného prostredia- empatia, úprimnosť, otvorenosť vo vzťahoch, vzájomná akceptácia, oceňovanie;
- zjednotenie názorov a postojov k záškoláctvu;
- vypracovanie účinnej stratégie- monitorovanie, telefonovanie (triedny – rodič), internet;
- intervencia smerovaná k dieťaťu- vysvetliť význam vzdelania, odhaliť prípady strachu pred školou, oceniť dieťa pri dodržiavaní dochádzky, súťaž o najlepšiu dochádzku, zapojenie dieťaťa do voľno časových aktivít školy;
- pomoc rodičom a pedagógom- spolupráca s inými odborníkmi- psychológ, špeciálny pedagóg, absolvovanie školení, kurzov na identifikáciu problému.
Metódy nepriamej intervencie- metódy, pri ktorých SP pri svojej práci nevyužíva klienta v priamom bezprostrednom kontakte, zvyšujú efektivitu práce.
Objednávanie- aktivita, ktorú vykonáva sociálny asistent, za účelom optimálnej časovej organizácie pracovných stretnutí SP s klientom. Čas musí vyhovovať SP aj klientovi, problémom môže byť choroba, nečakaná návšteva. Informácie o klientovi- adresa, telefón.
Distribúcia klienta- posielanie klienta k inému odborníkovi z dôvodov:
- riešenie nie je v kompetencii SP
- dohoda SP a klienta
- nevyhovujúci čas SP
- SP pracuje s niektorým členom rodiny klienta.
Zatupovanie klienta- činnosť, ktorou jeden človek vykonáva určitú činnosť alebo úkony v prospech iného, ktoré on sám nemôže vykonávať.
Najprirodzenejšia forma je, keď sa zastupujú členovia rodiny:
- a) zastupovanie rodičom- zastupuje dieťa, uzákonené v zákone o rodiny;
- b) zastupovanie manželom/manželkou- vychádza zo vzájomnej dohody, partnera môžu zastupovať v dohodnutých oblastiach, musí mať oficiálny súhlas;
- c) zastupovanie dospelým dieťaťom- koná v mene svojho rodiča, musí mať písomný overený súhlas.
Zastupovanie SP:
- a) osobitný príjemca- preberá finančné prostriedky, zodpovedá za ich rozumné využitie, vedie evidenciu výdavkov;
- b) poručník- súd ho staví, ak sú rodičia pozbavený rodičovských práv, zabezpečuje riadnu výchovu, zastupuje a spravuje jeho majetok, nemusí sa o dieťa osobne starať, iba dohliada na starostlivosť, ak sa o dieťa stará osobne má nárok na príspevok;
- c) sociálny kurátor pre mladých- pracovník, ktorý zastupuje maloletého, ktorí sa dopustil trestného činu, priestupku, záškoláctva;
- d) sociálny kurátor pre dospelých- úlohou je zastupovať a obhajovať právo svojich klientov a pomáhať im pri návrate do normálneho života;
- e) opatrovník- stanovuje ho súd, časovo obmedzená funkcia, kt. po splnení svojho účelu zaniká, opatrovníkom môže byť aj obec.
Dokumentácia- nazývame písomné zaznamenávanie informácie o klientovi. Vedenie spisov, korešpondencie.
Je predovšetkým ovplyvnená danou inštitúciou, kde musí spĺňať určité pravidlá z troch oblastí:
- zo správneho práva;
- z profesionálnych prístupov;
- z etických prístupov.
Správne právo- stanovuje celý rak úkonov a termínov, ktoré je potrebné dodržiavať, ukladá lehoty, stanovuj napr. do koľkých dni musíme klientovi odpovedať (30-60dní).
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Sociálna práca s klientom | Referát | 774 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#referat osobnosť zdravotníckeho asistenta #technika paradoxov #mediácia v sociálnej práci #ditor #zdravotnicky asistent maturitne temy #Poradenský proces medzi odborníkom a klientom #nadviazanie,udrzanie a ukoncenie rozhovoru #Naratívna terapia #hodnotenie seba samého #zdravotny asistent maturitne otazky #osobnosť zdravotníckeho asistenta #marie krakesova doskova #dokumentacia v socialnej praci #uvaha na temu psychologia v zdravotníctve #pracovna terapia #Komunikacna terapia v zariadeniach #behavioralna psychologia #správne telefonovanie #test mediácia #socialna fobia